konijn in buitenhok, in de winter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyca

konijn in buitenhok, in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 20:23

ik heb een konijn wat 24/7 buiten zit,.
afgelopen jaar is hij twee keer verhuist naar de schuur, ivm vuurwerk en 1 keer met een zware storm, voor de rest zit hij in een buitenhok,met bovenin een nachthok, wat hij gebruikt als zijn wc, dat maak ik om de dag schoon en doe er dan schoon zaagsel en stro in,

vorig jaar hebben we ook geen echte winter gehad

tot welke temperatuur kan hij buitenblijven?

hoe maken jullie de buitenren winterproof?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:24

Over het weer zou ik me niet echt druk maken, met vriestemperatuur even iets over het hok een hangen en klaar is kees :)

Waar ik me wel druk om zou maken is dat je dus een konijn alleen hebt? Dat kan echt niet, konijnen zijn groepsdieren..

joyca

Re: konijn in buitenhok, in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 20:29

daar wil ik geen discussie over, het wel of niet alleen hebben van een konijn, ik wil hem goed de winter door krijgen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:31

Normaliter kunnen konijnen prima tegen kou. Maar dat gaat toch echt makkelijker wanneer ze een maatje hebben waar ze tegenaan kunnen liggen.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:32

Ik heb mijn konijnen in hun buitenhok tot -15
Ze hebben ook een boven en beneden hok. Het bovenhok heb ik winddicht gemaakt. Ook doe ik als het vriest extra zaagsel en stro in hun hok.
2 jaar geleden heb ik ze toen het s nachts -15 werd voor ca2 weken met hok en al in de schuur gezet. Daar vroor het ook wel, maar minder hard dan buiten.
Wel moet je ze genoeg water geven, het water bevriest erg snel en ze drinken best veel...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:32

Konijnen kunnen prima in de winter buiten met een nachthok. Soms wil het wel eens helpen om iets over het hok te hangen met koude nachten, maar vooral genoeg stro is voldoende. Dat isoleert prima en met een dikke vacht komt dat helemaal goed hoor.

Als je maar geen konijn voor het eerst naar buiten doet als het al koud is, dan hebben ze te weinig tijd om een wintervacht aan te maken.

Konijnen zijn idd groepsdieren, maar soms is het niet anders. Geen discussie die ik wil voeren.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:33

Je konijn kweekt zijn eigen winterjas. Wat ik wel doe is het nachthok even winddicht maken en een dikke laag zaagsel, papier en stro erin om te isoleren. Onze twee dames kruipen inderdaad ook lekker dicht tegen elkaar aan...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:42

Je konijn zit buiten in zijn uppie? :n arm arm beestje.

Wat betreft de winter. Je moet echt een nachthok hebben dat tochtdicht is en liefst iets van de grond af. Dan zal het denk ik wel gaan. Al is dat natuurlijk gebaseerd op het feit dat konijnen sociale dieren zijn en dus een maatje hebben om tegen aan te liggen...

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 20:43

dikke wintervacht heeft al gemaakt, hij gaat nu de tweede winter, in alleen was het afgelopen jaar nauwelijks een winter te noemen, en we zijn ook van plan om hem dan als het echt heel guur is, in de schuur te zetten,

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:46

Windicht en van de grond is echt een nodig idd. Van de grond is simpel door het hok op een paar bakstenen oid te zetten. Dat is eigenlijk genoeg. Wat zaagsel op de bodem en dan flinke hoeveelheid stro en dan ben je klaar. Is het nachthok winddicht of zijn er stukken met alleen gaas? Als dat laaste zo is even een stuk hout voor spijkeren, dat is voeldoende. Deden wij vroeger thuis ook en werkt prima.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:47

Een konijn alleen wonen staat gelijk aan in een hokje tussen olifanten wonen zonder ooit mensen te zien, is vast niet leuk ;)

Maargoed, met een dik vachtje en wat extra zaagsel+stro in zijn nachthok zal hij geen last hebben van de kou. (Als het winddicht is) In de schuur zetten zou ik niet doen, of heel de winter want als je ze dan overdag weer naar buiten doet krijgen ze het juist kouder tenzij de temperatuur in de schuur gelijk ligt aan de temperatuur overdag natuurlijk :)

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 20:48

het nachthok, komt hij via een trapje naar boven binnen, op de grond ligt een transport band, maar is open van de onderkant, kan hem nergens op zetten want dan kan het konijn eruit komen, ik was ook aan het denken om voor het gaas dan iets te maken wat de wind weghoudt

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:55

Ik spijkerde altijd een jutte zak voor het gaas, dat houd eventuele wind en sneeuw tegen. Extra dikke laag zaagsel en stro. Zorg dat het hok in iedergeval tocht/windvrij staat.

En ik weet dat je het niet wilt horen, maar zoek er een maatje bij.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:04

Konijnen kunnen beter tegen kou dan tegen vocht en regen. Hok even van de grond en zorgen voor een droge plek. Daar zijn al genoeg bruikbare tips voor gegeven. Ik had mijn konijnen altijd buiten met strenge vorst een deken voor het hok. Als je ze altijd buiten hebt en ze kunnen genoeg bewegen dan is het geen probleem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:37

Mijn konijnen hebben zelfs in die winter toen het 20 graden vroor nog buiten gezeten. We hadden zo'n konijnenflat zodat ze niet op de koude vloer zaten, en in het bovenhok duwde we mo veel mogelijk stro, in het zoldertje ook, en er ging een warme deken overheen voor de isolatie. 'S nachts lagen ze altijd zo dicht mogelijk tegen elkaar aan of zelfs bovenop elkaar in het stro. En dan hadden ze het zeker niet te koud :) Maar een konijn alleen, die zou ik niet buiten laten zitten. Niet alleen vanwege de kou, maar ook omdat ze gezelschap nodig hebben en als een tweede konijn geen optie is dan zul je zelf dat gezelschap moeten zijn.. Wij hadden ooit een heel bang en voorzichtig konijntje, een beweging en t beestje schoot weg, maar tóch kwam ie elke avond weer hardnekkig gezelschap zoeken bij onze voeten.
Ik zie dat je in Limburg woont.. Ga eens langs bij de konijnenopvang van Oda :j Die weet álles over konijnen, en zijn heel erg behulpzaam. Je kan er ook met je konijn langs om te koppelen aan een ander konijn. De adoptiekonijnen krijg je gratis mee.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 21-11-14 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:39

Ik heb mijn konijnen met vriesweer altijd buiten zitten in de ren met schuilhok. Genoeg voer en dan kunnen ze er wel mee door.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:40

Wij deden bij die van ons altijd een deken over het hok heen in de winter, extra stro en zaagsel. Die van mn zusje is een keer naar binnen gehaald (eerste jaar) toen die kleintjes kreeg. Ding prima. De mijne is ook eens naar binnen gegaan want die was ziek. Hij werd helemaal gek na een tijdje binnen. Want als je ze eenmaal binnen hebt zitten kan je ze niet meer naar buiten doen.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:41

Ik had vroeger ook een konijn, ook in z'n eentje en ja ik weet zieluug maar zo zielig was ie niet xD. Ik had hem altijd buiten in z'n buitenhok, heb hem nooit binnen of in schuur gehad. Z'n hok stond uit de tocht, hij kreeg veel hooi. Ook hingen we als het ging vriezen een wollen deken over z'n hok heen (voor tralies, zodat hok warmer was). Paar jaar terug dat het 's nachts -20/25 was hebben we 's nachts een kruik voor hem gemaakt en in het hok gelegd, hij heeft winter prima doorstaan. Kruik niet te heet maken en met theedoeken omwikkelen, werkt prima :) Normaal hebben konijnen elkaar, mijnes had z'n kruik xD

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:04

soloro schreef:
Ik had vroeger ook een konijn, ook in z'n eentje en ja ik weet zieluug maar zo zielig was ie niet xD. Ik had hem altijd buiten in z'n buitenhok, heb hem nooit binnen of in schuur gehad. Z'n hok stond uit de tocht, hij kreeg veel hooi. Ook hingen we als het ging vriezen een wollen deken over z'n hok heen (voor tralies, zodat hok warmer was). Paar jaar terug dat het 's nachts -20/25 was hebben we 's nachts een kruik voor hem gemaakt en in het hok gelegd, hij heeft winter prima doorstaan. Kruik niet te heet maken en met theedoeken omwikkelen, werkt prima :) Normaal hebben konijnen elkaar, mijnes had z'n kruik xD

'Zo zielig' was ie wel degelijk. Hoe durven mensen tegenwoordig nog zo een enorm sociaal dier in zijn eentje buiten te houden. Mijn inziens is dat gewoon verwaarlozing, verschrikkelijk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:10

Met mijn konijnen ga ik nu hun eerste winter met mij in. Ze hebben elkaar, ze krijgen sowieso al 24/7 hooi en ben nu al extra veel stro aan het geven. Gewoon in hun (ruime) ren (2 bij 1.70) met nachthok erboven

Maar natuurlijk hebben ze elkaar, wat het allerbelangrijkste is. Een konijn alleen is heel zielig en bijna verwaarlozing, zeker in de winter, in de kou.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 21-11-14 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:10

Mijn nijntjes zaten lekker buiten met -23 hier. Ik heb een volière waar ook konijnen in liepen. Binnen hok vol met stro en dat was voldoende. Ze hadden een flinke ruimte.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 08:30

het punt is dat cooky een mannetje is en ik hem nu in de winter niet ga laten castreren want dan moet hij ook naar binnen, het hok staat naast de buitendeur, en krijgt iedere dag genoeg beweging in de tuin, mag hij loslopen, en daarna krijgt hij iedere dag voldoende groenvoer, hooi, en brokjes, een maatje daar ga ik in het voorjaar voor kijken, en ik weet ook niet of het hok wel groot genoeg is voor 2 konijnen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:51

joyca schreef:
het punt is dat cooky een mannetje is en ik hem nu in de winter niet ga laten castreren want dan moet hij ook naar binnen, het hok staat naast de buitendeur, en krijgt iedere dag genoeg beweging in de tuin, mag hij loslopen, en daarna krijgt hij iedere dag voldoende groenvoer, hooi, en brokjes, een maatje daar ga ik in het voorjaar voor kijken, en ik weet ook niet of het hok wel groot genoeg is voor 2 konijnen

Heel goed dat je je voorneemt om een maatje erbij te nemen! Enne, aan dat te kleine hok kan je makkelijk iets doen ;)

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 08:55

het hok is 2.10 lang 50cm breed en 98cm hoog

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:59

joyca schreef:
het hok is 2.10 lang 50cm breed en 98cm hoog

Als je daar nog een ren bij koopt, zou het groot genoeg moeten zijn :)

Mijn hok is 2.13X0.70 met een ren van 2X1
Heb je een groot konijn, kleine of dwergje?