Vorige week heeft mijn opa een hond uit het asiel gehaald, een ontzettend leuke en lieve hond waar wij allemaal al helemaal verliefd op zijn. De hond is ontzettend goed opgevoed merken wij doordat ze erg goed luisterd, al los mee kan lopen en naar vrijwel elk commando goed luisterd. Nu vermoeden wij dat het blaffen bij bezoek, het zien van honden of andere dieren e.d. is afgeleerd.
Mijn opa woont alleen en hij (en wij) zouden het eigenlijk wel fijn vinden als de hond zou gaan blaffen wanneer de deurbel gaat of er iemand op het raam/de deur klopt. We hebben echter al veel geprobeert om de hond überhaupt te laten blaffen, maar er komt geen geluid uit.
Ik heb de hond één keer horen blaffen en dat was in het asiel toen wij haar kwamen bekijken, daarna heeft niemand haar meer horen blaffen en deze keer blaffen was ook de eerste keer dat de mensen in het asiel haar hoorden blaffen. Uiteraard vinden wij haar niet minder als ze niet gaat blaffen, dan had hij wel een waakhond genomen, maar het zou wel erg fijn zijn als ze gaat blaffen. Zijn er toevallig Bokkers die hun hond hebben 'leren' blaffen of misschien ideeën hoe wij de hond aan het blaffen zouden kunnen gaan krijgen? Wie weet valt het dan met veel belonen uiteindelijk te koppelen aan de deurbel/geklop, maar tot nu toe is er nog niets uitgekomen.
Ook in het bijzijn van twee blaffende honden blaft de hond niet, tijdens het spelen is er ook nog geen geluidje uitgekomen tot nu toe (wil ik morgen nog een keer gaan proberen). Hopelijk zijn er mensen die een gouden tip hebben zodat wij in ieder geval haar blaf een keer kunnen horen.
Alvast bedankt.
[Edit] Het gaat er niet om de hond te leren blaffen op commando, maar haar überhaupt te leren blaffen. Op commando hoeft voor ons niet.
)