Poes is HEEL boos!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SweetVanille

Poes is HEEL boos!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 22:16

Goeienavond Bokkers!

Graag ervaringen of advies over het volgende.

Sinds 2 dagen heb ik een vrouwelijke kitten van 11 weken in huis (Waarschijnlijk tijdelijke opvang)
Mijn 4 jarige geholpen poes vind dit he-le-maal niet leuk!
Haar gedrag is omgeslagen, altijd aanhankelijk en nu vreselijk chaggerijnig, alleen maar brommen en blazen, ook als ik lief tegen haar doe.

Ik snap haar wel, er komt ineens een indringer in HAAR huis, en ze moet ongevraagd alles delen.
Zou dit een kwestie van gewenning zijn?

Ik weet in ieder geval dat ik haar net zoveel aandacht als normaal moet geven, zodat zij zich niet vervangen voelt. Paaien met snoepjes, en haar niet dwingen dicht bij de kitten te zijn.
Zorgen dat ze beide hun eigen schuilplekje hebben bijv.

Iemand nog verdere tips?

Ketly

Re: Poes is HEEL boos!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:18

Eerlijk? Ik denk niet dat het gaat wennen. Het is haar omgeving, en ze ziet dit inderdaad als een indringer. Bij ons was het zelfs zo erg dat de kat in kwestie een paar huizen verderop woont bij een oud vrouwtje, waar die geen last heeft van de andere. Natuurlijk hoop ik voor jou dat ze het toch nog goed samen kunnen vinden!

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 22:21

Ja, en anders zal ik toch al snel een ander huisje voor kitten moeten vinden, het moet niet ten koste gaan van de volwassen poes.

(Mensen de zeggen dat ik dit eerder had moeten bedenken, want ik ken Bokt, je kan niet vantevoren weten hoe dieren op elkaar reageren, dat zal je toch moeten ervaren)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:22

Ik vind het al super dat je überhaupt een kitten opvangt. Persoonlijk zou ik het niet kunnen, vooral om hem daarna weer los te laten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:22

2 dagen is nog maar heel kort. Bij mij duurde t rond de 2 weken voor alles rustig was :j en ja er vielen af en toe klappen :=

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:23

Heb je de kitten rustig geïntroduceerd of meteen erbij gelaten? Kan misschien ook verschil maken.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 22:25

Ketly Ik heb een te groot zwak voor dieren, ik weet ook niet of ik hem straks ook wel echt los kan laten, maar als het niet gaat met mijn poes moet dit wel.

Celiien Ja klopt, is heel kort, daarom ook ervaringen zoals jou, of het goed komt en hoe lang het duurt (Ik heb de tijd wel, daar niet van, maar vind het niet leuk voor mijn poes zo :+)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:26

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 22:28

Sokje_6 schreef:
Heb je de kitten rustig geïntroduceerd of meteen erbij gelaten? Kan misschien ook verschil maken.

Heb ze met opzet laten gaan, als ik de kitten had vastgepakt is het alsof ik haar bescherm.
Ze sprong zelf gelijk uit de doos thuis, zijn beide wel heel nieuwsgierig, maar wat bang voor elkaar.
Poes vooral boos, kitten wel *op een afstandje* uitdagend en wil spelen...

(Nu zorg ik overdag dat ik ook genoeg met kitte speel wanneer poes buiten is)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 22:29

xXLianneXx schreef:
Er zijn maar weinig katten die een vreemde kat vrolijk verwelkomen thuis. Geef het echt nog even de tijd minimaal 3 weken. Dat het nu nog niet goed gaat betekent niet dat het niet goed zal komen :)
Je zal alleen even door deze minder gezellige fase heen moeten. Vooral geen extra druk op zetten en feliway (adapter) werkt vaak om de rust wat sneller te doen wederkeren.

Bedankt!
Feliway heb ik wel van gehoord ja, zal er eens om kijken deze week.

Druk zetten doe ik sowiezo niet, ben bang dat het dan juist verkeerd gaat. je wordt ook niet gedwongen vrienden :o

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:31

Tijd is het sleutelwoord hierin. Bijna geen een dier verwelkomt zijn nieuwe bezoeker gelijk vrolijk. Geef ze even de tijd en dan komt dat vast wel goed! Super dat je de kitten opvangt!
Laatst bijgewerkt door veerle92 op 23-11-14 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 22:31

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:33

Ik denk wel dat het goed komt... Het zal misschien geen goede vriendschap worden en dat je kat niet wil dat je kitten iets met hem doet, met als gevolg dat ze elkaar straks vooral gaan negeren maar dat ook oke zijn, zolang er maar rust is. Ik heb een kat die was ongeveer 10 toen er een kitten bij kwam, ze vond het eerst helemaal niks, maar gelukkig doet ze niet erg veel terug. Nu liggen ze meestal niet bij elkaar maar ze zijn ook niet onaardig tegen elkaar. :)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:35

Gewoon de tijd gunnen over een paar dagen/weken likt ze misschien de kitten hellemaal schoon:-p
Ze moeten gewoon ff aan Wenen van een nieuw komer en nog een speels doerakie:)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:36

Bij ons duurde het ook eventjes voor onze gecastreerde kater en poes gewend waren aan de 2 nieuwe kittens. Maar nu hebben ze de grootste lol samen, heel leuk om te zien. Onze poes is helemaal opengebloeid, ze vindt het wel fijn om een beetje 'moedertje te spelen' denk ik :D

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 07:46

Tijd is inderdaad het enige recept hierbij :) Over het algemeen heb ik de ervaring dat katers wel toleranter zijn tegenover nieuwkomers dan poezen, maar dat verschilt ook weer per kat. Het boze zal er snel genoeg af gaan, verder gewoon hun gang laten gaan. Meestal lossen ze het zelf onderling wel op. Misschien worden het vriendjes, misschien ook niet. Er zijn ook genoeg katten die elkaar gewoon accepteren en verder niets van elkaar willen, ach zolang de stress weg gaat is dat ook prima toch?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 07:54

Kwestie van wennen. Dat kost tijd. Ik doe ze eerst in aparte kamers en wissel dan de kamer, zodat ze aan de geuren kunnen wennen zonder elkaar tegen te komen. Na een paar dagen zijn ze zo nieuwsgierig naar elkaar, dat wennen veel gemakkelijker gaat.
Kittens introduceer ik een een poezenmand, zodat de oudere kat op zijn gemak kan snuffelen en onderzoeken zonder door de kitten besprongen te worden. Met rust en geduld lukt het mij meestal ze binnen 1 week in een ruimte los te laten. Ik voer de eerste tijd in aparte kamers

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 07:57

Geef het nog even de tijd. Hier heeft het ook een paar weken geduurd voor ze gewend aan elkaar waren

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:38

Tijd tijd tijd. Haal de katten ook uit elkaar. Zorg voor een eigen kamer voor de kitten en een eigen ruimte voor je oudere kat. Daarna kun je ze langzaam laten wennen aan elkaar.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:48

Maak je niet druk komt vanzelf goed,

Ik heb het nu al 2 x meegemaakt en is allebei goed gekomen.
Oh en die van mij heb ik er ook gelijk tussen laten huppelen en aangekeken.
Als je ze weer uit elkaar haald moeten ze weer opnieuw wennen.

Tijdje terug 2 kittens bij 2 volwassen katten gedaan, en dat had ook even tijd nodig ( de 2 oudere deden grommen blazen en lagen enkel maar onder de bank) maar ook dat is goed gekomen!

Hoe ze nu liggen? Het liefst met zijn 4ren bij elkaar/ op elkaar, of dan zie je de kleine jonge kater boven op die 11 jarige liggen die hem uitgebreid aan het wassen is en knorren dat hij doet :D

Dus maak je niet druk lekker laten gaan komt vanzelf goed en je andere kat genoeg aandacht geven ( wat ze waarschijnlijk niet meer wilt) want die zal wel beledigd zijn :')

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:22

SweetVanille schreef:
Sokje_6 schreef:

Heb ze met opzet laten gaan, als ik de kitten had vastgepakt is het alsof ik haar bescherm.
Ze sprong zelf gelijk uit de doos thuis, zijn beide wel heel nieuwsgierig, maar wat bang voor elkaar.
Poes vooral boos, kitten wel *op een afstandje* uitdagend en wil spelen...

(Nu zorg ik overdag dat ik ook genoeg met kitte speel wanneer poes buiten is)

Zo bedoelde ik het niet, meer zoals deze post :)

janouk schreef:
Kwestie van wennen. Dat kost tijd. Ik doe ze eerst in aparte kamers en wissel dan de kamer, zodat ze aan de geuren kunnen wennen zonder elkaar tegen te komen. Na een paar dagen zijn ze zo nieuwsgierig naar elkaar, dat wennen veel gemakkelijker gaat.
Kittens introduceer ik een een poezenmand, zodat de oudere kat op zijn gemak kan snuffelen en onderzoeken zonder door de kitten besprongen te worden. Met rust en geduld lukt het mij meestal ze binnen 1 week in een ruimte los te laten. Ik voer de eerste tijd in aparte kamers

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:36

Zorg ervoor dat als je thuis komt dat je altijd eerst de oude poes aandacht geeft. Het gaat erom dat zij het belangrijkste is en de eerste rechten heeft. Dat gevoel moet je koesteren, ze moet zich niet bedreigd voelen qua aandacht en positie door de nieuwe aanwinst. Als ze ziet dat haar positie niet bedreigd wordt, zal ze van lieverlee ook minder boos zijn op de nieuwkomer.
En eventueel een feliway stekker of misschien 2 halen zodat er positieve kalmerende geuren worden afgegeven waar ze rustiger van wordt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:43

Zowiezo moet je altijd oppassen met hoe je een nieuwe kat, welke leeftijd ook, voorstelt aan je al bij je wonende kat(ten).

Vaak even de nieuwe in een aparte ruimte houden, met eigen bak en voer bak, dan na een dag dat ze onder de deur konden ruiken naar elkaar de deur een stukje open te doen en eten aan beide kanten zetten.

Zo steeds een stukje verder gaan.

Vergeet niet dat je oude kat als eerste overal moet gaan. Eerste aandacht, eten, drinken, spelen etc. Die staat het hoogst die was er als eerst, zo voorkom je ook een beetje een bedreiging direct.

Probeer dan eventueel je oude kat in die ruimte een uurtje te laten, dat die kan wennen aan de geuren en dingen waar de nieuwe kat is geweest.

Als je zoiets te snel allemaal doet kan je kat zich bedreigt voelen en de band niet goed opbouwen en kan het zijn dat ze een hekel aan de nieuwe kat krijgt.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 17:42

Het gaat gelukkig al veel beter! Poes is niet meer boos op mij, ze waarschuwt alleen de kitten nog als zij te dicht bij komt.

Verder kunnen ze zelfs al samen slapen op 20cm afstand!

Poes is steeds meer haarzelf, krijgt ook altijd mijn aandacht zoals normaal.

Kitten is heel aanwezig en druk maar hee, dat zijn kittens.

Gaat de goede kant op dus! :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:09

Dat klinkt goed en eigenlijk zoals het hoort te zijn, degene die het meest autoriteit en rechten heeft die geeft een tijd duidelijke signalen af hoe de huisregels zijn ;-)