Welk vlooienmiddel voor kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Welk vlooienmiddel voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 17:39

Een van mijn katten is heel erg gevoelig voor vlooien, dus ontvlooi haar zeer regelmatig met advantage (of heet het nou advantix?). Echter krijgt ze daar kale plekken van tussen de schouderbladen, dus wil liever een ander middel wat wel echt goed tegen vlooien werkt. Als madam namelijk 1 keer gebeten wordt krabt ze zichtzelf helemaal stuk.
Zat zelf ook nog aan een vlooienbandje te denken, ben niet zo van de bandjes, maar als se zichzelf op die manier heel houdt moet dat dan maar.

Dus hier mensen met tips en tricks?

Anoniem

Re: Welk vlooienmiddel voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:39

Bij de dierenarts kun je ook een injectie krijgen tegen vlooien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:39

Of nouja, je kat

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 17:40

[***] schreef:
Of nouja, je kat

Zag me daar al zitten met een opgestroopt mouwtje :')

Had hier nog nooit van gehoord, ga er even wat informatie over opzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:41

Is program
Werkt wel het best als ze niet met andere katten of honden in contact komt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 17:43

hmmm, ik heb 2 katten. Dan is het denk ik niet heel handig?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:43

Er is ook vlooienspul in pilvorm, dan krijg je die kale plekken niet van de vloeistof tussen de schouderbladen.

Maar bij een kat met vlooienallergie (zoals de jouwe lijkt te hebben) is een vlooienbandje de beste optie. Seresto is de meest kwalitatieve vlooienband op de markt momenteel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:44

Liselot schreef:
hmmm, ik heb 2 katten. Dan is het denk ik niet heel handig?

Allebei een prik :Y)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:45

Ik koop altijd Vlo anticonceptie (Zorgt dat de bestaande vlooien geen eitjes meer kunnen leggen) En Vlo kill (doodt vlooien vinnen een paar uur), allebei van Beaphar :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:47

stronghold

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 17:47

Catnip schreef:
Er is ook vlooienspul in pilvorm, dan krijg je die kale plekken niet van de vloeistof tussen de schouderbladen.

Maar bij een kat met vlooienallergie (zoals de jouwe lijkt te hebben) is een vlooienbandje de beste optie. Seresto is de meest kwalitatieve vlooienband op de markt momenteel.

Dat laatste was dus ook mijn idee. Kan ik haar met zo'n bandje wel gewoon veilig aaien en kroelen? Of moet ik telkens mijn handen wassen als ik dat ding perongeluk aanraak?
En hoe vaak moet ik zo'n vlooienbandje verwisselen?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:51

Ik kan comfortis aanraden. Top spul!
Dat is in pil vorm, kat kan geen kale plekken krijgen. En volgens mij kunnen de vlooien ook niet bijten met dat spul, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:58

Liselot schreef:
Catnip schreef:

Dat laatste was dus ook mijn idee. Kan ik haar met zo'n bandje wel gewoon veilig aaien en kroelen? Of moet ik telkens mijn handen wassen als ik dat ding perongeluk aanraak?
En hoe vaak moet ik zo'n vlooienbandje verwisselen?

Ik heb mijn kater gewoon altijd geaaid en gekroeld en gezoend met dat bandje om, en ik ging dan niet m'n handen wassen of zo, nooit problemen. Ook de andere katten gaven hem wasbeurten met dat ding om. Het gaf dus geen gevaar of last.

Hoe vaak je verwisselt hangt van het bandje af, Seresto is geloof ik 8 of 9 maanden. Werkt bij ons ook als een trein, de katten kunnen in een dichtbegroeide zeer ruime buitenren waar ze ook bijna dagelijks muizen vangen (en die dragen vlooien mee) en katerlief met de vlooienallergie (die meteen kaal wordt na 1 beet) heeft een mooie volle vacht met geen vlo te bespeuren :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 18:05

Klinkt goed en is zeker het proberen waard! Ga eens zo'n bandje bestellen :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:44

Ik ben niet zo van de bandjes, sowieso met een baby in huis, ik zweer bij stronghold of comfortis. Ivy krijgt ook altijd kale plekken dus dan is de comfortis wel erg fijn.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:34

Onze katten hebben ook een soresto vlooienband om. Ik ben er ook geen voorstander van maar aangezien de rest aan pupetten allemaal niet helpt. Vind dat die bandjes na een maand of 5 minder gaan werken en dan vervang ik ze. Aaien etc doe ik ook gewoon zoals ik dat altijd deed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:50

Die Seresto vlooienbanden zitten hier 7 maanden om. Met als bijkomend voordeel,...geen teken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:57

Hier ook groot fan de Seresto band, mijn kat komt amper buiten dus ideaal. Eerst zat hij onder de vlooien, pipet brande in zijn huid zo zielig. Iedere maand in bad ten einde raadt en nu al vanaf januari vlooivrij.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:58

Het hangt heel erg af van je kat en je eigen voorkeuren. Ik heb hier vier katten met allemaal een persoonlijke behandeling. Mijn kater is een magneet voor vlooien en teken dus hij draagt een serestoband. Geweldig ding maar het blijft een band en dat vind ik wel een nadeel. Mijn halfwilde poesje kan ik niet vasthouden dus die krijgt comfortis pillen (vreet ze zo weg met wat vlees). Een minder gevoelig poesje krijgt nog frontline pipetten (heb nog een voorraad, ze werken hier nog wel gelukkig maar ga daarna over op advantage) en de vierde krijgt zelfs niks.

Ik heb nog niet vaak gehoord van overgevoeligheid voor advantage trouwens (advantix is voor honden!). Qua pipet zou je dan stronghold kunnen proberen. Of dus een andere optie zoals de band of pillen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:49

NatasjavE schreef:
Die Seresto vlooienbanden zitten hier 7 maanden om. Met als bijkomend voordeel,...geen teken.

Dat is ook de reden waarom mijn katten deze band dragen. De hele zomer zijn ze verlost van vlooien en teken. Vooral voor teken is geen beter middel te krijgen, zover ik weet. Met pipetjes haalde ik nog gemiddeld 5 teken per dag van ze af, nu geen één meer.

Een band blijf ik eng vinden vanwege het gevaar van eraan blijven hangen. Maar elke dag zoveel teken geeft natuurlijk ook risico op lyme, dus dat gaf wel de doorslag.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 17:19

Zwerte: Heb even gekeken en heb idd advantage, en dan die voor lichte katten aangezien mijn hummeltje maar 3,5e kilo weegt. Ze is gewoon heel gevoelig op vlooien en als ik ook maar een weekje te laat ben met het pipetje heeft ez zichzelf al weer helemaal opengekrabt. Als ik dan stipt om de 4 weken ontvlooi krijgt ze een kale plek tussen de schouderbladen.

Heb de seresto band besteld, kan hem altijd proberen. Had gelezen dat er een doorbreekbeveiliging in zit, dus als er kracht op komt te staan gaat hij los.
Hoop dat dit goed helpt, dan zou het uiteindelijk ook nog goedkoper zijn dan elke 4 weken een advantage pipet

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:24

Er zit inderdaad een beveiliging op, dus hopelijk doet dat zijn werk als het nodig is. Het scheelt inderdaad ook in kosten, bijkomend voordeel. Elke 4 weken zo'n pipet is een stuk duurder.

Succes, ik hoop dat het bij jouw kat net zo goed helpt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:49

Seresto werkte hier alleen het krabben in de hand, na drie dagen gewoon wonden onder de band, helaas.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:15

Het enige nadeel is dat ze wel 2 weken echt last van de band kunnen hebben, mijn kat was 2 weken echt niet lekker. Ook goed onder de band kijken want hij had daar opeens een wond zitten, even 2 dagen de band afgedaan en toen weer omgedaan en nooit meet last van wonden gehad.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 11:20

Had ik meer over gelezen inderdaad, ga ik goed op letten!