Hond herstellende van een Maagdilatatie/torsie. Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Hond herstellende van een Maagdilatatie/torsie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:20

Hallo Bokkers.

Zondag avond was voor ons even een nacht merrie.
Onze hond veranderde in zeer korte tijd in een dood zieke hond.

18:30 hond krijgt der brokken en een restje van ons eten (boerenkool waarschijnlijk de boosdoener maar dit hoeft niet zei de DA)

21:30 de hond werd opeens enorm rusteloos.
Dus ik dacht dat ze moest plassen liet der in de tuin en wachtte even. Ze ging liggen en hijgde ligt.
Daar begonnen de alarm bellen te rinkelen.

21:40 opeens zwelt der buik. Hubs is met der gaan lopen. Terwijl ik de DA belde dat we kwamen.

21:45/21:50 de hond begint wit slijm te spugen. Jankt ligt en der buik zwelt en zwelt (we zitten al in de auto).

22:00 we komen aan bij de DA. Onze lieve hond wil bijna niet meer lopen. Onze normaal zo slanke hond heeft een buik die aan beide kanten volledig uitpuilt.
Der tandvlees is grauw en der ogen staan dof en ze kan ze bijna niet open houden.
Lopen wil bijna niet meer.

Direct wil de DA der maag spoelen. Maar der slang wil der maag niet in. Angst....
Zal der maag gedraaid zijn... De DA verteld ons dat een operatie er niet meer in zit.
Dat overleeft ze niet. Ze is al veel te ver weg.

De DA stelt voor om via der vel een naald in der maag te steken om der zo te ontluchten.
1e naald gaat goed maar na een poos loopt er geen lucht meer uit.
Slang wil nog steeds der maag niet in... Ik ben zo bang dat dit het einde is van ons hondje.

2e naald lukt niet, 3e naald gelukkig wel deze blijft er zo lang in.
De DA drukt heel der maag qua lucht leeg.

En dan dan wil de slang er gelukkig wel in. Ze spoelen 6x der maag. Mijn man houd der kop vast met het blok tussen der tanden met daarin de slang. En ik houd der achterhand omhoog..
Onze normaal zo sterke hond hangt met der kop omlaag der ogen dicht en ze kan niet meer op der poten staan.
Na de 6e spoeling houden we op. L ayka kan niet meer.
Der energie is op. Der maag was zo goed als leeg (vloeistof was helder af en toe kwam er nog wat qua voedsel).

23:00 is het inmiddels. We moeten nog even blijven om te kijken of de buik niet direct weer op zwelt.
Gelukkig niet. En we mogen naar huis.
L ayka moet mee want er moet elk uur met der gewandeld worden.
We krijgen pillen en een gel mee.

de eerste 24 uur zijn super gegaan na 12 uur mocht ze vocht (100 cc per keer) en sinds 17:00 gister middag krijgt ze weer brokken (echt piepkleine hoeveelheden 10 brokjes per keer).
Ze heeft nu 5x wat brokken gehad. En het gaat nog goed.

Ze heeft voor 6 dagen medicatie en ik heb poeder/gel voor over der eten straks om de gassen weg te houden (ze stinkt dus ze zal we scheten laten ofzo brr)

Kans dat het in de eerste week terug komt was groot zei de DA.
Ze adviseerde ons om alvast keuzes te maken hoever gaan we de volgende keer.

Door L ayka der verleden gaan we sowieso niet opereren kan dat ze dat door komt is zo klein.
(der sterilisatie was zo pittig dat ze een dikke maand heeft moeten herstellen en ze hebben toen alleen der eierstokken verwijdert)
Maar als ze opnieuw zover weg is en zo slecht is dan kiezen we voor een spuitje denk ik.
De kans dat ze nu vaker maagdilatatie krijgt is aanwezig.

Na het spoelen knapte ze snel op. Snel alert en s'nachts wandelen vond ze top.
Hopelijk gaat alles goed en mogen we nog JAAAAREN van der genieten.

Onze topper is nu 6,5.

Wie heeft dit ook mee gemaakt en hoe maakte jullie het herstel mee?
Hebben jullie nog tips?

Is voerbakken op hoogte aan te raden?

Evelien__

Re: Hond herstellende van een Maagdilatatie/torsie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:22

Vers voer ipv brok. En dan zeker geëxpandeerde brok.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:24

Je kunt het de brok ook in een voerbal of puzzelvoerbak doen, scheelt enorm met schrokken.
Beterschap voor je hond.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:25

Waarschijnlijk heb je de tips al gehad maar inderdaad voerbak hoger.
zorgen dat ze niet kan schrokken daardoor komt er meer lucht in de maag.
Eventuele kleine beetjes eten en niet spelen of wandelen vlak voor of na het eten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:26

Wat zijn geexpandeerde brokken?

Voerballen en puzzels zijn niet zo'n succes onze hond (een dog) zet der kaken er in.
Heb het nu een aantal keer gezien ben bang dat ze daar dingen van inslikt.

Maar nu van brokken op vlees wisselen lijkt me niet zo slim toch?
En is vlees sowieso veiliger?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:27

Onze hond krijgt na der wandeling altijd brokken (2x daags) en daarna ligt ze altijd lekker uit te buiken.
We gaan nu als ze weer gewend is aan voer 4x voeren. Zodat der voer meer verdeeld is over de dag.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:27

Tegen schrokken weet niet of ze het doet maar anders een steen in der bak

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:29

Ja die steen las ik al! Even opzoek naar een steen :P
Nu krijgt ze dus steeds maar een piep klein beetje.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:33

Idd vers voer. Farmfood heeft ook brokken die zijn niet geëxpandeerd.
Lossen op in de maag ipv drijven.

Ook opletten dat hond na het eten niet te gek doet.
Kan er ook voor zorgen dat de maag kantelt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:34

Onze hond mag nooit spelen etc na het eten ;)
Daar letten we altijd al op.

We twijfelen eigenlijk al heel lang over vers maar ik woon buiten af en heb geen extra diepvries en ons eigen diepvries zit altijd stapel vol...
Vanavond even met hubs nogmaals overleggen

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:38

Wij hebben een tijd zo'n bak gebruikt voor onze hond. Echt ideaal.

Afbeelding

Verder succes met het herstel.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:39

Ja als vers niet lukt, zeker op zoek gaan naar brokken die niet geëxpandeerd zijn.
Onze hond kreeg eerst ook zulke brokken. At slecht en vaak overgeven en noem t maar op.
Overgestapt op de farmfood en eet meer, geeft niet meer over en is mooi op gewicht!

Kijk anders even op de site van Farmfood, hier staat het een en ander uitgelegd.
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/hondenvoer/farmfood.html

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:41

Als ik toch verander ga ik liever op vers.
maar kan ik dat niet beter doen als ze weer hersteld is.

Ze krijgt nu net pas weer der brokkies.
Wil nu niet te veel wisselen etc

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:47

Hier iemand met veel ervaring met doggen en maagtorsies (helaas). Geen van onze honden die een maagtorsie heeft gehad is daaraan overleden. Wel lieten we opereren en de maag vast zetten. Dit is 1 x geweest pro-actief geweest, tegelijkertijd met een sterilisatie dus zonder dat deze hond een maagtorsie had gehad.
De redenen: ??? geen idee. Wel achteraf is er iets te benoemen geweest zoals een onverteerde maiskolf die toch wel heel lang in de maag had gezeten of voer wat we daarna zijn gaan wisselen.
Vanuit de ervaringen met andere doggen-eigenaars kan ik helaas ook geen echte reden benoemen.
Er zijn legio tips die het zouden moeten voorkomen maar ondanks het opvolgen van deze tips hebben we toch met torsies te maken gehad.
Doggen zijn in mijn optiek kwetsbare honden, alhoewel onze oudste 13 jaar is geworden is onze laatste dog maar slechts 8 jaar geworden.
Het is spijtig om te moeten zeggen maar voor mij maar geen doggen meer maar het zijn de liefste honden in mijn leven geweest. Zo groot als ze zijn kunnen ze genieten van het op schoot zitten (nou ja, met hun achterhand dan, de rest blijft op de grond) en ze zijn zo loyaal.
De tips die ik altijd heb opgevolgd zijn:
Van hoogte eten maar ook niet weer te hoog.
Niet spelen voor en niet na het eten. Maar ook geen eten voor of na het spelen/wandelen enz.
Niet laten springen of doldwaze spelletjes maar vooral geen stress.
Goed voer en inderdaad een goede brok (als je al brok wilt voeren). Sommige brokken worden sponsjes als je ze in water weekt. DAt moet je niet willen en wat wel zou moeten is dan een brok voeren met een hoog vleesgehalte en geen vleesmeel.
Liever zo vaak als mogelijk over de dag verdeeld kleine hoeveelheden voeren.
Ik heb geen ervaring met vers vlees voeren of diepvries vlees aan mijn doggen. Toen ik doggen had was dit gewoonweg moeilijker verkrijgbaar/onbekender.
Nu heb ik mijn honden op diepvriesvlees en ben daar zeer tevreden over.
Het zal niet zo bekend willen zijn bij sommige fokkers maar er zijn lijnen in de doggenwereld waar vaker dan normaal torsies voorkomen. En ja, zie daar maar achter te komen als je een pup wilt aanschaffen.
Ooit heb ik de overgang van brok naar vers in 1 x gedaan en dat is heel goed gegaan.
Helaas is het nog niet zo gemakkelijk om info te vinden. Zoveel eigenaren, zoveel meningen.
Veel sterkte met je hond.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:54

De DA zei idd al dat er vele verschillende meningen zijn over hoe voorkomen en hoe na de trosie etc.
Ze heeft advies gegeven maar we moeten ook naar ons gevoel luisteren.

Wij hebben een dogo canario beetje onbekend ras.
Wij hebben der gekregen ik ken der mams al een poos en vond het een geweldig ras.
Grote rassen hebben natuurlijk meer kans op een torsie.

Vast zetten was volgens onze DA achterhaald en sommige honden hebben er last van.
Maar ook die mening is weer verdeeld onder de dierenartsen.

Moeilijk hoor....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:02

Juist van de grond voeren en de hond laten bewegen voor en na het eten.

Dat klinkt heel raar, dat weet ik. Maar na onderzoek is gebleken dat zo de kans het kleinste is op een maagdilatatie.

Onderzoek door bachelorstudenten diergeneeskunde (geholpen door een docent) over beweging: http://hethondenforum.nl/plaza/viewtopi ... 6#p6312936
(ik ben aan het proberen om een onderzoekslink te krijgen)

En hier een breder onderzoek waarbij aangegeven wordt van de voerbakken:
Citaat:
http://www.dobermannvereniging.nl/sites ... teling.pdf
Glickman et al heeft bij zijn onderzoek van 1900 maagtorsiegevoelige rassen een causaal
verband kunnen leggen tussen MDV en verhoogde voederbakken. Het was zeer duidelijk dat
wanneer een hond op een verhoogde manier zijn voeding toegediend krijgt zij dubbel zoveel
kans hebben op het ontwikkelen van MDV.

Nochtans worden verhoogde voederbakken onterecht aangeprezen ter preventie hiervan, dit
geeft ook mijn eigen steekproef weer (zie grafiek 14). Er zijn 22 eigenaars (63,6%) die zijn
hond uit een verhoogde voederbak voederde alvorens ze MDV ontwikkelden, bij 13 honden
(36,4%) stond de voederbak op de grond.

Wat in dit onderzoek staat over rust voor/na het voeren:
Citaat:
Een gegeven waar meer op gehamerd wordt en welke vrij bekend is, is het feit dat de
honden minstens een uur voor en na een maaltijd rustig gehouden dienen te worden. Hevige
activiteiten zoals spel en zware lichamelijke inspanningen vlak voor en na het voederen zou
nefast zijn voor MDV. Het is nog niet bewezen dat dit effectief een rol zou spelen in MDV
maar men dient deze aanbeveling toch serieus te nemen.

Het was dus nog niet bewezen bij dit onderzoek, en als je kijkt naar de conclusies van het eerste onderzoek waar ik naar verwees, blijkt dit niet zo te zijn.

Citaat:
Het is opvallend dat het grootste deel van de honden zowel voor als na de maaltijd kalm
gehouden wordt. Zo werd maar 20% van de honden niet kalm gehouden voor de maaltijd.
Vervolgens zakt dit aantal nog na de maaltijd, hier werd slechts 11,4% van de honden niet
kalm gehouden. Doch kon dit niet voorkomen dat deze honden alsnog MDV ontwikkelden.

Na de maaltijd ziet men een stijging van 10% bij de honden die kalm gehouden worden. Zo
vinden 165 eigenaars (76,8) het blijkbaar toch belangrijk hun hond na de maaltijd gedurende
enige tijd kalm te houden. Al zijn er nog steeds 17 honden (7,9%) die na hun maaltijd niet
kalm gehouden worden en en waar vaak snel een activiteit of inspanning volgt. Daarnaast
zijn er nog 33 eigenaars (15,3%) die hier weinig tot geen rekening mee houden. (zie grafiek
21)

Oftewel. Het overgrote deel van de honden die bij de kliniek (waar dit onderzoek gehouden werd) kwamen vanwege een maagdilatie, heeft rust gehouden voor en na de maaltijd.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 14:04

Onze hond kreeg altijd van de grond.
Heb nu van de buren twee bakken op standaard.

lastig lezen die onderzoeken.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 14:06

Onze hond ligt na het voeren wel in de tuin sjokt wat rond. Soms ff rennen (waaks als er iemand aankomt haha)

Zelf denk ik dat het de boerenkool geweest is.
Ze krijgt praktisch nooit restjes maar we hadden over en weg gooien vond ik zo zonde...
Boerenkool kan gassen geven.

Ik neem alle tips mee en overweeg ze serieus!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:15

Pfff, als ik dit lees ben ik zo blij dat ze ons op voorhand gewaarschuwd hebben... Bij onze (duitse) dog hebben ze tesamen met de castratie haar maag vastgezet, de DA vond het een goed idee om dat preventief te doen, zeker omdat ze dan toch al onder narcose was en haar buik open.
Het duurt een tijdje voor alles goed vast zit, dus voorlopig houden we ons nog heel braaf aan wat ze ons verder heeft aangeraden, namelijk voer- en drinkbak op hoogte, en minimaal een uur tussen voeding en actief doen.
Veel beterschap en succes!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 14:16

Ondanks het vastzetten kan het nog draaien (kennissen van mij hadden dit ook DA vertelde dit ook hier zetten ze niet meer preventief vast)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 14:24

L ayka der maag was niet gedraaid.

De maag kan afsluiten als er teveel gas in een maag komt.
Door die 'afsluiting' wou de slang er niet in.
Toen de gassen via de naald uit der buik waren gelopen kon de slang er wel in.

(dik gedrukte bedoel ik niet als geschreeuw.
Even duidelijkheid dat ze geen volledige torsie had.)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:26

bakkabouter schreef:
Pfff, als ik dit lees ben ik zo blij dat ze ons op voorhand gewaarschuwd hebben... Bij onze (duitse) dog hebben ze tesamen met de castratie haar maag vastgezet, de DA vond het een goed idee om dat preventief te doen, zeker omdat ze dan toch al onder narcose was en haar buik open.
Het duurt een tijdje voor alles goed vast zit, dus voorlopig houden we ons nog heel braaf aan wat ze ons verder heeft aangeraden, namelijk voer- en drinkbak op hoogte, en minimaal een uur tussen voeding en actief doen.
Veel beterschap en succes!

Dat is exact omgekeerd als dat ik terugvind ik onderzoeken. Namelijk dat juist voeren op de grond en bewegen voor en na de maaltijd de kans op een maagdilatatie verkleint. Ik ben nieuwsgierig naar hun onderbouwing hiervoor, het liefst wetenschappelijk.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 14:30

Mizora, ik heb ook altijd geleerd (ben dierverzorger) dat je rust moet houden voor en na maaltijd en honden op hoogte moeten eten.

Ik ben daarom nu opzoek.
Want we willen het natuurlijk voorkomen.

Waarom zou van de grond eten wel goed zijn?
(voor de gewrichten is het niet goed)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:52

Mizora schreef:
Dat is exact omgekeerd als dat ik terugvind ik onderzoeken. Namelijk dat juist voeren op de grond en bewegen voor en na de maaltijd de kans op een maagdilatatie verkleint. Ik ben nieuwsgierig naar hun onderbouwing hiervoor, het liefst wetenschappelijk.

Oke, apart, nu ben ik ook benieuwd *gaat op zoektocht*
Waarom krijg ik nu het idee dat het geen ruk uitmaakt, maar dat het er gewoon van af hangt welke onderzoeksmethode en statistische tests ze gebruiken?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:06

Omdat het risico op maagdilatatie wordt verlaagd, ondanks dat er wel lucht mee wordt gehapt (de oorsprong van het advies om verhoogd te voeren tegen maagdilatatie).

Citaat:
Among the environmental and management factors, having a raised feeding bowl and restricting water intake before and after eating increased the risk of GDV in large breed and giant breed dogs

Het schrokken verergert de kans op dilatitie. Met die kennis raad ik voeren door te strooien aan of vanuit een anti-schrokbak.

Afbeelding

Hier de tabel waar de verschillende dingen vergeleken worden. Voor wie niet weet hoe zoiets afgelezen moet worden. Als de P-value onder de 0.05 is (dat zijn bij large dogs: Feed bowl raised - yes; Height of feed bowl - <1 foot; water intake restricted - yes; dry food moistened - yes) dan is het verschil significant ("bewezen").

Dit komt dus allemaal uit het volgende artikel: Glickman, LT, Glickman, NW, Schellenberg, DB, Raghavan, M and Lee, TL. 2000b. Nondietary risk factors for gastric dilatation-volvulus in large and giant breed dogs. Journal of the American Veterinary Medical Association, 217: 1492–1499.

Voor wie toegang heeft: http://avmajournals.avma.org/doi/pdf/10.2460/javma.2000.217.1492

Helaas lopen opleiding nogal eens achter. Zelfs bij mijn opleiding (dierwetenschappen) zie je dat een enkele keer. Naarmate boeken langer gebruikt worden, des te groter de kans is dat de kennis achterhaald is. Ik heb vakken gehad die ik niet gehaald had de eerste keer en 2 jaar later opnieuw volgde, toen was een deel van de kennis die ik eerst geleerd had al achterhaald en werd dit expliciet aangegeven (in dit geval over immunologie).

Het onderzoek over bewegen voor en na het voeren, is gedaan door middel van een enquete. Er zijn rond de 150 torsie-honden en meer dan 400 controle-dieren gebruikt, én het is statistisch uitgewerkt met correctie voor de leeftijd (hiervoor moest het onderzoek over, ze hadden de vorige keer niet gedacht aan - meer kans op torsie bij oudere honden én oudere honden bewegen uit zichzelf al minder, dat verband moest uitgevlakt worden). Ik hoop dat ik een link naar het verslag donderdag/vrijdag krijg, maar ik kan niks beloven.

Edit: ik ben dus heel nieuwsgierig naar onderzoeken waaruit het omgekeerde blijkt. Maar die heb ik nog niet kunnen vinden.