Syrische of Russische hamster

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sandra8

Syrische of Russische hamster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 20:58

Wij zijn ons aan het oriënteren voor een hamster de keus is of Russisch of Syrisch.
Wat zijn jullie ervaringen welks het tamst/vriendelijkste kwa karakter?

Sjolvir

Re: Syrische of Russische hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:59

Syrisch, groter, gezelliger, doorgaans liever.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:01

Allebei leuk, Syrisch wordt groter/steviger en kun je beter oppakken. Maar er zijn vast mensen met rusjes die die ook makkelijk pakken!
Allebei hebben ze wel een groot hok nodig met smalle spijltjes. En syr eigenlijk nog een iets groter hok (50x80 ongeveer) maar een rus moet zeker niet in een heel klein hokje.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 11:42

Nog meer ervaringen?

anitas1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:46

ik heb zelf een Syrische gehad, en vind ze een persoonlijk een stuk leuker,liever en makkelijker dan Russisch. Ga anders eens langs fokkers van beide rassen.

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:47

Syrische zijn wat handzamer dan russische. (Ligt ook aan opvoeding)Wel hebben ze een groter hok nodig. Weet je al wat voor kleur/ soort syrische? En ze worden ook wat ouder ;)

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:07

Ik heb van beide soorten meerdere hamsters gehad.
Syren zijn idd groter en daardoor misschien wat makkelijker te hanteren.
Ze hebben wel een groter hok en een groter loopmolentje nodig.
Maar Russen hebben natuurlijk ook de ruimte nodig.
Let bij Russen wel op dat de ruimte tussen de tralies niet te groot is.
Die van mij konden gemakkelijk door een halve centimeter komen :P
Wat betreft het tam maken: ik heb hierin nog geen verschillen ontdekt.
Met goede opvoeding zijn beide rassen prima tam te krijgen.
Bij mij kwamen ook beide rassen op stem naar mij toe en waren gek op aandacht.
Ook wat betreft het oud worden heb ik nog geen verschillen kunnen ontdekken,
maar dit ligt natuurlijk ook aan ziekte, voeding, ect :)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:12

De Russische vind ik persoonlijk niks aan, dat zijn echt van die bijtertjes... Dus dan zou ik al voor Syrische gaan :P

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:13

goudhamster !!! die zijn zo leuk en knuffelbaar.
anders zou ik voor Syrische gaan maar dan wel de grotere versie :P

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 16:23

Syrische=toch goudhamster.
Ik neig naar de Syrische kleur enz daar heb ik me nog niet in verdiept.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:32

Syrische hamster is de officiele naam van de goudhamster :)
Er bestaat wel veel verwarring omdat de russische dwrghamster vroeger ook wel syberische dwerhamster werd genoemd.

Beide soorten zijn erg leuk en zijn erg tam te krijgen. Ik zou je sowieso aanraden om een goede hobbyfokker te zoeken en geen diertje uit een dierenwinkel te nemen. Goede fokkers letten op gezondheid en karakter, 2 dingen die niet gebeuren in dierenwinkels. Hamster worden al niet erg oud (rond de 2jaar), iets wat goede fokkers omhoog proberen te krikken.

Het lastige aan een syrische hamster is dat ze grotere spullen nodig hebben. Het meeste spul dat te koop is voor hamsters is enkel geschikt voor dwerghamsters. Een syr heeft een loopwiel van zo'n 30cm doorsnede nodig, een kooi van zo'n 80x50cm, huisjes van caviaformaat...

Een dwergje is daarin makkelijker. Er zijn meer geschikte kooien en spullen voor te vinden. Let er wel op dat de kooi minstens 50x30cm groot is.

Wat het leukste is is echt persoonlijke voorkeur. Misschien kan je eens bij iemand die hamster heeft gaan kennis maken? Bij veel fokkers ben je ook altijd welkom!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:47

sandra8 schreef:
Syrische=toch goudhamster.
Ik neig naar de Syrische kleur enz daar heb ik me nog niet in verdiept.

Klopt Syrische is DE goudhamster, van origine was deze alleen leverbaar in dat prachtige zeg maar paarden kleur vos kleurige velletje.
Ondertussen heb je goudhamdsters in alle mogelijke kleuren en vacht variëteiten.
Dus ook bonte (heb een abrikoos met wit gehad) of bv een teddy of angora.
Angora vind ik onhandig omdat die meer vacht verzorging nodig hebben, standaard vachtje qua structuur is het makkelijkst.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 18:02

Weet iemand fokkers in de buurt van Hoorn/ Alkmaar in N-H

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 18:36

Is er ook verschil in karakter qua man of vrouw?

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:53

Teddy/angora is hetzelfde Sjolvir. Dit zijn allemaal langharige hamsters. Dames zijn pluiziger dan kortharige hamsters, mannen krijgen echt een lang sleepje.

Bij russiche dwerghamsters is er weinig verschil tullen mannen en vrouwen. Bij syrische hamsters zijn dames vaak wat pittiger, actiever en eenkenniger. Heren zijn vaker goede sulletjes en echte knuffels. Maar dit is absoluut niet altijd zo! Een goede fokker kan je vertellen wat voor karakter de hamster heeft :)

http://hamsteryhaagshopje.weebly.com/
https://www.facebook.com/hamsteryprettyfay?fref=ts
http://www.hamsterypurehonesty.nl/ph/Home.html
http://www.hamsteryparadise.com/
http://www.vansandra.nl/

Zit hier iets tussen voor je?

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 19:39

Najoveh: bedankt Hoogkarspel is dicht bij ons daar ga ik eens informeren.

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:22

Nogmaals: check het hamsterforum ;)

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:20

huh hoe kan een Syrische hamster een goudhamster zijn ? ze lijken totaal niet op elkaar . goudhamster is breder en Syrische zijn dunne hamstertjes.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:34

Wat Sjolvir zegt, klopt. In 1930 vond een of andere professor een nest hamsters in Syrië. Die hadden zeg maar die gouden kleur en werden daarom goudhamster genoemd. Maar in de loop van de jaren zijn er steeds meer kleuren gefokt. Dus dekte de naam goudhamster de lading niet meer goed, en is de officiële naam veranderd in Syrische hamster.
Daarbinnen heb je nu onwijs veel kleuren, vachtsoorten, combinaties. Ook de oorspronkelijke kleur nog steeds.

Bij een fokker heb je meeste kans op een vriendelijke, grote, gezonde hamster. Fokkers zijn vaak ook strenger mbt de minimumleeftijd dat het hamstertje het nest mag verlaten.
Ik heb in tuincentra wel gezien dat ze met vier weken weg mogen, dat is erg vroeg.

We hebben zelf een Syr, een mannetje. Inderdaad is hij het vriendelijke sullige type. In het begin was hij wel bang maar dat is helemaal overgegaan, véél beweging heeft daarbij wel geholpen.
Het fijne van de Syr vind ik persoonlijk zijn grootte en 'stevigheid'. Hij loopt bij ons iedere avond los door de woonkamer, hij raakt niet zo snel kwijt zeg maar :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:37

Nimby schreef:
Wat Sjolvir zegt, klopt. In 1930 vond een of andere professor een nest hamsters in Syrië. Die hadden zeg maar die gouden kleur en werden daarom goudhamster genoemd. Maar in de loop van de jaren zijn er steeds meer kleuren gefokt. Dus dekte de naam goudhamster de lading niet meer goed, en is de officiële naam veranderd in Syrische hamster.
Daarbinnen heb je nu onwijs veel kleuren, vachtsoorten, combinaties. Ook de oorspronkelijke kleur nog steeds.

Bij een fokker heb je meeste kans op een vriendelijke, grote, gezonde hamster. Fokkers zijn vaak ook strenger mbt de minimumleeftijd dat het hamstertje het nest mag verlaten.
Ik heb in tuincentra wel gezien dat ze met vier weken weg mogen, dat is erg vroeg.

We hebben zelf een Syr, een mannetje. Inderdaad is hij het vriendelijke sullige type. In het begin was hij wel bang maar dat is helemaal overgegaan, véél beweging heeft daarbij wel geholpen.
Het fijne van de Syr vind ik persoonlijk zijn grootte en 'stevigheid'. Hij loopt bij ons iedere avond los door de woonkamer, hij raakt niet zo snel kwijt zeg maar :)

Nou dat niet zo snel kwijt is ook maar relatief :+ ze hebben niet veel staart, maar ik heb er eens 1 net op tijd haar staartje kunnen grijpen voor ze onder de koelkast verdween.
En ik kende er 1 die de naam dashboard had, was net gekocht en uit het doosje ontsnapt, ze hebben hele dashboard uit de auto moeten slopen om hem terug te krijgen :D

Leuke van goudhamsters vind ik inderdaad het handzamere formaat.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:25

Goudhamsters zijn leuker en vriendelijker. Ze hebben alleen wel een flink hok nodig en veel te doen maar dat is met alle hamsters. Mijn kooi is 1 meter lang en 40 cm breed met drie verdiepingen op de zelfde lengte.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:33

bontebonte schreef:
huh hoe kan een Syrische hamster een goudhamster zijn ? ze lijken totaal niet op elkaar . goudhamster is breder en Syrische zijn dunne hamstertjes.

Dan heb jij de enorme syrtjes van Mila nog niet gezien ;)
De bouw verschilt vaak ook per bloedlijn.
Wel zie ik dat vaak de dierenwinkel syrtjes van die slanke vaag gebouwde hamsters zijn en die van een goede hobbyfokker een betere bouw hebben :)

Ben jij niet in de war met Chineesjes? :)
Die zijn wel slanker, maar dat is een dwerghamster.
Goudhamster is puur de "oude" naam.
Net als dat een hamster met witband in de winkel soms "panda hamster" wordt genoemd :')

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:37

Goudhamsters en syrische hamsters zijn toch echt hetzelfde @bontebonte

Ik heb ze beide gehad. 6 russen en 2 syrtjes.
Ik heb 3 mannen gehad bij de russen en 3 vrouwen (waarvan de mannen liever waren) en de 2 syrtjes waren beide mannen (ik heb 1 van die 2 syrtjes nog steeds). Ik vind over het algemeen sowieso de mannen wat liever dan de vrouwen.. Ik ben zelf gek op russen, maar syrtjes zijn over het algemeen wel sneller tam te krijgen en makkelijker op te pakken omdat ze groter zijn dan rusjes :)

Overigens heb ik zowel dierenwinkel als hobby fokker hamsters gehad :) 3 uit de dierenwinkel (2 russen, 1 man en 1 vrouw en 1 syr die ik nu heb) en de overige 5 van hobby fokkers van het hamsterforum.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:57

Ik heb nu sinds een aantal dagen voor het eerst een syrische hamster en daarvoor altijd rusjes gehad.

Wat mij vooral is opgevallen is dat het karakter ontzettend belangrijk is en hoeveel tijd je besteed aan het tam maken. De syr die ik nu heb is nog helemaal niet tam, maar wel ontzettend nieuwsgierig. Hij schrikt steeds van alles (ik heb 'm opgevangen, altijd in een heel klein kooitje gezeten en was dus niets gewend), dus ik weet dat het een paar weken gaat duren voordat hij aan mij gewend is en mij durft te vertrouwen. Maar dat geldt eigenlijk ook voor de rusjes die ik door de tijd heen heb gehad. Zo lang je alles in het tempo doet van de hamster zelf, raken ze aan je gewend en mag je ook steeds meer.
Nu ook, mijn zusjes hebben beide een rus. Ene rus was vanaf dag 1 al enorm tam en daar kan je werkelijk alles mee doen. Bij de andere rus een compleet ander verhaal: mn zusje is máánden bezig geweest om haar hamster tam te krijgen. Nu eindelijk, na een half jaar ofzo, is dat gelukt en kan ze zonder problemen haar hamster oppakken. Uiteindelijk komt het dus echt neer op het karakter van de hamster, of je nu een syr neemt of een rus. De vraag is dan: wat voor soort vind je leuk? Ik zou dan gewoon kiezen voor het soort wat je het meeste aanspreekt en van daar uit zoeken naar een goeie hobbyfokker.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:58

Ik heb "vroeger" 4 syren gehad, die waren allemaal lief en tam en beten vrijwel nooit.
Vorig jaar heb ik voor het eerst een rusje gehad, een vrouwtje. Was wel snel tam maar beet wel vaak. Het rusje is maar 16 maanden oud geworden.
Nu heb ik weer voor een mannelijk syrtje gekozen. Hij was wel erg bang in het begin. Maar na 2 weken had ik hem aardig tam en hij bijt nooit.