Pup zindelijk maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horseland93

Pup zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:35

Hallo Bokkers,

Wij hebben een pup die net over de 19 weken oud, en ondanks dat ze een superlief en ge-wel-dig karakter heeft, zitten we toch met een probleempje waar ik niet zo blij van word.
Het zindelijk worden,

Sinds dag 1 zitten we er boven op, de ene dag meer dan de ander,
Maar nog blijft ze poepen en plassen in huis,
We werken met clicker + positiviteits training, en sinds een kleine week gaat het weer wat beter.

Maar wat is nou de gouden tip op je puppy zindelijk te krijgen? :roll:

Veel mensen zeggen dat ze nu niet meer zindelijk gaat worden, en dat maakt me toch wel zorgen.
A: we gaan verhuizen in januari, B: toekomstplannen, het lijkt me nu net echt prettig als er straks kinderen in de poep en plas rondkruipen :+ C: het geeft echt een heleboel werk op een dag, en het huis ruikt ernaar (maar dat kan ook tussen mn oren zitten) ..

We hebben haar gekregen toen ze 10 weken oud was, en dan vind het niet zo raar meer..
Ze verder heel pienter en heeft snel dingen door, vooral truucjes ect.
Al is dat natuurlijk niet echt te vergelijken met zindelijkheidstraining.

Wie heeft er een goede tip, die daadwerkelijk kan helpen?

:evaw:

luffwinny

Re: Pup zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:37

Hoevaak ga je eruit met de hond ? Je moet proberen het voor te zijn, goed op de signalen letten. Wij gingen soms wel 20 x naar buiten ( al onze honden waren zo zinnelijk) . Ook zette wij de wekker s'nachts om eruit te gaan paar keer.

magda_90

Re: Pup zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:40

Waarmee maak je de plekken schoon? Schoonmaakazijn neemt namelijk ook echt de geur weg en voorkomt dat de hond er opnieuw gaat plassen/ontlasten.
En inderdaad, hoe vaak ga je ermee uit? Hebben jullie een goed dagritme?

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:42

luffwinny schreef:
Hoevaak ga je eruit met de hond ? Je moet proberen het voor te zijn, goed op de signalen letten. Wij gingen soms wel 20 x naar buiten ( al onze honden waren zo zinnelijk) . Ook zette wij de wekker s'nachts om eruit te gaan paar keer.

We gaan er ruim 5 x keer op een dag uit, om de 3 uur proberen we.
Alleen gaan we de nacht er niet uit, ons is verteld dat het beter is om alleen overdag te lopen?????
En nu ga ik dat toch betwijfelen ..

Misschien maar gaan doen vanaf nu,
Ik hoop echt dat ze nog zindelijk gaat worden.. :\

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:43

Ik herken het probleem een beetje. Mijn tactiek is na het slapen en spelen laten plassen / naar buiten. Maar ik heb sinds een week een hondje van 18 weken en die doet soms wel wat tijdens het uitlaten en soms niet het probleem is dat ze het daarna binnen doet. Dat kan vijf minuten later zijn maar ook een half uur later. Wat ik nu doe is zodra ze wakker wordt naar de tuin gaan of een rondje lopen, ligt er net aan of het uitlaattijd is, maar net heb ik een rondje gelopen en daarna een eeuwigheid in de tuin gezeten terwijl zij rondracete en ze heeft niks gedaan. Ik weet zeker dat als ik nu ga douchen ik zometeen weer kan dweilen. Ze is ook heel druk in huis en ik loop constant achter haar aan om haar in de gaten te houden en ik wordt er knettergek van. Ik vind het niet leuk om haar in een bench te doen als ik thuis ben. Ik heb een hondenluik waar mijn andere hond gebruik van maakt, zij snapt het luik wel maar weet nog niet dat je het kunt gebruiken voor 'hoge nood'. Maar goed misschien dat zo'n luikje bij jou wel helpt??

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:43

magda_90 schreef:
Waarmee maak je de plekken schoon? Schoonmaakazijn neemt namelijk ook echt de geur weg en voorkomt dat de hond er opnieuw gaat plassen/ontlasten.
En inderdaad, hoe vaak ga je ermee uit? Hebben jullie een goed dagritme?

Ik heb echt van alles al geprobeerd,
Alles reiniger, baby gezichtsdoekjes, citronella, tandpasta... alles wat maar sterk moest ruiken..
maar internet heeft geen gelijk.

Ze plast 9 van de 10 x op de matjes, dat zijn van die deurmatten die liggen in de woonkamer rond de bench omdat de andere hond niet durft te lopen over laminaat, en alleen over stof.

En het dagritme is nu deze week weer wat beter, dan afgelopen weken.
Er is wel altijd iemand thuis,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:44

Je moet echt vaker je pup eruit laten hoor, 5x is echt te weinig. Onze hond gaat ongeveer 5 á 6 keer naar buiten om te plassen. En die is 11 maand. :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:46

Het kan ook helpen door er een commando aan te plakken, hier thuis leren we Moritz (13 weken) "plasje". Na het eten, drinken, slapen en spelen gaan we naar buiten om een "plasje" te doen. Zodra hij wat doet, meteen uitbundig belonen.

En daarbij is onderscheid maken tussen het type uitlaten denk ik ook wel goed. Hier hebben wij twee soorten "rondes" de "poep-en-plas" ronde waarbij niet gespeeld wordt en de "grote" ronde waarbij ook gespeeld wordt. Die grote rondes worden straks ook de normale rondes en de "poep-en-plas" rondes gaan wij afbouwen.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:46

har166 schreef:
Ik herken het probleem een beetje. Mijn tactiek is na het slapen en spelen laten plassen / naar buiten. Maar ik heb sinds een week een hondje van 18 weken en die doet soms wel wat tijdens het uitlaten en soms niet het probleem is dat ze het daarna binnen doet. Dat kan vijf minuten later zijn maar ook een half uur later. Wat ik nu doe is zodra ze wakker wordt naar de tuin gaan of een rondje lopen, ligt er net aan of het uitlaattijd is, maar net heb ik een rondje gelopen en daarna een eeuwigheid in de tuin gezeten terwijl zij rondracete en ze heeft niks gedaan. Ik weet zeker dat als ik nu ga douchen ik zometeen weer kan dweilen. Ze is ook heel druk in huis en ik loop constant achter haar aan om haar in de gaten te houden en ik wordt er knettergek van. Ik vind het niet leuk om haar in een bench te doen als ik thuis ben. Ik heb een hondenluik waar mijn andere hond gebruik van maakt, zij snapt het luik wel maar weet nog niet dat je het kunt gebruiken voor 'hoge nood'. Maar goed misschien dat zo'n luikje bij jou wel helpt??

Ik herken je verhaal, ik heb laatst 3 kwartier in de stromende regen buiten gestaan omdat ze aangaf dat ze naar buiten moest, en dat terwijl ik net terug was van een van de standaard uitlaat momenten.
Maar dan doet ze gewoon helemaal niks, !!! ik hang mn jas op, en voila.. er ligt weer een vers plasje..
Ze is zooooo snel, en hyper..

Ik kan helaas niet met haar naar buiten 1,2,3
Ik woon op een appartement, en moet eerst een trap naar benee, we hebben een balkon .
Maar daar staan cavias op, ze kan er prima iets doen, maar nee.. Het enigste wat haar dan intresseerd is caviapoepjes eten en uitdagen.. ;(

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:46

Wat voer je? En wat voor hond is het (ras of kruising van)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:47

Horseland93 schreef:

Krijgt ie op vaste tijdstippen zijn eten, beweging etc?
Peper al geprobeerd?
Wat doe je zodra je het ziet gebeuren binnenshuis?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:47

magda_90 schreef:
Het kan ook helpen door er een commando aan te plakken, hier thuis leren we Moritz (13 weken) "plasje". Na het eten, drinken, slapen en spelen gaan we naar buiten om een "plasje" te doen. Zodra hij wat doet, meteen uitbundig belonen.

En daarbij is onderscheid maken tussen het type uitlaten denk ik ook wel goed. Hier hebben wij twee soorten "rondes" de "poep-en-plas" ronde waarbij niet gespeeld wordt en de "grote" ronde waarbij ook gespeeld wordt. Die grote rondes worden straks ook de normale rondes en de "poep-en-plas" rondes gaan wij afbouwen.

Dit gebruiken wij ook voor onze pup van 10 weken. En ik moet zeggen het gaat echt steeds beter! Dus misschien zou je hier eens over na kunnen denken TS?

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:48

Believe schreef:
Je moet echt vaker je pup eruit laten hoor, 5x is echt te weinig. Onze hond gaat ongeveer 5 á 6 keer naar buiten om te plassen. En die is 11 maand. :=

Daar kan wat in zitten,
Maar, dat zijn onze standaard rondes, daarnaast gaan we ook naar buiten Na het eten, Voor enof na het spelen, ..

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:48

Doet hij altijd wat met uitlaten ? Als ze jong zijn plassen/poepen ze vaker. doet die s'nachts niks? Anders zou ik er s'nachts een keer uitgaan en dan steeds langer uitstellen s'nachts.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:51

Mizora schreef:
Wat voer je? En wat voor hond is het (ras of kruising van)

Owja vergeten te vermelden,
Dus even een paspoortje:
Primrose
Teefje
Chihuahua x dwergkees
Geboren op 15 juni dit jaar.

En ik voer :
Junior brokken van Royal Canin. voor kleine rassen.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:51

luffwinny schreef:
Doet hij altijd wat met uitlaten ? Als ze jong zijn plassen/poepen ze vaker. doet die s'nachts niks? Anders zou ik er s'nachts een keer uitgaan en dan steeds langer uitstellen s'nachts.

Nee ze doet niet altijd wat met het uitlaten,
En het is dan net of ze het ophoud voor als we weer binnen zijn,
Ze poept met gemak 2 x op een dag. en dan nog een aantal goede plasjes.. . :o

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:52

Het is ook wel een beetje afhankelijk van de hond. We hebben nu een pup die nog niks in huis heeft gedaan en ze is nu 12 weken. Ze wordt wel met regelmaat uitgelaten, maar tot nog toe nog geen ongelukje gehad. Dit terwijl een andere hond van ons met 5 maanden nog heel af en toe een ongelukje had!

Ik zou als ze het buiten doet wel nog steeds super uitbundig belonen. De hond moet het echt leuk vinden om het buiten te doen, waarom zou ze het anders binnen niet gewoon doen?

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:53

Bij onze honden zat er verschil in, de een was na drie maanden zindelijk en onze laatste aanwinst heeft ook echt wel een flinke tijd geduurd. Inderdaad veelvuldig uitlaten en op een gegeven moment hebben ze het door, lijkt wel.
Maar als je pup gewend is om het op matjes te doen, dan zou ik die op een gegeven moment wel weghalen of wellicht vervangen voor ander materiaal om de associatie weg te halen met matje=plassen?

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:55

magda_90 schreef:
Horseland93 schreef:

Krijgt ie op vaste tijdstippen zijn eten, beweging etc?
Peper al geprobeerd?
Wat doe je zodra je het ziet gebeuren binnenshuis?

Ja krijgt op vaste tijdstippen te eten, en training is bijna elke avond om 08.00 uur en daarnaast nog 1x per week puppy les.
Als ik het zie gebeuren in huis,:
In eerste instantie heb ik er geen aandacht aan gegeven, en dan kon je zien dat het haar niet intresseerde,
Maar op een slechte dag (ik was zeer slecht gehumeurd O:) ) heb ik haar een keer gestraft toen ik haar zag poepen, en sinds dien eet ze het op.
Ja ik weet, een puppy kan niks fout doen, en ik baalde ik ook wel van me zelf,,
Ik heb in totaal denk ik 3 x gestraft, waarvan 2 x met het neusje erboven.
Ik weet het, ook erg slecht,. maar aangezien ik van zoveel hoorde/las op internet dat dit ook moest helpen.. en ik de wanhoop nabij was, maar geprobeerd.
Al is het toch een echte No-go.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:55

Je wilt niet weten hoe we het hier hebben gedaan :')

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:56

Probeer goed op de signalen te letten , 2 x poepen en wat plasjes is niet veel . Veel geduld hebben en wat vaker naar buiten . En gelijk belonen met wat lekker, niet boos worden zo kunnen ze angst krijgen om te plassen/poepen.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:57

kimz_angel schreef:
Je wilt niet weten hoe we het hier hebben gedaan :')

dan ben ik nu toch wel heeeeeel benieuwd. :Y)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:57

Dom en achterhaald om dat te doen , gelukkig zie je het zelf ook in . Ik zou als ik jou was helemaal over nieuw beginnen alsof je de pup net hebt ..

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:58

@ Magda90:
Wat moet ik dan precies met die peper doen??
:\

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:59

Een chi (kruising) is vaak heel lastig zindelijk te krijgen. Neem er gerust een jaar voor.

Qua voer kan je proberen om naar dog lovers gold Ocean Fish & Sweet Potato te gaan. Maar in principe verwacht ik geen problemen door het voer (voldoende kwaliteit). Het kan wel net het extra hulpje zijn.

Uitlaten is een kwestie van naar een vaste plek gaan, daar wachten totdat ze wat gedaan heeft en dan belonen met ??? waar ze dan ook blij van wordt. Als ze graag terug naar huis wil, dan terug naar huis. Of even spelen met een geliefd speeltje, of brokjes, of knuffelen, net wat zij geweldig vindt.

Geen plasje terwijl je eigenlijk zeker weet dat ze wel moet? In de bench (als ze daar niet plast) voor een half uurtje en dan weer proberen. Niet boos, maar gewoon even wachten. Blijkbaar moest ze nog niet nodig genoeg.