Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
dan kiezen ze de beste, en die mag het dan nog opnemen tegen de winnaars uit andere klassen, en uiteindelijk kun je Best Of Breed of zelfs Best Of Show worden, en bepaalde titels winnen.

Amsterdam is niet zover weg voor jou, dus misschien leuk om te kijken? Er zijn meerdere bokkers die showen met hun hond(en) 
Nikkylove schreef:Bij hondenshows presenteer je jouw hond aan een jury in een rubriek van het ras. Deze beoordeeld je hond
op de kenmerken van het ras en hoe goed deze te zien zijn in je hond.
Er wordt gevraagd of je een stukje met de hond wilt rennen en lopen om zo zijn gangen ook te laten zien.
Daarna komt de jury ook even de hond fysiek controleren.
Uiteindelijk wordt er een winnaar uitgekozen uit het groepje, welke verder mag "strijden"
tegen andere rubrieken. Verschillende rubrieken zijn bijv. puppies, teefjes/reuen/etc.
Als je alles "wint" kun je door gaan naar de laatste ronde, waarbij een winnaar wordt gekozen uit de winnende honden van de rest van de rassen.
Voor hondenfokkers is dit handig. Als teefjes bijv. een hoge score halen, zullen de pups ook meer waard zijn.
Als voorbereiding dien je, je hond dus zo mooi mogelijk te maken en leren netjes te staan.
Echter vind ik de hele hondenshow industrie een beetje achterhaald. Vroeger werden hondenshows gehouden om de natuurlijke schoonheid van de hondenrassen te waarborgen.
Tegenwoordig zie je op hondenshows alleen maar door gefokten honden, vol met ziektes en aandoeningen...
Als je hier meer over wilt weten, moet je maar de documentaire: "Pedigree Dogs Exposed", kijken
Thesserd schreef:Nikkylove schreef:Bij hondenshows presenteer je jouw hond aan een jury in een rubriek van het ras. Deze beoordeeld je hond
op de kenmerken van het ras en hoe goed deze te zien zijn in je hond.
Er wordt gevraagd of je een stukje met de hond wilt rennen en lopen om zo zijn gangen ook te laten zien.
Daarna komt de jury ook even de hond fysiek controleren.
Uiteindelijk wordt er een winnaar uitgekozen uit het groepje, welke verder mag "strijden"
tegen andere rubrieken. Verschillende rubrieken zijn bijv. puppies, teefjes/reuen/etc.
Als je alles "wint" kun je door gaan naar de laatste ronde, waarbij een winnaar wordt gekozen uit de winnende honden van de rest van de rassen.
Voor hondenfokkers is dit handig. Als teefjes bijv. een hoge score halen, zullen de pups ook meer waard zijn.
Als voorbereiding dien je, je hond dus zo mooi mogelijk te maken en leren netjes te staan.
Echter vind ik de hele hondenshow industrie een beetje achterhaald. Vroeger werden hondenshows gehouden om de natuurlijke schoonheid van de hondenrassen te waarborgen.
Tegenwoordig zie je op hondenshows alleen maar door gefokten honden, vol met ziektes en aandoeningen...
Als je hier meer over wilt weten, moet je maar de documentaire: "Pedigree Dogs Exposed", kijken
HAHAHA sorry hoor, maar alleen maar doorgefokte honden? Lekker bevooroordeeld en generaliserend. Wanneer ben jij voor het laatst op een show geweest en welke rassen heb jij daar bekeken? Dat hele 'kruisingen zijn gezonder' is echt één groot onzinverhaal. Het enige wat je kan stellen is dat sommige rassen veel gezondheidsfouten hebben, dat klopt inderdaad, maar een kruising is per definitie niet gezonder dan een rashond. Zeker niet als die rashond op een juiste en goede manier gevormd is (verschillende bloedlijnen, perfecte gezondheidsluitslagen en goede karakters).
Ga aub niet rond lopen blèren hoe slecht alle rashonden (en shows) wel niet zijn.
Sorry, maar ik kan mezelf erg boos maken om reacties als deze. Vooral omdat ik zelf weet hoe gezond bijv. het ras van mijn honden is (en zo zijn er nog véél meer gezonde rassen), en hoe zorgvuldig wij om gaan met het fokken, om zo mooi mogelijke en gezond mogelijke honden te krijgen.
Anyways, hondenshows lopen is een dure en zenuwachtige hobby, maar stiekem kan het ook leuk zijn. Je kunt vaak idd zien aan hoe de fokker zijn pups presenteert en welke info de fokker bij de ouders vermeld, of het wel of niet om een showhond gaat. Het kost best wat tijd om zelf door te krijgen, te leren en uiteindelijk te zien wat nou goed of slecht is aan een bouw van een hond. Je kan vervolgens op ringtraining gaan om je pup te laten wennen aan een keurmeester, veel en vreemde honden en mensen, het lopen en staan voor op een show.
De meeste mensen weten niet eens dat onze hondenrassen bestaan
, dus kunnen ze er ook niet over oordelen.Thesserd schreef:HAHAHA sorry hoor, maar alleen maar doorgefokte honden? Lekker bevooroordeeld en generaliserend. Wanneer ben jij voor het laatst op een show geweest en welke rassen heb jij daar bekeken? Dat hele 'kruisingen zijn gezonder' is echt één groot onzinverhaal. Het enige wat je kan stellen is dat sommige rassen veel gezondheidsfouten hebben, dat klopt inderdaad, maar een kruising is per definitie niet gezonder dan een rashond. Zeker niet als die rashond op een juiste en goede manier gevormd is (verschillende bloedlijnen, perfecte gezondheidsluitslagen en goede karakters).
Ga aub niet rond lopen blèren hoe slecht alle rashonden (en shows) wel niet zijn.
Sorry, maar ik kan mezelf erg boos maken om reacties als deze. Vooral omdat ik zelf weet hoe gezond bijv. het ras van mijn honden is (en zo zijn er nog véél meer gezonde rassen), en hoe zorgvuldig wij om gaan met het fokken, om zo mooi mogelijke en gezond mogelijke honden te krijgen.
Nikkylove schreef:Thesserd schreef:HAHAHA sorry hoor, maar alleen maar doorgefokte honden? Lekker bevooroordeeld en generaliserend. Wanneer ben jij voor het laatst op een show geweest en welke rassen heb jij daar bekeken? Dat hele 'kruisingen zijn gezonder' is echt één groot onzinverhaal. Het enige wat je kan stellen is dat sommige rassen veel gezondheidsfouten hebben, dat klopt inderdaad, maar een kruising is per definitie niet gezonder dan een rashond. Zeker niet als die rashond op een juiste en goede manier gevormd is (verschillende bloedlijnen, perfecte gezondheidsluitslagen en goede karakters).
Een Akita heb je toch?
Mijn reactie is niet op een mening gebaseerd, maar ook op daadwerkelijk onderzoek. Als je deze
documentaire had gekeken (er zijn er nog 100 meer), dan had je dat geweten.
Vind het apart dat je mij hier voor probeert uit te lachen.
Top dat jij zo goed bezig bent met het gezond houden van het ras, maar veel andere fokkers
maakt dat niks uit. Daar gaat het alleen maar om schoonheid, dus inteelt maakt voor hun niks uit.
Niet alle hondenrassen zijn ongezond, dat klopt,
echter is er wel een schrikbarend groot percentage wat wel ongezond gefokt wordt.
Ik vind hondenshows prachtig om te zien, maar vind het jammer hoe het soms gaat.
Als TS naar een hondenshow wilt, moet ze dat vooral doen, maar er zijn ook 100 andere manieren
om plezier van je hond te hebben.

), zolang die lijn gezond is. Wanneer je door gaat fokken in één lijn met slechte eigenschappen ben je inderdaad fout bezig. Maar dat gebeurt lang niet overal. Overigens zijn er ook heel veel voordelen van het fokken binnen lijnen. Wanneer je stelt dat slechte (gezondheids)eigenschappen doorgegeven worden aan de pups binnen een bepaalde 'line-breeding', is dat natuurlijk andersom ook zo.Thesserd schreef:Een Akita heb je toch?
Mijn reactie is niet op een mening gebaseerd, maar ook op daadwerkelijk onderzoek. Als je deze
documentaire had gekeken (er zijn er nog 100 meer), dan had je dat geweten.
Vind het apart dat je mij hier voor probeert uit te lachen.
Top dat jij zo goed bezig bent met het gezond houden van het ras, maar veel andere fokkers
maakt dat niks uit. Daar gaat het alleen maar om schoonheid, dus inteelt maakt voor hun niks uit.
Niet alle hondenrassen zijn ongezond, dat klopt,
echter is er wel een schrikbarend groot percentage wat wel ongezond gefokt wordt.
Ik vind hondenshows prachtig om te zien, maar vind het jammer hoe het soms gaat.
Als TS naar een hondenshow wilt, moet ze dat vooral doen, maar er zijn ook 100 andere manieren
om plezier van je hond te hebben.

), zolang die lijn gezond is. Wanneer je door gaat fokken in één lijn met slechte eigenschappen ben je inderdaad fout bezig. Maar dat gebeurt lang niet overal. Ik vind het jammer dat alle rashondenfokkers zwart gemaakt worden met verhalen als deze.