Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

sandra8 schreef:Syrische=toch goudhamster.
Ik neig naar de Syrische kleur enz daar heb ik me nog niet in verdiept.

Nimby schreef:Wat Sjolvir zegt, klopt. In 1930 vond een of andere professor een nest hamsters in Syrië. Die hadden zeg maar die gouden kleur en werden daarom goudhamster genoemd. Maar in de loop van de jaren zijn er steeds meer kleuren gefokt. Dus dekte de naam goudhamster de lading niet meer goed, en is de officiële naam veranderd in Syrische hamster.
Daarbinnen heb je nu onwijs veel kleuren, vachtsoorten, combinaties. Ook de oorspronkelijke kleur nog steeds.
Bij een fokker heb je meeste kans op een vriendelijke, grote, gezonde hamster. Fokkers zijn vaak ook strenger mbt de minimumleeftijd dat het hamstertje het nest mag verlaten.
Ik heb in tuincentra wel gezien dat ze met vier weken weg mogen, dat is erg vroeg.
We hebben zelf een Syr, een mannetje. Inderdaad is hij het vriendelijke sullige type. In het begin was hij wel bang maar dat is helemaal overgegaan, véél beweging heeft daarbij wel geholpen.
Het fijne van de Syr vind ik persoonlijk zijn grootte en 'stevigheid'. Hij loopt bij ons iedere avond los door de woonkamer, hij raakt niet zo snel kwijt zeg maar
ze hebben niet veel staart, maar ik heb er eens 1 net op tijd haar staartje kunnen grijpen voor ze onder de koelkast verdween.
bontebonte schreef:huh hoe kan een Syrische hamster een goudhamster zijn ? ze lijken totaal niet op elkaar . goudhamster is breder en Syrische zijn dunne hamstertjes.

3 uit de dierenwinkel (2 russen, 1 man en 1 vrouw en 1 syr die ik nu heb) en de overige 5 van hobby fokkers van het hamsterforum.