konijnen nemen, wie wat waar hoe etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noox

konijnen nemen, wie wat waar hoe etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 23:23

hallo allemaal!
mijn zusje krijgt een konijn, en hoewel het nog niet helemaal zeker was of er een tweede konijn komt heb ik gevraagd of het mag als ik hem zelf betaal onderhoud etc. Dat mag *\o/* , maar nu moet ik dus weten hoe en wat enzo.
Ik heb een plattegrond gemaakt hoe hun hok er uit zal komen te zien, hun echte hok dus niet de ren gaan we zelf maken dus die staat nog lang niet vast.
de verhoudingen op de plattegrond kloppen voor geen meter ( :+ ) maar zo hebben jullie een beetje een beeld.
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-8AIBUEDF.jpg
verder heb ik een aantal vragen.
1 is dit groot genoeg voor twee konijnen? ze kunnen dus dmv dat buisje naar beide kamers en die ren staat er altijd. als we in onze kamers zijn mogen ze gewoon los door de kamer lopen.
2 we houden ze op zolder, we zijn er net pas heen verhuisd dus ik heb geen idee hoe warm het wordt in de zomer, ik had al op bokt hier ergens gelezen dat als het warm wordt koude bakstenen van buiten lekker zijn om tegen aan te liggen? is er nog iets anders?
3 kan de airco aan in de zomer?
4 wat is de beste bodembedekking in het hok en in de wc? Vlas lijkt me stoffig, stro idem en met alleen hooi hebben ze aan het eind van de dag alsnog een blote ondergrond :+ bedoeling is dat ze zindelijk worden, hier ga ik ook echt tijd in steken :j
5 ik ga met ze trainen, iig de mijne maar ik zal ook zeker soms wel met die van mn zusje gaan spelen, of haar helpen. (ze is 11 jaar dus niet klein klein, ikzelf ben btw 13 jaar, in december 14)
6 het beste voer.. HopeFarms SuperTrio leek me goed kwaliteit voor prima prijs, maar hoe lang doe je gemiddeld met een zak van bij 15 kilo? Ook veel mensen prezen science selective maar dat vind ik toch wel belachelijk duur. Ook struikel ik bij hooi, hoeveel gebruik je ongeveer per dag?
7 beloning, waarmee is het beste om mee te belonen? snoepjes en groente zag ik voorbij komen maar het ene is erg ongezond en het andere krijgen ze daar dan niet veel te veel van? dat moet je toch langzaam opbouwen?
8 ten slotte, wat zijn goede afmetingen voor een hok? ze hebben een permanente ren dus zitten er nooit in vast. (behalve de eerste 24 uur maar das om te wennen.

graag bij dingen die iets kosten oid de gemiddelde prijzen erbij zetten, zou fijn zijn. Ik ben niet van plan om ze te laten inenten.

dit is het waar ik nu mee zit, als jullie verder nog tips etc hebben graag!
geen reltopic van maken aub, en dat de konijntjes op zolder zitten kan ik niks aan doen!

Faniek

Re: konijnen nemen, wie wat waar hoe etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:33

Wat goed dat jullie, jullie zo verdiepen voor de aanschaf van konijntjes :)
Om antwoord te geven op je vragen:
1. Dit oogt ruim genoeg, maar is afhankelijk van de afmetingen. Maar kunnen jullie zelf wel leven zo? Overal omheen te lopen? Ook kunnen konijnen 's nachts behoorlijk veel lawaai maken, omdat ze juist in de late uurtjes actief zijn. Ik kan zelf niet slapen met konijnen in mijn kamer.
2. Je hebt Icepods die je in de vriezer kan leggen een daarna lange tijd koud blijven.
3. Airco is over het algemeen niet geschikt met konijnen met hun gevoelige luchtwegen.
4. Ik raad Back2Nature of houtkorrel aan bij binnenkonijnen, maar hou er rekening mee dat er konijnen zijn die nooit zindelijk worden, dat is wel goed om vooraf goed te weten.
5. Training vinden vele konijnen vaak erg leuk als je het op clickerbasis doet snappen ze het vaak ook goed.
6. Het beste voer bestaat niet, maar wel waar je konijn het beste op doet en wat qua samenstelling goed is voor de meeste konijnen. Science Selective, Cuni Complete, Beaphar Care+, Harringtons allemaal goede samenstelling, maar ook HopeFarms heeft zeker een goede samenstelling.
7. Advies is met groente te belonen, meeste snoepgoed is voor nijntjes troep. Maar je kan ook met het voer belonen als je dat netjes afgemeten geeft of bijv. als voer HopeFarms en als beloning Science Selective.
8. Hok hoeft niet eens binnen met een permanente ren maar wel overdekte schuilplekjes zoals tunnels etc. :)

Belangrijk is dan nog met twee konijntjes dat je de juiste combinatie neemt, de meeste kans van slagen hierin geeft een gecastreerd rammetje met een voedstertje.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:51

Ik zou iig geen konijn uit de dierenwinkel halen. Je zou kunnen kijken bv bij een knaagdierenopvang

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:19

Goed dat je zo voorbereid op de komst van een nieuw huisdier! Mogen veel mensen een voorbeeld aan nemen.

Of het groot genoeg is, hangt af van hoe groot dit is en hoe groot de konijnen gaan worden. Bedenk je dat een konijn goed op zn achterpoten moet kunnen staan en toch ook echt een paar sprongen moet kunnen maken. Als ze lekker vrij kunnen rennen en gek doen, dan is het groot genoeg.

Voor de aanschaf zou ik naar een opvang in de buurt gaan en daar een leuk koppeltje vandaan halen. Zit je niet met zelf koppelen en alle heisa die daarbij kan komen. Meeste opvangen hebben ook wel jonkies zitten.

Qua voer. Ik voer zelf science selective. Lijkt misschien duur, maar je hoeft er echt maar heel weinig van te voeren. Ik geef ze maar een heel klein handje per dag. Er zijn meerdere goede merken, maar ik zou wel kiezen voor een brok en geen gemengd voer. Hiervan eten ze vaak alleen het lekkers en de biksjes laten ze liggen.
Hooi geef je onbeperkt. Als je ergens ruimte hebt voor een baaltje (schuur oid?) dan is dat het makkelijkste en goedkoopste. Hooi uit de dierenwinkel vind ik altijd zo belachelijk duur. Mijn twee binnenkonijnen eten samen omgeveer 1 plakje per week. Elke dag vers geven is ook aan te raden, dan eten ze het beter.

In de poepbakken gebruik ik zelf het liefste houtkorrels (voor kattenbak) met een laagje stro. Vlas gaat snel stinken en blijft snel aan ze vast plakken. Zindelijk zijn ze van zichzelf al gedeeltelijk. Konijnen zijn best schoon en poepen graag op vaste plekken. Ik vind het zelf het makkelijkste om ze zelf te laten kiezen wat die plek is, en daar komt hun poepbak dan te staan. Maar ga er aub niet van uit dat je ze helemaal zindelijk krijgt. Mooi als dit lukt, maar garantie heb je nooit.

Konijnen kunnen idd slecht tegen de warmte. Op internet kan je hier al heel veel tips voor vinden zoals het nat maken van de oren, de baksteen, een fles water uit de vriezer etc. Ik heb zelf altijd airco aan in de zomer, nog nooit problemen mee gehad met de nijntjes. Zorg er wel voor dat ze niet in een directe luchtstroom zitten, ze hebben gevoelige longetjes.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:33

Top dat jullie eerst goed alles bedenken kwa mogelijkheden !

Allereerst zou ik kijken welk konijn past t beste bij me. En het beste is 2 konijntjes. Een gecastreerde man en een vrouw, die zijn bij de opvang genoeg te vinden !
2 kleine konijntjes zoals pooltjes hebben bijvoorbeeld minder ruimte nodig als 2 vlaamse reuzen..

Bij de opvang heb ik ook mijn 2e konijn erbij gehaald, gecastreerd mannetje. Ze hebben er ook jongere konijntjes zitten. Zo kan je daar al een koppel vinden of zelf 2 uitzoeken en zien of t goed gaat bij de opvang zelf al.

Ik heb het voer van Supreme Selective, is duurder maar wel een enorm goed voer met hoge kwaliteit en je hoeft er niet teveel van te geven. Dit is ook 1 soort brok dus ze kunnen niet alleen t lekkere eruit eten,al zijn mijn konijnen dol op dit voer !

Hooi moeten ze 24/7 hebben, dus zodra die leeg raakt weer goed bijvullen. Dit is nodig voor de darmen en de kiezen goed te houden. hier krijgen ze elke dag hun bol weer vers, oude eruit nieuwe erin.

Poepbakken werkte hier niet, ze knaagde die kapot en gooide er mee rond... Speeltjes zijn wel aan te raden, leuke konijnen bal waar ze lekker mee kunnen gooien vinden ze vaak wel erg leuk !

Ik gebruik zelf omdat ze buiten zitten in de zomer Beukensnippers op de bodem, in de herfst en winter gebruik ik Katoenvezel en stro erop.

In de zomer gebruik ik overigens ook bevroren blokken water met worteltjes erin en appeltjes en dergelijke om de hitte en verveling tegen te gaan. Altijd leuk om te zien !

Geef naast t voer en hooi ook regelmatig groente. Let wel op dat je niet alles kan geven. Kwa sla soorten even goed zoeken welke je moet hebben, appels niet teveel wortels niet teveel etc. Alles met mate !

Heel veel succes en super dat jullie er zo over nadenken !

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:27

Oja, die driehoekige poepbakken werken hier ook niet. Kan ik me ook wel voorstellen, want nijnemans zou met zn billen in het bakje moeten en de rest er buiten. Comfortabel lijkt me dat niet. Ik gebruik hier kleine, rechthoekige bakken zoals een kleine kattenbak zonder kap. Kunnen ze helemaal in zitten en worden dan ook goed gebruikt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:51

hier had ik beide geprobeerd :P Beide bakken kapot geknabbelt en lagen in stukjes in de ren, ze waren er totaal niet blij mee haha

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 19:33

Dankjulliewel allemaal!
Ik wil een hollander of iets in die richting, een rex lijkt me ook leuk of een rexdwergje. We zien wel wat er in de op vang zit, misschien nemen we er eerst 1 en daarna de tweede erbij we weten het niet precies. Er komen iig middelgrote/kleine konijntjes in. De kamers zijn beide echt wel groot, 3 bij 5 oid. (Ben wel slecht in schatten :+ )

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:37

Een opvang geeft in de regel niet 1 konijn mee als je er nog geen een hebt. Een konijn in zn uppie is namelijk echt zielig en daar wil een goede opvang absoluut niet aan meewerken.
Mag ik vragen wat de reden is om te overwegen er eerst 1 te nemen?

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 21:24

Naja omdat ik zelf niet helemaal weet of een konijn wel is wat ik verwacht zou ik toch wel eerst willen weten hoevhet nou eig is. Aangezien ik hem helemaal zelf moet betalen gaat daar best wat geld naar toe.
Bij n opvang idd niet maar dan zouden we bijv de eerste uit een nestje op bijv mp ofzo halen en dan de tweede uit een opvang oid.
Maar misschien nemen we ze gewoon tegelijk, het zijn pas plannen voor na december. (Dan is ons nieuwe huis pas klaar)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:38

Wat verwacht je van een konijn? Het valt mij namelijk vaak op dat mensen denken dat een konijn leuk is om mee te knuffelen. Dat is dus zelden het geval, de meeste konijnen vinden dat helemaal niet leuk. Vooral oppakken vinden de meeste juist vreselijk (ook logisch als prooidier).
Een konijn is het gelukkigst met minimaal 1 maatje en als ze lekker kunnen springen, graven, slopen....het ene konijn graaft heel graag, de ander houd meer van hoog springen. Nu ik dat zeg, bedenk ik me dat ik nog wilde vragen hoe je die ren gaat maken. Hoe hoog is dat? Ik heb hier namelijk twee dames die over een meter hoog hekje springen....maar dat doen ze gelukkig dus niet allemaal.
Trainen kan je heel leuk met konijnen want het zijn actieve, intelligente dieren. Ze zijn makkelijker te trainen als ze alleen zitten, maar dat komt puur omdat ze dan zoveel sociaal contact missen dat ze dus naar mensen toe gaan trekken. Lijkt heel leuk, maar is voor het konijn eigenlijk heel zielig.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 22:00

tja wat ik er van verwacht is lastig te verwoorden, maar ik ben van mzelf bang dat ik ook in het begjn helemaal superveel met ze ga doen en dan later beetje de interesse verliest maar dat wil ik voorkomen. Ik wil gewoon een konijntje dat wel naar me toe komt en een aaitje wil, voor knuffelen heb ik mn hond en katten :D
Ik kan ze geen graafmogelijkheid binnen geven want dat vind mn ma niet zo leuk met stofzuigen. Handdoeken kan ik wel neerleggen.
Springen lijkt mij ook erg leuk en naar buiten met ze wandelen enzo (mits de temperatuur het toelaat)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:12

Waar je rekening mee moet houden is denk ik vooral de zooi en het geluid. volgens mij heb je verder alles goed uitgedacht.

ik had zelf 2 kleine konijntjes op mijn kamer, 5x6 meter. de nijnen liepen los, en 's nachts gingen ze in hun hok (2x2) dit werkte opzich goed, alleen lag er altijd zaagsel/ hooi door de hele kamer, (er stond een hekje zodat ze niet bij mijn bed/kasten konden komen) met mooi weer liepen ze in onze achtertuin.
uiteindelijk zijn de nijnen naar een grote boerderij gegaan waar ze veel meer ruimte hadden, buiten.

de constante poepjes ed die door het spelen toch door de hele kamer vlogen, en die je dan aan je sokken ed mee naar beneden liep waren gewoon niet te doen.

daarbij kwam ook het geluid snachts, aangezien ze dan toch moesten drinken of eten en soms eens een sprongetje waagden door het hok. ik heb echt nachten ervan wakker gelegen.

toch denk ik, dat als je hier tegen kunt en bereidt bent om écht elke dag te moeten stofzuigen dat het zeker mogelijk is.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 22:58

Nog even voor Zwerte: ik dacht dat een panelenren wel zou kunnen, die kan je toch in en uit elkaar halen?

Dimphyl: Hmm heb je die rotzooi van het hooi en stro etc echt zoveel? Dacht, rond hun hok wel maar dat t verder wel mee zou vallen.
Kan ik dat spul weer terug doen in het hok? Vind t ook een beetje zonde om elke dag nieuw spul in t hok te doen omdat alles verspreid is.
Elke dag stofzuigen staat eigenlijk niet op mijn lijstje, maar elke dag eventjes met stoffer en blik alles in het hok terugstoppen en weggooien kan wel ja. Als ik dan toch het toilet, stro, voer, hooi doe... :')
Qua geluid 's nachts, daar heb ik inderdaad nog niet echt over nagedacht, het hok gaat dus in mn zusjes kamer staan, zij slaapt als een roos terwijl ik het met stilte al lastig vind om in slaap te komen :') dus dan stop ik ze wel in haar kamer :+

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:29

Ik had er veel last van ja. zodra de konijntjes gaan rennen en springen dan worden de keuteltjes toch door de kamer gelanceerd. maar als je ze natuurlijk zindelijk kan maken zal dat ook al schelen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:21

TS: Inderdaad goed dat je je eerst inleest voordat je een dier aanschaft! :j

Maar er wordt hier een heel erg essentieel feit over konijnen vergeten:
Konijnen zijn groepsdieren en mogen niet alleen gehuisvest worden. Dit staat tevens in de Dierwelzijnswet en houdt simpelweg in dat konijnen dus altijd met twee of meer soortgenoten samen moeten leven.

Helaas zie je in de praktijk dat konijnen nog wel eens alleen gehuisvest worden. En de eigenaren van die konijnen zijn van mening dat hun konijn 'blij' is en 'niks tekort komt'. Echter zit het in de natuur van het beestje dat het een groepsdier is. Het is heel erg van invloed op het welzijn van het konijn wanneer dit stukje van het natuurlijke gedrag niet nagestreefd wordt.

Het beste is inderdaad om een gecastreerde ram en een voedster samen te houden. Dit omdat deze koppeling negen van de tien keer positief uitpakt. Maar twee voedsters gaat vaak ook wel goed. Ook is het het beste om beide konijnen tegelijk te aan te schaffen. Het liefst konijnen die al samen leefden (bijvoorbeeld uit hetzelfde nest). Tegelijk aanschaffen voorkomt een latere (misschien moeizame) koppeling.

Heel veel succes en plezier met het uitzoeken van een mooi hok en natuurlijk de konijnen!

Oja en het hoofdvoedsel van konijnen is hooi. Groenten en kruiden staan op de tweede plaats. Brokken heeft een konijn alleen als aanvullend voer nodig. Ook wat betreft voeding gaat er in de praktijk veel mis en zie je helaas dat konijnen altijd op brokken leven. Als gevolg heeft 1 op de 5 konijnen overgewicht en wordt niet zo oud.

Ik heb jarenlang Rexen gehad. Dit is echt mijn lievelingsras <3

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 12:03

Sabini:
Ik weet inderdaad dat het groepsdieren zijn en we willen er ook twee aanschaffen, een ram en een voedster. Maar aangezien we wel jonge knijntjes willen zou het ook kunnen dat we eerst de ram nemen en die castreren en daarna de voedster erbij. Of kan dat al daarvoor?
Ook weet ik niet helemaal zeker of een konijntje is wat ik me voorstel en ik bang ben dat het tegen valt, dus wil ik misschien eerst kijken wat het in de praktijk nou inhoudt.

Ze krijgenonbeperkt hooi, brokjes een handje in de ochtend ofzo. Dat moeten we nog eventjes aanvullen.
Groenvoer wilde ik ze wel dagelijks gaan geven, maar dan bijv 5 plakjes komkommer per konijn. (Geen idee of ze dat mogen moet ik nog googlen maar t gaat om de portie). Leek me wel zo gezond :j
En dankjewel! Rexen zijn erg nieuwsgierig en leergierig, maar ook met veel energie dacht ik toch?
Het hok willen we waarschijnlijk zelf maken, is 1,5 meter breed en 1 meter lang groot genoeg? Eerst dacht ik aan 2 meter maar dat is in praktijk wel erg groot voor binnen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:08

Maar waarom wil je ze op een (warme) zolder houden? Waarom niet lekker in de tuin?

Wij hebben destijds een jonge ram en jonge voedster - dwerghangoortjes - tegelijk bij een fokker gekocht en het rammetje laten castreren na een aantal weken (toen hij de leeftijd had). Is altijd prima gegaan en geen jongen gehad.

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:22

Wij hebben de 1e 2 nijntjes van ons binnen geprobeerd te houden maar dit was toch wel onhandig :+ . De herrie s'nachts hield me wakker en elke dag lag mijn kamer onder de keuteltjes en vlas/stro :Y) Dus zijn meneer en mevrouw de zomer daarna naar buiten verhuist! Ze hebben nu een groot hok met twee verdiepingen en een ren er aan gemaakt. Beste oplossing voor mij en voor meneer en mevrouw! Zij blij aangezien ik meestal in de middag het hekje open zet en dat ze dan heerlijk door de tuin kunnen hupsen en snuffelen en voor mij aangezien ik weer lekker kon slapen en niet elke dag een keutelspeurtocht door mijn kamer hoef te houden :') Wij hebben 2 van die driehoekige wc-tjes, werkt prima bij ons (wel nadat we er gaatjes in gemaakt hebben en met touwtjes vast gebonden, eerste keer lag hij aan de andere kant van het hok) laag vlas erin met een laagje stro (doen wij ook binnenin het hok). Wel een keer per week een stoffer en blik door de ren heen voor de verloren brokjes, keuteltjes en stukjes wortel. Sinds we de wc-tjes hebben scheelt het ook heel erg met binnenin het hok schoonmaken, meestal alleen stro bijvullen en een keer in de zoveel tijd goed/grondig schoonmaken. De wc-tjes staan overigens in de ren.

Als je ze in de tuin zou kunnen houden, zou ik dat toch wel zeker aanraden! Voor jou maar ook voor de nijntjes, hun vachtje reguliert de tempratuur. In de zomer leg ik wel eens een flesje met bevroren water in hun hok. Vinden ze heerlijk! Maar zou het heel lastig vinden kwa tempratuur regeling op je zolder..
Laatst bijgewerkt door Blue_Berry op 01-11-14 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:25

Opvang Flappus in Zwolle heeft hele leuke opvangers zitten... wij hebben daar ook een aantal konijnen vandaan :) www.brutus.nu

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:36

Panelenren kan prima, mits het konijn geen springer is. Zoals ik al zei, heb ik hier twee dames die daar met gemak overheen gaan. Nou is eentje daarvan een ontsnappingskoningin, daarom zat ze ook in de opvang. De ander is een halfwilde dus veel leniger en actiever dan bijv een pooltje. Maar ik wilde het wel even aangeven zodat je niet raar staat te kijken als er een keer eentje overheen komt.

Kijk trouwens uit met nieuwe groentes geven. Ze hebben een erg gevoelig darmstelsel en moeten rustig wennen aan nieuw voer, anders gaan ze aan de diarree. Begin echt met kleine stukjes, 1 plakje is dan al vrij veel. Als ze het goed kunnen verteren, dus niet aan de diarree gaan, dan kan je meer gaan geven.

Is het misschien een optie om bij een opvang een dagje mee te helpen? Ben je een tijdje met allerlei konijnen bezig en krijg je een beetje een indruk van hoe een konijn in elkaar zit.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 12:42

De opvang moet wel een beetje in de buurt zijn, ik woon in delft/rijswijk, ik zal zo op de site kijken Banjer!
Marie111 dat willen mijn ouders, ook is onze nieuwe tuin echt niet groot dus dan hebben ze bijna geen ruimte. Ook is er geen gras en alleen maar stenen en planten. Mijn moeder wil ook geen gras.
Da's fijn, dan doen we dat eventueel.
Blue_Berry: ik wil het eerst iig binnen proberen, en de jonge knijntjes kunnen in de winter toch nog niet naar buiten. Mocht het echt niet gaan kunnen we eventueel nog naar buiten maar liever niet.
Zwerte: oh daar ook overheen? Ik wil eigenlijk wel een springer en daar ook mee gaan trainen, maar dan moet ik maar misschien zo'n puppyren ofzo kopen? Of anders kijk ik daar wel naar als het wat dichterbij komt.
Ik weet t, ik wilde ook echt rustig beginnen met 1/8e plakje komkommer bijv en dan echt als eindstation 5 plakjes oid.
Dagje meelopen met de opvang lijkt me wel leuk ja, maar ik ben pas 13 dus weet niet of dat wel mag? En zit ik dan niet alleen maar poep te scheppen en voer te geven of mag je ook wel met de konijntjes iets doen (geen idee wat :') )

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:57

Hangt van de opvang af. Veel opvangen zijn gewoon bij mensen thuis, die dit vrijwiliig doen. Er bestaan officiele zoals van de dierenbescherming, maar de meeste is gewoon liefdeswerk van konijnenliefhebbers. Er staan online wel lijstjes, kan je kijken of iets bij je in de buurt zit. Gewoon bellen dat je misschien konijnen wil houden maar niet zeker bent of het iets voor je is. Waarschijnlijk helpen ze je daar graag mee!

Ik heb hier zo'n paneelren van 80 cm hoog, en daar komen mijn dames dus wel overheen. Ik heb hier twee koppeltjes, die tijdelijk naast elkaar zaten in 1 kamer. Ik had er een paneelren tussen gezet en het heeft twee dagen geduurd voordat er eentje bij de buren ging kijken (met ruzie als gevolg). Vanaf dat moment waren beide dames niet meer van plan in hun eigen ren te blijven en heb ik de afscheiding dus hoger moeten maken. Een net er overheen spannen is trouwens voldoende om ze in hun ren te houden indien ze er toch overheen springen.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 13:15

Net eroverheen is wel vervelend om elke dag weer te spannen, maar gaat het niet is dat idd een fijn idee.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:08

Als je een jonge ram en een voedster uit hetzelfde nest neemt zal ik ze wel tegelijk aanschaffen, maar apart huisvesten (dus met bijvoorbeeld tralies ertussen) totdat de ram is gecastreerd. Dit om oepsnestjes te voorkomen.

Voor Rexen vind ik 1,5 meter breed te klein. Voor een dwerg-, klein- of middengroot konijnenras kan dit wel.