Vis aanschaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Vis aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 16:45

Hoi mensen (:

Ik wil vissen aan gaan schaffen, in een kom welleswaar.
Ik ben me al aan het inlezen met de artikelen die op de eerste pagina van google staan, maar ik vroeg me af of hier mensen zijn met verstand die er nog wat meer over kunnen vertellen?

Ik ga een vissenkom (jaa ... geen kom maar zo'n rechthoekige bak) kopen bij de kringloop, visjes koop ik bij de dierenwinkel/vissenwinkel of intratuin. Ik koop wel vissen die in kamertemperatuurwater kunnen leven want verwarmen is te duur helaas (:

Welke vis weet ik niet, zodra ik dat weet kan ik me daar zelf beter in verdiepen, maar dit topic gaat meer over z'n algemeenheid.

Of schat ik het te hoog in voor een visje :=

Anoniem

Re: Vis aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:49

Of je schat het te laag in

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:50

Goudvissen kunnen, maar dan heb je wel een bak nodig van minimaal 2 meter ivm hun lengte + goede filtertechnieken omdat het viespeuken zijn. Dan is het goedkoper om een bak van 60 cm lengte (rond de 54 liter) te kopen met een verwarmingselement erin. Dat is nog goedkoper dan je kamer continu verwarmen tot 24 graden. Ook in een bak met tropische vissen zoals guppen is een goed filter nodig. In een bak van 60 cm lang kun je een schooltje tetra's houden bijvoorbeeld :)

Je schat het te laag in...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 31-10-14 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:50

Een aquarium dus :+ :D
Let er als je die bij de kringloop gaat kopen goed op of overal het glas heel is en dat de bevestigingsranden nog goed zijn (dus geen scheurtjes/loslatende stukjes ed) en dat het pompelement niet kapot is (als dat niet te testen is, dan vragen of je hem terug kan brengen mocht die kapot zijn). Een pomp/zuiveraar is wel echt noodzakelijk.

Over vissen en hoeveel ruimte verschillende soorten nodig hebben heb ik geen verstand, maar het is wel aan te raden om eerst een soort vis uit te zoeken (leeftemperatuur, alleen of school, temperatuur, hoe groot worden ze, hoeveel l water je per vis moet hebben enz) en vervolgens een daarbij passende bak te zoeken in plaats van andersom.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:54

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:56

Ik wilde net zeggen..je schat het te laag in :+

Sluit me verder aan wat vuurneon zegt. Een 60cm bak is niet zo aan de prijs meer en verwarmen daarvan is echt niet zo duur als je (of je ouders?) misschien denkt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:00

xEmily schreef:
Hoi mensen (:

Ik wil vissen aan gaan schaffen, in een kom welleswaar.
Ik ben me al aan het inlezen met de artikelen die op de eerste pagina van google staan, maar ik vroeg me af of hier mensen zijn met verstand die er nog wat meer over kunnen vertellen?

Ik ga een vissenkom (jaa ... geen kom maar zo'n rechthoekige bak) kopen bij de kringloop, visjes koop ik bij de dierenwinkel/vissenwinkel of intratuin. Ik koop wel vissen die in kamertemperatuurwater kunnen leven want verwarmen is te duur helaas (:

Welke vis weet ik niet, zodra ik dat weet kan ik me daar zelf beter in verdiepen, maar dit topic gaat meer over z'n algemeenheid.

Of schat ik het te hoog in voor een visje :=

kom is zeker af te raden dus inderdaad een bak...

gupjes zijn leuke beginnersvisjes,kunnen in kamertemperatuur of warm(25 graden)
bak minimaal 60 cm en maximaal 8 gupjes. Ook in heel veel kleuren te krijgen. Ze planten wel voort dus als je dat niet teveel wilt de jongen gewoon in de bak laten, dan worden ze vanzelf 90% opgegeten

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:04

Ieder geval geen goudvissen. Deze hebben een heel groot aquarium nodig, twee meter voor gewone goudvissen en sluierstaarten minimaal een meter en dan minstens 50 liter water per vis. Verder is ook een heel goed aquarium filter nodig. Hier voldoet jouw 'bakje' niet aan. Goudvissen kunnen wel 25 jaar worden als je ze goed verzorgt.

Wat betreft andere vissen die geschikt zijn voor je 'bakje': Geen enkele.

Vissen hebben een niet schommelend ecosysteem nodig in het water om zich goed te voelen. In een mini bakje kun je het milieu en de waterwaarden die hierbij horen niet constant houden. Je hebt hiervoor minstens een filter, planten, licht en een constante temperatuur voor nodig. Ik zou gewoon gaan voor een leuk aquarium van 60cm (54L), die kan je heel goedkoop kopen en tweedehands al helemaal. Daar doe je de vissen een groot plezier mee en zo blijven ze langer leven en kun je genieten van hun natuurlijke gedrag.

Wil je dit niet, gebruik dat bakje dan voor een plant. Die zal er zich wel happy in voelen met wat aarde.

Veel succes! O en luister niet naar het advies van de dierenwinkel want volgens hun kan alles wel. Ik hoop dat je toch voor een echt aquarium kiest. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:05

Hou er rekening mee dat je buiten verwarmen ook en aquarium zal moeten verlichten en filteren, en dat dat ook energie kost.

Een gup zou eventueel kunnen op kamertemperatuur, maar ideaal is het niet. Kamertemperatuur water is ongeveer 20 graden, en dat is voor veel vissen te weinig.

Vissen kopen bij een algemene dierenwinkel of intratuin zou ik ook niet doen: ga naar een speciaalzaak, laat je voorlichten over de verzorging, voeding etc. en je hebt er veel meer lol van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:41

Ik heb regelmatig sluierstaarten in mijn aquarium van 60 cm gehad. Ik haalde er altijd een paar uit de dierenwinkel, en dan de allerkleinste. Die kunnen niet zo hard zwemmen, en hebben genoeg plek in de bak.. En ze kunnen in koud water. Een filter met lucht is wel aan te raden. Die verbruiken niet veel stroom.
Maar na een of twee jaar worden ze wat te groot, en zet ik ze bij de rest van de vissen in de vijver.
Op het moment heb ik het aquarium ingericht voor tropische vissen, en heb ik er een school neon tetra's in zitten, een paar garnaaltjes en twee zwaarddragers, en dat is ook erg leuk :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:03

Ik val even prompt binnen.
Ik ben in een hevige discussie beland met een collega van de dierenambulance omdat ik een opmerking maakte over haar eenzame goudvis die al 5 jaar in een kom leeft.
Zij vind het wel meevallen omdat andere dieren het slechter hebben... :x . dat ik vlees eet Vervolgens krijg ik dingen naar mijn hoofd als de splinter in een ander wel zien en de balk niet in eigen etc etc.

Nou ja ik heb haar in ieder geval een prettige avond gewenst ;) maar eigenlijk ben ik op zoek naar een goed artikel over hoe slecht en dieronvriendelijk het is om een goudvis in zijn eentje in een kommetje te halen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:16

Zijn daar überhaupt wel onderzoeken naar gedaan eigenlijk?
Vissen laten nogal weinig emoties zien.. maakt niet uit waar je ze zet bij wijze van spreken, ze blijven gewoon eten en zwemmen en doen.. Wij nemen aan dat een goudvis zich eenzaam en verveeld voelt in zn eentje in een kleine bak omdat we ze vergelijken met onze andere huisdieren en onze eigen gevoelens, maar of dat ook ooit echt bewezen is..? Ik zou het niet weten eigenlijk.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:27

8nnemiek schreef:
Vissen laten nogal weinig emoties zien.. maakt niet uit waar je ze zet bij wijze van spreken, ze blijven gewoon eten en zwemmen en doen.. Wij nemen aan dat een goudvis zich eenzaam en verveeld voelt in zn eentje in een kleine bak omdat we ze vergelijken met onze andere huisdieren en onze eigen gevoelens, maar of dat ook ooit echt bewezen is..? Ik zou het niet weten eigenlijk.

Het gaat niet om de emoties van een (goud)vis het gaat er om dat sluiers monsters worden van 20 cm groot. Vaak word verteld dat ze naar de kom toe groeien. Dit is idd waar en dat doen ze ook, vanaf de buitenkant! Hun ingewanden (ver)groeien wel gewoon en gaan uiteindelijk een lange lijdensweg tegemoet met een pijnlijke dood.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:38

Klopt, maar cowgirl had het over een eenzame goedvis in een kom, niet over een vergroeide vis ;)

Het is niet helemaal waar dat de buitenkant niet meegroeit met de binnenkant. De buitenkant groeit wel gewoon, maar bij een ronde kom kan een vis rond gaan groeien omdat hij alleen maar hetzelfde rondje kan zwemmen.
Sluierstaarten van 20 cm ben ik nog nooit tegen gekomen. Die van mij zijn nu zo'n 5 jaar oud, en hooguit 10 cm lang, maar ik weet niet hoe lang vissen kunnen doorgroeien.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 01:22

Goudvissen en sluiers kunnen heel lang blijven doorgroeien. Hoe beter je waterkwaliteit en de ruimte die je ze bied, hoe groter ze ook worden. :) Ik heb er wel eentje van 15cm gehad. Zat in mijn meter bak maar dat vond ik zelfs wat klein worden! Heb die toen ook overgedaan naar iemand met een dubbel zo groot aquarium. :)

Maar goed dat was denk ik een beetje off topic. TS, ik ben benieuwd wat jij hier nu van vind? Nog geen reactie in dit topic van jou. :) Ik hoop dat je toch nog even door spaart voor een echt aquarium. Echt een mooi plaatje in je huiskamer hoor. :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 08:28

8nnemiek schreef:
Klopt, maar cowgirl had het over een eenzame goedvis in een kom, niet over een vergroeide vis ;)

Het is niet helemaal waar dat de buitenkant niet meegroeit met de binnenkant. De buitenkant groeit wel gewoon, maar bij een ronde kom kan een vis rond gaan groeien omdat hij alleen maar hetzelfde rondje kan zwemmen.
Sluierstaarten van 20 cm ben ik nog nooit tegen gekomen. Die van mij zijn nu zo'n 5 jaar oud, en hooguit 10 cm lang, maar ik weet niet hoe lang vissen kunnen doorgroeien.

Of ie vergroeid is weet ik niet, maar het gaat wel om een sluierstaart.
Ik weet dat vissen over het algemeen wel school dieren zijn, zijn goudvissen dat dan niet?
De vissen bij mijn ouders in de vijver zijn eigenlijk altijd bij elkaar. De goudvissen hebben zelfs sex gehad met de voorntjes, leuke combi geworden overigens ;) .

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat zo'n vis zich prettig voelt in een ronde kom zonder andere vissen erbij. Tenzij het van die vechtvissen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 08:35

8nnemiek schreef:

kwestie van natuurlijk gedrag bestuderen. Zet 1 schoolvis alleen en het zal minder actief zijn. Zet er meerdere bij elkaar en ze zullen elkaar opzoeken.

Snap niet dat sommige mensen zo makkelijk kunnen denken over vissen. Zijn ook dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 08:37

Cowgirl schreef:
8nnemiek schreef:

Of ie vergroeid is weet ik niet, maar het gaat wel om een sluierstaart.
Ik weet dat vissen over het algemeen wel school dieren zijn, zijn goudvissen dat dan niet?
De vissen bij mijn ouders in de vijver zijn eigenlijk altijd bij elkaar. De goudvissen hebben zelfs sex gehad met de voorntjes, leuke combi geworden overigens ;) .

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat zo'n vis zich prettig voelt in een ronde kom zonder andere vissen erbij. Tenzij het van die vechtvissen zijn.

Ook vechtvissen hebben minimaal aquarium nodig van 60 cm.

En grote kans dat ie vergroeid is. Als je ze in een bak van 150 cm houdt. Niet te veel vis en goede filter. Dan worden het echt joekels.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 08:43

Ergens over bokt zwerft een artikel waarin ze een vis in de juiste condities gehouden vergelijken met een vis in een mini-bakje. Foto's daarbij vind ik een mega-eye opener.

Edit: Kwanyin @ [BB] Vis hapt hele tijd lucht, tips?

Maar als verwarming al te duur is zou ik gewoon zeggen niet doen...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:46

8nnemiek schreef:

Als je vis na 5 jaar niet groter is dan 10 cm, dan zegt dat zeker iets over hoe hij op jonge leeftijd verzorgt is.... Juist de jongen hebben veel ruimte nodig.

Ik heb 15 sluiers en al mijn vissen van +- 6 maand zijn al 10 cm. Op de vissen na die ik opgevangen heb, die in een kleine bak opgegroeid zijn.
De aflevering van de keuringsdienst van waarde, over goudvissen is een aanrader.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:23

Citaat:

Ik bedoelde eigenlijk meerdere vechtvissen in een bak. Die maken elkaar dan toch af?
Hoe groter de bak hoe beter natuurlijk. +:)+

Ik heb haar gister 2 artikelen gestuurd maar verder niks meer gehoord :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:31

Daphne__ schreef:
8nnemiek schreef:

Als je vis na 5 jaar niet groter is dan 10 cm, dan zegt dat zeker iets over hoe hij op jonge leeftijd verzorgt is.... Juist de jongen hebben veel ruimte nodig.

Ik heb 15 sluiers en al mijn vissen van +- 6 maand zijn al 10 cm. Op de vissen na die ik opgevangen heb, die in een kleine bak opgegroeid zijn.
De aflevering van de keuringsdienst van waarde, over goudvissen is een aanrader.

Mijn sluiers hebben hun hele leven in de vijver gezeten, en die is ruim 4 kuub. Ruimte zat dus ;) maar je hebt verschillende soorten sluierstaarten natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:13

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ik bedoelde eigenlijk meerdere vechtvissen in een bak. Die maken elkaar dan toch af?
Hoe groter de bak hoe beter natuurlijk. +:)+

Ik heb haar gister 2 artikelen gestuurd maar verder niks meer gehoord :P

ja dat klopt inderdaad. Maar met voldoende schuilplaatsen zou je wel man + meerdere vrouwen kunnen houden.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:29

oke nu zal ik wel weer half bokt over me heenkrijgen :o

wij hebben wel 2 goudvissen in een grote kom gehad, misschien niet zo diervriendelijk maar ze hebben wel de 23 jaar gehaald en vertoonden geen rare dingen waren altijd een beetje om de steentjes aan het zwemmen en dus niet de hele tijd het zelfde rondje.
ze hadden nog wel langer kunnen leven maar de combinatie ik als 4 jarige alleen vroeg in de morgen maakt dat de vissen sterven. (ik dacht dat ze wel een glaasje melk lusten |o )

dus ze kunnen er wel in maar zorg wel dat je een grote hebt waar veel spulletjes en plantjes in kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:40

ThirzaXinge schreef:
oke nu zal ik wel weer half bokt over me heenkrijgen :o

wij hebben wel 2 goudvissen in een grote kom gehad, misschien niet zo diervriendelijk maar ze hebben wel de 23 jaar gehaald en vertoonden geen rare dingen waren altijd een beetje om de steentjes aan het zwemmen en dus niet de hele tijd het zelfde rondje.
ze hadden nog wel langer kunnen leven maar de combinatie ik als 4 jarige alleen vroeg in de morgen maakt dat de vissen sterven. (ik dacht dat ze wel een glaasje melk lusten |o )

dus ze kunnen er wel in maar zorg wel dat je een grote hebt waar veel spulletjes en plantjes in kunnen

Weet je zeker dat ze niet om de paar jaar werden vervangen?