Is dit eerlijk tegen over onze katten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

Is dit eerlijk tegen over onze katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 22:24

Hallo :wave:

Mijn broer en ik hebben allebei een kat, we hebben ze al 5 jaar en zijn bij elkaar gekomen toen 8 weken oud waren. (ze komen niet van het zelfde nest).

Maar omdat wij alle twee al de leeftijd hebben om op ons zelf te gaan wonen en wij dat binnenkort ook gaan doen (hopen we) denk ik er over na hoe het nou moet met onze katten.
Hij wil natuurlijk dat zijn kat met hem mee gaan en ik wil natuurlijk dat mijn kat met mij mee gaat.

Alleen nu denk ik, is dit wel eerlijk tegen over hun om ze te scheiden?

Dus er zijn eigenlijk 2 opties

Optie 1: Wij nemen allebei onze eigen kat mee en krijgen een nieuw vriendje.
Optie 2: Wij moeten tot een besluit komen over wie beide katten mee neemt zodat ze niet gescheiden worden en de ander moet 2 nieuwe kopen als we willen.

Het gaat mij niet om mijn broer en mijn eigen gevoel of wat dan ook, zolang het maar in het welzijn is van de katten

Alvast bedankt! :j

Billy

Re: Is dit eerlijk tegen over onze katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:26

Zijn ze erg close of leven ze hun eigen leventje?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:27

Tsja, zal altijd een periode van 'rouw' zijn als ze uit mekaar zijn. Ik zou gewoon kijken wie het eerst uit huis gaat want ik neem aan dat jullie niet precies gelijk gaan.. Sowieso bij elkaar houden als het even kan en vanuit de situatie; wie heeft het (financieel gezien bijvoorbeeld) het makkelijkst, bekijken. Dus als jij thuis blijft nog even en je broer is over een maand al het huis uit, hou jij ze dan gewoon. Andersom ook. Zorg dat ze zo lang mogelijk op hun vertrouwde stekkie kunnen blijven, wel zo fijn voor hen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:27

Het ligt er aan hoe close de katten zijn... Als ze heel close zijn zou ik ze met 1 mee doen, een vreemde kat er bij werkt niet altijd.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:28

Als je denkt aan het welzijn van je katten zou ik zeggen hou ze bij elkaar.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:30

Het ligt eraan of ze elkaars beste vrienden zijn. Zo ja, dan zou ik ze niet uit elkaar halen, zo nee, dan zou je het aan kunnen kijken hoe het gaat zonder elkaar. Je kunt er altijd nog voor kiezen om ze toch weer op 1 adres onder te brengen. :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:33

Verhuizen is voor een kat vaak al een stressvol moment. Zeker wanneer de kat erg aan zijn (buiten) omgeving gehecht is.
Hoe de relatie met jullie katten onderling is weet ik niet. Maar ik denk zeker dat deze twee factoren samen het welzijn van de kat negatief zal beïnvloeden.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:37

Ik zou ze lekker samen houden bij jou of je broer. Is het dan niet een leuk kattenduo uit het asiel te halen, duo's zijn altijd moeilijker te plaatsen en dan heb je toch twee katten *\o/*

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 22:40

@ Billy,MarlineRooz & Tallie1979 Het ene moment zijn ze wel close en het andere moment kunnen ze elkaar wel wat aan doen volgens mij.

@StillAngel, Bedankt voor de tip, ik denk dat mijn broer eerder het huis uitgaat omdat hij al werkt en ik nog op school zit.

@Ankie2011, Als ze al naar 1 adres gaan en dan bv naar mijn broer, zou ik ook 2 uit het asiel halen dat staat vast :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:43

Samen bij jullie ouders laten geen optie?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:43

Komen ze buiten? Indien ja, aou ik ze bij je ouders laten,en beide opteren voor nieuwe katten als jullie dat dan nog willen...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:45

Ik zou gaan dat degene die de beestjes het beste leven kan bieden ze mag hebben. Ik weet niet hoe ze nu leven maar als ze bijvoorbeeld gewend zijn om naar buiten te gaan, ze niet nu opsluiten in een flat of iets dergelijks.

Als je het voor de katten doet, zou ik zeggen, laat ze lekker bij elkaar.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 23:05

Ze komen niet 'los' buiten, alleen met een tuigje of in de ren, dus het zijn echte huiskatten.
Om ze bij mijn moeder te laten is geen optie omdat ze allergisch is en het ook eigenlijk helemaal niet de bedoeling was dat ze hier kwamen.
Mijn broer woonde tot deze zomer al op zich zelf en ik in Duitsland, maar door omstandigheden zijn we allebei weer terug naar hotel mama gegaan :=

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 07:55

Ik zou ze bij elkaar laten en misschien zoals je zelf aangaf je broer deze beiden en jij twee nieuwen uit het asiel.
Je kat gaat niet ver weg en blijft bij je broer dus kunt ze altijd opzoeken.
Doet je broer ook genoeg met ze??
Ik zou zowiezo niet de katten splitsen en dan alleen zetten er moet toch een vriendje bij en dan kun je het beste het koppel bij elkaar laten en een van jullie een nieuw koppel dus.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:13

Ik zou ze samen bij je ouders laten, als die dat tenminste ook goed vinden en dan zelf weer opnieuw beginnen met een andere kat of kitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:51

Volgens mij zijn katten niet perse close, maar juist echte einselgangers.. Wij hebben thuis 2 broers, die kunnen elkaar niet luchten of zien.. Ik proef hier nu een beetje dat er weer menselijke emoties op een kat worden geprojecteerd.. Gewoon kijken hoe het gaat als je er beide 1 meeneemt, kan je altijd nog reageren mocht het nodig zijn.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:57

Liggen ze wel eens bij elkaar te slapen? Wassen/likken ze elkaar? Spelen ze samen? (Elkaar dus speels achterna jagen, speels worstelen etc.)

Als dit zo is, beter niet uit elkaar halen.

Of doen ze alsof de andere kat er niet is? Negeren, geen interactie? Wordt er misschien zelfs wel eens gegromd of geblazen op elkaar?

Dan kun je ze scheiden, want dan is de kans groot dat ze elkaar niet kunnen uitstaan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:59

bij elkaar laten...

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:05

Ik zou het proberen, en als het niet gaat toch weer bij elkaar brengen.

Onze kat Moby was erg gehecht aan Mazzel, andersom niet. Mazzel hebben we laten inslapen bij de dierenarts, en Moby had het even moeilijk. Zo'n ongeveer twee weken, daarna was die er gewoon aan gewend.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:08

ligt heel erg aan de band tussen te katten. Mijn katten leven wel samen, maar zijn niet heel hecht, dus bij hen kan het wel...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:26

Ook iets om rekening mee te houden: wij hebben meegemaakt dat onze katten (poezen) toen we in een ander huis zaten, vanwege renovatie van onze woning, van de stress tegen elkaar begonnen te blazen. Hun band die ze met elkaar hadden leek in 1x weg.
Dus er is een kans dat de verhuizing op zich al een (tijdelijke?) breuk tussen de twee katten betekent, als ze in hun nieuwe omgeving net zo tegen elkaar gaan lopen doen als bij onze katten het geval was.
Met onze katten kwam het wel weer in orde, we gingen weer terug naar onze eigen woning en ze konden elkaar niet ontlopen door naar buiten te rennen.

Toen één van de twee doodging was er niets te merken van rouw of eenzaamheid of wegkwijnen bij de overgebleven kat. We hadden de indruk dat onze poes het allemaal wel best vond om het huis niet meer te hoeven delen met een andere kat en hebben haar dan ook niet geplaagd met een kitten erbij.

Wat je kunt doen is: als jij of je broer uit huis gaan houden jullie ieder je eigen kat. Zie je dat ze lijken te kwijnen kun je nog altijd de andere kat erbij nemen. Dit mag niet te lang duren voor je die beslissing neemt, bij katten geldt nog wel eens: "Opgestaan plaats vergaan" dus na een tijd alleen accepteren ze die andere kat dan niet meer. Maar in jullie geval lijkt me dat geen ramp, dan nemen jullie gewoon je eigen kat weer mee, en hebben jullie gewoon je eigen kat weer in huis.

Het is niet gezegd dat je een kat een lol doet met een nieuw "maatje" erbij.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:11

Ze slapen alleen 's nachts naast elkaar maar verder ook niet.
Het ene moment gaan ze samen door een deur en het andere moment 'vechten' ze.
Maar over het algemeen gaat het goed.

Als ze gescheiden worden komt er zeker weten een nieuw vriendje.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:21

Kunnen beide katten niet in het ouderlijk huis blijven samen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:50

easygoing schreef:

Ja, laat ze dan bij je ouders wonen, als je echt het beste voor ze wil. Dan hebben ze geen stress van de verhuizing en leven ze ongestoord verder.
Maar ja, of dat dan weer eerlijk is tegenover jullie ouders... :7

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:54

Zoolgangster schreef:
easygoing schreef:

Ja, laat ze dan bij je ouders wonen, als je echt het beste voor ze wil. Dan hebben ze geen stress van de verhuizing en leven ze ongestoord verder.
Maar ja, of dat dan weer eerlijk is tegenover jullie ouders... :7

Kunt ge lezen? :D

Als een van jullie het niet erg vind de katten te moeten missen zou ik ze samen naar 1 adres doen. En de ander neemt dan twee nieuwe katten.