Katten do's & dont's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

UhNee

Katten do's & dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 19:56

Hallo allemaal!

Ik zeur nu al een jaar om een kat, maar mijn vader neemt me denk ik niet echt serieus (wat vrij logisch is, aangezien ik meestal tussen neus en lippen zeg: goh, een kat zou nu wel leuk zijn!) Maar nu is dit de laatste tijd toch erg serieus geworden. Dit komt mede doordat mijn ouders gaan scheiden. Mijn moeder is allergisch voor katten dus eerder zou 'm dat sowieso niet worden. Omdat mijn vader onregelmatige diensten heeft, veel golft en mijn broertje heel vaak op z'n kamer gamed voel ik me afentoe best alleen thuis. Een kat thuis lijkt me dus helemaal fijn! Voordat ik het serieus aan m'n vader ga voorleggen wil ik echter wel een paar punten vragen aan degenen die hier allemaal een kat hebben. We hebben trouwens wel katten gehad vroeger, maar deze dus weer weggedaan vanwege m'n moeders allergie. *\o/*

-Hebben jullie voor een kitten of een volwassen kat gekozen? Kan je met een volwassen kat een evengoede band krijgen als met een kitten? Kittens zijn natuurlijk superschattig, maar dit is ook veel meer werk.

-Hoe zit het met dierenartskosten? Natuurlijk moet er een potje zijn, maar hoe vaak moet een kat ontwormd worden, en hoe duur is dit ongeveer?

-Waar staat de kattenbak thuis? Wij hebben een garage waar de bak in zou kunnen, echter valt deze deur dicht dus dat gaat 'm niet worden. Stinkt het heel erg? Welk materiaal is het beste, en heeft de minste geur? We wonen tegenover een weiland, is een kattenbak echt nodig?

-Ik ga om de week bij mijn moeder wonen. Dan is de kat dus alleen thuis met mijn vader. Is dit erg voor de kat?

-Moet een kat altijd een krabpaal hebben?

-Komen jullie katten boven? Ikzelf vind dat niet heel fris, we hebben een deur dus die kan gewoon dicht dan. Weten jullie katten dat ze niet naar boven mogen?

-Hebben jullie een kattenluikje of doen jullie de deur open en dicht? Zo ja, hoe vaak doen jullie dit ongeveer per dag? Ik weet niet of mijn vader een kattenluikje in de deur wilt, dus dat ga ik ook vragen.

-Over 2 jaar ga ik studeren. Het is nog niet duidelijk waar, en of ik op kamers ga. Zou de kat eventueel mee kunnen?

Ik hoop dat ik niet te dom klink haha! Wil gewoon even deze punten duidelijk hebben voordat ik het aan mijn vader ga vragen.

antje_vip

Re: Katten do's & dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:04

Kitten of kat maakt niet uit, je moet elkaar gewoon leuk vinden :) Kattenbak moest bij mij op m'n slaapkamer omdat ik anders geen kat mocht, mijn ouders wilden daar geen last van hebben. Ik had het er graag voor over ookal sliep ik vaak in de stank :P Krabpaal zou fijn zijn, ja. Hoe meer je kat binnen zit, hoe meer jij moet zorgen voor vermaak en nagelscherpers. Ontwormen kan tegenwoordig gelukkig met druppels in de nek, dit kost iets van €20 ofzo.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:10

antje_vip schreef:
Kitten of kat maakt niet uit, je moet elkaar gewoon leuk vinden :) Kattenbak moest bij mij op m'n slaapkamer omdat ik anders geen kat mocht, mijn ouders wilden daar geen last van hebben. Ik had het er graag voor over ookal sliep ik vaak in de stank :P Krabpaal zou fijn zijn, ja. Hoe meer je kat binnen zit, hoe meer jij moet zorgen voor vermaak en nagelscherpers. Ontwormen kan tegenwoordig gelukkig met druppels in de nek, dit kost iets van €20 ofzo.

Okay, en ging je kat dan ook op je bed liggen?

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:12

-Hebben jullie voor een kitten of een volwassen kat gekozen? Kan je met een volwassen kat een evengoede band krijgen als met een kitten? Kittens zijn natuurlijk superschattig, maar dit is ook veel meer werk.
Beide katten hebben wij als kitten gekocht. Ik denk zeker dat je een even goede band kan krijgen.

-Hoe zit het met dierenartskosten? Natuurlijk moet er een potje zijn, maar hoe vaak moet een kat ontwormd worden, en hoe duur is dit ongeveer?
Ik heb hier werkelijk geen idee van aangezien mijn moeder dit betaald.

-Waar staat de kattenbak thuis? Wij hebben een garage waar de bak in zou kunnen, echter valt deze deur dicht dus dat gaat 'm niet worden. Stinkt het heel erg? Welk materiaal is het beste, en heeft de minste geur? We wonen tegenover een weiland, is een kattenbak echt nodig?
Bij ons staat 'ie in de woonkamer, onze volwassen kat gebruikte de bak sowieso niet meer, maar onze kitten (oke inmiddels ook al weer één jaar :')) heeft hem wel gebruikt. Maar toen hij naar buiten ging werd dat gebruik steeds minder en nu gebruikt hij hem al een hele poos niet meer. :)

-Ik ga om de week bij mijn moeder wonen. Dan is de kat dus alleen thuis met mijn vader. Is dit erg voor de kat?
Zolang je vader hem/haar gewoon aandacht geeft is dit niet zo erg denk ik.

Als de kat naar buiten gaat niet persé, maar ondanks dat onze beide katten naar buiten gaan wordt hij nog wel gebruikt!

-Komen jullie katten boven? Ikzelf vind dat niet heel fris, we hebben een deur dus die kan gewoon dicht dan. Weten jullie katten dat ze niet naar boven mogen?
Die van ons mogen naar boven, slapen vaak ook bij ons.

-Hebben jullie een kattenluikje of doen jullie de deur open en dicht? Zo ja, hoe vaak doen jullie dit ongeveer per dag? Ik weet niet of mijn vader een kattenluikje in de deur wilt, dus dat ga ik ook vragen.

Kattenluikje, een super handige met een chipherkenning. Hij herkent de chip (stel je in), het slotje klikt van het luikje en dan kan de kat naar binnen. Wij hebben deze genomen omdat we last hadden van buurtkatten.

-Over 2 jaar ga ik studeren. Het is nog niet duidelijk waar, en of ik op kamers ga. Zou de kat eventueel mee kunnen?
Dat zou denk ik wel kunnen, maar als ik een kat zou hebben die gewend is om buiten te lopen en vervolgens binnen moet blijven zou ik dit niet eerlijk voor de kat vinden. (Maar misschien is dat gewoon een kwestie van wennen voor de kat, dat weet ik niet)

*Edit: woord vergeten.
Laatst bijgewerkt door _Animo op 03-11-14 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:13

Als je kat nu naar buiten zou mogen zou ik hem zeker niet meenemen als je straks op een kleine kamer gaat wonen, dan wordt het dier ongelukkig.
Heeft je vader wel zin om over 2 jaar met een kat opgescheept te zitten?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:19

Goof schreef:
Als je kat nu naar buiten zou mogen zou ik hem zeker niet meenemen als je straks op een kleine kamer gaat wonen, dan wordt het dier ongelukkig.
Heeft je vader wel zin om over 2 jaar met een kat opgescheept te zitten?

Nope, dit was vgm ook de enige reden waarom hij het (nog) niet wilde, volgens mijn broertje. Het is nog helemaal niet zeker of ik op kamers ga, en waar etc. Een kat hebben is vaak toch ook verboden op kamers? Zou het dan mogelijk zijn om 'm 's morgens naar buiten te laten, en als ik weer 'thuis' ben hem weer naar binnen te laten als hij er is? Dan natuurlijk wel een plekje uitzoeken voor z'n voer en water.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:37

antje_vip schreef:

Ontwormen gaat toch echt met een pilletje in de bek?! Die druppels in de nek zijn voor vlooien/teken!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:47

Twee van onze katten hebben we als kitten gekocht en eentje is volwassen komen aanlopen. De aanloper is mijn kat en heeft zich super bij ons aangepast, en met haar heb ik een nog betere band dan met die andere twee.

Ontwormen en ontvlooien delen we de kosten hier dus dat valt wel mee. Weet niet precies hoeveel dat kost maar dat is behoorlijk te verwaarloozen hier, voer kost meer in ons geval.

Wij hebben 3 kattenbakken(eigenlijk 1 te weinig) en die staan verspreid door het huis. Ja het stinkt als je kat heeft gepoept, net zoals als jij naar de wc gaat :')
Maar dat vervliegt heel snel, gewoon goed schoonhouden!

Als je kat echt vaak alleen thuis is zou ik kiezen voor twee katten, dan kunnen ze elkaar bezig houden.

Als je liever niet hebt dat je bank of je behang eraan gaat wel ja..

Ja katten komen hier overal in huis behalve op het aanrecht of op tafel, dus ook in bed ed.

Onze katten komen niet buiten en verder kunnen ze overal in huis komen.

Ja natuurlijk kan dat :)
Mijn zus heeft dat ook lang gedaan, kat ieder weekend gewoon weer mee naar huis nemen in een reismand.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:48

DatBenIkNou schreef:
antje_vip schreef:

Ontwormen gaat toch echt met een pilletje in de bek?! Die druppels in de nek zijn voor vlooien/teken!

Nee tegenwoordig kan het ook met druppels in de nek, ben er alleen zelf niet zo kapot van, maargoed ieder zn eigen ding :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:48

DatBenIkNou schreef:
antje_vip schreef:

Tegenwoordig heb je ook ontwormmiddelen die via druppels in de nek gaan. Die worden dan opgenomen via de huid en komen dan via de bloedbaan op de juiste plaats terecht.

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -oplossing

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:54

Weer wat geleerd! Maar is dit een breedspectrum, pakt zo'n beetje alles?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:01

Onze katten komen allemaal van mensen die ze niet meer moesten (momenteel twee, maar ik heb er al ongeveer 8 gehad) en waren meestal rond de 2 à 3 jaar. Ik heb met ze allemaal een goede band gehad :)

Kosten zijn niet verschrikkelijk hoog (ik kan wel geen specifiek getal erop plakken)
Kattenbak zou ik wel zeker kopen. Hier staat die in de veranda en als je hem proper houdt, heb je geen last van geurtjes. Zo kunnen ze ook hun behoefte doen als ze 's nachts binnen zitten.

Ze komen hier buiten wanneer ze willen (en wanneer er iemand thuis is, die de deur kan openen)

Voor de rest is een krabpaal toch wel een must, zelfs als ze veel buiten gaan, zullen ze meestal na een dutje hun nagels even scherpen aan zo'n paal.

Hier mogen ze ook in het hele huis en vroeger sliepen ze ook altijd op bed, maar aangezien ze dan vaak om 6 uur al beginnen te miauwen voor eten, is dat nu verleden tijd :+

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:06

Ik heb gekozen voor een kitten en later een kitten uit haar nestje gehouden. Als ik nu zie hoeveel ze aan elkaar hebben heb ik spijt dat ik niet meteen twee kittens heb genomen.

tot nu toe heb ik nauwelijks kosten gehad qua dierenarts. Is wel heel veel geluk! Ik heb ze nu al een tijd niet laten enten, ze komen bij mij eigenlijk niet buiten behalve op het dakterras. Qua ontwormen en ontvlooien gebruik ik wel wat duurdere dierenarts middelen, deze kosten ongeveer €50 per kat per jaar.

Ik heb er een in de woonkamer en een in de schuur. Ik heb een soort klei korrels met babypoeder geur, twee keer per week haal ik de keutels en plasjes eruit. De bak is dicht dus je ruikt het eigenlijk bijna nooit. Zelfs niet als ze kakken, tenzij er iets eh, mis is :D

Ik dacht altijd dat het geen probleem was, katten waren einzelgängers. Ik heb nu echter gezien dat ze het samen echt veel leuker hebben...

In principe komen ze boven. 'S nachts hebben we de slaapkamerdeur dicht. Kwestie van gewenning. In de ochtend vergeten we de deur wel eens dicht te doen, dan wordt ik als de wekker gaat helemaal doodgeknuffeld.

Ik heb in principe binnenkatten. Bij mooi weer mogen ze op het dakterras. Als ik ze na een uurtje roep komen ze weer (of als ik met brokjes schudt).

Dat zou ik niet helemaal eerlijk vinden. De kat gaat dan van veel ruimte naar een hele kleine waar geen regelmaat is en niet vaak iemand aanwezig is. Wat ik heb gezien kunnen katten dan heel vervelend worden. En daarmee bedoel ik slopen maar ook heel veel aandacht vragen als je er dan weer bent...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:13

UhNee schreef:
Wij hebben voor een kitten gekozen omdat ik graag een bepaald ras/uiterlijk met het bijbehorende huistijgerkarakter en ik graag een vinger in de pap had mbt opvoeding. Wij hebben onze kitten, in gezelschap van onze kat, gelijk vanaf dag 1 alleen gelaten. En dat is nooit een probleem geweest, dus heel veel meer werk hoeft het niet te zijn. (behalve het verplichte spelen natuurlijk, maar of dat nou erg is.. :D

De een ontwormt preventief, de ander alleen als er wormen zijn. Voor een binnen én buitenkat is het eerste jaar vaccineren en ontwormen belangrijk. De eerste twee keer enten en de eerste x keer ontwormen hebben ze gehad als kitten, op een half jaar en 3kwart jaar (wormen) en een jaar (enten) moeten ze nog een keer. Buitenkatten doen er geen verkeerd aan om elke 3 maanden te ontvlooien en elk jaar te enten. Denk per ontworming/enting aan zo'n 20 tot 40 euro.

Als je een buitenkat wilt, wat ik hieruit opmaak, is dat niet per sé nodig. Sommige katten weigeren echter buiten te gaan, dan is een kattenbak wel handig. Wij hebben hem in de badkamer staan en in een hoek vd huiskamer, bij gebrek aan ruimte. Gang, overloop of traphalletje is ook prima, als het maar bereikbaar is. Jumper BioKat classic Fresh vind ik een heel fijn goedkoop grit, stinkt niet!

Nee hoor, als je kat brokjes en schoon water krijgt heeft hij daar geen last van

Ja, zeker wel! Tenzij je graag een mooi patroon in je bank/muur/noemmaarop wilt. Bovendien kun je er leuk mee spelen en kost een mooie grote via zooplus.nl maar een tientje

Kat mag niet boven = deur dicht. Een kat is nieuwsgierig en zal meestal alles willen onderzoeken!

Wij mogen niet boren of zagen in ons appartement, en doen dus de deur open en dicht voor 1 van onze katten. Deze kat wil veel naar buiten (misschien meer dan een ander!) en daar doen we gemiddeld 2 tot 4 keer per dag de deur voor open/dicht.

Op kamers ala 16m2 wordt jouw kat écht niet blij van, al helemaal niet als hij een mooi huis met een buitenruimte gewend is. Ga er dus vanuit dat je kat niet mee kan, tenzij je zelfstandig op een appartement kan komen te wonen.

Je kunt een asielkat heel erg blij maken met een nieuw huis, en dan weet je ook al een beetje hoe de karakters zijn, of ze houden van knuffelen, schootzitten enzovoorts.
Bedenk dat een kat over het algemeen geen einzelganger is -op het individu na- en dat 1 kat dus eigenlijk 2 katten betekent!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:21

Beide hebben we gehad. Ik had zelf met de volwassen kat een veel sterkere band.

Hebben we niet, alleen met oud en nieuw, of het echt heel lang echt slecht weer is. Hoewel de katten er bijna niet op gaan.

Nee ze komen niet boven, en ja dit weten ze heeeeel goed. Al maken ze er soms gebruik van :))

Wij hebben een raam wat altijd open is, als wij er niet zijn.

Nee, bijna nergens mag je een huisdier hebben op kamers. En een kat is bijna zeker uitgesloten! Of je moet op een appartement gaan wonen. Klinkt mooi, maar vaak financieel niet te doen.

Ik heb even wat ik voor je kan beantwoord, succes met je beslissing!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:31

even een vraagje ?
je gaat bij je vader wonen? ander is het namelijk niet echt 'eerlijk' tegenover de kat omdat je vader een onregelmatig leven heeft en vrij veel van huis is, zou het anders betekenen dat hij anders alleen in de weekenden aandacht krijgt.

en hoe staat het met je studieplannen? je bent nu 17, met andere woorden het kan dus zijn dat je binnen een jaar tot 2-3 jaar het huis uitgaat.

als je bij je moeder blijft wonen zou ik zeggen: wacht met een kat tot je op jezelf woont, zolang hoeft dat niet meer te duren..

als je bij je vader gaat wonen, dan zou ik willen adviseren er heel goed over na te denken.. Immers als je de kat straks meeneemt, dan neem je een dier mee waar anderen zich misschien aan gehecht hebben.. als je m daar laat, heeft je broertje met zijn gamen dan wel de juiste aandacht voor het diertje, en je vader heeft nog steeds een onregelmatig leven.. Aangezien het nog niet te voorspellen is wat het karakter wordt als je een kitten zou nemen, weet je niet of het een zelfstandig dier is dat zichzelf wel vermaakt als je m achter zou laten als je op je studieadres geen dieren mag houden.. of als je na je studie ergens gaat wonen (je hebt het niet altijd voor het kiezen)..

net voor je studie of zelfstandigheid vind ik persoonlijk niet echt de meest handige timing, ondanks dat je het dier wilt om je verdriet te dempen (misschien ook niet de beste reden?)..

zelf dacht ik.. ik ga eerst kijken hoe het studeren mij bevalt.. maar binnen een paar maanden miste ik het hebben van huisdieren en kwam er een kat op mijn studentenkamer (ja die mocht ook gewoon naar buiten hoor ;) ).. helaas werd die ontvoerd omdat hij zo sociaal was, met vijf maanden oud, was even naar binnen, kwam weer buiten met wat te drinken, kat weg en nooit meer teruggezien..

een paar maanden later kreeg ik van de buren en vrienden samen (ja als studenten heb je niet veel geld lol) een halve kat (de andere helft moest ik zelf betalen lol).. Bonnita werd de keuze (had keuze uit twee), van S.O.S kattenhulp toen 6 weken oud en moederloos. inmiddels is ze 18 jaar en zijn we nog steeds samen.

- ik ben dus met een kitten begonnen, nadat ik het huis uit was.

- ik houd standaard rekening met 75 euro per maand voor beide katten.. voer, ontwormen ontvlooien, inenten en onverwachte zaken.. niet dat ze 100 per jaar kosten.. maar dat betekent dat ik rekening houd met 900 per jaar.. als dan 1 van beide wat gebeurd om wat voor reden dan ook, dan zit ik niet direct in de prut.. Die les heb ik uit Bonnetjes eerste jaar geleerd toen ze werd aangereden en beide achterpoten brak (in totaal 3 breuken rond de heupgewrichten), dat geintje heeft mij toen een kleine 600 gulden (ja lol guldens) in een keer gekost (weekend dienst, spoedopname voor een nacht en meerdere foto's), opereren was niet mogelijk, anders was het nog veel hoger opgelopen.. ik heb het bedrag van mijn ouders moeten lenen.

-mijn kattenbak staat in de bijkeuken als ik die heb (nu even in de kamer gewoon).. stinken nee, als je ruikt dat een kat heeft gepoept, dan moet je toch wat beter voer gaan kopen of het is tijd voor de dierenarts ;). In de schuur kan.. dan moet je een kattenluik in de deur plaatsen.. In ons nieuwe huis hebben wij straks 2 kattenluiken.. 1 naar de bijkeuken en een hondenluik van de bijkeuken naar buiten.. zodat de hond eventueel in de bijkeuken gezet kan worden snachts en toch naar buiten kan en de katten vanuit de kamer ook naar buiten kunnen komen.

-Ik ga om de week bij mijn moeder wonen. Dan is de kat dus alleen thuis met mijn vader. Is dit erg voor de kat? dat is eigenlijk al antwoord op mijn eerdere vraag.. je geeft zelf aan dat je vader eigenlijk geen tijd over heeft om huisdieren aandacht te geven.. je kunt dan kiezen voor twee katten zoals geopperd, maar kittens voeden zichzelf niet op.

- het is verstandig om altijd een krabpaal te hebben.. beide katten gaan hier naar buiten, maar mijn oude kat is helemaal gek van een krabpaal en trektzichzelf er ook helemaal aan omhoog om zich lekker uit te rekken.. Met een kitten moet je er sowieso eigenlijk al een hebbben omdat die niet naar buiten kunnen.. als volwassen katten in een huis met weinig aandacht, is het vragen om ongewenst gedrag als ze niets hebben om zich op uit te leven zoals een krabmeubel, ik zou in zo'n geval zelfs keuzen voor een vrij grote zodat ze zich echt er mee kunnen vermaken.

- mijn katten komen niet meer boven.. maar als je katten 'boven niet fris vind' , moet je je wel goed realiseren dat ze beneden natuurlijk net zo 'niet fris zijn' gordijnen, bank overal liggen ze op en tegenaan hehe.

- geen kattenluik en je bent portier als je ze hun zin wilt geven.. Mijn bonnetje moet je wel haar zin geven, of je moet snerpen een heerlijk geluid vinden.. ik zit gelukkig naast het raam te werken.. maar ik ben hier letterlijk portier.. het erin en eruit willen gaat de hele dag door en het weer om het raam open te laten staan is nu wel over.. mijn andere kat snerpt juist weer als het raam naar buiten niet opengaat... dus beiden binnen of beiden buiten gaat dus niet op.. als ik mijn buitenkat buitensluit en mijn oudje binnen opsluit dan houden ze het wel een paar uur vol met tevreden zijn. Je kunt ze als ze jong zijn nog leren het zelf maar uit te zoeken, buiten is buiten en over een paar uur pas weer binnen maar als een kat wat ouder wordt gaat die vlieger niet meer op.. dan eten ze vaker kleine beetjes (zoals mijn buitenkat, dus dus zeker 6-7x per dag een paar minuutjes binnen wil eten).. en mijn oudje wil nog wel graag een frisse neus halen, maar heeft snel het gevoel dat ze bevriest, dus die wil zeker 5-7 keer per dag naar buiten waarvan een keer of 2 maar langer dan een half uur.

- niet alleen weet je niet waar je heen gaat met studeren en of je daar huisdieren mag houden (je hebt echt niet alle keuzes daarin).. maar vier jaar later ga je werken en moet je weer verhuizen en weet je weer niet waar je terrecht komt.. 1x onzekerheid vind ik nog tot daaraan toe.. maar nu zit je met zoveel onzekerheden..

ik zou persoonlijk wachten tot je op jezelf woont en studerend bent, dan heb je iets meer inzichtelijk wat je tijd is, waar je woont en of het mogelijk is om daar een kat te houden

als je hem eerder neemt, dan is het maar de vraag in hoeverre je broertje of je vader je het meenemen van de kat kwalijk zullen gaan nemen.. als je met elkaar woont zijn dieren eigenlijk van het gezin.. ook al is iemand het 'baasje'.. anderen gaan zich hoe dan ook op een manier hechten.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:42

Bedankt voor al jullie antwoorden! Als het een kat word, sowieso van het asiel. Dan weet ik ook dat ze goed ingeënt zijn enzo. Ik denk dat ik nu wel alle punten zo'n beetje heb. Waarschijnlijk is het voor mij niet eens financieel haalbaar om op kamers te gaan behalve als ik een baan neem. En ik ken mezelf, heb aan hard studeren al genoeg....
Ik ga het er denk ik morgen met hem over hebben. Ik ben bang dat ik nu alleen veel te veel hoop heb :7

@elenaMM77: Ik ga om de week naar mijn moeder en vader, zoals al in de OP staat. Mijn vader geeft de kat dan aandacht als hij thuiskomt. Mijn studieplannen staan ook in de OP: waarschijnlijk niet op kamers vanwege het geld.
Het is niet alleen om verdriet te dempen hoor, ben gewoon een kattenliefhebber en een jaar geleden wist ik nog lang niet dat m'n ouders gingen scheiden.
Het niet-fris gedeelte snap ik, maar het gaat er echt om dat als ik uit de douche kom en ik bed ga liggen niet in de kattenharen oid lig.
Ik ga het er hopelijk morgen uitgebreid met mijn vader erover hebben. Nu ik dit lees denk ik eigenlijk: ik weet het antwoord ook wel.... :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:12

als je voor een, volwassen, kat kiest uit het asiel.. dan zullen de kanttekeningen allemaal een stuk minder zijn ook..

immers die kun je uitkiezen op een zelfstandig karakter zodat ze met wat minder uren kroelen kan als je vader druk is.

tegen het niet frisse van een kat bij het bed.. had ik vroeger een extra grote plaid die ik over het bed inclusief kussens legde. savonds eraf en zo altijd een fris bed.. kussensloop moest ik wel iedere drie dagen verschonen want Bon lag dus snachts tegen mijn hoofd op het kussen lol.

dat net zo niet frisse kwam ik op een gegeven moment achter toen mijn kat meer binnenbleef en op mijn plaid op de bank geparkeerd had gelegen.. trok dat ding over mijn heen zonder na te denken, was helemaal donker van de haren lol.. Het is nu de plaid van de kat.. maar natuurlijk heeft ze er nu geen interesse meer in grrr.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:16

Mijn beide katten heb ik vanaf kitten af aan, maar ik denk dat je met een volwassen kat net zo'n goede band kan opbouwen. Kattenbak staat bij ons in een kast in de woonkamer. Elke dag poep en plas eruit scheppen en dan ruik je m eigenlijk niet. We hebben ook een grote krabpaal, daar maken ze dankbaar gebruik van. Mijn katten komen ook niet buiten, alleen in de tuin (aangelijnd). Kat meenemen op kamers zou best moeten kunnen denk ik. Alleen niet als hij gewend is om buiten te lopen en dit niet meer kan.
Sterilisatie van mijn katten was 125 euro. Elk jaar krijgen ze een enting a 50 euro. Ontwormen 1 keer per half jaar (weet even niet wat dat kost) ontvlooien 1 keer per 4 weken. Er zitten 3 pipetten in de verpakking a 16 euro. 1 zak kattengrint per week a 6 euro. En dan het voer nog en een spaarpotje voor onverwachten da kosten. Zou leuk zijn voor je als het allemaal door kan gaan! :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:40

Een krabpaal vind ik wel een must voor een kat. :j

Voor een volwassen kat of kitten moet je zelf weten. Ik ben voor een kitten gevallen. :))

Ik heb altijd gezegd 'geen kat in mijn bed'.. maar dat was snel voorbij toen ik er zelf een in huis had. :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:55

Roosch schreef:
Een krabpaal vind ik wel een must voor een kat. :j

Voor een volwassen kat of kitten moet je zelf weten. Ik ben voor een kitten gevallen. :))

Ik heb altijd gezegd 'geen kat in mijn bed'.. maar dat was snel voorbij toen ik er zelf een in huis had. :')

mijn vriend trok de grens toen bonbon spinnend aankwam zetten tijdens de horizontale tango en vast op het kussen ging liggen slapen..

vanaf de dag erna was ze niet meer welkom op bed snif.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:56

De deur dicht doen werkt ook. :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 00:24

Roosch schreef:
De deur dicht doen werkt ook. :')

zitten nu twee deuren tussen dicht, maar het commentaar is duidelijk hoorbaar er dwars doorheen haha..
ze is het er nog steeds niet altijd mee eens, al heeft ze er meestal wel vrede mee (wegsluipen als ze ligt te slapen is een goede tip!).

gelukkig straks een huisje waar we weer boven slapen, met dusdanig veel ruimte dat haar commentaar bijna niet hoorbaar zal zijn. }:)

het is af en toe net of we haar onrecht aan doen

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 00:44

1 kat is met 3 jaar bij ons komen wonen, 1 als "oude" kitten (20 weken) en de rest zodra ze van moeders afmochten. De kat van 3 heb ik zelf als veel makkelijker beschouwd, ze heeft nooit mn gordijnen kapot getrokken, nooit naast de bak gepiest, terwijl de kittens soms stukken moeilijker op te voeden waren.

Houd er rekening mee dat je onverwachtse-kosten potje best wel groot moet zijn, een half jaar terug ben ik 300/400 euro kwijt geweest aan een onverwachtse (maar hoognodige) tandbehandeling bij een van de katten, stel dat poeslief word aangereden kan dat ook best in de papieren lopen. Bij bv de dierenambulance betaal je dan sowieso 30 euro (uit m'n hoofd).

Zeker aan het begin is een kattenbak noodzakelijk, je kat kan niet zomaar de eerste dag meteen naar buiten, de kattenbakken stonden hier in de woonkamer en de logeerkamer, vanaf dat ze naar buiten konden staan er kattenbakken om het hoekje buiten.

Houd er rekening me dat je kat met een kat nooit "zomaar" wegkunt, je kat moet eten en drinken hebben en als je langer weg bent zal er iemand moeten zijn die af en toe even komt kijken en voeren, als jij bij je moeder bent zou dat je vader kunnen zijn, maar dat moet hij wel willen natuurlijk, daarnaast moet je nadenken over dingen als; wat als jullie op vakantie gaan?

Tsja, wat is moeten? Ik zou het je wel aanraden, een kat moet zijn/haar nagels kunnen scherpen, en voor de kat is het ook fijn om een eigen plekje te hebben, je wil natuurlijk niet dat je bank gebruikt gaat worden als krabpaal.

Onze katten komen gewoon in de slaapkamer, ze slapen vaak gezellig op bed, ik was wel iets vaker het beddengoed, maar dat heb ik er wel voor over, niets heerlijkers dan wakker worden omringd door de katten.

Wij hebben een kattenluikje, vroeger heb ik ook wel katten gehad zonder een luikje te hebben, maar dat was geen doen, ieder half uur kon ik wel opstaan om er een naar binnen of buiten te laten.

Dat zou kunnen, ik heb zelf mijn kat ook meegehad op kamers destijds, in een huis waarbij ze het hele huis tot haar beschikking had, ze kon zelfs naar buiten. Houd er wel rekening mee dat in de meeste studentenhuizen geen katten meemogen en er vaak ook veel te weinig leefruimte is voor een kat. Daarnaast; studeren kost veel geld, reken dus goed uit of je rond kunt komen, incl een potje voor onvoorziene kosten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 01:04

Kittens, zodat ze makkelijker naar eigen hand te kneden zijn.

Pffff... Ik heb een pechpoes... die heeft wel een paar duizend euro in totaal gekost aan kosten. Gescheurde kruisbanden, allergie etc :+ dus dit is echt niet in te schatten

Ik heb hem in de keuken staan en gebruik siliconen. Stinkt vrijwel niet en makkelijk schoon te maken

Uhm je kat heeft je vader toch? :+

Als je van je meubels enzo houd wel :Y) al geeft een krabpaal kopen niet de garantie dat die lieve katjes ze ook gaan gebruiken }>

Nu heb ik alleen begane grond, maar voorheen bij mijn ouders kwam ze overal :) zolang je maar genoeg stofzuigd is het prima te doen. Bedenk wel dat katten het liefst dingen doen die baasje niet leuk vinden he :Y) ze mogen niet op de tafel; ze gaan op de tafel. ze mogen niet op de aanrecht; ze slapen op de aanrecht. Ze mogen hun nagels niet in de bank doen; ze gebruiken de bank als krabpaal.

Het zijn dieren, je kan ze uiteraard beletten niet naar boven te gaan, maar katten zijn hardleers, eigenwijs en gewoon erg ondeugend :+ Mijn poes mocht voor een lange periode niet uit mijn slaapkamer omdat ze geen trappen mocht lopen na een operatie. Nou geloof me, dat is een gevecht elke keer hoor :')

Mijn poes komt nu niet meer buiten maar voorheen bij mijn ouders deden we de deur open en dicht :)

Als je op kamers gaat ; Nee, niet doen. Vaak is dit te weinig ruimte en teveel prikkels voor zo'n kat.
Als je in een appartement gaat; Tuurlijk, waarom niet? Ik heb mijn poes ook meegenomen :) (was 12 jaar, woonde daarvoor hele leven bij mijn ouders) gaat prima

Bedenk dat een kat 18 jaar word. Als het echt jouw kat is zou ik er goed over nadenken. Ik heb soms best moeite met even een weekendje weggaan, je moet toch iemand hebben die de kat voert en aandacht geeft. Ik ga straks voor bijna een maand naar Amerika, dan gaat ze dus naar mijn ouders toe. Maar niet iedereen heeft die optie natuurlijk :) Daarbij kunnen katten van alles mankeren. Moet jij zelf de dierenarts kosten gaan betalen? Ik heb gelukkig met mijn ouders afgesproken dat zij dit zouden blijven betalen, gezien het echt gewoon een brokkenpiloot is :) Maar kan me voorstellen dat er ook ouders zijn die dit dus niet gaan doen.