Hond heeft jeuk en rode plekken bij liezen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DohoShots

Hond heeft jeuk en rode plekken bij liezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:06

Hallo !

Allereerst, sorry als hier al een topic voor bestaat maar kon niks vinden via zoeken dus denk ik open een nieuw topic.

Het gaat over het volgende:
Onze labrador van nu ruim 1 jaar heeft al enige maanden last van jeuk.
Het is begonnen rond de zomer toen hij ik gok 5 a 6 maanden was.
Hij kreeg allereerst jeuk en rode plekken bij zijn liezen ( deze waren ook erg warm )
Daarna heeft hij zo veel jeuk gehad dat hij zich helemaal opengekrabt had op zijn rug en daar een onsteking is gekomen. We zijn toen naar de dierenarts geweest met hem en hij heeft antibiotica en pretnison gekregen. Ook shampoo gekregen waar we hem 2 x in de week mee moesten wassen voor de infectie.
De wonden op zijn rug zijn al snel goed geheeld en door de pretnison ging de jeuk ook al snel weg. Echter toen wij gingen afbouwen met de pretnison begon de jeuk weer. Ondertussen moesten we hem ook op ander voer zetten om voedselallergie uit te sluiten. Dit gaf geen reactie dus dat moest het niet zijn. ( hij krijgt gewoon brokken en moesten toen hyperallergeen voedsel geven )
Daarna een bloedtest gedaan maar hier kwam niks uit dus toen wist de dierenarts het ook niet meer.
De pretnison kuur was nog steeds aan het afbouwen en de rode vlekken in zijn liezen waren helemaal weg, de jeuk was ook zo goed als weg en op een gegeven moment zat hij op maar een half pilletje om de paar dagen en had hij vrijwel geen jeuk dus wij dachten dit gaat de goede kant op, het begon ook herfst te worden en wij dachten dat hij misschien jeuk kreeg door het warme weer net zoals wij mensen hooikoorts hebben.

Nu heeft hij een week geleden ongeveer weer zijn vlooien pilletje gehad ( hij kreeg een erge reactie op het vloeibare vlooienspul vandaar dat we overgestapt zijn op de pillen )
Na 2 dagen had hij ineens weer erge jeuk en plekken op zijn liezen.
Wij vonden dit zo toevallig nadat hij de vlooienpil had gekregen dat wij misschein denken dat hij allergisch is voor iets wat in die vlooienpil zit .

Toen de dierenarts weer gebeld en die zei dat we maar weer moesten beginnen met pretnison om te zorgen dat het jeuken stopt en dan hopen dat het aan de vlooienpil ligt en het na de kuur over is.
Hij zit nu dus weer een aantal dagen op de pretnison, de jeuk is over, de rode plekken worden minder maar we hebben nu wel een erg suffe hond die meestal erg actief is en nu alleen maar aan het slapen is.
Wij willen hem dus absoluut niet heel zijn leven op de pretnison hebben en hopen dat we te weten komen waar het vandaan komt.

Hebben mensen hier misschien een soortgelijk verhaal met hun hond gehad of weet iemand wat we hier aan kunnen doen of waar het misschien aan kan liggen?

Alvast bedankt!

WinSel

Re: Hond heeft jeuk en rode plekken bij liezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:12

Wat voer je je hond ?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:14

Bij mijn dochter haar hond kwam het door het voer. Zij voert nu vers en hij heeft er geen last meer van.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:14

Voeding is ook het eerste waar ik aan denk. Het lijkt me een allergie voor iets....
Ik heb een soortgelijk verhaal. Rode plekken, jeuk en oorontsteking. Kwam door het voeren van brok. Ik voer nu BARF en alle problemen zijn over.
2 Jaar ellende gehad. 1 keer per week bij de DA gezeten. Duizenden euro's aan medicijnen kwijt... En het kwam gewoon door het voeren van brokken...

Edit.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 05-11-14 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:16

Wij voeren Pro Plan Adult Sensitive

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:17

Wij hebben dat met onze kleinste hond.
Die is overal allergisch voor lijkt wel bij ook maar 1 vlo word hij helemaal maf en krabt of zijn leven er van af hangt.
Ook bleek hij te reageren op voer, toen wij overgestapt zijn ging het al een stuk beter.
Daarnaast had hij ook een verstopte anaalklier...........toen die eenmaal opgelost was, was alle jeuk weg.
Nu de laatste paar weken begint het weer dus binnenkort maar weer even die klier laten verhelpen.

Wij voeren hier Farmfood brokken die er heel de dag gewoon staan.
Zelfs mijn oude hond is aan een tweede jeugd begonnen :j

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:18

Ja wij hebben ook het idee dat hij voor veel dingen allergisch is,
Vlooienspul reageert hij heel heftig op
Hij krijgt ook al geen snoepjes maar echt alleen zijn brokjes
En in de zomer is het dan heel erg geweest dus misschien ook een reactie op de warmte of iets

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:19

Onze hond had ook jeuk, beetje rood in de liezen en last van zn oren.
Ik ben pas overgestapt op vers vlees en merk nu al heel duidelijk verschil.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:20

Wat zegt de DA ervan TS? Die is er niet alleen om medicijnen mee te geven, maar ook om je te informeren. Mogelijke oorzaken e.d.

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:21

DA zat ook te denken aan een allergie maar omdat er niets uit de bloedtest kwam weet zij het ook niet echt meer.
Een dermatoloog is nog een optie zei ze

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:22

Onze labrador heeft dit helaas ook. Hij is enorm gevoelig op zijn huid.. Krabte en beet zich helemaal kaal, kon gaan zitten piepen van de jeuk, echt vreselijk sneu. Nu is hij inmiddels zeven jaar oud en hebben we een hele gebruiksaanwijzing wat betreft voer. Hij krijgt carnibest en barf te eten, dat is inderdaad even wennen en een stukje duurder dan brokken, maar hij doet het er super op. Zijn vacht is mooi geworden en hij krabt nog maar heel weinig. Halverwege dit jaar dacht ik hem een fijne afwisseling te bieden door het voeren van zalm, zalmkarkassen. Langzaam maar zeker kwam de jeuk terug en bovendien ging zijn vacht stinken naar zweetvoeten. Het duurde even tot het kwartje viel dat het door de zalm kwam. Twee weken nadat we zijn gestopt met zalm geven was de geur weg, waarna hij echt zijn complete vacht heeft verhaard. Daarna was hij weer helemaal de oude.
De dierenarts wist bij ons ook niet waar het door kwam en zette hem inderdaad op de prednison. Fijn om de jeuk te onderdrukken, maar de oorzaak zit er dan nog.

Wat dus voor jeuk zorgt bij hem is zalm en granen, maar hij heeft ook een vorm van hooikoorts. Nu kan je hond daar haast geen last van hebben op dit moment in het jaar, maar probeer zeker eens of zijn voer wel goed bij hem past.
Laatst bijgewerkt door 0011223344 op 05-11-14 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:24

Bij mijn hond kwam ook niets uit de bloedtest. Echter wel een duidelijke uitslag toen ze een stukje ontsteking onderzocht hadden.

De meeste allergieën worden veroorzaakt door het voeren van brokken. Dit kan bijvoorbeeld door de granen komen of, zoals bij mij, door dierlijke ei-witten die in het voer zitten en niet vermeld worden.

Het is geen vreemd idee om een tijdje vers vlees te gaan voeren.

Voedingsstoffen hebben 6 weken nodig om helemaal uit het lichaam te verdwijnen. Dus je zal dat dan echt zeker een week of 10 moeten gaan voeren voordat je resultaat ziet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:26

poeh...eer dat je er dan uit bent waar de allergie zit ben je een vermogen verder.....en een berg tijd.
Als je zelf gewoon goed alert bent op het gedrag kom je al snel verder denk ik.
En een overstap op ander voer kan echt ook vreselijk veel doen hoor.
Mijn oude hond was echt oud aan het worden in beweging en gedrag........
Nu ze meer dan 6 maanden op dat nieuwe voer staat lijkt ze weer een puppy :')
Geen moeite meer met opstaan vanwege wat ik dacht de leeftijd.......en terug speelse aanvallen waar je niet goed van word :')

Ander voer lijkt misschien duurder maar in verhouding ben je net zo veel kwijt.
Ook het lichaamsgewicht van de honden hier is nu gewoon veel gezonder terwijl ze wel gewoon heel de dag kunnen eten wat ze willen.

Ik zag er toen ook tegenop om over te stappen maar ben nu echt heel erg blij dat ik het toch gedaan heb.......we hebben nu gewoon twee super gezonde honden.

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:26

Toe de jeuk begon zat hij op Royal Canin want dat hadden we als tip meegekregen van de fokkers.
Sinds een paar maanden zit hij op Pro Plan en daar zit rijst en zalm in..

Toch even overleggen met de dierenarts of vers vlees misschien kan helpen idd!

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:27

Ik heb nu een lab van acht maanden oud, teefje. Die heeft dat ze klein was hier ook last van gehad, later bleek dat het komt omdat ze van kleins af aan meegaat het veld in (ze komt uit een jachtlijn vandaan) ze nogal gevoelig reageert op gras, brandnetels en berenklauwen. Kreeg ze een soort van brandblaren leken het wel, ook rood en geïrriteerd. Ze is vrij klein en fijn gebouwd dus wat lager bij de grond als de gemiddelde labrador.

Ik weet niet of je die link al eens gelegd hebt? Irritaties door gras en andere planten? Wat je zou kunnen proberen, wat hier een wondermiddel is, is hydrocortiderm dat is een zalf, ruikt lekker en stilt de jeuk vreselijk goed. Als ik merk dat ze gaat lopen jeuken smeer ik dat een paar dagen en dat dooft de hele boel zeg maar. Ze vind het heerlijk om ingesmeerd te worden haha. Voorkomt ook ontstekingen en aangezien ik zelf geen fan ben van antibiotica en andere troep erin te gooien vind ik dit een mooie oplossing!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:30

taarss schreef:
Sinds een paar maanden zit hij op Pro Plan en daar zit rijst en zalm in..

Dat is dus het probleem met het voeren van brokken. Er staat op dat er zalm in zit, maar vervolgens zit er ook gewoon kip, rund, varken etc. in. Alleen vermelden ze dat niet op de zak.

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:30

ingeb0rg schreef:
Ik heb nu een lab van acht maanden oud, teefje. Die heeft dat ze klein was hier ook last van gehad, later bleek dat het komt omdat ze van kleins af aan meegaat het veld in (ze komt uit een jachtlijn vandaan) ze nogal gevoelig reageert op gras, brandnetels en berenklauwen. Kreeg ze een soort van brandblaren leken het wel, ook rood en geïrriteerd. Ze is vrij klein en fijn gebouwd dus wat lager bij de grond als de gemiddelde labrador.

Ik weet niet of je die link al eens gelegd hebt? Irritaties door gras en andere planten? Wat je zou kunnen proberen, wat hier een wondermiddel is, is hydrocortiderm dat is een zalf, ruikt lekker en stilt de jeuk vreselijk goed. Als ik merk dat ze gaat lopen jeuken smeer ik dat een paar dagen en dat dooft de hele boel zeg maar. Ze vind het heerlijk om ingesmeerd te worden haha. Voorkomt ook ontstekingen en aangezien ik zelf geen fan ben van antibiotica en andere troep erin te gooien vind ik dit een mooie oplossing!

Dit zou idd ook wel een oplossing kunnen zijn.
Hij heeft het nu ook maar aan 1 kant van zijn liezen die rode plekken dus dat is ook wel raar.
We hebben hier ook idd een bos dus het kan zomaar zijn dat er iets in het gras zit waar hij niet tegen kan. Het is alleen lastig om dit uit te sluiten omdat hij niet altijd last van die plekken heeft als hij van het bos vandaan komt, soms komt het ook ineens uit het niets terwijl we dan niet in het bos zijn geweest

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:31

@ingeb0rg: Dat is symptoombestrijding en niet de oorzaak achterhalen en oplossen.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:31

Er zijn een hoop honden die wel tegen zalm kunnen hoor, ik heb na heel goed zoeken op google toen gevonden dat er een eiwit in zit wat sommige honden niet kunnen verteren. Zalm is dus niet altijd slecht, alleen kan onze hond er niet tegen.

Hij krijgt nu Carnibest, en dan de gewone uitvoering. Daar zit ook rijst in, maar rijst kan geloof ik geen kwaad. Doet ook niet veel goeds, is alleen een opvulling voor de maag dacht ik.

Edit: Onze hond heeft ook last van hoog bloeiend gras volgens de dierenarts. Omdat dit nogal scherp is. Het is nogal een lijstje om rekening mee te houden..

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:41

Ik heb toch een oorzaak? Deze is niet op te lossen. Ik heb nou eenmaal gekozen voor een fieldtrial labrador welke mee op jacht gaat. Het is dan knullig dat ze gevoelig reageert op graszoden. Maar met hydrocortiderm is dit prima bij te houden. Ik voorkom dat ze gaat krabben en bij zichzelf ontstekingen veroorzaakt waar ik dan weer prednison voor moet gaan geven of andere antibiotica.

@Taarss: Die van mij heeft er ook niet elke keer last van, het lijkt er net op dat het de ene keer wel net op een vervelende manier geschuurd heeft en de andere keer niet. Of wellicht dat het toch één specifiek grassoort is. Helemaal achter komen doe ik waarschijnlijk niet. Wel is het fijn om het bij te kunnen houden. Want vaak is het niet de irritatie die het zo erg maakt maar het vreselijke jeuken wel.

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:52

Het jeuken is idd het erge! Hij jeukt ook heel vaak achter zijn oren en bijt heel erg aan zijn poten.
HIj heeft daarom ook s'nachts zijn kap op zodat hij niet aan zijn pootjes kan krabben.
Anders zou hij echt heel zijn pootjes kapot bijten, echt heel sneu :(

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:54

Onze hond heeft het ook.. Als jonge hond had hij vaak rode kale plekken op zijn rug. Elk jaar rond de zomer kwam het terug en steeds erger. Dierenarts heeft vanalles geprobeerd, maar niks hielp nog. Op een bepaald moment zei hij, dat als het niet beter zou worden, we moesten nadenken of het niet beter was om hem te laten inslapen. Hij was ondertussen bijna helemaal kaal en zijn lippen, ogen, neus en poten waren vuurrood.

Nu zijn we over gegaan op vers vlees en wassen we hem met dermasezia oid shampoo. Ook heeft hij antibiotica pillen, en cortisone en prednison spuiten gehad.

Vooral de shampoo en de cortisone hebben bij hem erg goed geholpen! Hij krabt en kauwd niet meer en begint weer haar te krijgen.

Mocht je een foto willen zien, dan kan ik wel even 1 pb'en :)

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:55

Dit klinkt toch als een bepaalde allergische reactie ergens op. Kan hoor, mijn ouders hebben ook zo'n labrador gehad. Die heeft zijn hele leven op lam en rijst voer geleefd van eukanuba. Daar was het ook mee onder controle te houden. Wellicht een idee om dat met je dierenarts te bespreken. Hij zou zomaar eens een eiwit allergie inderdaad kunnen hebben. Voor de plekken in de liezen is misschien de hydrocortiderm iets. Kijk, uiteindelijk moet je zelf een manier vinden die werkt. Je mag gerust niks doen met mijn tips hoor, wil niet overkomen alsof ik iemand iets opdring. Maar misschien zit er toch iets bruikbaars tussen :)

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 13:01

Zou hypoallergeen voer dan ook niet iets zijn of zit daar dan ook toch weer iets in waar ze niet tegen kunnen?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:10

Ik denk dat dat een kwestie is van uitproberen. Ik weet niet of lam en rijst van Eukanuba hypoallergeen is. Ik weet wel dat het een enorm verschil was en de jeuk weg was. Wellicht dat de dierenarts je hier verder in kan helpen.

Ik denk sowieso als je de pech hebt met zo'n hond dat het wat langer kan duren voordat je de juiste methode gevonden hebt. Lastig hé, zo'n zorgenkind?

Die van mij heeft toen ze 4 maanden was drugs gegeten achter ons huis uit de bosjes (overwinteren kennelijk veel polen en roemenen die in de haven werken) en toen ook gekwakkeld. Zit nu vanwege gevoelige darmen, waar ze volgens de dierenarts overheen groeit ook op lam en rijst voer. Gaat geweldig goed nu, d'r velletje glimt weer en nergens last meer van. Maar ze houden je zo wel bezig! :)