Vraag/tips kruising border collie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Vraag/tips kruising border collie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 18:52

Beste bokkers,
Ik heb een bijna 8 jarige kruising border collie/labrador.
Ik heb hem bij mensen weggehaald toen hij net 3 jaar oud was.
Hij heeft last van angstagressie en dit heb ik er voor 98% uitgekregen.

Er is nog 1 probleem en dat is dat hij thuis de hele tijd 1 van mijn katten aan het "hoeden" is en ik wordt er helemaal gek van.

Hij krijgt genoeg aandacht en beweging. In de ochtend wandel ik een half uur met hem. Vervolgens gaat hij bijna elke dag met beide groepen mee met mijn werk, ik heb een eigen HUS.
Na mijn werk wandel ik nog zeker een half uur en voorda ik naar bed ga loop ik een klein rondje met hem.

Ik speel regelmatig met de bal, "train" hem dat hij moet wachten met voer, heb hem wat kunstjes geleerd, dus in mijn ogen aandacht en beweging genoeg.
Ik denk dat hij iets van "werk" zoekt, maar wat?

Hij is best onzeker van zichzelf, andere dieren vind hij eng, mee naar mijn paard doe ik heb echt geen plezier mee of zo, dus ik vraag me af of iemand hier tips heeft wat ik nog met hem zou kunnen doen...
Alvast bedankt.

NoName126

Re: Vraag/tips kruising border collie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:08

Geef hem mentale uitdaging! Hij verveelt zich dus gaat hij zelf.werk zoeken en doet dit dus door te hoeden. Zoek een leuke training met hem (treibbal vindtie waarschijnlijk de bom) of ga aan de slag met moeilike hersenwerkjes (facebook hersenwerk voor honden, wel makkelijk beginnen!!).
Het is een werkhond en die wilt werk.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 21:08

Ja dat hij zich verveeld had ik ook al bedacht, maar kon niet zo snel bedenken wat hij kon doen.
Inmiddels al.wat denkspelletjes gevonden en geprobeerd. Hoop dat het gaat helpen. Bedankt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:28

Ik denk inderdaad dat er aan beweging geen gebrek is, maar wel aan mentale uitdaging.
Je moet hem meer aan het werk zetten, geef hem een taak. Probeer tijdens het wandelen dingen te verzinnen waar hij echt zijn best voor moet doen, aandacht voor moet hebben om het goed te volbrengen. Laat hem zitten/liggen en wachten, bij je komen en halverwege stoppen, zitten, blijven, terugsturen naar plaats. Leer hem de namen van de andere honden en laat hem die aanwijzen, laat hem ze desnoods drijven als er een afdwaalt. Zoveel leuke dingen te verzinnen als je je fantasie gebruikt en voor een ras als dit is geen oefening te moeilijk.

Bang zijn voor dieren is niet border collie eigen, ik zou hem leren wennen aan je paard en hem meenemen op buitenritten, dan kun je hem aan de voet houden en kan hij tegelijk zijn drijfinstinct op je paard oefenen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:32

anneliesdj schreef:
Leer hem de namen van de andere honden en laat hem die aanwijzen, laat hem ze desnoods drijven als er een afdwaalt.

NEE, volg dit advies absoluut niet op. Bordercollies aanmoedigen andere honden bijeen te drijven is ontzettend onverstandig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:53

Dat ligt er nog wel aan hoe je dat doet, ik denk dat iedereen wel snapt dat niet blaffend en bijtend aan de staart van een andere hond moet hangen.
Maar leg uit :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:57

Citaat:
Leer hem de namen van de andere honden en laat hem die aanwijzen, laat hem ze desnoods drijven als er een afdwaalt.

Citaat:
en kan hij tegelijk zijn drijfinstinct op je paard oefenen.

Dit lijken mij nu net echt handige tips, op wat voor een manier bedoeld dan ook...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:02

anneliesdj schreef:
Dat ligt er nog wel aan hoe je dat doet, ik denk dat iedereen wel snapt dat niet blaffend en bijtend aan de staart van een andere hond moet hangen.

Dan ga je als mens de rangorde onder de honden bepalen, dat zou ik zeker niet doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:04

anneliesdj schreef:

Nee, dat ligt er niet aan "hoe je het doet".
Bordercollies drijven niet "blaffend en bijtend". Je reactie geeft aan hoe weinig verstand je hiervan hebt (en geef er dan geen adviezen over).
Bordercollies (de meeste althans) drijven met behulp van "eye" een intense blik die ervoor zorgt dat vee zich van ze af beweegt. En wat betekent een intense starende blik tussen twee honden? Juist. Bordercollies die hun drijfinstinct op andere honden focussen raken dan ook vaak in ernstige gevechten verwikkeld vanwege de aggressieve indruk die ze daarmee op die honden maken.

NB. Bedankt Turdus, die over het drijfinstinct op je paard oefenen had ik even overheen gelezen, zo mogelijk nóg dommer.
Moeten we die óók uitleggen Annelies?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:08

TurdusMerula schreef:
Citaat:
en kan hij tegelijk zijn drijfinstinct op je paard oefenen.

Dit lijken mij nu net echt handige tips, op wat voor een manier bedoeld dan ook...

Want je paard volgen heeft niets te maken met zijn drijfinstinct?
Het zou toch wel handig zijn als jullie het in zijn verband lezen ipv alleen eruit te pikken wat je niet aanstaat.

Mjetterd schreef:
anneliesdj schreef:

Dan ga je als mens de rangorde onder de honden bepalen, dat zou ik zeker niet doen.

Ben ik niet met je eens, ik leer mijn honden ook wachten tot ze mogen eten van mij en de ene keer mag de een eerst en de andere keer de ander, bepaal ik dan ook de rangorde? Nee dat maakt geen reet uit, op dat moment doen ze wat ik ze zeg en dat heeft niets te maken met rangorde.
Al ben ik met je eens dat het niet bij alle honden aan te raden is maar je kunt het trainen zoals je wilt, met voldoende afstand en zonder dreigend over te komen. Er is ook zoiets als een gouden middenweg en als je het hem leert kun je zelf bepalen hoe je het hebben wilt. En ik zeg er niet voor niets bij 'desnoods' het zou mijn eerste keuze ook niet zijn ;)
Lijkt me een stuk beter dan dat hij zelf gaat bepalen en op eigen houtje gaat drijven zoals hij nu met de kat doet, dat kan hij ook maarzo bij de andere honden gaan doen en dan komen er dus wel problemen van.
Edit; ik zie dat kuggur net beschrijft waarom daar problemen van komen, scheelt mij weer uitleggen.

Edit; spelfouten.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 20-10-14 00:42, in het totaal 4 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:13

Kuggur schreef:
anneliesdj schreef:

Bordercollies drijven niet "blaffend en bijtend". Je reactie geeft aan hoe weinig verstand je hiervan hebt (en geef er dan geen adviezen over).
Bordercollies (de meeste althans) drijven met behulp van "eye" een intense blik die ervoor zorgt dat vee zich van ze af beweegt. En wat betekent een intense starende blik tussen twee honden? Juist. Bordercollies die hun drijfinstinct op andere honden focussen raken dan ook vaak in ernstige gevechten verwikkeld vanwege de aggressieve indruk die ze daarmee op die honden maken.

NB. Bedankt Turdus, die over het drijfinstinct op je paard oefenen had ik even overheen gelezen, zo mogelijk nóg dommer.

Kuggur op jou ga ik niet meer reageren want jij wilt gewoon pertinent niet begrijpen wat ik bedoel of je kunt het gewoon niet met iemand eens zijn ik weet niet wat het is maar evengoed. Wij komen elkaar vaker tegen en je weet inmiddels best dat ik weet waar ik over praat en toch kom je elke keer met dit soort denigrerende reactie's. Dus voor jou :evaw:
+ je moet beter lezen
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 20-10-14 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:21

Drijven op honden lijkt mij geen goed idee. Kuggur schrijft precies op waarom, ik denk daar ook zo over...
Drijven op paarden lijkt mij geen goed idee omdat paarden naar mijn mening geen geschikte dieren zijn om op deze manier op te drijven.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:28

Onze bordercollie drijft ook veel op de katten, die er echter geen boodschap aan hebben en hun eigen gang gaan. Op andere dieren drijven behalve schapen en de eenden in de sloot 8)7 , laten we niet toe.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:59

Kuggur schreef:
anneliesdj schreef:

Sluit ik mij helemaal bij aan.

Drijven is iets dat je moet leren. Al kan je hond nog zo veel talent tonen. JIJ als baas moet weten hoe er mee om te gaan. Je kan jezelf ook afvragen of het leren drijven wel een goede optie is, omdat je hond (nog) niet stabiel is in vreemde situaties en het drijven als oplossing ziet met nare consequenties van dien.
Beter kan je een hondensport kiezen die bij jullie past. Eigenlijk is iedere sport goed om het vertrouwen een boost te geven. Speuren, gehoorzaamheid, balansen, treibball, hoopers, behendigheid, rally-o, flayball, frisbee, doggydance/ heelwork to music, en reddingswerk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 01:14

Zit Mythbusters te kijken, gaat over dieren drijven, 3x raden wat ze gaan doen :D

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 01:24

anneliesdj schreef:
Zit Mythbusters te kijken, gaat over dieren drijven, 3x raden wat ze gaan doen :D

Ze hebben het over poep :+ -O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 01:32

Ja poep, varkens vangen en katten drijven.
Met een border collie...

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 04:17

Mijn advies is om hem mentale uitdaging te geven. Naar niemand aanvallend of degrenirerend bedoeld maar ik zou ook afraden om hem te laten drijven op andere honden. Om de reden die Kugger zegt. En als je met zulke dingen wilt beginnen
moet je heel goed weten wat je doet!

Er zijn zat andere veel leukere dingen die je hem kan leren! Op YouTube staan wel filmpjes hoe je die dingen kan leren. In 15 min. kun je je hond leren op commando de deur dicht laten doen.

Twist (cirkel linksom) is ook heel makkelijk te leren. Wat lekkers in je l.hand en houd die voor zijn hoofd, je wijst de cirkel in stapjes voor hem aan. Telkens als hij je l.hand een heel klein stukje volgt klik je dat en geef je hem de beloning. Dit kun je ook rechtsom doen, dit commando heet turn. Verwacht niet in 1x te veel van je hond, eerst is een blik bv ook goed!

Hopelijk heb je iets aan mijn ideeën (:
Ik denk dat hij het heel leuk vindt om wat van je te mogen leren. Border Collies hebben een geweldige werklust maar ook labradors zijn erg slim! Veel plezier samen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 04:35

Ik denk dat je hond heel gelukkkig zou worden van het werk uitvoeren waar hij voor "bedoeld" is: drijven! Kan je bij jou in de buurt misschien lessen nemen in schapen drijven? Een vriendin van mij doet dat ook!

Of heel iets anders, maar flink uitdagend: wat dacht je van praktijk speuren? http://Www.speurhond.nl

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 06:51

Ik heb al gekeken of er iets hier in de buurt is zodat hijeen x kan schapendrijven, maar ik kan niks vinden.

Ik ben inderdaad al een beetje aan het kijken om andere dingen te leren waarbij hij moet denken.

Ik weet niet wat er de 1e 3 jaar met hem is gebeurd, krijg niet het idee dat ze daar eerlijk over zijn geweest namelijk, maar in het begin greep hij alle honden, vertrouwde mensen niet, heeft mij ook weleens "gebeten" hij heeft gewoon een trauma. Ik heb er hardaan gewerkt om dit eruit te krijgen en het meeste is eruit, dus het zal geen collie eigen zijn, maar hhij heeft het wel.

Bedankt voor de tips verder, ik ga er zeker mee aan de slag, al.wil ik het drijven liever niet aanleren, omdat hij dat waarschijnlijk nog veel meer zal gaan doen dan.
Maar meer in de zin van denkspelletjes laten doen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:04

Metale uitdaging geven en leer hem meer focussen op jou (ipv de omgeving).
Praktijkspeuren zou heel goed zijn ook.... leren met zn neus werken ipv zn ogen.

Maar vergeet je hond soms niet vrij te geven...... een tuin of veld wat je speciaal daarvoor gebruikt zou fijn zijn.
Daar geef je hem vrij en laat je hem lekker gaan..... niet mee bemoeien.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:19

Ik zou echt een cursus (evt paar lesjes of workshop) volgen. Dan weet je teminste wat goed en fout is om aan te leren en maak je geen beginnersfouten. Leuke voor jou hond denk ik: hersenwerk, speuren/mantrailing, treibbal (kom je heel goed tegemoet aan zijn drijf behoefte!!), agility, gehoorzaamheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:18

anneliesdj schreef:
Want je paard volgen heeft niets te maken met zijn drijfinstinct?
Het zou toch wel handig zijn als jullie het in zijn verband lezen ipv alleen eruit te pikken wat je niet aanstaat.

.

Niet voor Annelies (die grondig heeft gedemonstreerd leerresistent te zijn wat deze materie betreft), maar voor geinteresseerden die wellicht gelijksoortige misverstanden geloven;
Een bordercollie hoort je paard te volgen om precies dezelfde reden dat wat voor hond dan ook je paard volgt. Omdat hij onder appél staat en een "volg" commando heeft gekregen.
En dat heeft niets met zijn drijfinstinct te maken.

Een bordercollie die drijfgedrag rond jou en je paard gaat vertonen (en de vele jonge honden met een goed werkvermogen doen dat in het begin, die van mij inclusief) moet dat onmiddelijk afgeleerd worden, het kan gevaarlijk zijn , in de eerste plaats voor je hond en in de tweede plaats voor de ruiter paard combinatie.

Neem het aan van iemand die meer dan tien jaar ervaring heeft met het halen van schapen uit het IJslandse hoogland, te paard en met honden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:44

Ik heb nergens gezegd dat je de hond op eigen houtje moet laten drijven, dat doet hij ook al en is juist waar ts vanaf wil.
Maar alweer leg je het uit zoals het jou past, zegt meer over jou dan over mij :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:48

In Zeewolde kun je schapendrijven.