Vogelkooi ombouwen tot konijnenhok, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

skyline

Vogelkooi ombouwen tot konijnenhok, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:15

Wij hebben thuis nog een oude vogelkooi staan en ik was vanplan deze om te bouwen tot konijnenhok.
Voor 2 kleine konijntjes,
Afbeelding ( het gaat om dit soort kooi)
Zelf had ik al bedacht om het hok in drieën en te delen en dat gaten er in te maken en dat ze via een loopplank naar boven kunnen.
ik ben benieuwd of mensen tips hebben hoe ik het zo fijn mogelijk voor de konijnen kan maken en of er mensen zijn die eerder al zoon kooi hebben omgebouwd :)

MarlindeRooz

Re: Vogelkooi ombouwen tot konijnenhok, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:16

Dat gaat niet werken. :n

Konijnen moeten sprintjes kunnen trekken en voor 2 konijnen zou ik zelf al zorgen voor 3 vierkante meter loopruimte. Het beste is een hok met een ren er aan vast.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:17

Je kan hem beter neerleggen. Hebben ze meer profijt van de ruimte.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:20

Voor konijnen is dit echt te klein :n
Er zouden bijvoorbeeld wel tamme ratjes in kunnen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:21

Lijkt me geen goed idee. :n De verdiepingen zijn te klein voor konijnen; die moeten kunnen huppelen. Bovendien zitten de konijnen niet graag zo hoog. En hoe wil je vermijden dat het vuil en het strooisel van de verdiepingen valt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:23

:oo Dat kan écht niet ts! Konijnen zijn niet van het klimmen, maar van het rennen. Voor twee kleine konijnen heb je minimaal 2m² nodig, maar vind ik zelf ook aan de kleine kant..

Ik zou eens kijken wat je er nog meer in kan doen. Ratten?

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:24

Ik wil de konijnen graag binnen houden dus voor een ren in huis is geen plaats.
Wel kunnen ze dagelijks gewoon rondlopen in de tuin als er iemand thuis is.
http://www.konijnenhok.eu/attachments/I ... 002575.jpg anders leek me het ook wel een goede optie om zoon soort te kopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:26

:brr: Veel te klein!

En binnen konijnen kunnen niet zomaar naar buiten, in verband met temperatuur verschil.
En het zijn nachtdieren, dus die zijn 's nachts actief. Dus ik zou gaan voor een ren in de tuin. Het is ook het beste om een gecastreerd mannetje en een vrouwtje te nemen. 2 van hetzelfde geslacht gaat heel vaak mis.

TS, ik zou zoeken naar andere huisdieren. :n

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:27

Geryon schreef:
:oo Dat kan écht niet ts! Konijnen zijn niet van het klimmen, maar van het rennen. Voor twee kleine konijnen heb je minimaal 2m² nodig, maar vind ik zelf ook aan de kleine kant..

Ik zou eens kijken wat je er nog meer in kan doen. Ratten?

ik hoef niet persé dit hok te hebben echter hadden wij deze nog in de schuur staan dacht ik dat het wel een optie zou kunnen zijn om deze te verbouwen.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:28

Je kan binnenkonijnen niet zomaar in de tuin laten lopen hoor, in de winter dan iig.

Ik denk dat je of een groot hok zal moeten kopen, of anders andere dieren zal moeten kiezen. Dit is echt zielig!

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:30

MarlindeRooz schreef:

En binnen konijnen kunnen niet zomaar naar buiten, in verband met temperatuur verschil.
En het zijn nachtdieren, dus die zijn 's nachts actief. Dus ik zou gaan voor een ren in de tuin. Het is ook het beste om een gecastreerd mannetje en een vrouwtje te nemen. 2 van hetzelfde geslacht gaat heel vaak mis.

De konijnen die ik over ga nemen hebben altijd binnen gezeten vandaar dat mijn voorkeur ook gaat naar binnen houden.
Verder heb ik vroeger altijd een konijn gehad die gewoon zelf door het kattenluik de tuin in kon.
Dus als iemand tips heeft voor een groot binnenhok?
Laatst bijgewerkt door skyline op 02-11-14 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:31

Houd ze OF binnen, OF buiten. Niet allebei. Ze kunnen in de zomer prima in de tuin, in de schaduw, maar niet om-en-om.

Als je al geen plaats hebt voor een standaard rennetje dan moet je geen konijnen nemen. Konijnen zijn geen klimdieren dus ook die tweede kooi die je liet zien, daar hebben ze geen ruk aan, want dan hebben ze dus nog maar 50 centimeter boven omdat die trap/het gat in de weg zit, dus dan kan je net zo goed zo'n een-verdiepings kooi kopen.

Als je geen plek of zin hebt in een degelijke leefomgeving voor je konijn moet je er geen een nemen, misschien is een hamster een beter idee?

edit: Dat een konijn zelf naar buiten gaat betekent niet dat dit ook goed is, een konijn denkt niet: oh het is nu winter, ik blijf binnen want het is buiten kouder en dat is niet goed voor mij, in verband met temperatuurverschil!

Hetzelfde als dat mijn konijn met alle liefde walnoten wilt eten; dat mag niet want die zijn giftig. Dat weet hij niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-14 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:31

skyline schreef:
Ik wil de konijnen graag binnen houden dus voor een ren in huis is geen plaats.
Wel kunnen ze dagelijks gewoon rondlopen in de tuin als er iemand thuis is.
http://www.konijnenhok.eu/attachments/I ... 002575.jpg anders leek me het ook wel een goede optie om zoon soort te kopen.

Deze is echt heel heel veel te klein, tenzij je er een permanente ren aan vast doet maar dat kan dus niet. Sorry ts, maar konijnen zijn helaas geen optie voor jou. Die moeten 24/7 rond kunnen rennen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:32

Deze kooi kan idd echt niet. Konijnen hebben een veel breder oppervlakte nodig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:32

skyline schreef:
MarlindeRooz schreef:

De konijnen die ik over ga nemen hebben altijd binnen gezeten vandaar dat mijn voorkeur ook gaat naar binnen houden.
Verder heb ik vroeger altijd een konijn gehad die gewoon zelf door het kattenluik de tuin in kon.
Dus als iemand tips heeft voor een groot binnenhok?

Een groot binnenhok bestaat niet. Ze zijn bedoeld om er een rennetje aan vast te maken. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:36

Ook al kunnen ze er dagelijks een paar keer uit, de bodemoppervlakte is véél te klein. De konijntjes gaan zichzelf en elkaar enorm in de weg zitten en zijn verplicht te klimmen, omdat ze op de bodem/verdieping niet eens rond kunnen hupsen.
Ook op de kant vind ik het een ding van niets. Dan moet er al een kant tralies uit, want je kunt ze niet op een traliebodem laten lopen.
Ik zou kiezen voor een mooi ruim hok met ruime uitloop. Die uitloop kun je realiseren met van die renpanelen. Is de konijnen buiten houden geen optie i.v.m. meer ruimte?
Als de ruimte en het geld er niets is, kun je beter gewoon niet aan konijntjes beginnen. Wel vind ik het goed dat je er in ieder geval 2 wilt houden. Let op dat je dan wel een gecastreerde ram en een voedster neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:38

Maar of je nou een groot binnenhok koopt of een klein binnenhok met een ren eraan, wat is dan het verschil?

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:39

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:39

Doanique schreef:
Maar of je nou een groot binnenhok koopt of een klein binnenhok met een ren eraan, wat is dan het verschil?

Dat er geen binnenhokken zijn van minimaal 3 vierkante meter. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:40

MarlindeRooz schreef:
Doanique schreef:

Dat er geen binnenhokken zijn van minimaal 3 vierkante meter. :+

Jawel hoor, dat heet een stal :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:41

Yolo, gewoon een stal in huis. _O-

Maar een stal van 3m2 daar zet ik geen paard in hoor, sowieso zet ik geen paard in een stal maar dat is een hele andere discussie. :+

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:43

Ik wil geen ren er aan vanwege het schoonhouden van het huis,
Echter de ruimte is er binnen wel tot ongv 2,5 lang en 1 meter breed, om ze wat meer ruimte te geven nog leek me het een goed idee om dan nog de hoogte in te gaan.
Zelf ben ik best handig dus zelf bouwen is ook een optie.
De konijnen die ik ga overnemen zijn gewend binnen vandaar dat ik ze niet naar buiten wil verplaatsen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:44

Dan kan je ze het beste binnen houden, en een ren af zetten van 2,5 meter lang en 1 meter breed.
En ze dan in de zomer naar buiten doen en daar een groter verblijf voor ze bouwen! Dan heb je gelukkig nijnen! :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:53

Ik zie niet in hoe dit een acceptabel hok kan worden voor konijnen. Nou vind ik eigenlijk elke kooi/hok die kant en klaar te koop zijn veeeeel te klein voor konijnen. Het arme dier kan dan net zn kont keren, maar lekker rechtop staan is onmogelijk en even lekker rond stuiteren kan ook niet.
Ik heb mijn binnenkonijnen hun eigen kamer gegeven, maar die luxe heeft niet iedereen natuurlijk. Toen ik nog op een flatje woonde had ik ze dus wel in kooien als ik weg was of snachts, maar de rest van de tijd mochten ze vrij rond lopen. Ik vond toen echter ook al dat de kooien te klein waren. Ik heb de kooien die ik had dus gewoon aan elkaar gekoppeld. Dan moeten ze wel over de 'drempels' heen springen, maar ze hebben wel meer ruimte.
Dit type kooi is makkelijk te koppelen: http://www.tommysfriesland.nl/image/cac ... 00x500.jpg
Gewoon de zijkanten open zetten, tralies met ijzerdraadjes aan elkaar vast maken et voila, veel meer ruimte! Ik had twee van zulke kooien gekoppeld aan een kooi die ik nog had, een vierkante van 1m2.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:55