Katten naar buiten in december?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ik laat mijn kat in december gewoon naar buiten.

Ja.
17 (29%)
Nee, de hele maand niet.
3 (5%)
Nee, vanaf halverwegen de maand niet.
6 (10%)
Ik laat mijn kat alleen de dagen rond oud en nieuw binnen.
32 (55%)

Totaal aantal stemmen: 58

Fireheart

Katten naar buiten in december?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 13:56

Hoi bokkers!

Ik heb zaterdag een kat uit het asiel geadopteerd.
Super lief dier en hij zit nu al regelmatig voor het raam naar buiten te kijken.
Natuurlijk zijn we van plan om hem pas over een paar weken naar buiten te doen, maar toen stuitte ik op het volgende probleem: december.

Heel december door wordt er natuurlijk al veel vuurwerk afgestoken, zelfs als het niet mag.
Dus ik vroeg me af of het wel verstandig was om hem dan al naar buiten te laten.

Laten jullie je kat naar buiten in december ondanks het vele vuurwerk? Of laten jullie hem liever binnen?

Ik hoor het graag van jullie :j

blokje

Re: Katten naar buiten in december?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:57

Het ligt denk ik ook aan de buurt.
Hier durf ik hem tot de laatste dagen wel los te laten (rond oud en nieuw wel echt vast)
maar hier is het oer saai.
Af en toe een knal verweg.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:57

Ik laat ze alleen rond oud en nieuw echt binnen. Maar ze lopen hier in de binnentuinen dus niet zomaar op straat. En ik heb niet veel "kwajongens" e.d. in de buurt, dus hier valt het gelukkig allemaal best mee. Meestal houd ik ze vanaf de 28e ofzo binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:59

Binnenhouden met al die vuurwerkliefhebbende maar kattenhatende mensen...

Plus, met vuurwerk kan de kat in paniek raken...ik zou als het vuurwerk gedoe allemaal voor bij is lekker de kat naar buiten laten. Zo heeft ie ook goed kunnen wennen aan jou, aan het huis etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:00

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:01

Onze simba mag de hele dag nog wel gewoon naar buiten. Scheelt dat ze er niet veel op uit doet. Maar 00:00 snachts zijn wij altijd bij familie om het te vieren, en dan gaat ze uit voorzorg die avond wel gewoon naar binnen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:03

In het geval van een nieuwe kat zou ik hem ook zeker niet voor januari naar buiten laten

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:14

Rond oud en nieuw is hij binnen. Nu sinds 2 week ik hij ook 's nachts binnen, maar dit heeft met een medische kant te maken. Overdag mag hij naar buiten als hij wil.

Onze kat is dan wel al 11 jaar en dit gewend. In de 11 jaar ook nooit verhuisd, dus dit is zijn plek.

In jou geval zou ik hem lekker pas in de 2e week van januari naar buiten doen. Dan kan hij echt even goed wennen aan zijn huis, en heb je het meeste van het vuurwerk gehad.

Erin_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:06

Ik zou hem lekker binnen laten tot ongeveer half januari.
Toen mijn zusje ging verhuizen had ze netjes haar kat 3 a 4 week binnen gehouden maar een week voor oud en nieuw heeft ze hem tegen mijn advies in naar buiten gelaten.
Na 2 dagen was hij weg en helaas heeft ze hem nooit meer gevonden.....

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:13

In jouw geval moet je hem sowiezo eerst een paar weken binnen houden, anders ben je hem geheid kwijt als je hem naar buiten doet, dan raakt hij verdwaald.

Zelf heb ik mijn kat een paar uurtjes per dag buiten wanneer ik zelf ook thuis ben, en alleen wanneer het licht is.
Met oud en nieuw blijf ze zeker binnen, ik snap mensen die hun dier dan naar buiten laten ook echt niet... Kat kent niet t gevaar van vuurwerk, en er zijn tegenwoordig rare lui....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:31

Ik zou een nieuwe kat ook niet voor het eerst rond de jaarwisseling naar buiten laten. Lekker wachten tot na het geknal!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:24

Ik zou in jouw geval poeslief proberen er van te overtuigen dat naar buiten gaan ook heel leuk is als voornemen voor het nieuwe jaar en ze tot die tijd maar binnen te houden. Zo voor het eerst naar buiten is al best heel spannend, dan heb je als zowel eigenaar als kat echt geen behoefte aan extra uitdagingen als vuurwerk. En als het dan in blinde paniek weg rent vind je ze echt zo niet weer. Katten zijn meesters in het zichzelf onzichtbaar maken en daarnaast kunnen ze in paniek gewoon helemaal de weg kwijt raken als ze nog niet goed bekend zijn in de buurt.
Mijn kat heb ik alweer jaren dus die mag tot vrij laat in december buiten spelen als ze dat wil. Ze komt toch alleen buiten als ik thuis ben en er ramen en/of deuren open staan dus dan kan ik het wat in de gaten houden. Zo op de laatste dag(en) wil ze al niet eens meer naar buiten, dat scheelt ook.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:37

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 01-02-22 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:39

hier ging die van ons er om middennacht zelfs nog uit.. hangt helemaal van je kat en wijk af

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:43

Hier mogen de katten sowieso niet naar buiten.. Ja als het mooi weer is in een grote katten ren,
Echter met oud en nieuw is het vaak in en uitloop van vrienden en familie aangezien wij met onze dieren altijd thuis blijven komt men gezellig bij ons. Ik sluit ze dan met een radio op in onze slaapkamer die dag zo weet ik zeker dat ze niet ontglippen.. Ze liggen lekker prinsheerlijk de hele dag op bed dus zon ramp vinden ze dat niet..

Ik zou zeker wachten tot na oud en nieuw :-)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:43

Ik heb mijn kat eerst 8 weken binnen gehouden. Daarna ging ze pas naar buiten. Ze is als de dood voor vuurwerk, vorig jaar rond de jaarwisseling samen onder dekbed gelegen. Arm ding. Meestal gaat ze zo'n drie dagen voor oud en nieuw niet meer naar buiten. Enkel overdag en met toezicht.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:44

Je pol is niet helemaal handig. Het is natuurlijk ook erg plaatsgebonden of er veel vuurwerk wordt afgestoken ;) Ik woon zelf bv in Doodstil :P :+ Er is hier niemand die ook maar iets afsteekt. Dus ik hoef mijn katten ook niet binnen te houden, zelfs niet met oud en nieuw. Er wordt meer geknald door de jagers. Maar vroeger toen ik nog in een dorpje woonde hield ik ze ook binnen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:50

Aangezien je m' pas net hebt zou ik m' pas in januari naar buiten doen, zo dat ie rustig zijn nieuwe wijkje kan verkennen. Als 'ie nu schrikt van vuurwerk en weg rent raakt ie misschien verdwaald.

Hier gaan ze het hele jaar door gewoon naar buiten, alleen rond deze tijd gaat 's avonds wel het kattenluik dicht, als ze dan binnen komen kunnen ze niet terug naar buiten tot de volgende ochtend. Wij wonen gelukkig in een vrij rustige wijk, wel een paar buurtkindertjes die met rotjes gooien, maar die vinden onze katten geweldig dus zullen er niet opzettelijk vuurwerk naar gooien. ik houd alleen ook mijn hart vast voor de jongste (is zijn eerste winter), ben bang dat ie met een rotje wil spelen oid.. hoop dat hij er 1 keer goed van schrikt en dan snapt dat 'ie er bij uit de buurt moet blijven.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:17

Binnenhouden tot na de jaarwisseling en bij voorkeur helemaal binnen houden of de tuin afzetten oid. :)
Maar ik moet zeggen dat ik in een buurt woon waar katten niet veilig zijn en om de haverklap verdwijnen en dat ze momenteel bomaanslagen lijken te plegen zo hard knalt het al. :=

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:29

Onze katten "wonen" op stal. Het voerhok is hun veilige plek, daar eten en slapen ze, en het is de plek waar ze naartoe vluchten bij onraad. Dus als naar het einde van december toe de overlast van door rotjochies te vroeg afgestoken vuurwerk toeneemt, dan blijven ze vanzelf meer binnen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 06:51

Die van mij komen alleen in de afgezette tuin. Nu komen ze nog buiten maar als het te koud wordt om de tuindeur open te houden gaan ze naar binnen. Ze zijn bang voor vuurwerk dus die willen niet eens naar buiten. :')

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 06:54

Die van ons blijven de dagen rond oud en nieuw ook binnen.
De oudste zou buiten kunnen maar wil het er gewoon niet op wagen.
De jongste (nou ja jong ze zijn inmiddels 11 en 12) is een schijterd en weet niet wat hij gaat doen als hij schrikt.
Dus voor de veiligheid van hun de dagen rond oud en nieuw lekker in huis

Ninthe23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:29

Ik zou 'm tot in januari gewoon binnen houden en dan kun je dan altijd nog kijken of hij het leuk vindt om buiten te zijn. Het is ook niks als je straks je kat lekker naar buiten laat en dan moet ie weer verplicht een paar dagen binnen zitten. Die van ons gaan maar af en toe naar buiten. In het weekend als het mooi en droog weer is, maar dan kunnen ze ook altijd weer naar binnen omdat wij thuis zijn. Verder zijn ze altijd binnen en rondom oud en nieuw natuurlijk zeker!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:32

De mijne gaat zonder probleem buiten, een nieuwe kat zou ik wel binnenhouden tot na de feestdagen.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:37

Mijne gaan gewoon naar buiten, alleen met oud&nieuw natuurlijk niet.
Toen we een nieuwe kat hadden, hebben we die zeker 6weken binnen gehouden.