Honden shows, wat houd het allemaal in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Honden shows, wat houd het allemaal in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 21:01

Hoi hoi,

Ik hoor heel veel mensen over honden shows, en heb er al het een en ander van opgezocht.
Maar wat houd het precies in? Wat moet je doen, en waar moet je je dan op voorbereiden, en wat moet ik er dan precies van verwachten?

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:18

Bij hondenshows presenteer je jouw hond aan een jury in een rubriek van het ras. Deze beoordeeld je hond
op de kenmerken van het ras en hoe goed deze te zien zijn in je hond.
Er wordt gevraagd of je een stukje met de hond wilt rennen en lopen om zo zijn gangen ook te laten zien.
Daarna komt de jury ook even de hond fysiek controleren.

Uiteindelijk wordt er een winnaar uitgekozen uit het groepje, welke verder mag "strijden"
tegen andere rubrieken. Verschillende rubrieken zijn bijv. puppies, teefjes/reuen/etc.
Als je alles "wint" kun je door gaan naar de laatste ronde, waarbij een winnaar wordt gekozen uit de winnende honden van de rest van de rassen.
Voor hondenfokkers is dit handig. Als teefjes bijv. een hoge score halen, zullen de pups ook meer waard zijn.

Als voorbereiding dien je, je hond dus zo mooi mogelijk te maken en leren netjes te staan.

Echter vind ik de hele hondenshow industrie een beetje achterhaald. Vroeger werden hondenshows gehouden om de natuurlijke schoonheid van de hondenrassen te waarborgen.
Tegenwoordig zie je op hondenshows alleen maar door gefokten honden, vol met ziektes en aandoeningen...

Als je hier meer over wilt weten, moet je maar de documentaire: "Pedigree Dogs Exposed", kijken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:22

Het is niet veel anders dan een paardenkeuring :)
Je rent samen met een paar andere honden in jouw klasse een rondje, vervolgens worden de honden een voor een bij de keurmeester gepresenteerd en kijken ze naar de raskenmerken en voelen even, controleren het gebit enz.. En dan ren je nog een rondje voor het gangwerk, en even recht van de keurmeester af en terug, en that's it :) dan kiezen ze de beste, en die mag het dan nog opnemen tegen de winnaars uit andere klassen, en uiteindelijk kun je Best Of Breed of zelfs Best Of Show worden, en bepaalde titels winnen.

Doef

Re: Honden shows, wat houd het allemaal in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 21:26

Aha, bedankt! Waar moet de hond dan precies aan voldoen om te winnen / mee te doen? :)

Mariska_28Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:28

Ik zou als ik jou was sowieso een paar keer gaan kijken, en praten met mensen die jouw ras showen. Elk ras wordt weer anders geshowd namelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:36

Een hond moet sowieso voldoen aan de raskenmerken, maar daarnaast is het ook handig om de keurmeesters een beetje te kennen. Er zijn keurmeesters die keuren echt op gevoel, of op gezicht, of zelfs op de fokker die er naast loopt.. De ene keurmeester houdt van het ouderwetse type, de andere keurmeester wil juist de onnatuurlijke, uit verhouding getrokken showhonden zien.. Er bestaan nog genoeg goede keurmeesters, maar het is zeker niet zo dat je altijd wint als je op papier de beste hond hebt.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 21:39

Oke! Ben inderdaad ook van plan om eerst te gaan kijken hoor, maar wil nog het een en ander weten voor dat ik eraan begin.

Moet de hond trouwens een speciale halsband oid?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:49

De hond moet sowieso een stamboom hebben en ras typisch zijn anders kun je betee rhuis blijven. ;)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:53

Ik heb 2 vriendinnen die vaak naar shows gaan. (belachelijk hoog inschrijfgeld,maar dat terzijde) en die doen ook ringtraining met de honden.
Verder is het verstandig en leuk om eens te gaan kijken.
Dan weet je hoe het eraan toe gaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:01

lolove schreef:
Maar wat houd het precies in? Wat moet je doen, en waar moet je je dan op voorbereiden, en wat moet ik er dan precies van verwachten?

Conformatiefok, mijden als de pest.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 22:17

Bedankt, wat moet je van te voren doen? Wassen, borstelen etc lijkt me logisch... Moet er nog wat gebeuren? Kun je oefenen of zo? Hele lijst aan vragen haha :o.

@Kuggur, wat bedoel je daar precies mee? :o?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:19

Zorgen dat ie in model is iig :D

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:23

Wat voor ras heb je? En met stamboom? (NHSB nummer)
En hou er rekening mee dat het gemiddelde inschrijfgeld tussen de €45,- en €65,- ligt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:25

Wat voor ras heb je inderdaad want daarin wil het voorbrengen flink verschillen

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:29

Zie in je andere topic dat je een labrador pup krijgt. Dan zou ik zeggen, qua trimmen aan de fokker vragen, paar keer gaan kijken bij shows ( Holland cup en Winner komen eraan) en als je het dan nog leuk lijkt, opgeven voor ring training bij een honden school.

Waar een hond aan moet voldoen om te showen is simpel, een stamboom met NHSB nummer hebben.
Om te winnen moet in de ideale wereld je hond zo goed mogelijk aan de ras standaard voldoen. In de werkelijkheid is het meestal de handler ( voorbrenger) die "wint".
Laatst bijgewerkt door Wendy_Komen op 17-11-14 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 22:31

Er komt hier binnenkort een Labrador pup <3 ... Betekend niet dat ik al aan het kijken ben voor shows of zo hoor. Wil me er gewoon in verdiepen omdat ik er niewsgierig naar ben, en misschien leuk voor in de toekomst pas. :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:00

Dan zal ik de Fokker vragen hoe deze ze showd daar zie je ook veel verschil in

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:19

De grootste tentoonstelling van nederland is de Winner in de rai in amsterdam. Dit jaar bestaande uit de Holland cup op vrijdag 12 december, hier lopen alle rassen op 1 dag. En zaterdag 13 en zondag 14 december de winnershow. De labradors (rasgroep 8) lopen op zondag 14 december. Als je wilt kijken hoe het eraan toegaat op show, kan je dat daar doen. Ook zijn er veel stands waar je hele leuke dingen voor je pup kunt aanschaffen ;) Amsterdam is niet zover weg voor jou, dus misschien leuk om te kijken? Er zijn meerdere bokkers die showen met hun hond(en) ;)

[BB] Hondenshows

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:46

Van welke fokker komt de pup?
Met betrekking tot het showen:

Heb je aangegeven dat je wilt gaan showen en kiest de fokker daarbij dan de pup uit? Beoordeelt de fokker welke pup(s) show potentie hebben en heeft hij/zij daar ook kijk op? Worden de pups bijvoorbeeld ook op een tafel gezet en worden er stand foto's gemaakt waarmee de pups ''geannaliseerd'' worden op correcte bouw?
Labradors moet je juist niet wassen voorafgaand aan de show, omdat de vacht daar juist zacht van wordt en dat is niet de bedoeling. Ze worden los geshowd en dus niet in stand vastgehouden (met los showen bedoel ik niet dat ze geen riem meer omhebben he). Ze moeten zo staan zoals onderstaande foto.

Afbeelding

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:09

Nikkylove schreef:
Bij hondenshows presenteer je jouw hond aan een jury in een rubriek van het ras. Deze beoordeeld je hond
Er wordt gevraagd of je een stukje met de hond wilt rennen en lopen om zo zijn gangen ook te laten zien.

Uiteindelijk wordt er een winnaar uitgekozen uit het groepje, welke verder mag "strijden"
tegen andere rubrieken. Verschillende rubrieken zijn bijv. puppies, teefjes/reuen/etc.
Als je alles "wint" kun je door gaan naar de laatste ronde, waarbij een winnaar wordt gekozen uit de winnende honden van de rest van de rassen.
Voor hondenfokkers is dit handig. Als teefjes bijv. een hoge score halen, zullen de pups ook meer waard zijn.

Als voorbereiding dien je, je hond dus zo mooi mogelijk te maken en leren netjes te staan.

Echter vind ik de hele hondenshow industrie een beetje achterhaald. Vroeger werden hondenshows gehouden om de natuurlijke schoonheid van de hondenrassen te waarborgen.
Tegenwoordig zie je op hondenshows alleen maar door gefokten honden, vol met ziektes en aandoeningen...

Als je hier meer over wilt weten, moet je maar de documentaire: "Pedigree Dogs Exposed", kijken

HAHAHA sorry hoor, maar alleen maar doorgefokte honden? Lekker bevooroordeeld en generaliserend. Wanneer ben jij voor het laatst op een show geweest en welke rassen heb jij daar bekeken? Dat hele 'kruisingen zijn gezonder' is echt één groot onzinverhaal. Het enige wat je kan stellen is dat sommige rassen veel gezondheidsfouten hebben, dat klopt inderdaad, maar een kruising is per definitie niet gezonder dan een rashond. Zeker niet als die rashond op een juiste en goede manier gevormd is (verschillende bloedlijnen, perfecte gezondheidsluitslagen en goede karakters).
Ga aub niet rond lopen blèren hoe slecht alle rashonden (en shows) wel niet zijn.

Sorry, maar ik kan mezelf erg boos maken om reacties als deze. Vooral omdat ik zelf weet hoe gezond bijv. het ras van mijn honden is (en zo zijn er nog véél meer gezonde rassen), en hoe zorgvuldig wij om gaan met het fokken, om zo mooi mogelijke en gezond mogelijke honden te krijgen.

Anyways, hondenshows lopen is een dure en zenuwachtige hobby, maar stiekem kan het ook leuk zijn. Je kunt vaak idd zien aan hoe de fokker zijn pups presenteert en welke info de fokker bij de ouders vermeld, of het wel of niet om een showhond gaat. Het kost best wat tijd om zelf door te krijgen, te leren en uiteindelijk te zien wat nou goed of slecht is aan een bouw van een hond. Je kan vervolgens op ringtraining gaan om je pup te laten wennen aan een keurmeester, veel en vreemde honden en mensen, het lopen en staan voor op een show.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:37

Ik zou als ik jou was TS eerst maar eens een paar keer gaan kijken. Erg leerzaam en je leert mensen kennen met dezelfde hobby/interesse.

Een beoordeling of een hond geschikt is om mee te fokken hangt niet af van alleen maar showresultaten. En bij sommige rassen en keurmeesters zal een cac of cacib afhangen van de handler ipv de hond. En dan heb ik het niet over het goed of minder goed voorbrengen van de hond maar over het ons kent ons verhaal.
Het kost veel geld en veel tijd, maar als je serieus bezig bent met je hond en je er allebei plezier aan beleefd dan is het een leuke hobby.
Dat er alleen maar doorgefokte honden op show lopen is niet waar. Er zijn idd heel wat rassen die er niet gezonder op zijn geworden, maar die zie je niet alleen op show, maar ook bij de broodfokkers waar de honden geen daglicht zien of bij de mensen thuis die hun honden alleen als huishond houden.

Ik heb een aantal jaren op shows rondgelopen. Erg veel geleerd, maar mijn wereldje is het niet. En ondanks dat vooral mijn reu het erg goed deed ben ik ermee gestopt. Ik ga liever de hei op met mijn honden daar doe ik ze een veel groter plezier mee. Maar ik ken genoeg mensen die "leven" voor de hondenshows en fokkerij en zij beleven er heel veel plezier aan.

Nog even een linkje met wat info:
http://www.raadvanbeheer.nl/vereniginge ... aan-shows/

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:44

Thesserd schreef:
Nikkylove schreef:

HAHAHA sorry hoor, maar alleen maar doorgefokte honden? Lekker bevooroordeeld en generaliserend. Wanneer ben jij voor het laatst op een show geweest en welke rassen heb jij daar bekeken? Dat hele 'kruisingen zijn gezonder' is echt één groot onzinverhaal. Het enige wat je kan stellen is dat sommige rassen veel gezondheidsfouten hebben, dat klopt inderdaad, maar een kruising is per definitie niet gezonder dan een rashond. Zeker niet als die rashond op een juiste en goede manier gevormd is (verschillende bloedlijnen, perfecte gezondheidsluitslagen en goede karakters).
Ga aub niet rond lopen blèren hoe slecht alle rashonden (en shows) wel niet zijn.

Sorry, maar ik kan mezelf erg boos maken om reacties als deze. Vooral omdat ik zelf weet hoe gezond bijv. het ras van mijn honden is (en zo zijn er nog véél meer gezonde rassen), en hoe zorgvuldig wij om gaan met het fokken, om zo mooi mogelijke en gezond mogelijke honden te krijgen.

Anyways, hondenshows lopen is een dure en zenuwachtige hobby, maar stiekem kan het ook leuk zijn. Je kunt vaak idd zien aan hoe de fokker zijn pups presenteert en welke info de fokker bij de ouders vermeld, of het wel of niet om een showhond gaat. Het kost best wat tijd om zelf door te krijgen, te leren en uiteindelijk te zien wat nou goed of slecht is aan een bouw van een hond. Je kan vervolgens op ringtraining gaan om je pup te laten wennen aan een keurmeester, veel en vreemde honden en mensen, het lopen en staan voor op een show.

Maak jezelf niet druk ;) De meeste mensen weten niet eens dat onze hondenrassen bestaan :D , dus kunnen ze er ook niet over oordelen.
Jullie weten waar je mee bezig bent en als je doet waar je achter staat, moet je geen boodschap hebben aan bepaalde uitspraken.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:53

Thesserd schreef:

Een Akita heb je toch?

Mijn reactie is niet op een mening gebaseerd, maar ook op daadwerkelijk onderzoek. Als je deze
documentaire had gekeken (er zijn er nog 100 meer), dan had je dat geweten.
Vind het apart dat je mij hier voor probeert uit te lachen.

Top dat jij zo goed bezig bent met het gezond houden van het ras, maar veel andere fokkers
maakt dat niks uit. Daar gaat het alleen maar om schoonheid, dus inteelt maakt voor hun niks uit.

Niet alle hondenrassen zijn ongezond, dat klopt,
echter is er wel een schrikbarend groot percentage wat wel ongezond gefokt wordt.

Ik vind hondenshows prachtig om te zien, maar vind het jammer hoe het soms gaat.
Als TS naar een hondenshow wilt, moet ze dat vooral doen, maar er zijn ook 100 andere manieren
om plezier van je hond te hebben.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:10

Nikkylove schreef:
Thesserd schreef:

Een Akita heb je toch?

Mijn reactie is niet op een mening gebaseerd, maar ook op daadwerkelijk onderzoek. Als je deze

Top dat jij zo goed bezig bent met het gezond houden van het ras, maar veel andere fokkers
maakt dat niks uit. Daar gaat het alleen maar om schoonheid, dus inteelt maakt voor hun niks uit.

echter is er wel een schrikbarend groot percentage wat wel ongezond gefokt wordt.

Ik vind hondenshows prachtig om te zien, maar vind het jammer hoe het soms gaat.
Als TS naar een hondenshow wilt, moet ze dat vooral doen, maar er zijn ook 100 andere manieren

Ik heb er genoeg van gelezen en gezien, en ik vind het één grote hype. Heb je enig idee hoe veel er gewoon goed gaat bij de rashondenfok? En heb je enig idee hoe veel er mis gaat bij het gewoon even 2 honden kruisen voor een leuk nestje?

Bovendien zijn er heel veel fokkers die wel naar verbetering streven binnen hun ras.

Ik vind het inderdaad lachwekkend allemaal. Alles wordt over één kam geschoren, en dat is opeens goed. Terwijl als we dat bij allochtonen doen is het opeens niet goed :+

Inteeld is inderdaad niet goed, maar ik zie er geen kwaad in om binnen een bepaalde lijn te blijven, af en toe afwisselend met wat 'vers bloed' (al doen wij dat zelf vrijwel niet overigens :') ), zolang die lijn gezond is. Wanneer je door gaat fokken in één lijn met slechte eigenschappen ben je inderdaad fout bezig. Maar dat gebeurt lang niet overal. Overigens zijn er ook heel veel voordelen van het fokken binnen lijnen. Wanneer je stelt dat slechte (gezondheids)eigenschappen doorgegeven worden aan de pups binnen een bepaalde 'line-breeding', is dat natuurlijk andersom ook zo.

Ik vind het jammer dat alle rashondenfokkers zwart gemaakt worden met verhalen als deze.

Misschien moet je het hele proces vanaf dekking t/m pup van 8 weken eens volgen bij een fatsoenlijke fokker. Dan zie je hoe doordacht en met aandacht alles gebeurt...

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:36

Thesserd schreef:
Een Akita heb je toch?

Ik heb er genoeg van gelezen en gezien, en ik vind het één grote hype. Heb je enig idee hoe veel er gewoon goed gaat bij de rashondenfok? En heb je enig idee hoe veel er mis gaat bij het gewoon even 2 honden kruisen voor een leuk nestje?

Bovendien zijn er heel veel fokkers die wel naar verbetering streven binnen hun ras.

Ik vind het inderdaad lachwekkend allemaal. Alles wordt over één kam geschoren, en dat is opeens goed. Terwijl als we dat bij allochtonen doen is het opeens niet goed :+

Inteeld is inderdaad niet goed, maar ik zie er geen kwaad in om binnen een bepaalde lijn te blijven, af en toe afwisselend met wat 'vers bloed' (al doen wij dat zelf vrijwel niet overigens :') ), zolang die lijn gezond is. Wanneer je door gaat fokken in één lijn met slechte eigenschappen ben je inderdaad fout bezig. Maar dat gebeurt lang niet overal. Ik vind het jammer dat alle rashondenfokkers zwart gemaakt worden met verhalen als deze.

Misschien moet je het hele proces vanaf dekking t/m pup van 8 weken eens volgen bij een fatsoenlijke fokker. Dan zie je hoe doordacht en met aandacht alles gebeurt...[/quote]

Het mag dan wel een hype zijn, maar de rassen waarover de hype gaan zijn nog steeds de dupe.
Het is niet een simpele "instagram" hype. Het is een echt issue waar wij, als mensen, wat aan horen te doen.
Vandaar dat mensen het gemakkelijker over een kam scheren, omdat als er in deze rassen al gemakkelijk over wordt gedacht, het ook voor andere rassen kan.
Allochtonen zijn hierbij weer een hele andere discussie.

Maar hieruit maak ik op dat jij het ook niet erg vind om vader met dochter te laten dekken, omdat
het een gezonde lijn is?