Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Citaat:http://www.dobermannvereniging.nl/sites ... teling.pdf
Glickman et al heeft bij zijn onderzoek van 1900 maagtorsiegevoelige rassen een causaal
verband kunnen leggen tussen MDV en verhoogde voederbakken. Het was zeer duidelijk dat
wanneer een hond op een verhoogde manier zijn voeding toegediend krijgt zij dubbel zoveel
kans hebben op het ontwikkelen van MDV.
Nochtans worden verhoogde voederbakken onterecht aangeprezen ter preventie hiervan, dit
geeft ook mijn eigen steekproef weer (zie grafiek 14). Er zijn 22 eigenaars (63,6%) die zijn
hond uit een verhoogde voederbak voederde alvorens ze MDV ontwikkelden, bij 13 honden
(36,4%) stond de voederbak op de grond.
Citaat:Een gegeven waar meer op gehamerd wordt en welke vrij bekend is, is het feit dat de
honden minstens een uur voor en na een maaltijd rustig gehouden dienen te worden. Hevige
activiteiten zoals spel en zware lichamelijke inspanningen vlak voor en na het voederen zou
nefast zijn voor MDV. Het is nog niet bewezen dat dit effectief een rol zou spelen in MDV
maar men dient deze aanbeveling toch serieus te nemen.
Citaat:Het is opvallend dat het grootste deel van de honden zowel voor als na de maaltijd kalm
gehouden wordt. Zo werd maar 20% van de honden niet kalm gehouden voor de maaltijd.
Vervolgens zakt dit aantal nog na de maaltijd, hier werd slechts 11,4% van de honden niet
kalm gehouden. Doch kon dit niet voorkomen dat deze honden alsnog MDV ontwikkelden.
Na de maaltijd ziet men een stijging van 10% bij de honden die kalm gehouden worden. Zo
vinden 165 eigenaars (76,8) het blijkbaar toch belangrijk hun hond na de maaltijd gedurende
enige tijd kalm te houden. Al zijn er nog steeds 17 honden (7,9%) die na hun maaltijd niet
kalm gehouden worden en en waar vaak snel een activiteit of inspanning volgt. Daarnaast
zijn er nog 33 eigenaars (15,3%) die hier weinig tot geen rekening mee houden. (zie grafiek
21)

bakkabouter schreef:Pfff, als ik dit lees ben ik zo blij dat ze ons op voorhand gewaarschuwd hebben... Bij onze (duitse) dog hebben ze tesamen met de castratie haar maag vastgezet, de DA vond het een goed idee om dat preventief te doen, zeker omdat ze dan toch al onder narcose was en haar buik open.
Het duurt een tijdje voor alles goed vast zit, dus voorlopig houden we ons nog heel braaf aan wat ze ons verder heeft aangeraden, namelijk voer- en drinkbak op hoogte, en minimaal een uur tussen voeding en actief doen.
Veel beterschap en succes!

Mizora schreef:Dat is exact omgekeerd als dat ik terugvind ik onderzoeken. Namelijk dat juist voeren op de grond en bewegen voor en na de maaltijd de kans op een maagdilatatie verkleint. Ik ben nieuwsgierig naar hun onderbouwing hiervoor, het liefst wetenschappelijk.
Citaat:Among the environmental and management factors, having a raised feeding bowl and restricting water intake before and after eating increased the risk of GDV in large breed and giant breed dogs