Teefjes oorlog tijdens loopsheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Teefjes oorlog tijdens loopsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 10:36

Ik heb een vraagje en probleempje met mijn honden roedel.

Kleine situatie schets:
Hier één gecastreerde reu, die nog wel 'dekt'
Één gecastreerde teef en twee intakte teefjes.
Normaal verloopt alles in harmonie, totdat één van de dames loops is of wordt.
Op dat moment vliegen ze (de intakte teven) elkaar geregeld heel agressief aan, met alle gevolgen van dien.
Aangezien ik het niet praktisch (en leuk) vindt de boel van elkaar te scheiden zoek ik een andere oplossing.

Voorheen heb ik altijd meerdere gecastreerde teven en een reu samen gehad en dit ging altijd goed.
Aangezien ik toch niet wil fokken overweeg ik beide intakte teven te laten helpen, maar tegelijk lees ik ook dat gecastreerde teven nóg feller kunnen worden.

Wat is jullie ervaring/advies??

nine1987

Re: Teefjes oorlog tijdens loopsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:38

Lijkt me sterk, als ze elkaar normaal ook niets doen als ze niet loops zijn.. Of zeg ik nu iets doms? :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:40

Herkenbaar!!
De fokker van onze hondjes heeft de teven tijdens die periode wel apart. (en ook als er pups zijn, zouden ze elkaar afmaken...)
Het loopt anders niet goed af.
Buiten of uit elkaar houden of laten helpen, zou ik geen andere tip weten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 10:40

Das ook mijn gedachte....
En ik heb eigenlijk al een afspraak voor één teef komende week, maar al googelend wordt ik wat onzeker :D
Ik denk ook stabiele hormonen=stabiele roedel aangezien het buiten de loopsheid prima gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:41

Mijn vriendin heeft de honden dan ook apart, de loopse hond gaat dan naar de ouders toe.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:43

:j
(en als je niet met de hond/honden gaat fokken, zou het sowieso mijn voorkeur hebben te laten helpen, als je kijkt wat voor 'n ellende je kunt voorkomen met bijvoorbeeld baarmoederontsteking...)

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:43

Bij ons gaan 2 van de 4 teven die loops moeten worden ook met elkaar op de vuist. Dit begint meest 3a4 weken van te voren. Maar ook had de oudste laatst baarmoederontsteking en dan is het ook meerdere malen per dag knokken.

Wij scheiden ze een uur of 7a8 van elkaar op een dag en de rest van de dag bij elkaar. Dan is het niet tot minimaal knokken.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 10:48

Kentaro schreef:
:j
(en als je niet met de hond/honden gaat fokken, zou het sowieso mijn voorkeur hebben te laten helpen, als je kijkt wat voor 'n ellende je kunt voorkomen met bijvoorbeeld baarmoederontsteking...)

Dit speelt ook zeker mee in mijn overweging.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 10:49

justahorse schreef:
Bij ons gaan 2 van de 4 teven die loops moeten worden ook met elkaar op de vuist. Dit begint meest 3a4 weken van te voren. Maar ook had de oudste laatst baarmoederontsteking en dan is het ook meerdere malen per dag knokken.

Wij scheiden ze een uur of 7a8 van elkaar op een dag en de rest van de dag bij elkaar. Dan is het niet tot minimaal knokken.

Herkenbaar.... Maar het scheiden uit elkaar vind ik buitengewoon onpraktisch.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 10:51

Heeft iemand ervaring met het gegeven/verhaal dat gecastreerde teven nóg feller worden?
Het betreffen trouwens een boxer en teckel x jack russel dames.
Beide met een behoorlijk pittig karakter.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:53

Misschien is het wat onpraktisch maar ik kies hier liever voor dan dat ze op een gegeven moment niet meer bij elkaar kunnen. Bij de oudste waren heel de oren kapot en nu zijn ze nog kaal. En de ander krijgt witte haren van het knokken. Deze zal in de toekomst mee naar de shows moeten en daar word wit niet gewaardeerd bij een rottweiler.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 10:56

justahorse schreef:
Misschien is het wat onpraktisch maar ik kies hier liever voor dan dat ze op een gegeven moment niet meer bij elkaar kunnen. Bij de oudste waren heel de oren kapot en nu zijn ze nog kaal. En de ander krijgt witte haren van het knokken. Deze zal in de toekomst mee naar de shows moeten en daar word wit niet gewaardeerd bij een rottweiler.

Maar heb jij het idee of de ervaring dat ze na castratie feller worden??

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:58

Hier helaas wel -O-
Onze vorige hond was een teef die we hadden laten helpen (na haar eerste loopsheid) Ze is daarna inderdaad een stuk feller geworden tegen andere honden.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:58

Mag ik vragen waarom je ze liever niet wilt scheiden tijdens de loopsheid?
Hier een loopse (inmiddels gedekte) teef en twee intacte reuen, uiteraard heb ik ze tijdens de loopsheid gescheiden en alhoewel het niet praktisch is en ook minder leuk omdat ze uit elkaar zijn, merk ik wel dat er veel meer rust in de roedel is. Het is duidelijk voor ze.
De hormonen van een loopse teef zijn toch al hoteldebotel (zeker rond de tijd dat ze dekrijp zijn) en dan heerst er wat meer stress en zijn ze wat meer gespannen.
De drempel naar snauwen is dan veel lager, of ze nu dikke maatjes zijn of niet.

Mijn twee reuen, halfbroers, al 7 jaar samen zijn vier pootjes op 1 buik.. steunen elkaar door dik en dun en zouden elkaar nooit in de haren vliegen.. behalve tijdens de loopsheid..
Ze lopen hun hormonen achteraan en hierdoor is er gewoon spanning aanwezig.
Het gaat niet tot vechten hier, maar ze hebben heftige woordenwisselingen dat wel.

Je zou het eens kunnen proberen, ze te scheiden, zodat je een idee krijgt of de rust terug keert en wat je zelf prettiger vind.. Twee vechtende teven zijn ook onpraktisch en zeker niet leuk...

Zelf ben ik geen voorstander van het laten helpen zonder medische of goede redenen maar ik denk dat je hier toch wel een redelijke goede reden hebt om te laten helpen..

Edit: vergeet het te vermelden maar de ervaring met gedrag tussen teven na castratie is wisselend. Het ligt ontzettend aan het gedrag van de teefjes. Meeste gevallen bleef het gedrag gelijk (maar vanwege uitblijven loopsheid geen confrontaties meer) sommige gevallen een fellere teef..

Succes, ik hoop dat je eruit komt!
Laatst bijgewerkt door Bucha op 30-10-14 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 11:01

Kentaro schreef:
Hier helaas wel -O-
Onze vorige hond was een teef die we hadden laten helpen (na haar eerste loopsheid) Ze is daarna inderdaad een stuk feller geworden tegen andere honden.

Hmmm... Vervelend!!
Ik ging er praktisch redenerend vanuit dat de dames 'aardig' zijn buiten de loopsheid om, dat dit ook zo zou zijn wanneer je ze hormoonstabiel maakt dmv castratie.
Vandaar mijn overweging tot castratie (+ niet willen fokken en kans op baarmoeder ontsteking)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:03

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar mannetjes worden er over het algemeen juist wel rustiger naar elkaar van, terwijl teefjes juist niet.
Nu ligt het ook wel aan het ras! Ik heb het over een Akita, en dat zijn al niet de makkelijkste honden :)

http://www.hondenplaneet.nl/gezondheid/sterilisatie.php

http://members.home.nl/hondenschoolmelick/castreren.htm

Als je op internet zoekt, kom je vooral tegen dat wanneer teven voor de castratie 'vinnig' waren, ze erna feller kunnen worden.
Dus weet niet hoe het karakter nu is?
Laatst bijgewerkt door Kentaro op 30-10-14 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 11:04

Bucha schreef:
Mag ik vragen waarom je ze liever niet wilt scheiden tijdens de loopsheid?
Hier een loopse (inmiddels gedekte) teef en twee intacte reuen, uiteraard heb ik ze tijdens de loopsheid gescheiden en alhoewel het niet praktisch is en ook minder leuk omdat ze uit elkaar zijn, merk ik wel dat er veel meer rust in de roedel is. Het is duidelijk voor ze.
De hormonen van een loopse teef zijn toch al hoteldebotel (zeker rond de tijd dat ze dekrijp zijn) en dan heerst er wat meer stress en zijn ze wat meer gespannen.
De drempel naar snauwen is dan veel lager, of ze nu dikke maatjes zijn of niet.

Mijn twee reuen, halfbroers, al 7 jaar samen zijn vier pootjes op 1 buik.. steunen elkaar door dik en dun en zouden elkaar nooit in de haren vliegen.. behalve tijdens de loopsheid..
Ze lopen hun hormonen achteraan en hierdoor is er gewoon spanning aanwezig.
Het gaat niet tot vechten hier, maar ze hebben heftige woordenwisselingen dat wel.

Je zou het eens kunnen proberen, ze te scheiden, zodat je een idee krijgt of de rust terug keert en wat je zelf prettiger vind.. Twee vechtende teven zijn ook onpraktisch en zeker niet leuk...

Zelf ben ik geen voorstander van het laten helpen zonder medische of goede redenen maar ik denk dat je hier toch wel een redelijke goede reden hebt om te laten helpen..

Succes, ik hoop dat je eruit komt!

De reden dat ik ze niet apart wil/kan houden heeft vooral te maken met de wijze waarop ik de honden in huis/erf heb in combinatie met mn werk.
Overdag mogen ze gewoon de hele beneden verdieping gebruiken/bewaken, maar het is nogal lastig één hond te 'isoleren' wanneer ik van huis ben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:07

Ja, ervaring met vele malen feller worden en ervaring (nouja, niet persoonlijk, maar wel dichtbij) van teven die eerst tijdens loopsheid knokten en daarna elkaar naar het leven gingen staan. Die moesten gescheiden zitten, anders vermoordden ze elkaar.

Het castreren zou er dus ook voor kunnen zorgen dat je ze de rest van hun leven uit elkaar moet houden, want knokkende teven zijn levensgevaarlijk voor elkaar. Maar je weet het niet van te voren, dat is het probleem. Het zou ook kunnen dat er niks verandert, of maar 1.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 11:09

Kentaro schreef:
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar mannetjes worden er over het algemeen juist wel rustiger naar elkaar van, terwijl teefjes juist niet.
Nu ligt het ook wel aan het ras! Ik heb het over een Akita, en dat zijn al niet de makkelijkste honden :)

Inderdaad Akita's zijn niet zo makkelijk.
Wij hebben al 25 jaar boxers, maar deze dame is een herplaatser en ik ken dit type gedrag niet echt van een boxer.
De xteckel is een geval apart.... Buiten gewoon last van 'grootheidswaanzin' (echte teckel dus :') )

De xteckel heeft ook echt niet door dat de boxer 20x sterker is!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 11:10

MyWishMax schreef:
Ja, ervaring met vele malen feller worden en ervaring (nouja, niet persoonlijk, maar wel dichtbij) van teven die eerst tijdens loopsheid knokten en daarna elkaar naar het leven gingen staan. Die moesten gescheiden zitten, anders vermoordden ze elkaar.

Het castreren zou er dus ook voor kunnen zorgen dat je ze de rest van hun leven uit elkaar moet houden, want knokkende teven zijn levensgevaarlijk voor elkaar. Maar je weet het niet van te voren, dat is het probleem. Het zou ook kunnen dat er niks verandert, of maar 1.

Lastig hoor!!!

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:15

manie schreef:
De reden dat ik ze niet apart wil/kan houden heeft vooral te maken met de wijze waarop ik de honden in huis/erf heb in combinatie met mn werk.
Overdag mogen ze gewoon de hele beneden verdieping gebruiken/bewaken, maar het is nogal lastig één hond te 'isoleren' wanneer ik van huis ben.

Dat maakt het inderdaad wel erg lastig ja..
Ik denk dat je nooit helemaal gaat kunnen voorspellen hoe de verhoudingen gaan zijn na castratie, beide klinken al vrij pittig..
Mensen vragen die deze rassen hebben?
Als ze normaal gesproken goed met elkaar overweg kunnen, zou je denken dat als de loopsheid uitblijft bij beide ook de spanningen door de loopsheid misschien wegblijven..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 14:22

Ik denk ook dat ik de castratie gok maar ga nemen.
Volgende week de boxer en in februari de teckelkruising (=is nu loops)

Iedereen bedankt voor de reacties!!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:33

Wij hadden precies het zelfde probleem, het was hier echt vechten tot een van de twee er dood bij neer zou vallen (gelukkig steeds op tijd erbij geweest). Wij hebben al onze teven laten castreren (3) en ze zijn er allemaal makkelijker van geworden. Zelfs onze hele felle mastino napoletano is relaxter geworden. Ze zijn nog steeds geen beste vriendinnen maar sinds de castratie wordt er niet meer gevochten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 14:36

Dat klinkt hoopvol koenlover!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:55

Castreren van de teven zou ik zeker doen maar zal niet helpen voor dit probleem. Heb hier ook twee teven die zich naar het leven staan ook buiten de loopsheid om. Dat word meestal steeds erger en zal op een gegeven moment ook buiten de loopsheid om zijn. Hier worden ze gestrikt gescheiden gehouden anders word het een bloedbad.