Ik heb nog nooit een kat gehad (wel regelmatig in aanraking geweest met katten, heb vriendinnen met katten) en omdat ik allergisch ben voor mijn ratten en hooikoorts heb, heb ik een uitgebreide allergie test laten doen, hier komt uit dat ik niet allergisch ben voor katten. Wat dat betreft groen licht dus
Maar nu.. Hoe nu verder? Ik woon in een vrij ruim appartement (80m2), waar de kat de hele dag gebruik van zou kunnen maken. Enige ruimte die off-limits is zou mijn slaapkamer zijn, maar die is niet gigantisch. Nu heb ik een hele hoop vragen en de antwoorden die ik op internet vind zijn wisselend, vandaar dat ik mijn vragen hier neerleg.- Ik werk full-time, is het realistisch om te verwachten dat een kat alleen thuis is van 7.45 tot 17.30?
- Kitten of volwassen kat? Ik kan geen weken vrij nemen om de kat op te voeden, maar rond kerst ben ik bijvoorbeeld wel 2 weken vrij. Is een kitten dan een optie of kan ik beter voor een volwassen kat gaan?
- 1 of 2? Ik lees wisselende dingen; mensen die zeggen dat een kat alleen zielig is, mensen die zeggen dat een kat een solitair beest is en prima alleen kan.
- Kater of poes? Ik zit niet te wachten op een sproeiende kater (bah), maar een krolse poes lijkt me ook niet tof. Wat is wijsheid?
- Mijn huis staat vol met nieuwe meubels en zou het vrij jammer vinden als alles als krabpaal wordt gebruikt. Kan ik verwachten dat als ik een kat in huis neem gedag kan zeggen tegen al mijn meubels (bank, eetkamerstoelen, tapijt)? Of is e.e.a. wel te ondervangen met een goede krabpaal?
- Moet ik mijn balkon afschermen? Ik woon 4 hoog en heb een eigen balkon. Ik mag officieel niks aan het balkon maken aan afscherming wat van buitenaf te zien is. Een net zou dus niet mogen, ik kan enkel zorgen dat hij/zij niet onder de railing door kan (ong. 1.30m hoog)
- Moeten binnenkatten ook entingen/ontworming/vlooienspul etc. hebben?
- Hoeveel kattenbakken zijn nodig? Ik lees wisselende dingen; mensen die zeggen dat 1 bak voor 1 kat voldoende is en mensen die 2 bakken het minimum vinden.
Alvast bedankt!

) weet ik nog niet wat wijsheid is ivm castreren. Het voordeel is, hier kan ie nergens heen, en bij m'n schoonouders ook niet..
Kan prima. Ze zijn al een week of 8 opgevoed in het ouderlijk huis, dus zo'n probleem is dat allemaal niet hoor. Ik zou dus zelf voor 2 kittens gaan, maar dat is persoonlijk. Die kun je qua gedrag nog een beetje sturen, een oudere asielkat waarschijnlijk niet.
Ik heb de onderkant ook met kippengaas, en over de railing heb ik stroom gespannen (gewoon op huisdiersterkte, geen 220 volt haha).