Hond hier laten komen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Hond hier laten komen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 20:34

Ik heb een straathondje van 1 jaar oud. Het meeste van de tijd luistert hij perfect, heeft een eigen wil maar uiteindelijk doet hij wat ik wil. We zijn ook op training met de hond (VEG). En ook in de les doet hij het super.

Het enige probleem is hier komen, aan de lijn niet, dan doet meneer het perfect. Maar zodra hij los is, dan boeit het hem helemaal niets meer. Hij weet dat hij los is en ik hem niets kan maken.
Ik train dit super consequent met hem, op allerlei verschillende plekken, maar dus vooral aan de riem, of in de galerij (dit doet hij heel goed, maar hij kan daar ook niet echt weg).

In het bos in het het ergst, ik heb al ontzettend veel geprobeerd, koekjes, met een stok zwaaien (soms komt hij dan maar rent vervolgens weg als je hem wil pakken). Ook helemaal niet meer los doen en alleen aan de lijn hier laten komen hebben we geprobeerd. Dit doet hij perfect, als hij helemaal los is begint het weer opnieuw.

Hij neemt gewoon een loopje met me :Y) maar ik weet niet wat ik er aan kan doen. Wie heeft er tips?

Mizora

Re: Hond hier laten komen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:36

Heb je wel eens met een 10m lijn gewerkt, los? Dus 10m lijn achter hem aan laten slepen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:38

Hoe dol is hij op de koekjes? Misschien eens iets lekkerders proberen, stukje worst of frikandel. Dan is de verleiding misschien net wat groter om te komen dan alleen een koekje.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:40

Kiekeboe spelen met een snoepje?

Jij verstopt je achter een boom (of wat dan ook) als hij niet wilt komen. Volgende keer zal ie echt wel even opletten en misschien dat ie dan uiteindelijk wel naar je toe komt, meesten willen wel een snoepje in 't vizier houden.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:40

Idd je kan het eens met een lange (longeer)lijn proberen.

En anders eens overdreven vrolijk met een piep speeltje of bal de andere kant op rennen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:42

als je het op de juiste manier gebruikt kan zo'n speciale halsband die een schokje (kan) geven geschikt zijn?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 20:45

Daar werken we mee op de club Mizora, dan gaat het ook echt heel goed. Eigenlijk gaat het sowieso heel goed als hij dus eerst moet zitten en dan het commando krijgt. Maar dan is hij dus al gefocussed op mij en niet rustig zijn eigen ding aan het doen zoals in het bos.

Qua beloning hebben we echt al super veel geprobeerd, frikandel, worst, kaas, kipfiletstrips, tot nu toe doet hij het best op de meest stinkende goedkope koekjes. Maar als hij op een grote afstand is boeien die koekjes hem echt niets. Alles in het bos is toch veel leuker en lekkerder?

Achter een boom hebben we ook al geprobeerd, doet hij ook goed, hij komt je erg leuk zoeken. Loopt naar je toe van hey baas hier ben ik. Neemt het koekje aan, en gaat weer door. Maar als hij echt iets ziet, heeft het geen nut dat ik mezelf achter een boom ga verstoppen, dan is toch echt het andere ding boeiender.

Oh ook het hem gewoon even roepen, belonen als hij komt en dan weer vrij geven hebben we geprobeerd. Dat werkt op momenten erg goed, maar als het moet dan vertikt hij het.

Zo'n band zit ik nu dus ook een beetje aan te denken Maartje, maar ik wil hier uiterst voorzichtig mee zijn en heel goed overwegen of dit iets zou kunnen zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:47

Niet elke keer dat je hem roept aanlijnen. Roep hem gewoon een paar keer en duw er een koekje in, speel even met hem en last hem weer gasn. Als hij doorheeft komen = aan de lijn is de lol er zo af.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:49

Bij ons heeft het gewerkt om niet te veel te roepen, maar juist als hij uit zichzelf bij ons komt, wat lekkers te geven(knakworst, leverworst, koekjes). Als ik hem dan wel roep, komt hij lekkers halen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 21:22

Dat doen we dus ook al (niet altijd aanlijnen als we hem roepen). Ook als hij uit zichzelf komt geven we iets lekkers en belonen we hem. Maar als ik vervolgens roep, kijkt hij om en loopt vervolgens gewoon door. Soms als we geluk hebben en met een stok zwaaien komt hij de stok wel halen. Maar dat trucje heeft hij nu ook door, en wordt daar ook minder happig op.

Of hij komt en zodra je hem wil pakken/aanlijnen spurt hij weer weg.

En maar tot 100 tellen en belonen als hij toch komt en niet boos worden :))

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:33

Die van mij steekt heel soms ook een dikke middelvinger op en loopt dan stug de andere kant op als ik haar roep. Bloedirritant.
die van mij trapt echter altijd weer in het geintje 'doen alsof ik iets spannends van de grond opraap'. Al pak ik een blaadje op en steek ik mijnhand alleen maar in het gras, ze komt meteen in de hoop dat we dan gaan spelen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:38

En als je dan de andere kant oploopt als hij weer wegspurt of helemaal niet komt?
Voer je voor of na het wandelen? Als hij nog geen voer heeft gehad zal hij meer gericht zijn op voerbeloning dan wanneer hij al een volle maag heeft. Laat hem zijn eten maar verdienen tijdens het wandelen.
Oefen eerst op kleine afstand, roep als je hond even naar je kijkt en beloon als hij komt. Veel mensen roepen te vaak waardoor het commando geen waarde meer heeft voor de hond. En de rest van de tijd aan de lange lijn houden zodat hij niet te veel zijn eigen gang kan gaan.
Ken hij het commando 'zit'? Leer hem te zitten als hij bij je is en laat hem dan even zitten voor hij de beloning krijgt en geef hem dan vrij. De tijd dat hij moet blijven zitten bouw je natuurlijk in stapjes op. Dat hielp om mijn honden aan te kunnen lijnen, die hadden waarschijnlijk veel op de kop gehad als ze kwamen bij de vorige eigenaren, ik kon ze heel moeilijk aanlijnen. Door ze te laten zitten en een jachtlijn te gebruiken kon ik ze wel aanlijnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:45

Roep hem nooit (nooit) als je dat commando (of wat voor commando dan ook) niet kan bekrachtigen. Je bent nu bezig hem aan te leren dat je commando´s facultatief zijn.

Dus geen betrouwbare recall = niet los, geen uitzonderingen.

Gebruik buiten een lange (tientallen meters), lichte lijn, geef "hier" commando, en komt meneer niet onmiddelijk, inhalen als een vis aan de hengel die hap.

Leer hem het commando eerst te gehoorzamen binnen, korte afstand, begrenste ruimte, en bouw dat uit naar buiten met bovenstaande methode.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:47

Wat hier werkte is tot aan vervelens toe(eerst vooral voor jezelf) de andere kant op lopen. Hij spurt naar rechts, jij loopt naar links zonder omkijken. Komt ie je voorbij stormen dan ga je weer de andere kant op. Zonder ook maar iets te zeggen. Pas op het moment dat ie netjes naast je blijft lopen beloon je met iets wat leuk is.

Dit zal eerst lang duren tot ze door hebben dat je er niet in opgeeft.

Snoep, worst... gaf onze hond ook niets om :')En ze hebben het perfect door wanneer ze aan de lijn zitten of niet.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 21:57

Met longeerlijn zal ik eens gaan proberen in het bos, ik denk alleen dat hij dat wel voorbeeldig zal doen. Qua commando roepen ben ik het zeker met je eens Kuggur, dat probeer ik ook te vermijden, want het heeft zo totaal geen betekenis voor hem.

Esther: Ik heb geen vaste tijden om met hem te wandelen, maar meestal is het voor het eten. De andere kant op lopen is misschien nog wel iets om uit te proberen. Hij is namelijk wel bang om mij kwijt te raken. Zitten kent hij, en als hij hier moet komen, moet hij in principe ook om mij heen lopen en naast mij gaan zitten. Op dit punt zou ik echter al blij zijn als hij zou komen en voor me zou gaan zitten.

Air bedankt, dit klinkt ook wel als een manier voor hem. Hij weet precies wanneer ik toch niets te vertellen heb.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:04

En als je je hond los klikt, vrij geeft en direct weer terug roept? Als hij jou voorbij sjeest, ga jij de tegenovergestelde richting op. Komt ie weer langs- niks zeggen, omdraaien en weglopen. Als het goed is gaat de lol er dan vanaf, want je doet toch niet mee met het spelletje.

Tijdens je wandelingen korte oefeningen doen. Als je hond werken super vind, zal hij 'wachten' op de cue om te werken. Werken levert immers heerlijke beloningen op.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:17

tja dat is een probleem dat heel veel honden hebben die van de straat komen. Er zit daar vaak toch een heel sterk karakter in en sterke eigen wil (logisch anders kunnen ze daar niet overleven).

Ik zou blijven oefenen en oefenen en veel lekkers mee nemen. 100% belonen dat 'hier' komen en als 'hier ' niet werkt (verkeerd aangeleerd bijv.) dan gewoon een ander commando gaan gebruiken. Ik gebruik 'hier' net zoveel als 'koekje' en beiden worden altijd beloond maar 'koekje' is toch altijd net iets interessanter haha. Maar heb nooit iets bijzonders gemaakt van aanlijnen. Nu heb ik zelf ook nooit honden gehad die dat moeilijk vonden en graag voor zichzelf gingen beginnen. Misschien wel omdat ik graag en makkelijk beloon en aangelijnd wandelen net zo leuk is als los lopen. Overigens het uiteindelijk aanlijnen doe ik meestal zonder commando zelfs. Gewoon als ze in de buurt zijn even aanlijnen en verder lopen. Heb daar ook geen vaste punten voor tijdens de wandelingen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:22

Billy schreef:
Niet elke keer dat je hem roept aanlijnen. Roep hem gewoon een paar keer en duw er een koekje in, speel even met hem en last hem weer gasn. Als hij doorheeft komen = aan de lijn is de lol er zo af.

Dit. Vaak roepen en vaak even spelen of alleen een snoepje en weer vrij geven. En dan af en toe even een stukje aanlijnen rn weer los. Het moet onvoorspelbaar zijn maar bijna altijd leuk en niet om aan te lijnen. Honden zijn egoïsten. Ze doen iets om er zelf beter van te worden. Dus komen om aangelijnd te worden liever niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:33

Ik heb wel een leuke oefening voor je. Veel honden vinden het vastpakken van de halsband ook echt vervelend. De oplossing is om dat moment van 'kip ik heb je' leuk te maken.

Wat je dus doet is: thuis, zonder afleiding, iets lekkers in je linkerhand hebben. Met rechts pak je dan (uiteráárd aan de onderkant of zijkant) de halsband, dan het lekkers, dan laat je los.

Dit herhaal je tig keer; halsband vast, lekkers, los. Liefst als je de hond bij je komt (zorg dat je die stinkbrokjes standaard in je zak hebt :o ).

Dit kun je ook elke keer doen voor het eten: halsband vast, loslaten, eten.

Tot het merkt dat dit een favoriete bezigheid wordt. (Oefen dit echt een week of zo, je wilt op dit moment een 'reinforcement history' opbouwen).

Vervolgens ga je het uitbouwen. je bedenkt een neutraal woord (dat je nog nooit hebt gebruikt, dus zeker géén 'kom', 'hier' of zijn naam) maar bijvoorbeeld 'woef' of 'bloemkool'.

Als je ziet dat je hond naar je toe komt in de woonkamer of tuin zeg je het woord en herhaal je de oefening.

Vervolgens doe je dit aan de riem als de hond al aandacht voor je heeft. Vervolgens aan de lange lijn. Vervolgens de lange lijn los. Vervolgens de korte lijn los. We hebben het hier nog steeds over een omgeving met weinig afleiding (mensen gaan graag te snel maar honden kunnen niet zo generaliseren als wij dat doen).

In training is de volgorde: duur, afstand, afleiding. Dus eerst bouw je aan de snelheid van het komen, vervolgens aan de afstand van waar hij kan komen en PAS DAN is het verantwoord om afleidingen te gaan inbouwen (liefst controleerbare afleidingen zoals eerst één hond van een kennis in een saai park/weiland/binnenbak).

Voor die tijd óf niet loslaten of het niet komen voor lief nemen. De nieuwe cue mag je pas gebruiken als hij goed opgebouwd is.

En als je hem dan hebt gebruik je hem uiteraard 10 x per wandeling waarvan er maar één betekent vast=naar huis. Het gros van de keren moet zijn: vast en weer los/vrij.

Het kost wat energie maar zó krijg je een keurige recall!!!

Succes ermee.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:07

Probleem is denk ik niet dat de hond de recall niet genoeg kent, maar dat de hond snel afgeleid is: de hond heeft te weinig focus op het baasje.

Dit gebeurd vooral bij nieuwsgierige honden met een hoge 'prey drive'. Deze honden houden van onvoorspelbaar en spelletjes, dan moet je daar op in spelen ;)

Mijn herdershond was precies hetzelfde, 'hier komen' kon hij als de beste tijdens de training en dan ook met afleidingen als andere honden erbij. Geen probleem! Maar dat kwam omdat zijn focus dan al bij míj lag, niet bij de omgeving. Zoals bij een normale wandeling. De hond was 'in zijn eigen wereldje' met allemaal geurtjes bezig, en had geen oog meer voor mij.

Wat doe je tijdens de training? Veel van de hond vragen, zijn aandacht erbij houden, interactie. Verwerk dat in je wandeling, jij wordt onvoorspelbaar. Zoals het eerder genoemde spel; verdwijn opeens achter een boom, maar doe dat vooral als de hond niet oplet! Ren opeens de andere kant op. Verstop lekkere dingen onder bijvoorbeeld blaadjes nu en laat hem speuren. Wijs het aan en laat hem bezig zijn SAMEN met jou!

Trainen en hierkomen moet een spel worden, een onderdeel van de wandeling. Doe dit in het begin heel actief(heel vermoeiend!) maar bouw langzaam af. De focus is dan ondertussen zo geconditioneerd dat je hem zo kan wegroepen bij afleidingen.

Dit vind ik altijd een leuke, deze deed ik ook enorm veel met mijn hond. Hij werd er echt fel op! Uiteindelijk had hij zo'n focus op me dat als ik met mijn voet over de grond schraapte(Hij dacht dat ik iets ging doen), dat hij al naast me stond. Gebruik je fantasie! Roep je hond hier, laat hem gaan. Je geeft hem dus de vrijheid om zich te richten op zijn omgeving. Op het moment dat je ziet dat hij zich op zijn eigen wereldje gaat richten(Vaak dribbelen ze dan met hun neus naar de grond), roep je hem weer. Beloon hem uitbundig met een hoge toon en gekke arm bewegingen. En doe weer precies hetzelfde! Laat hem weer een tijdje gaan en verstop je achter bomen en herhaal.

Verder kan je oefeningen als 'focus' aanleren waarbij een hond oogcontact moet maken. Beloon verder (zoals in bovenstaand filmpje uitgelegd) ALLES waarbij hij aandacht op jou legt. Vaak merk je dat niet eens als je er niet op let: een oor dat naar je toe draait is voor een hond jou AANDACHT geven. Hij heeft op dat kleine moment al zijn focus op jou. Dáár moet je gebruik van maken.

Ik hoop dat je zo een beetje een idee hebt gekregen van wat je allemaal kan doen. Doe lekker gek met je hond! Hij zal uitgeput(En jij ook!) terugkomen van een zéér actieve wandeling.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:12

Het kan ook met de leeftijd te maken hebben. Onze honden deden het op cursus heel netjes, maar in het bos renden ze met zijn tweeën overal achteraan. We hebben ze toen op advies van de trainster een tijdje aan een lange lijn uitgelaten (bij ons hoefde maar een van de twee vast, dan bleef de ander ook in de buurt). Na een paar weken weer geprobeerd met allebei los en ging het wel goed.
Tussendoor wel steeds geoefend in een kleine omgeving uiteraard. ;)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:15

Ik heb nu ook een jaar een hondje (4 jaar oud nu) uit Spanje en had/heb dit zelfde probleem. Bij ons ging het zelfs een aantal keer mis dat ze achter de schapen aan ging (1 keer zelfs een schaap in de sloot gejaagd) en echt weg liep. Hoewel het in het begin erg goed ging los, toen was ze nog angstig en bleef in de buurt maar ze kreeg steeds meer zelfvertrouwen := :P Ik heb haar nu al heel lang niet meer los gehad en ben nu in de gehoorzaamheidscursus bezig met los volgen, dit ben ik ook weer op gaan pakken in het bos dus eerst met lange lijn er aan (je hebt hele dunne lange speurlijnen die zijn het meest ideaal) en na een paar keer loopt ze nu weer los in het bos, wel moet ze nog naast mij blijven want ik vertrouw haar nog niet helemaal. Ik probeer dit nu inderdaad uit te bouwen naar het filmpje hierboven maar ik laat haar nu nog ongeveer 2 meter voor me uit en roep haar dan weer terug zodat ik zo veel mogelijk controle nog hou. En heeeel veel belonen inderdaad ik gebruik inderdaad ook een commando om haar naar me te laten kijken om zo haar aandacht te houden. Ook laat ik haar tussendoor zitten of af gaan en blijf en loop dan zelf verder en roep haar weer. Ik hoop dat we het straks weer voor elkaar krijgen dat ze weer écht los kan maar ik had eigenlijk eerst niet eens gedacht dat dit weer zou kunnen.

Er zijn hier goede tips gegeven maar let wel op dat zoals het nu is hij niet een keer echt weg loopt zoals die van ons of andere dieren/mensen tot last is want dat is echt niet leuk :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:23

Ik zou het weglopen eens proberen idd.
Zo doe ik het nu ook als hij niet meteen komt, ik roep 1 keer, komt hij niet dan draai ik me om en loop gewoon weg.
Nou is mijn hond een herder dus die wil graag iedereen bij elkaar houden maar je hebt al veel geprobeerd, misschien dat dit wel werkt.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 19:15

Cyella bedankt! Dat is dus echt precies hoe de vork in de steel zit. Aan je tips heb ik ook veel!
Geldt ook voor sallandval en de rest.

Gister nog even laat in het bos geweest, meneer zag een andere hond en rent er naar toe. Wij lopen stug door want we weten dat wanneer we blijven staan of nog erger achter hem aan lopen hij het helemaal fantastisch vindt. Op een gegeven moment is hij dan klaar en komt echt in een mega sneltrein vaart weer terug. (En dat is snel het is een soort hazewind). Niet wat ik wil maar uiteindelijk komt hij wel. Vervolgens hem later kunnen aanlijnen dmv het wegren spelletje. Denk dat het ook wel een kwestie van geluk was, maar goed hij kwam.
Helaas is het wel zo dat we hem wel echt snel moeten pakken, want zodra het te lang duurt is hij weer afgeleid en weg.

Onze nieuwe cursus begint volgende week en dan gaan we ook met los volgen beginnen geloof ik. Ik ben zeer benieuwd hoe dit zal gaan. Ook ben ik bezig met hem tijden het 'gewone' uit laten, als hij aan de lange lijn zit hem hier te roepen. Dit doet hij ook weer perfect. Thuis ook, als we hem roepen om hier te komen voor het uitlaten, och och wat gaat hij dan mooi perfect naast je zitten :D

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:03

Super! Veel succes ermee ;)

Belangrijkste regels zijn: als je roept, niet meer opnieuw roepen. En als hij hier komt(Al duurt het een half uur bij wijze van....) altijd belonen. Dus ook niet altijd meteen aanlijnen. Als de hond geen gehoor geeft inderdaad gewoon doorgaan, laat hem maar flink schrikken, hahaha! :D