hond zit verstopt (poept niet)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

hond zit verstopt (poept niet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 13:05

Hallo,
Ik heb hier een dwergpichenXchiwawa
Vorige week zondag was hij ziek, hele dag kleine beetjes spugen maar eind vd middag zat er bloed bij. Dierenarts grbeld en we konden meteen langskomen. Buik gevoelt, koorts gemeten(licht verhoging) hij vermoedde wat verkeerd gegeten en dat het bloed uit zn keeltje kwam aangezien hij de hele dag al spuugde. Verder was hij wel gewoon vrolijk. Antibiotica/pijnstiller mee en iets tegen het spugen. Dit moesten we 4 dagen geven beginnend vanaf maandag. Dit netjes gedaan en het leek beter te worden. Nog net zo vrolijk als anders maar niet meer spugen.
Vrijdag avond aaide mn zoontje hem op zn buik en toen jankte hij. Ik zelf nog over zn buikje gegaan en gedrukt om te zien of er reactie kwam, maar nee niks.... zaterdag morgen was hij toch niet helemaal zichzelf. Niet op de bank springen, staartje naar beneden... mijn man wil hem oppakken om hem op de bank te zetten en toen jankte hij het uit! Meteen weer dierenarts gebeld en daar kon hij smiddags terecht (ik moest werken) hondje op de foto (hij is zo klein dat hij helemaal op de foto stond en er zelfs nog ruimte over was) en daaruit bleek dat hij tot aan zn maag vol zit met ontlasting. Hij heeft laxeermiddel meegekregen wat hij 3x dgs moet hebben en zodra hij nu leeg is 1x dgs tot de fles op is. Wederom een pijnstiller en AB. Hij heeft nu 4 x het laxeermiddel gehad maar nog steeds niet lekker kunnen poepen... gisteravond een stukje van een cm of 6 wat er normaal uitzag maar verder niet. Ik geef hem nu water uit een spuitje bij omdat hij de hele dag maar ligt en ik vanmorgen het idee had dat hij wat uitgedroogd was. Ik ga straks nog een eindje met hem wandelen aangezien beweging goed is voor de stoelgang. Pffff ik hoop maar dat hij opknapt...
Bedankt voor het lezen!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:07

Arm ding, hopelijk is er snel verbetering :(:)

Mona2008

Re: hond zit verstopt (poept niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:08

Beterschap met je hondje!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:10

Dat is niet prettig voor het hondje.

Misschien een idee om een clisma te geven?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:16

zodra hij het toelaat de buik masseren met een warme doek (in heet water drenken).
dit wil nog wel eens de doorloop bevorderen..

ook kun je overwegen om hem in bad te doen (lekker warm water) en gewoon daar wat masseren, rustig wassen (hoeft niet persee met zeep).. water verlicht en de warmte werkt goed in op het lijfje.

klisma's zou ik niet te snel aan beginnen, dat zou ik door de DA laten doen als dat echt nodig is..
ik zou namelijk niet weten hoeveel water je kunt gebruiken en op welke hoogte je de zak moet hangen (zodat er niet teveel druk komt) voor zo'n klein lijfje..

goed dat er iets beweging inzit.. mijn (inmiddels overleden) kat heeft ooit hierdoor een buikhernia opgelopen.. een verstopping kan vervelende gevolgen hebben.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 13:18

Hij is zo klein dat er bijna niks gedaan kan worden.... Toen hij klein was (naja pup dus want klein is hij nog steeds) is hij eens gevallen en toen had hij of vocht of bloed in zn koppie zitten. DA zei toen omdat hij zo klein is kunnen we nu niks. Als het vocht is zal hij er morgen beter aan toe zijn en als het bloed is, is hij vanavond dood... (klinkt cru, maar ik waardeer het dat hij zo recht door zee is) maar ik kan je vertellen voor mij nooit zon klein ding meer. Mankeert altijd wat (echt zielig) en als er ingegrepen moet worden is dat (haast) niet te doen door zn formaat...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:26

Een echt goede da zou dit hondje nooit naar huis hebben gestuurd. Op het moment dat ze zo vol zitten loopt de ontlasting de maag in en ze vergiftigen zich zelf. Mocht je je hond willen redden dan zou ik nu naar een andere praktijk gaan want die ontlasting moet er uit en de druk van de maag en de darmen af.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:29

Je zou kunnen proberen hem in een warm bad te zetten, misschien begint hij dan te poepen. En een microlaxje oid zou moeten kunnen hoor.... Als hij niet gaat poepen gaat hij dood.
Ik zou dus ook sowieso een andere da zoeken

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:31

Ontlasting kan ook wat versteend zijn.
Je hebt meerdere keren laxeermiddel gedaan en 1x ontlasting.
Je kan voor advies een andere dierenarts bellen en kijken wat deze zegt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 13:34

Ik ben erg blij met mijn DA dus nee ik ga niet opzoek naar een andere en ik vraag ook geen 'advies' mbt mijn dierenarts. Ik wilde alleen even mijn verhaal kwijt. Verder zit hier geen goede DA in de buurt. We hebben er 3 hier en de 2 anderen is helemaal niks. 1 heeft eens een verkeerde diagnose gesteld bij 1 van mijn dieren vroeger en de ander is zo commercieel als de pest... nee ik blijf lekker bij mijn eigen dieren arts.
*edit* hij heeft gisteren al wel wat gepoept. Zelf denk ik dan dat als het versteend zou zijn dat dat er ook niet uitkwam dan?
Laatst bijgewerkt door idylle op 09-11-14 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:36

Waarom doet de dierenarts geen klysma eigenlijk?
Als de ontlasting versteend is komt het er zo niet uit.
Kan het door de klysma wat zacht gemaakt worden....
Of weet de dierenarts nog niet hoe het nu gaat?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:36

Belachelijk dat de DA geen klysma heeft gegeven.. :x
Als het dier tot zijn maag al vol zit, speelt het al langer.. en een smoes dat hij verder niets kan is onzin!
Ze kunnen het klysma via een slangetje toedienen..

Nu heb je kans dat de ontlasting alleen maar harder wordt, met alle gevolgen van dien.. het moet er dus echt zo snel mogelijk uit.
Desnoods naar een andere DA..!

En nee.. ik zeg niet dat je DA slecht is, maar het is wél een mens, en kan dus ook fouten maken.. ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:39

idylle schreef:
Ik ben erg blij met mijn DA dus nee ik ga niet opzoek naar een andere en ik vraag ook geen 'advies' mbt mijn dierenarts. Ik wilde alleen even mijn verhaal kwijt. Verder zit hier geen goede DA in de buurt. We hebben er 3 hier en de 2 anderen is helemaal niks. 1 heeft eens een verkeerde diagnose gesteld bij 1 van mijn dieren vroeger en de ander is zo commercieel als de pest... nee ik blijf lekker bij mijn eigen dieren arts.
*edit* hij heeft gisteren al wel wat gepoept. Zelf denk ik dan dat als het versteend zou zijn dat dat er ook niet uitkwam dan?

Deze heeft je een enorm slecht advies gegeven over een verstopte hond...
Staat voor mij gelijk aan een verkeerde diagnose eerlijk gezegd

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 13:42

Geen idee waarom hij gisteren geen klysma heeft gegeven. Dat het niet zou kunnen is mijn eigen aanname ivm de val die hij destijds maakte. Verder heeft mn man niet gevraagd wanneer hij zou moeten gaan poepen en gisteravond heeft hij dus wat gepoept. DA hebben we vandaag niet gesproken aangezien het niet verslechterd, maar hetzelfde blijft. Morgen zal ik hem nog eens bellen als de hond nog niet gepoept heeft.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:44

Onze kat zat ook een keer verstopt, hoe 'vol' die toen zat weet ik niet. Maar onze dierenarts heeft hem toen microlax gegeven, de ene helft aan de voorkant en de andere helft aan de achterkant. Dit werkte goed en beestje was snel weer de oude.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:46

Het enige wat een klysma doet is de boel zacht maken.
Doordat de ontlasting weer zacht wordt, kunnen de darmen het weer makkelijker naar buiten werken.
Wacht je hier te lang mee en wordt de ontlasting hard, kunnen de darmen uiteindelijk stil komen te liggen.

Ik zou dus zeker vragen om een klysma..
En krijgt je hond het niet zonder goeie onderbouwing, haal je gewoon zelf een doosje microlax bij de drogist ;)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:48

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:53

Klein puntje, als er echt (te) weinig uit komt, dan zou ik dat zelf wel als verslechteren zien, het blijft van binnen natuurlijk wel verder ophopen. Dit zeg ik vooral omdat je zelf ook al aangeeft dat je twijfelt of de behandeling wel voldoende werkt, omdat je zegt dat er nog maar zo weinig uit is gekomen. Misschien een idee om even na te vragen hoe lang het zou moeten duren voordat je verbetering zou moeten merken na het toedienen van het laxeermiddel?

Veel sterkte, ik duim voor je dat het allemaal goed komt.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:01

en een beetje olijfolie in zijn bekje spuiten? dat smeert de boel ook lekker door. arm ding. beterschap!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 14:11

Ben net even wezen wandelen en hij heeft weer gepoept. Het is geen diarree, maar wel zachter als normaal. Niet zo veel als normaal maar het begint los te komen. Ook kwispelde hij weer voorzichtig toen hij thuiskwam. Dus er lijkt nu wat verbetering in te zitten. Ook krijgt hij nu minimaal aan eten zodat eerst het oude eruit kan. Zodra hij weer lekker in zn ritme zit konden we het voer weer op gaan bouwen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:15

Gelukkig zeg, wat een opluchting zal dat zijn!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 14:25

Idd een opluchting! Ik had voor ik ging wandelen wel zoiets als hij niet poept bel ik de DA weer. Even afwachten hoe het zich verder ontwikkeld, maar zn poep komt iig los.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:47

Wat zal dat diertje een pijn in zijn buikje hebben! Goed blijven bewegen inderdaad en zeker zorgen voor voldoende inname van vocht

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:55

Even lekker in een warm bad, dat is ook goed voor het buikje.
Buikje masseren misschien
Bewegen, wat je al doet, is ook goed.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:11

Kan hij iets verkeerds gegeten hebben, bijvoorbeeld een speelgoed-iets, stuk van een bal ofzo ?
Want als dat ook maar een beetje mogelijk is, moet je eigenlijk een foto laten maken.
Bij obstructie, heb je ook het niet kunnen poepen, en dat vele spugen.
Best belangrijk om na te gaan of dat het niet is.