Hond verzekeren. Ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Had jij je hond verzekerd?

Wel verzekerd, dit was wel de moeite waard
16 (21%)
Wel verzekerd, eigen overbodig
6 (7%)
Niet verzekerd, achteraf gezien wel handig geweest
7 (9%)
Niet verzekerd, ook bijna geen DA kosten gehad
47 (61%)

Totaal aantal stemmen: 76

Shiloh

Hond verzekeren. Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 13:48

Ik ben benieuwd naar de meningen van bokkers.

Heb jij je hond verzekerd? Waarom wel, waarom niet?

Bij welke type hond (ras, leeftijd, etc) zou je het wel of niet doen?

Ik zelf krijg in het voorjaar een pup van een behoorlijk gezond ras. Namelijk de Hollandse herder, geen genetische aandoeningen en HD, ED wordt vaak wel op getest maar komt zeer weinig voor.

Ik zit er over te denken of ik mijn hondje zal verzekeren of niet en weet niet goed wat de voor en na delen zijn en of het wel echt verstandig is.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-11-14 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Re: Hond verzekeren. Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:51

Ik heb mijn hond niet verzekerd.
Blij toe... in de 9,5 jaar dat ze nu is heeft ze alleen een baarmoederontsteking(3 weken terug) gehad.
Ohja en een half jaar geleden kennelhoest.
Totale kostenplaatje 360 euro.
Met een verzekering was ik dat allang en breed kwijt geweest.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:52

ik heb mijn hond wel verzekerd. Blij toe, want vorig jaar zijn haar kruisbanden gescheurd a 1500,-

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:53

Wij niet. Bij onze vorige hond ook niet gedaan. Waarom? Geen idee eigenlijk. Nu moet ik ook zeggen dat onze vorige hond niks heeft gehad, (Ja aan het einde, toen kreeg ze eierstok kanker, maar daar was al niets meer aan te doen helaas) En onze huidige hond is bijna 5 en heeft gelukkig ook nog nooit wat gehad. Zelfs geen ontsteking of iets anders kleins. Ik denk dat als je een wat gevoeliger ras hebt, je daar wel wat meer voor in aanraking komt. Onze vorige hond was een kruizing kooiker, en onze huidige hond in een zuivere kooiker. Wat dat betreft hebben we geluk dat we nog nooit iets hebben gehad.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:06

Wij hebben de hond wel verzekerd gehad. Gelukkig maar.
Ruggenmergverlamming, baarmoederontsteking, cushing, chronische diarree, artrose.

Misschien zou je beter een poll kunnen maken?
Zo van:

Wel verzekerd, dit was wel de moeite waard
Wel verzekerd, eigen overbodig
Niet verzekerd, achteraf gezien wel handig geweest
Niet verzekerd, ook bijna geen DA kosten gehad

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:06

Ik heb mijn witte herder (30kg) verzekerd, al vanaf pup zijnde. (Ze is nu 4 jaar)
Voordeel is dat ik nog de oude verzekeringsprijs betaal die inmiddels aardig is gestegen.
En tot nu toe heb ik elk jaar de verzekeringskosten eruit gehaald.
Ik betaal iets meer dan 20 euro per maand, dus 240 per jaar ongeveer.
Per opgespaarde nota's (je kan nota's opsparen en een jaar na eerste rekening insturen) betaal ik een vast eigen risico van 40 euro.
Aangezien je aardig snel aan dat bedrag zit... Ik krijg ook haar entingen vergoed en eventuele fysio- of gedragstherapeut (aanvullende verzekering).
Ze is vorig jaar een keer goed ziek geweest, kosten bijna 600 euro.
Dit jaar foto's van de heupen, schouders en ellebogen laten maken: bijna 500 euro.
Ik heb haar verzekerd bij Hema en ben er echt over te spreken.
Goed de voorwaarden doorlezen! (Sowieso bij elke verzekering). En ik vond dat de Hema het meeste vergoed icm. een prettige prijs.
HD, ED wordt haast nooit vergoed (of je betaald veel meer en dan ook nog maar 50%).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 14:08

Iris82 schreef:

Goed idee, gedaan ;)

HD ED wordt inderdaad vrijwel nergens vergoed, maar de foto's ervoor maken waren dus wel vergoed? Of waren de foto's niet voor HD, ED?

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:11

Mijn hond is verzekerd en heeft al meerdere pijntjes gehad; ontstoken zooltje, bloedonderzoek nodig en nu blijkt dat hij vermoedelijk epilepsie heeft.. Het is een podenco en hij is nu bijna 4. Ik verzeker mijn windhonden altijd omdat die gewoon naar mijn idee een wat hoger risico lopen.

Overigens heb ik mijn katten ook verzekerd en eentje heeft een operatie nodig gehad voor een patella luxatie a 1000 euro. Dus ik heb die verzekering er allang uit

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:15

Onze pup is 7 maanden en het is nu al de moeite geweest :') 2x giardia en laatst weer ontlastingonderzoek vanwege heftige diarree opeens. Denk dat we zeker al rond het bedrag zitten wat de verzekering dit jaar gekost heeft, en hij loopt nog 8 maanden ofzo :+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:19

Shiloh schreef:
Iris82 schreef:

Goed idee, gedaan ;)

HD ED wordt inderdaad vrijwel nergens vergoed, maar de foto's ervoor maken waren dus wel vergoed? Of waren de foto's niet voor HD, ED?

Ja, de foto's waren wel voor HD en ED: Hema vergoed het eerste consult voor ED en HD. Blijkt je hond HD of ED te hebben krijg je daarna de behandelingen daarvoor niet meer vergoed. (Voor andere dingen wel uiteraard).
(Mijn hond had trouwens gelukkig geen HD of ED)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 14:25

Nou ik vraag dat eigenlijk omdat ik wellicht in de toekomst best zou willen fokken met de hond (het bestand van de hollandse herder is erg klein en maar weinig mensen fokken ermee, liefhebbers stimuleren dus ook echt om wel met het ras te fokken). Hoewel testen bij fokken op HD en ED niet verplicht is, wordt het wel gestimuleerd, het zou in dat geval wel gunstig zijn als die foto's vergoed worden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:26

Wij hebben het jaren wel gedaan en dit heeft ook zeker geholpen omdat hondlief nodige gebitsproblemen had en ook andere vage dingen, zoals een soort nagel die uit zijn buik groeide.

Wel opletten wat er precies vergoed wordt, want dat werd bij ons steeds minder. Zelfs oudersdomsklachten op een gegeven moment niet meer (terwijl hij wel elk jaar duurder werd omdat hij ouder werd).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 14:30

Vind een verzekering afsluiten bij HEMA wel een risico momenteel, nu de HEMA net wel/net niet het hoofd boven water kan houden. Als ze over de kop gaan, zit je daar met je verzekering....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:37

Hier geen verzekeringen, ik maak potjes. :)

De oudste heb ik wel even verzekerd gehad, maar toen de voorwaarden flink veranderden in ons nadeel heb ik haar er uit gehaald. We betaalden 35 euro per maand, dus 420 per jaar. We hebben in totaal 100 euro gedeclareerd, waar nog eigen risico af ging. :+ Jonge hond is niet verzekerd.

Jonge hond is best wel eens bij de DA geweest en heeft wat gekost, maar dat zijn zaken waarvoor ik een potje heb. HD/ED foto's voor 500 euro is bizar. := Ik heb het 2 keer laten doen, één keer onofficieel en één keer officieel voor de RV, de 1e was 86 euro met rugfoto's erbij, de 2e keer was ongeveer 200 met alle beoordelingskosten en DNA afname erbij. Hij is nu 18 maanden en voor hem zou de verzekering op 40 euro komen, dacht ik. Dan had ik in de tijd dat ik hem nu heb al ruim 600 euro betaald. De kosten zijn wel ongeveer net zo hoog geweest met de foto's erbij, inentingen en 2 keer een ontsteking, alleen zou het meeste niet vergoed worden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:57

Geen verzekering, want die is belachelijk duur en dekt niet alles, heb 4honden dus ik zet gewoon maandelijks wat opzij. Mn ervaring is dat elke hond eens in zn leven iets heeft wat echt veel geld kost, meer echt niet, ik kijk dan wat zn kansen zijn en maak dan een keuze of mn potje eraangaat.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:58

Geen verzekering :) Hond als pup ziek meegenomen en dat heeft 6 weken geduurd. Iedere dag bij de DA.
Na deze 6 weken een kerngezonde hond en naast zijn jaarlijkse enting heeft hij al 7 jaar niets.

Mijn overweging is altijd: kan ik het zelf betalen? Ja, geen verzekering. Nee, wel een verzekering :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:08

Wij hadden voor onze labrador een verzekering. Eerste hond, alles goed willen doen, etc.
Uiteindelijk hebben wij er in zijn 11-jarige leven welgeteld 1x iets aan gehad (MRI scan gehad wegens toen nog onverklaarbare aanvallen)
Nu hebben we voor beide honden geen verzekering, en leggen we maandelijks het geld wat anders voor de verzekering was gewoon opzij :j
Mijn eerste hondje zal een corgi gaan worden, en ik zit er toch aan te denken hem te verzekeren. Mocht het uiteindelijk overbodig blijken, dan kan ik hem altijd nog opzeggen. Voor die tijd, niet wetende wat er allemaal exact op ons pad zal komen, lijkt het me wel handig :j

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:33

Shiloh schreef:
Nou ik vraag dat eigenlijk omdat ik wellicht in de toekomst best zou willen fokken met de hond (het bestand van de hollandse herder is erg klein en maar weinig mensen fokken ermee, liefhebbers stimuleren dus ook echt om wel met het ras te fokken). Hoewel testen bij fokken op HD en ED niet verplicht is, wordt het wel gestimuleerd, het zou in dat geval wel gunstig zijn als die foto's vergoed worden.

De foto's worden niet vergoed als er geen medische noodzaak achter zit, maar dat lijkt me logisch.
Overigens kunnen wij de rekeningen wel "gewoon zo" betalen (we moeten ook altijd alles voorschieten), maar het is toch een hele verademing dat je ook alles weer terug krijgt.
Ik heb geen idee of Hema koppie onder gaat dus kan daar niks zinnigs over zeggen :+

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:51

Selka schreef:
Geen verzekering :) Hond als pup ziek meegenomen en dat heeft 6 weken geduurd. Iedere dag bij de DA.
Na deze 6 weken een kerngezonde hond en naast zijn jaarlijkse enting heeft hij al 7 jaar niets.

Mijn overweging is altijd: kan ik het zelf betalen? Ja, geen verzekering. Nee, wel een verzekering :)

Helemaal met die stelling eens! Mijn honden ook niet verzekerd, oudste is 7 en jongste 4 en had dit er tot nu gelukkig ook nooit uitgehaald qua premie. Als ze echt iets ernstigs gaan mankeren, ga ik desnoods niet op wintersport maar is er wel een potje. Heb je dat niet, dan zou ik verzekeren.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:10

Eén hond heb ik wel verzekerd, nog geen idee of het gaat lonen maar ik vind het wel een fijn idee bij een jonge hond.

De andere is niet verzekerd en ook niet veel kosten aan gehad. Keertje laten overgeven omdat hij chocolade op had en twee keer voor een virusje. Hij is bijna 7.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:14

Onze hond was verzekerd maar die verzekering hebben we stop gezet, omdat ze nooit wat heeft(gehad) en er veel niet wordt vergoed omdat het een labrador is.

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:54

Wij hebben 2 honden, beide kruisingen stafford x bulldog en beide bijna 2 jaar. Toen we onze eerste hond kregen hebben we hem niet verzekerd, omdat we geld opzij zette, toen een half jaar later z'n zusje (die werd herplaatst) erbij kwam hebben we ze allebei laten verzekeren. Dit omdat we niet het risico wilde lopen, wat als ze allebei tegelijk iets komen te mankeren wat veel kosten met zich meebrengt?

Wij hebben dit jaar alle rekeningen verzameld en die sturen we eind van het jaar in. (Bij ons wordt 50% van het consult ook vergoed) uiteindelijk hebben we denk ik meer verzekering betaald dan dat we terug krijgen...

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:02

Mijn hond (kruising van 4,5 jaar) heb ik wel verzekerd.
Pas nadat ik op kerstavond 2 jaar terug met spoed naar Utrecht moest omdat ze kippenbotjes had gegeten en me dat €1200,- zou kosten.
Als ik nu nog eens zoiets heb ga je een stuk makkelijker erheen.. Maakt mij niet uit wat ik maandelijks er aan kwijt ben, zit bij m'n vaste lasten gerekend en mis het niet. Moet geloof ik van elke nota 20 of 30% zelf betalen.
Ik heb alles mee verzekerd zoals gebit en gewrichten/heupen enz.

Ging altijd al snel naar de DA, maar hoef er nu al helemaal niet meer over na te denken! Perfect

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:07

Selka schreef:

Dit is precies hoe je moet denken! :) Ik adviseer klanten die twijfelen altijd na te gaan of ze (dure!) onverwachte kosten zelf kunnen betalen of niet. Kan dit niet? Dan zeker een verzekering nemen. Je zit nou eenmaal, áls er wat is, heel snel aan hoge kosten.. Heb je zelf een ruim potje achter de hand, is verzekeren in mijn opinie niet nodig :)

Onverwachte dingen die kunnen gebeuren zijn vooral kruisbandblessures, botbreuken, aanrijding, hond in shock, nierfalen en gewoon ziek zijn door wat dan ook. Bij dit soort operaties of (spoel-)opnames moet je al gauw rekenen op 800 - 1800 euro aan kosten.

Dat zijn dan nog vaak éénmalige kosten. Denk bijv. ook aan chronisch zieke dieren (cushing, nierfalen, suikerziekte), die elke dag medicatie nodig hebben. Ook dit tikt aan.

Ik heb met grote regelmaat mensen aan de balie die zeggen "ik ben zo blij dat ik dat toen gedaan heb!". De mensen die niet verzekerd hebben zijn vaak degene die zuchtend hun pinpasje in het automaat steken :D

Nog een voordeel van een verzekering is dat je niet hoeft na te denken of je moet gaan of niet. Je gaat gewoon veel makkelijker en je laat veel makkelijker onderzoeken uitvoeren. Rontgenfoto nodig a 85 euro? Prima. Bloedonderzoek a 60 euro? Ook prima.

Het lijkt nu net of ik perse voor verzekeren ben, maar dat is het niet :) Als jij de onverwachte kosten ook prima zelf kan betalen, zou ik niet verzekeren. Maar is er twijfel over of dat wel kan, dan zou ik het zeker doen.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:09

MalaQ schreef:
Selka schreef:

Dit is precies hoe je moet denken! :) Ik adviseer klanten die twijfelen altijd na te gaan of ze (dure!) onverwachte kosten zelf kunnen betalen of niet. Kan dit niet? Dan zeker een verzekering nemen. Je zit nou eenmaal, áls er wat is, heel snel aan hoge kosten.. Heb je zelf een ruim potje achter de hand, is verzekeren in mijn opinie niet nodig :)

Onverwachte dingen die kunnen gebeuren zijn vooral kruisbandblessures, botbreuken, aanrijding, hond in shock, nierfalen en gewoon ziek zijn door wat dan ook. Bij dit soort operaties of (spoel-)opnames moet je al gauw rekenen op 800 - 1800 euro aan kosten.

Dat zijn dan nog vaak éénmalige kosten. Denk bijv. ook aan chronisch zieke dieren (cushing, nierfalen, suikerziekte), die elke dag medicatie nodig hebben. Ook dit tikt aan.

Ik heb met grote regelmaat mensen aan de balie die zeggen "ik ben zo blij dat ik dat toen gedaan heb!". De mensen die niet verzekerd hebben zijn vaak degene die zuchtend hun pinpasje in het automaat steken :D

Nog een voordeel van een verzekering is dat je niet hoeft na te denken of je moet gaan of niet. Je gaat gewoon veel makkelijker en je laat veel makkelijker onderzoeken uitvoeren. Rontgenfoto nodig a 85 euro? Prima. Bloedonderzoek a 60 euro? Ook prima.

Het lijkt nu net of ik perse voor verzekeren ben, maar dat is het niet :) Als jij de onverwachte kosten ook prima zelf kan betalen, zou ik niet verzekeren. Maar is er twijfel over of dat wel kan, dan zou ik het zeker doen.

Precies! Helemaal mee eens!