Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 11:19

Ik heb het heel vaak met vrienden en kennissen over het trainen van honden, om allerlei verschillende redenen. Vaak wordt dan gezegd iets in de trand van "ik kijk zo graag naar programma's van Cesar Milan, hij is zo goed!" Als ik dan zeg dat ik de methodes van Cesar Milan dus echt helemaal niks vind, krijg ik meteen de vraag waarom. Ik ben dan niet zo handig in het uitleggen.

Recent heb ik training video's van Zak George ontdekt en hoewel ik ook niet met alles eens ben wat hij doet, is hij wel het ultieme voorbeeld van een compleet tegenovergestelde methode van Cesar Milan.

Cesar Milan heeft het over de hond de baas zijn, domineren, je hond submissive maken, controlling power, etc etc.

Zak George praat over, fun, spelen, connectie, bonding, de training leuk maken, de aandacht bij je houden door het leuk te maken etc.

Het verschil tussen de twee is enorm en ik heb een hele sterke voorkeur voor de methodes van Zak.

Twee video's waarin het verschil perfect getoond wordt. Beide gaan over het afleveren van het trekken aan de lijn en het blaffen naar andere honden. Beide zijn sterke grote rassen, die heftig trekken aan de riem en blaffen naar alles dat los en vast zit.

Cesar Milan:

Zak George:

Hier legt Zak George trouwens heel goed uit wat in de basis het verschil is tussen de twee methodes, en waarom de theoretische achtergrond van het domineren in zijn ogen niet klopt.

Nu zeg ik echt niet dat ik Zak George perfect perfect, er zijn ook verschillende dingen waar ik het niet mee eens ben. Zo vind ik dat Zak George af en toe iets te dicht in de personal space van de hond komt.

Ik vind het altijd leuk om over dit topic te discussieren en benieuwd hoe andere bokkers hierover denken. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening natuurlijk.

Hoe trainen jullie je hond? Waarom doe je het zo? etc.

Liezja

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:22

Ik ben het met je eens, ik vind de methodes van Cesar ook helemaal niks. :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:27

Ik vind CM ook niks en dat komt omdat hij alleen werkt met correctie en ik veel liever aan positieve training foe, zoals bij MG clicker training.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:39

Ik ben echt een leek op dit gebied, maar hoe kan het dan dat cecar milan wel resultaat boekt, als zijn methode dus achterhaald is?

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:40

Ik vind dit ook een hele interessante discussie. Cesar Millan ken ik van de hondenfluisteraar en van Zak George had ik eerder nog nooit gehoord. Heb beide filmpjes bekeken en ik moet zeggen dat ik die van Zak George effectiever vond dan van CM.
CM doet inderdaad erg veel aan correcties en ik ben van mening dat dat bij sommige honden zeker anders kan. Aan de andere kant hebben sommige honden wel degelijk een correctie nodig om iets duidelijk te maken.

Thuis hebben wij verschillende honden gehad van grotere rassen. Voornamelijk herders (duits, hollandse, mechelse). Sommigen met (aangeleerde) gedragsproblemen. Zelf train ik voornamelijk volgens de methode 'de training leuk maken'. Ik beloon en negeer als het kan, maar ik corrigeer als het moet. Een van mijn honden was bijvoorbeeld erg gericht op fietsers die langs kwamen. Hij was niet af te leiden met iets leuks, zijn gedrag negeren leverde natuurlijk niets op. Een goeie correctie bleek wel de oplossing.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:41

ierusju schreef:
Ik ben echt een leek op dit gebied, maar hoe kan het dan dat cecar milan wel resultaat boekt, als zijn methode dus achterhaald is?

Waarom zou zijn methode achterhaald zijn?

Er zijn simpelweg meerdere wegen die naar Rome leiden. Lekker belangrijk welke 'methode' je aanhangt, als het resultaat uiteindelijk maar voldoet aan je verwachtingen. Daar gaat het om.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 11:41

ierusju schreef:

Het resultaat is er wel, maar ik vraag me dan af of dat het resultaat is wat je wilt en of je het op die manier wilt. Het verschil is tussen je hond domineren en hem dwingen naar je te luisteren, of het leuk maken om naar je te luisteren en de band tussen hond en baas versterken zodat ze graag willen luisteren.

Het is het verschil tussen dat je hond luistert omdat hij iets naars wil vermijden, of dat hij luistert omdat hij het leuk vind en hij weet dat hij dan braaf is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:46

Ik was niet van plan om verder te reageren, maar TS chapeau voor je onderbouwende en niet aanvallende manier van het brengen van je mening! Vind ik knap want de meeste anti CM mensen kunnen alleen maar schreeuwen en niet onderbouwen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 11:46

M Jacky, ik ben ook zeker voor een correctie op zijn tijd hoor. Als hij iets doet je echt niet wilt, moet je dat gewoon kunnen zeggen. Een correctie is dan soms effectief. Maar zeker nadat ik het bovenstaande filmpje heb gezien van Zak George, ben ik er van overtuigd dat bij dingen als uitvallen, blaffen en trekken, afleiden zeker wel werkt voor het afleren. Maar dan moet je daar wel echt een training aan wijden en een hele sfeer van spelen en afleiden creëren, als je dat pas doet als de fietser verschijnt, ben je te laat zeg maar. Als je dan geregeld traind, wordt het uitvallen ook als je niet in speel/trainingsmodus bent vanzelf minder.

Ik ben ook voor een balans tussen correctie en beloning. Als vind ik het meer begrenzing en beloning. 1 van de eerste commando's die ik een hond leer is "nee", duidelijk en effectief.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:52

Goof schreef:
ierusju schreef:

Er zijn simpelweg meerdere wegen die naar Rome leiden. Lekker belangrijk welke 'methode' je aanhangt, als het resultaat uiteindelijk maar voldoet aan je verwachtingen. Daar gaat het om.

Dat zegt Zak in het laatste filmpje

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:54

Maar cesar doet ook aan positieve training hoor.
Ik zag toevallig laatst de aflevering van de luie buldog die niet wilde wandelen, en cesar hem heel enthousiast wist over te halen om mee te lopen, trappen op..
Voor mij zijn het vooral de resultaten die ik belangrijk vind. De weg er naar toe maakt niet uit.
Als je eerst een zwaar agressieve hond hebt die op het punt staat een spuitje te krijgen, die even later getransformeerd is naar een braaf en vrolijk dier waar kinderen en honden veilig mee kunnen spelen en stoeien, dan maakt het me niet uit welke methode is gebruikt om het dier te heropvoeden.
Ik kijk graag naar verschillende trainers, haal de methodes waarvan ik denk dat ze voor mijn hond werken eruit, en de rest dat zal allemaal wel. Elke hond is anders.
Zo zal ik mijn hond nooit afstraffen voor het focussen op wild, daar is het een zichtjager voor, en afleiden met iets lekkers of leuks zoals cesar doet werkt ook niet.. en andere trainers raden weer een schokband aan, waar ik ook niet van hou.. Zo veel verschillende trainers die allemaal vinden dat ze het beter weten.. Maar één trainingsmethode voor álle honden, dat werkt niet :n

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:56

Ook eens. Ben absoluut geen CM fan. Correcties zijn op zich niks mis mee en kunnen ook nodig zijn maar normaal kom je met positief trainen en met inleving in de hond een stuk verder. Wij trainen voor de IPO sport en ook daar trainen we grotendeels positief. Clickertraining enz.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:57

Ik vind Cesar Milan ook niks, zag laatst op tv dat hij een hond in het zwembad trok met een slipketting waarbij hij heek hard trok en de hond een soort kotsneiging achtig iets deed, omdat die bijna stikte %)

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:58

Shiloh schreef:
M Jacky, ik ben ook zeker voor een correctie op zijn tijd hoor. Als hij iets doet je echt niet wilt, moet je dat gewoon kunnen zeggen. Een correctie is dan soms effectief. Maar zeker nadat ik het bovenstaande filmpje heb gezien van Zak George, ben ik er van overtuigd dat bij dingen als uitvallen, blaffen en trekken, afleiden zeker wel werkt voor het afleren. Maar dan moet je daar wel echt een training aan wijden en een hele sfeer van spelen en afleiden creëren, als je dat pas doet als de fietser verschijnt, ben je te laat zeg maar. Als je dan geregeld traind, wordt het uitvallen ook als je niet in speel/trainingsmodus bent vanzelf minder.

Ik ben ook voor een balans tussen correctie en beloning. Als vind ik het meer begrenzing en beloning. 1 van de eerste commando's die ik een hond leer is "nee", duidelijk en effectief.

Als je het zo uitlegt begrijp ik het meer. Dat was ook wat ik wilde aangeven: dat niet alles met negeren of afleiden opgelost kan worden. Volgens mij (maar verbeter me als ik dat fout heb) hanteert Martin Gaus die methode wél, dat zou bij mijn hond niet werken.
Verder ben ik het met je eens.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:04

Denk dat het verschil is dat cesar vaak honden krijgt die al echt verpest zijn. Dan kom je niet zo ver meer met lieve woordjes. Overigens gaat hij met zn honden oa skeeleren en mogen ze los mee op hike dus ben niet helemaal eens met je vergelijking.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:07

Ik ben wel benieuwd naar filmpjes van Zak met honden met ergere gedragsproblemen. De honden die ik bij Cesar zie zijn vaak honden met extreme angst of agressie. Dit filmpje gaat over een hond die wat teveel aan de lijn trekt en blaft. Naar mijn idee zijn de honden bij cesar altijd echt toe aan een laatste redmiddel. Zit nu op mijn telefoon maar zal zo eens meer informatie bekijken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 12:18

Daar ben ik het deels met je eens vencedor. Ik heb Zak George nog geen echt aggressieve hond zien trainen of heropvoeden en ik ben daar wel heel erg nieuwsgierig naar hoe hij dat aan zou pakken. Hij heeft er wel in filmpjes over gepraat, maar ik heb het hem nog nooit zien doen. En dat is zeker een punt waar ik bij Zak kritisch over ben.

Ik heb hier bewust geen filmpje van een aggressieve hond gekozen, omdat ook bij niet aggressieve honden,de twee training methodes in de basis compleet verschillend zijn en die basis vind ik juist belangrijk.Bovenstaande filmpjes laten het inherente verschil in die basis tussen de twee methodes heel duidelijk zien zien. Het zijn echt vrijwel identieke situaties met een grote hond, die veel trekt en blaft ed. Waarbij het de manier van denken maakt dat de omgang zo verschillend is.

Ik denk ook best dat Cesar vast heel leuk met zijn honden om gaat als ze luisteren hoor. Ik denk dat het essentiele verschil is je hond domineren en of een natuurlijke leuke fijne leider zijn voor je hond zonder overduidelijk dominant of forceful te zijn. Ik denk dat dat laatste gewoon een veel prettige basis is om met je hond om te gaan en je een veel sterkere en loyalere band krijgt met je hond op basis van vertrouwen en niet op basis van het nare vermijden.

Persoonlijk vind ik de weg naar het resultaat net zo belangrijk (en misschien zelfs wel belangrijker, omdat trainen ook gewoon leuk is om te doen!) als de weg daar naartoe. Ik vind training altijd een weg en nooit een doel, het kan altijd beter, training houd nooit op.

Verder ben ik het ook echt wel eens dat elke hond anders is en dat niet alle methodes voor alle honden werken. Ook ik zit dan met de vraag, hoe pak je de echt agressieve honden aan en zoals ik al zei ben ik heel nieuwsgierig hoe Zak dat zou doen.

Het punt is, dat die tv series van Cesar Milan heel veel mensen heeft overtuigd dat dat DE manier is om met je hond om te gaan, ook bij honden waarbij dat compleet niet hoeft. En ook mensen die totaal geen agressieve hond hebben, dit toch gaan toepassen, terwijl het (in mijn ogen) zoveel prettiger en leuker kan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:21

Ik spring even vlug binnen
Zg ziet er op het eerste zicht wel goed uit, positieve training werkt volgens mij wel in de meeste gevalln.
Tot je een hond hebt alsde mijne, die op wandeling ofwel extreem gestresst is.(en dan wil ze enkel vluchten, kun je op geen enkele manier doordringen) of ze is zo vlug verveeld, dat ze na twee keer in die flosh hangen haar middenvinger opsteekt.
Bij dergelijke honden werkt CM stukken beter (kalm zijn,ongewenst gedrag negeren of proberen uit de state of mind te krijgen,...)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 12:22

Overigens gaat Zak George hier in op het agressie verhaal. Waar hij zijn mening geeft, (zonder het echt te laten zien) en ook meteen vertreld waarom hij heel voorzichtig is met dat soort situaties (no 2 cases are the same)

https://www.youtube.com/watch?v=oPy1JjsDiyc

Moet zeggen dat ik het behoorlijk met hem eens ben.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:26

Cesar kijkt ook erg goed naar individuele honden hoor, hij heeft overigens 2 programma's. The dog whisperer is niet geheel gunstig voor hem omdat er wat druk gezet werd op sensatie(en dus ook in de editing) naar het schijnt.

Ik ga die andere kerel eens bekijken.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:28

Ik moet CM even verdedigen, hij kiest ervoor de hond te benaderen zoals honden elkaar benaderen in een roedel. Met leadership, jij als baas de leider. Ik kraak andere methodes niet af hoor. Ik sluit me aan bij wat er eerder is gezegd: Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik heb heel veel van zijn afleveringen gezien en vind dat hij goed werk heeft verricht en heel veel onhandelbare honden heeft gerehabiliteerd.

Wat ik ook lastig vind is dat Zak George zich niet aan zijn eigen theorie houdt. Hij zegt dat je de hond moeten laten focussen op jezelf (als persoon met de riem) en vervolgens laat hij de hond (vast aan zijn riem) spelen met iemand (eigenaar) die de riem niet vasthoud en laat de hond gewoon trekken zodat het rustig zijn gang kan gaan. 4:24 t/m 4:35.
Laatst bijgewerkt door Equilibria op 30-11-14 12:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 12:31

Het derde filmpje in mijn openingspost gaat daar op in Equilibria. Ook daar ben ik het met Zak George eens. Waarom zou je een hond benaderen alsof hij in een wilde roedel leeft als een hond, als hij al duizenden jaren is gefokt en geselecteerd om te luisteren en samen te werken met mensen. Zolang je maar een taal gebruikt die hij begrijpt, hoef je echt geen roedel na te bootsen.

Dat wil overigens niet zeggen dat je niet de leider moet zijn. Tuurlijk moet hij jou volgen en niet andersom. Overigens ben ik er ook van overtuigd dat het overgrote deel van de honden van zichzelf wil volgen en leiding zoekt en ook zal volgen, mits je duidelijk en consequent bent en die betrouwbare leiderrol ook aan neemt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:39

ierusju schreef:
Goof schreef:

Dat zegt Zak in het laatste filmpje

Dat 1 man in een filmpje zegt dat hij CM's methode achterhaald vindt, wil niet zeggen dat de methode dan achterhaald is. Het is enkel de mening van deze man.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:40

Honden communiceren onderling toch ook niet dmv positieve beloning? Er wordt uitgezocht wie de roedelleider is en die bepaald maar dan kunnen ze nog wel gewoon spelen en elkaar als 'vrienden' zien?

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:41

Ik ben niet zo heel bekend op dit gebied alleen heb toch de voorkeur naar CM omdat die toch iets duidelijker is Hoe wilde honden elkaar corrigeren.

Als een wilde hond iets fout doet negeert een andere hond hem ook niet.