Hoe heb jij je voorbereid op de aanschaf van knaagdieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sperziemone

Hoe heb jij je voorbereid op de aanschaf van knaagdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 12:46

Ik ben bezig met een website die toekomstige knaagdierbaasjes moet voorlichten over het aanschaffen en houden van knaagdieren. Ik ben benieuwd hoe jullie jezelf hebben voorbereid voordat jullie je nieuwe huisdieren uiteindelijk in huis haalden. Denk hierbij aan de eerste keer dat je deze soort knaagdieren in huis ging halen, dus toen je nog geen ervaring met die dieren had.

Ben je bijv gaan Googlen (zo ja, weet je nog op welke woorden ongeveer?), naar een bepaalde website gegaan, ervaringen aan kennissen gevraagd, boekjes gelezen etc? Of ben je zonder voorbereiding naar de plek van aanschaf gegaan (dierenwinkel/opvang/fokker/kennis) en je daar laten informeren?

Jullie zouden me erg helpen door hier antwoord op te geven :) Zo weet ik wat beter wat er speelt en kan ik hier in de website eventueel op inspelen. Ik reken konijnen trouwens ook even mee tot knaagdieren, voor het gemak :+ Pastte ook niet meer in de titel.

Lori

Re: Hoe heb jij je voorbereid op de aanschaf van knaagdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:57

Ik heb mij eerst geïnformeerd via Google over welk hok, welk ras, welk voer.

Daarna aan het zoeken geslagen voor een fokker eenmaal die gevonden een grote ren gaan halen en borstels (lang haars). Toen enorm veel geduld gehad tot ik ze mocht ophalen. Trouwens konijnen.

Nu lid van facebook site's om op de hoogte te blijven van veranderingen.

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:38

Mijn allereerste huisdier was een dwerghamster, dat was zo'n 20 jaar geleden (ik was toen 8). Toen ging je nog gewoon naar een dierenwinkel en kreeg je van de medewerker alles was je nodig had. Huisje, radje, wol voor in het huisje, zaagsel, plastic schoentje, etc. Gewoon wat zij aanraden en wat een hamster minimaal nodig had voor de standaarden van toen. Hetzelfde bij de vissen die we toen kregen. (Kleine) ronde kom was prima.
Werkstukken gingen vaak over de huisdieren die we hadden, dan haalde ik boekjes bij de bieb en daar vond je nog wel eens wat extra informatie.

Achteraf gezien hadden de beestjes het veeeele malen beter kunnen hebben maar dat wisten we toen niet :n

Zo'n 10 jaar geleden ging ik op kamers en wilde ik ook weer een hamster. Een goudhamster dit keer. Maar toen was internet er en heb ik veel informatie gehaald van het hamsterforum. Ervaringen, foto's, gedrag, kooiverrijking, wat wel doen, wat niet doen, wat zijn de valkuilen, dat haalde ik daar prima van af.
Als je daarna een keer naar de dierenwinkel gaat om wat nieuws te kopen, dan schrik je je rot wat voor troep ze daar nog verkopen. Veel te kleine kooien, veel te kleine radjes of radjes met spijltjes, om misselijk van te worden. Heel ouderwets eigenlijk, als je je wat meer verdiept op fora dan zie je wat zo'n beestje eigenlijk echt nodig heeft en dat is meestal anders dan de meeste dierenwinkels verkopen en vertellen.

Als ik dan iemand zie die net als ik vroeger het eerste huisdier gaat kopen en advies krijg van de dierenwinkel, ai ai ai... Ik adviseer dan ook vaak (ongevraagd O:) ) om even op fora te kijken voor veel nuttige informatie waar het diertje ook blij van wordt.

Fokkers zijn vaak ook wel bereid om informatie te geven, maar je moet weer oppassen voor 'brood'fokkers.

Op tv heb/had je recent het programma Beestengeluk, en het valt me niet tegen wat voor informatie en tips ze geven :) Daar haalde ik laatst ook nog wel wat leuke kennis vandaan voor vrienden.

Geen idee of ik teveel uitweid, maar hopelijk heb je er wat aan :j
Laatst bijgewerkt door toedelou op 25-11-14 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:40

Voordat ik mijn ratten heb aangeschaft ben ik zo'n 4 maanden actief geweest op een aantal ratten-fora om mezelf in te lezen en vragen te stellen en daarnaast ben ik een aantal keer op bezoek geweest bij fokkers :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:43

In de winkel besloten dat wij cavia's wouden en gelijk maar een hok en spullen gekocht :') hok etc in elkaar gezet en daarna op internet ingelezen hoe je cavia's moet verzorgen en toen naar de opvang gegaan.

Dus eigenlijk heel spontaan alles gedaan zonder echt ingelezen te hebben. Gewoon gezond verstand gebruikt en hulp gehad van de verkoper die zelf ook cavia's had.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:45

Ingelezen op een forum over de betreffende knagers.
Er is al best wel veel informatie te vinden over het houden van knaagdieren op internet.

Helaas strookt het geen wat op internet vertelt wordt over het algemeen totaal niet met wat er in de dierenwinkels verteld wordt.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:50

Ik heb mezelf ingelezen via forums. Ik heb nu een russische dwerghamster en die dieren hield ik al vanaf mijn 4e. Toch heb ik me toen ik ze weer ging houden opnieuw ingelezen. Erg belangrijk vind ik persoonlijk dat je duidelijk kenbaar maakt dat een beter alternatief voor de dierenwinkel dier een hobbyfokker is. In de dierenwinkel geven ze niet altijd het juiste advies en weten ze niet altijd wat ze horen te weten is mijn ervaring. de juiste maten zouden zeer praktisch zijn om te vermelden als het gaat over kooi, drinkflesje, hoeveelheid voer, ratje etc.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:50

Iris82 schreef:
Ingelezen op een forum over de betreffende knagers.
Er is al best wel veel informatie te vinden over het houden van knaagdieren op internet.

Helaas strookt het geen wat op internet vertelt wordt over het algemeen totaal niet met wat er in de dierenwinkels verteld wordt.

Klopt, er bestaan al een hoop websites die informatie geven. Maar naar mijn mening zijn er veel onvolledig, zijn het lappen met tekst, erg verouderd en vertellen ze niet duidelijk puntsgewijs waar je op moet letten vóór je ze aanschaft. Vandaar mijn poging een degelijke, kloppende, laagdrempelige en duidelijke site op te bouwen :)

Er wordt ook inderdaad overal wat anders gezegd. Het is blijkbaar geen zwartwit onderwerp: iedereen heeft er een mening over en heeft zijn eigen ervaringen. Wat vind jij betrouwbaarder dan? Internet of dierenwinkels?

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:53

Sababber schreef:
Ik heb mezelf ingelezen via forums. Ik heb nu een russische dwerghamster en die dieren hield ik al vanaf mijn 4e. Toch heb ik me toen ik ze weer ging houden opnieuw ingelezen. Erg belangrijk vind ik persoonlijk dat je duidelijk kenbaar maakt dat een beter alternatief voor de dierenwinkel dier een hobbyfokker is. In de dierenwinkel geven ze niet altijd het juiste advies en weten ze niet altijd wat ze horen te weten is mijn ervaring. de juiste maten zouden zeer praktisch zijn om te vermelden als het gaat over kooi, drinkflesje, hoeveelheid voer, ratje etc.

Dat is zeker één van mijn hoofddoelen: adviseren de dierenwinkel te vermijden. Maar een nog betere optie vind ik de opvang, i.t.t. fokkers ;) Ligt er natuurlijk aan wat je wil: wil je per se naar shows of per se fokken (wat ik sowieso niet graag aanraad zolang opvangen overvol zitten), dan kun je beter naar een fokker. Maar wil je gewoon diertjes een fijn leven geven, haal ze dan uit de opvang.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:55

Een complete site zou erg welkom zijn, ik ben nu bezig met de aanschaf van gerbils en het is bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk om te vinden op welke leeftijd de diertjes bij de ouders weg mogen. Ik lees vooral op internet.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:19

Ik heb me niet voorbereid. Kon ook niet, Spike is een vondeling. Wat ik enorm miste op internet was info wat je het beste kunt doen om een vondeling te huisvesten en eten te geven tot je naar de winkel kunt om de juiste spullen en voeding aan te schaffen.
Inmiddels heeft hij een ren van 2.5 bij 3.5 en 2 vriendinnen :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:39

Ja. Ik wil wel meehelpen denk ik.
In ieder geval met ideeën spuien.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:53

Leuk topic en goed dat je je zo oriënteert op het zoekgedrag.

Ik ben (inmiddels al weer) 4 jaar geleden begonnen aan degoe's. Ik had ze bij een tuincentrum gezien en zelfs mijn lief vond ze erg leuk. Allereerst ben ik op afbeeldingen gaan zoeken, hoe zo'n dier en nu helemaal uitziet, wat een beetje normaal is en dat soort dingen.

Daarna ben ik gaan googlen op voeding en huisvesting. Ik kwam er snel achter dat deze dieren gevoelig zijn voor diabetes (daarom zijn ze ook uit het wild gehaald, om daarmee te kunnen testen). Qua huisvesting was me al snel duidelijk dat ze NIMMER alleen mogen zitten en dus best wel wat ruimte nodig hadden (minimaal lxbxh 1m x 50cm x 1m voor 2 á 3)
Zoektermen: Degoe en huisvesting/voeding, degu en huisvesting/voeding.

Met inlezen ben ik overigens iets van een half jaar zoet geweest. Uiteindelijk met enige dwang mijn lief overgehaald en heb ik een ouder groepje gevonden via Marktplaats. Ik wilde bewust wat oudere dieren om mee te beginnen, omdat deze vaak wat rustiger zijn. Dit was geen verkeerde keus! Al heb ik van 2 snel afscheid moeten nemen, ik voel me nog steeds vereerd dat zij bij mij zijn geweest.

Vanuit hier ben ik me nog heel veel verder gaan verdiepen en heb ik me aangemeld bij een behoorlijk serieus internationaal forum. Daar heb ik geleerd wat deze dieren allemaal mogen eten en ben ik van brokken helemaal naar natuurlijke voeding overgestapt: Zaden, bladeren, stelen, bloemen en groentes. Ik weet inmiddels ook redelijk wat ik wel en niet kan plukken voor deze dieren.
Zoektermen: degoe forum, degu forum, degoe voeding.

Ik kwam er trouwens ook vrij vlot achter dat de boekjes over degoe's echt serieus gedateerd zijn en dat er vaak verkeerde info in staat! Ook dierenspeciaalzaken hebben er vaak de ballen verstand van. Ze geven verkeerde en vaak zelfs gevaarlijke adviezen!

Voor inspiratie voor de inrichting van de kooi heb ik veel gezocht op YouTube en gewoon met google afbeeldingen.

Ik heb zelf aan DIT forum altijd erg veel gehad. Ik ben ook betrokken geweest bij een aantal projecten om het ook zo kort en bondig mogelijk te maken voor nieuwelingen en dus ook dat puntsgewijze, wat je zelf al aanhaalde. Misschien heb je wat aan de ideeën. Er staat VEEL op en het is dus even spitten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:57

Wat konijnen moeten hebben qua voer, zoals welke vitamines en welke hoeveelheden mineralen etc.

Ik wil zeker wel helpen schrijven als het nodig is, ik heb zelf al jaaaaren konijnen!
Foto's heb ik ook wel!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:04

Voor mijn konijnen ben ik heel wat wijzer geworden door bunnybunch, voor de hamsters forum.dehamster.nl.

Ik denk dat het erg lastig is om zoiets simpel te brengen, omdat er nogal wat bij komt kijken en je ze ook wil informeren/overtuigen met redenen waarom het zo moet. Ook omdat er zoveel verkeerde info wordt gegeven, wat makkelijker is om voor waarheid aan te nemen omdat het vaak minder (moeite) kost.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 20:09

Wat fijn al die ervaringen en aangeboden hulp! :D Dankjulliewel!
Zodra ik wat verder ben met de site zal ik een link/meer info delen met geïnteresseerden ;) Mijn streven is om het voor de kerst af te hebben (gezien er dan helaas veel huisdieren cadeau worden gedaan), maar ik vraag me af of ik dat ga halen :')

Hier kunnen jullie trouwens vast mijn afstudeerproject zien wat precies hetzelfde doel had:
http://www.kuducabin.nl/knagers-knaagdieren/

Maar die is misschien niet zo geschikt voor gemiddeld publiek. Daarom ben ik nu een wat rustigere, echt werkende versie aan het maken (wel met behoud van die illustraties).

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 20:18

Air schreef:
Voor mijn konijnen ben ik heel wat wijzer geworden door bunnybunch, voor de hamsters forum.dehamster.nl.

Ik denk dat het erg lastig is om zoiets simpel te brengen, omdat er nogal wat bij komt kijken en je ze ook wil informeren/overtuigen met redenen waarom het zo moet. Ook omdat er zoveel verkeerde info wordt gegeven, wat makkelijker is om voor waarheid aan te nemen omdat het vaak minder (moeite) kost.

Ik wil vooral de dingen die feitelijk gewoon zo zijn (en men gewoon aan te nemen heeft) duidelijk maken. Zoals de voor- en nadelen aan dierenwinkels, fokkers en opvangen zodat de bezoeker hier zelf een weloverwogen keuze in kan maken. En het feit dat alle knaagdieren minimaal met zijn 2en moeten zijn behalve hamsters. En bijv minimale grootten voor kooien, voeding (bijv. bij cavia's wordt dat: geen mengvoer, geen liksteen + uitleg waarom, brokken waar vitamine C in zit, dagelijks hooi, dagelijks groenvoer, en dan een mooi overzichtelijk lijstje die te downloaden is met groenten+fruit die wel en niet mogen).

En dat alles natuurlijk niet als platte lappen tekst, maar visueel lekker in elkaar gezet. Een beetje ontwerper kan dat best overzichtelijk en bondig uiteen zetten :Y) Desnoods met uitklapdingen dat je uitleg kan lezen als je dat wilt, maar dat het niet noodzakelijk is.

Eigenlijk gewoon: alles wat je moet weten voor je ze in huis haalt. Zodra je ze eenmaal hebt ga je natuurlijk nog ontzettend veel bijleren en ga je dan pas dieper op lappen theorie inlezen. Het doel van deze site wordt meer het zorgen dat dieren niet alleen komen te zitten, het goede voer krijgen, voldoende ruimte hebben, niet bij dierenwinkels vandaan komen (broodfok terugdringen), dat ouders hoofdverantwoordelijk zijn, kinderen niet verkeerde verwachtingen hebben (zoals dat konijnen altijd knuffeldieren zouden zijn). Een soort checklist!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:24

Niet :+
Heb vroeger wel cavia's gehad.
Nu heb ik er weer 7 sinds pas een de eerste die ik kocht ..... kocht ik zonder een hok te hebben of iets anders.
Cavia en een zak voer :+
Gelukkig heb ik van kleins af aan al knaagdieren dus is het voor mij makkelijk maar ik kan me zeker voorstellen dat zo'n site handig is.
Ook om dingen evt bij te leren.
Ik weet nu Bijv ook meer dingen over cavia's als vroeger!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:28

Site ziet er mooi en leuk uit!

Ik vind het goed dat er meer info komt. Ik denk alleen ook dat je je heel goed moet gaan profileren buiten alleen het Internet. Dus echt kaartjes/pamfletten maken en die ophangen en uitdelen.

Ook denk ik dat er meer gedaan moet worden aan de kennis in dierenspeciaalzaken, want dat is echt om te huilen. Zolang ze geen (aantoonbare!) basiskennis hebben van de dieren die ze verkopen, vind ik niet dat ze ze mogen verkopen. Wat dat betreft zou 'postbus 52' eventueel ook een mooi medium zijn om impulsaankopen aan de kaak te stellen.

Controleer zelf ook eens hoe up-to-date verschillende boekjes zijn over dieren die nu in de handel zijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:42

Gerbils: Verdiept en veel informatie opgezocht om vader te overtuigen ( :+ ), goed naar hok gezocht. Ik denk een maand ongeveer. Familie had ook al gerbils, dus ik wist hoe ze waren.

Konijnen: Moest veel overtuiginskracht gebruiken om mijn ouders ervan over te halen dat een konijn niet alleen en niet in een klein hokje kan. Daarnaast heb ik me verder verdiept dan ik al wist en goede zoektocht naar verblijf en opvang e.d., toch wel 1,5-2 maanden.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:13

Kala schreef:
Site ziet er mooi en leuk uit!

Ik vind het goed dat er meer info komt. Ik denk alleen ook dat je je heel goed moet gaan profileren buiten alleen het Internet. Dus echt kaartjes/pamfletten maken en die ophangen en uitdelen.

Ook denk ik dat er meer gedaan moet worden aan de kennis in dierenspeciaalzaken, want dat is echt om te huilen. Zolang ze geen (aantoonbare!) basiskennis hebben van de dieren die ze verkopen, vind ik niet dat ze ze mogen verkopen. Wat dat betreft zou 'postbus 52' eventueel ook een mooi medium zijn om impulsaankopen aan de kaak te stellen.

Controleer zelf ook eens hoe up-to-date verschillende boekjes zijn over dieren die nu in de handel zijn.

Ik ben idd van plan om ook offline reclame te maken voor de site. Maar dat is wel stap 2. Stap 1 is de site überhaupt van de grond krijgen en online beginnen met verspreiden :) Maar offline ben ik zeker een hoop van plan, genoeg ideeën daarvoor!

Ik weet wel zeker dat er meer gedaan moet worden aan de kennis in dierenwinkels. Maar dat ga ik niet voor elkaar krijgen natuurlijk. Misschien indirect: als dankzij de site de verkoop van levende dieren in dierenwinkels drastisch daalt, moeten dierenwinkels daarop inspelen (stoppen met de verkoop en/of de omstandigheden verbeteren: geen broodfok en medewerkers goed trainen). Tijdens het onderzoek van mijn afstudeerproject een aantal dierenwinkels geïnterviewd via mail: ze vinden zichzelf allemaal heel professioneel en leiden hun medewerkers natuurlijk heel goed op (blabla als je het mij vraagt). Ze hadden stuk voor stuk mooie verkooppraatjes en wisten alles goed te praten :')

Misschien wel een goed idee om een keer naar de bieb te gaan om die boekjes te bekijken. Dan kan ik daar ook wat over zeggen op de site als ik wil verwijzen naar andere goeie bronnen voor theorie.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:04

Sperziemone schreef:
Ik ben idd van plan om ook offline reclame te maken voor de site. Maar dat is wel stap 2. Stap 1 is de site überhaupt van de grond krijgen en online beginnen met verspreiden :) Maar offline ben ik zeker een hoop van plan, genoeg ideeën daarvoor!

Ik weet wel zeker dat er meer gedaan moet worden aan de kennis in dierenwinkels. Maar dat ga ik niet voor elkaar krijgen natuurlijk. Misschien indirect: als dankzij de site de verkoop van levende dieren in dierenwinkels drastisch daalt, moeten dierenwinkels daarop inspelen (stoppen met de verkoop en/of de omstandigheden verbeteren: geen broodfok en medewerkers goed trainen). Tijdens het onderzoek van mijn afstudeerproject een aantal dierenwinkels geïnterviewd via mail: ze vinden zichzelf allemaal heel professioneel en leiden hun medewerkers natuurlijk heel goed op (blabla als je het mij vraagt). Ze hadden stuk voor stuk mooie verkooppraatjes en wisten alles goed te praten :')

Misschien wel een goed idee om een keer naar de bieb te gaan om die boekjes te bekijken. Dan kan ik daar ook wat over zeggen op de site als ik wil verwijzen naar andere goeie bronnen voor theorie.

Klinkt goed! Leuk ook.
Mocht ik ooit iets voor je kunnen betekenen, kun je me PB'en.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:18

Ik heb 2 Syrische hamsters. ook begonnen met 1. Ook ingelezen op hamsterforum.nl en daar super veel goede informatie vandaan gehaald. ze bevinden zich nu in 2 mooie grote kooien van 80x49. Vroeger toen ik klein was heb ik inderdaad met een vriendin een dwerghamster van de dierenwinkel gehaald. Zulke slechte advies geven ze daar, als ze maar verkopen!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:26

Ik was 5, dus waren me ouders :).

Ik ben opgegroeid tussen de dieren, dus ik wist eigenlijk al hoe en wat, al leer je altijd wel wat bij omdat er veel vernieuwd.

Maar eigenlijk ja, weet ik niet anders als dieren te hebben..

Konijnen, katten, paard, vissen, honden, vogels etc.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 12:32

Inmiddels is er al iets online van de site, dus voor een sfeerimpressie kun je op de link in mijn onderschrift klikken :D
Zou leuk zijn als jullie ook de FB pagina liken om op de hoogte gehouden te worden!

Bedankt allemaal voor de antwoorden! :) Meer antwoorden zijn ook altijd welkom.