Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 21:33

Hallo,

In maart hebben wij een Cane Corso pup van toen 12 weken opgehaald, rechtstreeks uit het nest.
Hij was vanaf pup af aan al brutaal, maar werd altijd goed gecorrigeerd.

Inmiddels is hij nu bijna 8 maanden oud. Ik heb er totaal geen problemen mee kan er alles mee doen. Ik heb er puppycursus mee gedaan en we zitten nu op beginnerscursus. Mijn ouders laten hem natuurlijk ook uit. Mijn vader test hij uit, maar die krijgt hem wel onder controle. Mijn moeder alleen niet.. Mijn moeder laat hem 1x per dag uit. Na dat hij heeft geplast en gepoept begint hij in de riem te bijten, mijn moeder corrigeert hem dan, en daar gaat het fout. Hij wordt alleen maar woester, zijn ogen worden helemaal rood, begint te grommen en hapt mijn moeder in haar arm. Dit gaat nu al 1,5 week iedere dag zo. Mijn vader is het beu en er moet een oplossing komen anders gaat hij de deur uit.
Nu laat ik dit natuurlijk niet zomaar gebeuren.

Vandaag heb ik een muilkorf gehaald als tijdelijke oplossing voor mijn moeder, maar dit is natuurlijk geen blijvende oplossing. Heeft iemand dit wel eens mee gemaakt, ideeen hoe we dit op kunnen lossen?

Booooo

Re: Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 21:35

Oeps! Verkeerd geplaatst, moest bij Beestenboel, heb zelf al getemd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:35

Een gedragstherapeut inschakelen.
Ik kan niet vanaf de computer zien hoe jouw moeder met de hond omgaat.
Is het jullie eerste hond?

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:36

je moeder met hem op cursus laten gaan...daar leren met elkaar om te gaan???

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:38

Mijn eerste oppervlakkige reactie is dat ze hem eens flink op zn kop moet geven door hem te laten schrikken. Een flinke plens water, een harde prikkel vanaf een andere kant (met een stokje bv) of desnoods een schrikband voor een keertje.

Maar, dan weet je natuurlijk niet de onderliggende redenen. Is hij ook zo als een kennis hem uitlaat? Tolereert hij alleen jullie als leidende factor of ook anderen, en is het enkel en alleen jouw moeder?
Haal een gedragstherapeut erbij die jou aanstaat, elke heeft weer een andere visie en een andere werkmethode en die moet jou ook aanspreken.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:39

Gedragstherapeut inschakelen. Dit is geen ras waarmee je af kan wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:40

BB-ITP --> BB

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:41

Ok.. dit gaat fout. Dat jij er van alles mee kunt doet er even niet toe. Kennelijk is je moeder degene die de hond overdag moet verzorgen ( en dus ook voor een belangrijk deel moet opvoeden!!!!!) en dit gaat overduidelijk niet goed.

En hond wordt niet opgevoed tijdens een puppy cursus, of tijdens de momenten waarop je aan het trainen bent. De hond wordt elke seconde van de dag, tijdens elke mens/hond interactie opgevoed, en in die zin is je moeder dus de belangrijkste opvoeder... .en daar gaat het helemaal fout.

Wat er moet gebeuren is dat er eerst aan je moeder gevraagd moet worden of ze bereid ( en in staat!!) is om zichzelf te laten scholen om deze hond op te voeden. Zegt ze ja, dan per direct een zeer ervaren, goede gedragsdeskundige inschakelen om je moeder te laten begeleiden.

Is er ook maar enige twijfel bij je moeder, dan zie ik het eerlijk gezegd bij dit ras somber in, en moet je wat mij betreft gewoon al gaan denken aan de pup terug te plaatsen bij de fokker, omdat jullie de hond dan niet kunnen bieden wat het nodig heeft om op te voeden tot een stabiele, sociale volwassen hond.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:42

Mijn labrador heeft hetzelfde probleem gehad toen hij 8 maanden was! Wij werden helemaal gek van zijn gedrag...

Op advies van de hondenschool heeft mijn moeder toen de volledige zorg voor de hond op haar genomen indien zij aanwezig was.

Zij liet hem uit, zij gaf hem eten, zij speelde met hem, etcetera, etcetera.

De rest van het gezin / de roedel negeerde de hond indien mijn moeder aanwezig was. Bij afwezigheid van mijn moeder zorgden wij gewoon voor hem. Maar deze zorg was uitsluitend de basiszorg bestaande uit eten geven en uitlaten. Aandacht van ons was verboden.

Na 2 weken dit consequent volhouden veranderde de hond zijn gedrag. Hij accepteerde mijn moeder als iemand die hoger in rang dan hij was.

Wellicht helpt deze aanpak ook bij jullie hond. Ik wens je veel geduld en wijsheid toe!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:45

Ben alleen bang dat dit voor deze hond niet voldoende is. Met alle respect, maar een Cane Corso is toch echt wat anders dan een labrador... ( alleen al vanwege de kaakdruk die een volwassen Cane kan leveren.... :oo :oo )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:46

Wat is jullie beweegreden geweest om zo'n heftig ras te nemen? En stond je moeder daar ook achter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:49

Idd in overleg met de hondenschool je moeder met de hond laten trainen.
Als dat niet lukt is een gedragstherapeut de volgende stap.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:51

Punz schreef:
Ben alleen bang dat dit voor deze hond niet voldoende is. Met alle respect, maar een Cane Corso is toch echt wat anders dan een labrador... ( alleen al vanwege de kaakdruk die een volwassen Cane kan leveren.... :oo :oo )

Helemaal mee eens dat een labrador een "watje papatje" is in vergelijking met een cane corso.

Maar gezien de leeftijd kan ik me voorstellen dat het gedrag veroorzaakt wordt door pubergedrag. Hij probeert hoger in rang te komen, waardoor hij zich richt op de zwakste schakel binnen de roedel.

De hondenschool heeft mij toen de uitleg gegeven dat de hond afhankelijk maken van de zwakste schakel kan resulteren in een oplossing voor het probleem.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:51

Heeft hij dit bij jou en bij je vader ook (in lichtere mate) geprobeerd?

Even ter info: gedragstherapeut is geen beschermde titel, iedereen mag zichzelf zo noemen.... zoek een goede; zoals Monique Bladder

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:54

Mij lijkt er geen andere optie dan professionele hulp inschakelen als je moeder hiertoe bereid is en ook in staat is te leren haar mannetje te staan bij een dominante hond.

Ik vind jouw bericht eerlijk gezegd erg verontrustend. En dan denk ik aan de veiligheid van je moeder en iedereen die te maken krijgt met jullie hond als deze onder appel staat van jouw moeder. Ik heb een keer als korte bezoekster in huis te maken gehad met een agressieve hond, waarover de bazin geen zeggenschap bleek te hebben. Doodeng en ik vond het achteraf belachelijk dat ze mij binnen had gelaten bij een hond die zij niet onder controle had.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:57

Het leven wordt trouwens wel een stuk makkelijker wanneer je de dominantietheorie een beetje loslaat.

De hond leert doormiddel van trial en error, hij probeerd niet hoger in rang te komen.
De hond probeerd een bepaald gedrag (hier bijten) en als dit zoals hier bij een bepaalde persoon succesvol of leuk is zal hij dit doorzetten.
Zo simpel is het.
Door hierin weer duidelijkheid te verschaffen, dat dit dus niet oke is, zal dit uiteindelijk weer helemaal kunnen stoppen.

Maar hierbij is proffesionele hulp waarschijnlijk een goed plan.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 22:00

Ik typ even via mijn telefoon zal morgen uitgebreid reageren.

In huis luisterd hij wel naar mijn moeder, zij geeft hem ook altijd te eten, hij heeft dan zeker wel respect en ze kan hem dan ook laten wachten tot dat zei zegt dat tie mag eten etc.

Dit is niet onze eerste hond, mijn moeder heeft vroeger een Mechelse herder gehad. En wij hebben vorig jaar een hond uit Spanje gehad (ook een herdertype) en was zeker niet de makkelijkste. Het is niet dat wij als eerste hond een Cane Corso namen en we hebben ons er goed over ingelezen.

Ik zelf denk dat hij in zijn pubertijd zit en probeert hoever hij kan gaan bij iedereen. Ik loop weleens mee met mijn moeder om te kijken hoe ze hem corrigeert maar als ik erbij ben vertikt hij het dus om te doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:01

Cane Corso heftig..... Wij hebben er vier, goedzakken eerste klas eigenlijk. Natuurlijk hebben ze een consequente opvoeding nodig, zoals iedere hond. Maar voor eigen mensen zijn ze eigenlijk heel erg zachtaardig, bij het onderdanige af. Een stemverheffing is bij dit ras voldoende om je standpunt duidelijk te maken.
Ik vraag me dus af waar dit fout is gegaan, dan heeft je moeder het wel heel erg laten versloffen. Ik denk ook dat je moeder heel duidelijk moet laten weten dat zij de baas is en niet hij. Gewoon, door je houding, door de dagelijkse dingetjes. Ligt hij in je pad? Dan moet hij aan de kant als je er langs wil. Ligt bij op de bank? Stuur hem weg en ga er zelf zitten, dat soort dingen. De hond staat absoluut onder aan en dat moet je hem in alles laten merken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:01

Ziet hij de correctie van je moeder wel als een correctie?

Of zou hij het meer als uitdagen kunnen zien?
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 10-11-14 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:02

Er wordt hier erg veel natgeo gekeken geloof ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:05

Ik denk dat wij niet kunnen oordelen wat de beste aanpak is..
Als de hondenschool bevalt en jij er vertrouwen in hebt dan zou ik daar om hulp vragen, werkt dit niet dan zou ik op zoek gaan naar een goede gedragstherapeut, wat voor ras het ook is, als het van kwaad tot erger gaat heb je een probleem..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:06

Bel Monique Bladder...... zij kan je helpen.. 100 %

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:07

Paintlinger schreef:

Verklaar jezelf nader...

TS: ik zou in ieder geval een gedragstherapeut ernaar laten kijken, desnoods in eerste instantie ter observatie. Die personen kunnen vaak makkelijker zien wat het gedrag van de hond triggert. Helaas valt hij vanachter het computerscherm niet te zien hoe de omgang tussen jouw moeder en de hond in de praktijk is.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:08

Jolien87 schreef:
Paintlinger schreef:

Verklaar jezelf nader...

TS: ik zou in ieder geval een gedragstherapeut ernaar laten kijken, desnoods in eerste instantie ter observatie. Die personen kunnen vaak makkelijker zien wat het gedrag van de hond triggert. Helaas valt hij vanachter het computerscherm niet te zien hoe de omgang tussen jouw moeder en de hond in de praktijk is.

Ik zie veel achterhaalde dominantietheorie opmerkingen voorbij komen... veel dingen die voorbij komen in het programma van een bepaalde mexicaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:09

Booooo schreef:
Hallo,

In maart hebben wij een Cane Corso pup van toen 12 weken opgehaald, rechtstreeks uit het nest.
Hij was vanaf pup af aan al brutaal, maar werd altijd goed gecorrigeerd.

Inmiddels is hij nu bijna 8 maanden oud. Ik heb er totaal geen problemen mee kan er alles mee doen. Ik heb er puppycursus mee gedaan en we zitten nu op beginnerscursus. Mijn ouders laten hem natuurlijk ook uit. Mijn vader test hij uit, maar die krijgt hem wel onder controle. Mijn moeder alleen niet.. Mijn moeder laat hem 1x per dag uit. Na dat hij heeft geplast en gepoept begint hij in de riem te bijten, mijn moeder corrigeert hem dan, en daar gaat het fout. Hij wordt alleen maar woester, zijn ogen worden helemaal rood, begint te grommen en hapt mijn moeder in haar arm. Dit gaat nu al 1,5 week iedere dag zo. Mijn vader is het beu en er moet een oplossing komen anders gaat hij de deur uit.
Nu laat ik dit natuurlijk niet zomaar gebeuren.

Vandaag heb ik een muilkorf gehaald als tijdelijke oplossing voor mijn moeder, maar dit is natuurlijk geen blijvende oplossing. Heeft iemand dit wel eens mee gemaakt, ideeen hoe we dit op kunnen lossen?

Deze hond moet niet gecorrigeerd worden, dezehhond moet leren wat er van hem verwacht wordt. En honden leren doordat bepaald gedrag hen iets positiefs oplevert. Als de hond bijvoorbeeld aandacht wil van jouw moeder en hij hapt daarom in de riem of in haar, dan is straf net zo goed een beloning > want aandacht.
Leer de hond clicker training. Negeer zijn ongewenste gedrag en beloon hem als hij zich goed gedraagt. Ga met je moeder de basiscursus van Martin Gaus volgen. Daar krijg je het allemaal uitgelegd. Wacht er niet te lang mee, want je hond is gevaarlijk gedrag aan het ontwikkelen en dit kan nu nog gemakkelijk gekeerd worden > op een positieve manier!