Wanneer is het genoeg...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Wanneer is het genoeg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 16:50

... en laat je jou oude hond inslapen?

Even voorop wij zijn bij de Da en tot nu toe is het alleen even gedachten op een rijtje zetten.

Afgelopen oktober moest ik een van mijn honden laten inslapen ivm kanker. Overgebleven is zijn broer van nu bijna 13.
Omdat ze nooit van elkaar gescheiden waren heb ik dus Pake iedere dag mee naar kantoor genomen.
Hij begon toen heel snel "oud" te worden ineens. Niet meer willen opstaan on de ochtend (om naar de paarden te gaan, pakweg 300m verderop) dement wat zich uit onder andere in "vergeten" te poepen/plassen en dit dan op de onmogelijkste plekken en tijden te doen (wekelijks minimaal en rol poepzakjes) ...
Door toeval heb ik in april dit jaar een zwaar getraumatiseerde Belgische herder van 3 overgenomen.
Pake leefte even op (m.u.van poepen/plassen) en werd weer vrolijker.
Maar sinds een week of 4 begint hij weer af te takelen en wel heftig.
Betreft Pake: dus bijna 13, al zijn hele leven HD (zonder problemen) maar nu ook athrose.
Die is besproken met de da en is niet te behandelen alleen pijnbestrijding. Die wil ik niet omdat hij dan evtl door de pijn heen gaat.
Dus dat vind ik niet goed.
En nu:
Aan de ene kant denk ik: laat hem hemelen, hij heeft een mooi leven gehad (en die ellende van zijn broer wil ik niet nog eens mee maken )
Op de andere kant : doorgaan totdat hij echt opgeeft ?
Plus dat ik zit met de Herder, Léon heeft zich behoorlijk opgetrokken aan Pake en is nu veel minder bang en paniekerig, wat heeeft dat voor een inpackt op hem (Weer een erbij is op dit moment geen optie)
Dus wat is wijsheid ?
Graag hoor ik meningen / ervaringen /tips
Dus brand los

Pluttersput

Re: Wanneer is het genoeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:52

Ik houd mijzelf altijd voor dat ik het voor het dier stop voordat hij echt gaat lijden. Dus wat betreft je vraag: wacht ik tot hij opgeeft? Nee. Zou ik niet doen. Als hij aldoor slechter wordt zoute het stoppe voordat hij echt veel pijn en last krijgt.
Dit zijn altijd hele moeilijke situaties, veel sterkte ook, wat je ook gaat beslissen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:54

Ik vind niet dat je de keuze om je oudje wel of niet in te laten slapen moet laten afhangen van de andere hond, dat is niet eerlijk.

Succes met je keuze.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:54

Mijn mening, als je het al zo sterk overweegt (en je geeft goede redenen op) dan is het genoeg.
Je hond wordt niet beter, alleen slechter, 13 is een mooie leeftijd.
"Doorgaan tot hij echt opgeeft" is in mijn ogen onnodig wreed, waarom wachten tot hij écht lijdt, als je dat kan voorkomen.
Sterkte ermee.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:56

Ik snap de pijnbestrijding niet zo goed? Daar zou ik eerst al mee beginnen hoezo doorheen lopen? dat voelt hij dan toch niet? Een dier met pijn laten lopen vind ik niet kunnen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:56

ik ben ook zo van stekker eruit voor hij pijn toont ..
pas geleden ook een vriendje kwijt geraakt maar t is wel goed want anders had hij echt een lijdensweg in moeten slaan

Léon komt er wel over ,, thuis in laten slapen en Leon afscheid van m laten nemen ?

sterkte ermee

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:03

Wij hebben onze 16-jarige border collie laten inslapen wegens artrose.
Hij zakte steeds door zijn poten en kwam dan zelf niet meer recht. Verder was hij nog wel gezond alleen begon hij ook hartruis te krijgen. Maar wij hebben besloten dat het hier genoeg was voor hem. Hij kreeg al pillen voor de artrose en het was uiteindelijk alleen maar rekken. Hij had veel pijn en dat zag je.

Veel sterkte in elk geval met je keuze

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:06

Als je een hond niet laat inslapen terwijl hij wel pijn heeft dat is dat egoïstisch!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:13

Pluttersput schreef:
Ik houd mijzelf altijd voor dat ik het voor het dier stop voordat hij echt gaat lijden. Dus wat betreft je vraag: wacht ik tot hij opgeeft? Nee. Zou ik niet doen. Als hij aldoor slechter wordt zoute het stoppe voordat hij echt veel pijn en last krijgt.
Dit zijn altijd hele moeilijke situaties, veel sterkte ook, wat je ook gaat beslissen.

MMM... ik stop pas wanneer ik weet dat het dier ( paard, hond of wat dan ook) het zelf op geeft.
Iemand die zijn dier kent zal veilloos aanvoelen wanneer dat moment daar is.
En er dan ook vrede mee hebben.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:14

Lastige keuze hoor. Ik hou me meestal voor dat het dier zelf er geen weet van heeft. Voor ons is het moeilijk. voor het dier niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:21

aerdenhout1 schreef:
MMM... ik stop pas wanneer ik weet dat het dier ( paard, hond of wat dan ook) het zelf op geeft.
Iemand die zijn dier kent zal veilloos aanvoelen wanneer dat moment daar is.
En er dan ook vrede mee hebben.

Dat is in mijn ogen (veel te) laat.
En ik heb er persoonlijk vrede mee een dier te laten gaan in de wetenschap dat ik hem veel lijden (vóór dat het punt van "opgeven" is bereikt) heb bespaart.
Je laat een ongeneeslijk ziek dier nooit te vroeg inslapen. Wel te laat.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:30

Wat een moeilijke beslissing blijft het toch..

Als ik jou tekst lees ben je er al uit. Je bent realistisch genoeg zo te lezen .Maar nu moet je je eigen gevoel op zij zetten en dat is heel erg moeilijk.

Er is ooit tegen mij gezegd.. Voor een dier is het nooit te vroeg. Maar wel te laat om afscheid te nemen.

Sterkte TS.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:39

Tooske schreef:
Ik snap de pijnbestrijding niet zo goed? Daar zou ik eerst al mee beginnen hoezo doorheen lopen? dat voelt hij dan toch niet? Een dier met pijn laten lopen vind ik niet kunnen.

Precies! En zodra hij ondanks pijnbestrijding toch pijn krijgt kun je evengoed nog "de stekker eruittrekken".

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:41

romy_paard schreef:
Als je een hond niet laat inslapen terwijl hij wel pijn heeft dat is dat egoïstisch!

Als je een hond laat inslapen zonder ook maar eerst pijnstillers te proberen vind ik het nogal eh, tja...
:\

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:00

Ik heb tijdens een van mn stages een keer een verhaaltje gelezen van, volgens mij, een DA die aangaf "wanneer" het genoeg was. Ik kan hem zo op internet niet terug vinden maar zoals iedereen al zegt, je kan ze eigenlijk nooit "te vroeg" laten inslapen.
De rode draad was vooral dat je voor jezelf een grens moet stellen. Heb je bijvoorbeeld een hond die je s ochtends met ingezakte achterhand in zijn uitwerpselen aantreft dan moet je bedenken "hoe vaak "wil" ik dit zo nog tegen komen". Leg de grens bij bijvoorbeeld 2x meer zodat je niet je hond onnodig laat lijden en daardoor nog 10x in deze situatie tegen komt zeker omdat het met de tijd vaak alleen maar vaker/sneller achter elkaar gebeurt.

Je geeft zelf al aan dat sinds je andere hond is overleden hij vrij snel behoorlijk achteruit is gegaan. Probeer voor jezelf een grens te trekken die het humaan maakt. En mbt de pijnstilling, het is een hond van 13 jaar. Hij zal vermoedelijk nooit meer heel lang op de pillen staan en het is ook geen 4 jarige meer die dan ineens allemaal sprintjes gaat trekken en zichzelf sneller overbelast.
Onze oude hond heeft een tijdje op een halve pil Rimadyl gestaan (een hele pil op koude dagen of dat ie er toch zichtbaar meer last van had) terwijl de aanbevolen dosis iets van 3 pillen per dag was. Uiteindelijk is ie er zelfs nog een tijdje vanaf geweest omdat ie er helemaal geen last meer van leek te hebben.
Ik snap je punt mbt pijnstilling wel maar ik vind er toch een groot verschil zitten tussen een jonge hond die zich vrij gemakkelijk kan overbelasten of een oude hond die je een fijne oude dag probeert te geven.
Ik probeer je nu niet de pijnstilling aan te praten, doe vooral wat je zelf denkt dat nodig is maar ik hoop wel dat je er nog even een keer extra overna denkt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 20:17

Dank jullie wel voor de lieve reacties. Wat de pijnstillers betreft: die nemen dus de pijn weg die normaliter Pake zou laten stoppen om met iets door te gaan bvb springen in de auto (niet dat ie het nu nog kan ) of rennen of sprintjes trekken. Dus pijn beschermd na mijn mening voor verdere schade. Met pijnstillers gaat hij doorheen en gaan zijn gewrichten enz alleen maar sneller eraan. Na 4 Da s die allemal op pijnstillers wilden heb ik eindelijk een gevonden die het beestje bij de naam noemde en uitlegde (wil niet kwaad praten, maar bij de anderen 4 kreeg ik het gevoel dat niet mijn hond maar hun portemonnee beter zou worden :-( )
Ik heb mijn beslissing nog niet genomen en gelukkig moet dit ook niet binnen een paar dagen... maar het is goet om te horen/lezen dat ik met niet een monster moet voelen (en zo voelt het toch wel op moment, want het is mijn maatje ) als ik h wel ga laten hemelen voordat hij compleet "op" is

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:29

Het is een oude hond die lijdt. Geef hem pijnstilling of eindig het leven. Over zijn grenzen heen gaan omdat hij de pijn niet voelt en zich dan extra beschadigen, ik zie het probleem niet zo. Dit gaat nooit meer over, het enige wat je dan kan doen is het dragelijker maken. Als het niet meer dragelijk is, dan is het tijd om het af te kappen. Je wilt een hond toch laten leven, niet alleen overleven?

Stel, hij kan nog 6 maanden mee zonder pijnstilling. Maar lijdt daardoor 6 maanden pijn en kan zich dan niet vrij bewegen. Of hij gaat nog 4 maanden mee met pijnstilling, dan is alles te ver versleten. Maar dan heeft hij nog wel 4 maanden meer hond kunnen zijn en nog even zonder pijn kunnen genieten. Wat is dan eerlijker naar het dier? Een hond heeft geen tijdsbesef, als zijnde een toekomstbeeld. Hij kent alleen het hier en nu en eventueel het verleden (afhankelijk van hoe je dat benoemd).

Ik snap het dilemma wel hoor, en ik vind het heel goed dat je er over nadenkt. Maar probeer er echt heel nuchter naar te kijken. Als het de hond van een vage kennis was, waar je dus zelf niet zo veel mee had, wat zou je dan aanraden?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:43

sasja0705 schreef:
Dank jullie wel voor de lieve reacties. Wat de pijnstillers betreft: die nemen dus de pijn weg die normaliter Pake zou laten stoppen om met iets door te gaan bvb springen in de auto (niet dat ie het nu nog kan ) of rennen of sprintjes trekken. Dus pijn beschermd na mijn mening voor verdere schade. Met pijnstillers gaat hij doorheen en gaan zijn gewrichten enz alleen maar sneller eraan. Na 4 Da s die allemal op pijnstillers wilden heb ik eindelijk een gevonden die het beestje bij de naam noemde en uitlegde (wil niet kwaad praten, maar bij de anderen 4 kreeg ik het gevoel dat niet mijn hond maar hun portemonnee beter zou worden :-( )
Ik heb mijn beslissing nog niet genomen en gelukkig moet dit ook niet binnen een paar dagen... maar het is goet om te horen/lezen dat ik met niet een monster moet voelen (en zo voelt het toch wel op moment, want het is mijn maatje ) als ik h wel ga laten hemelen voordat hij compleet "op" is

Maar 4 dierenartsen zeggen dus dat pijnbestrijding wel een optie is en 1 niet? Ja, dan is het ook een beetje wat je wil horen.
Ik begrijp je overwegingen wel hoor, maar zelf zou ik liever hebben dat mijn dier minder pijn heeft en daardoor misschien iets sneller op is, dan langer mee gaan met meer pijn. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Dus mijn optie zou zijn, eerst de pijn bestrijden. Mocht de hond daar niet beter van worden dan lijkt inslapen me het meest humaan.

Sterkte met je beslissing, wat deze ook gaat worden!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 21:35

Eeehh... even kort wat rechtzetten : hij heeft nu nog geen pijn bij " normale" bewegingen zoals opstaan of lopen. Hij kan niet meer uit zichzelf in de bus ( VW Transporter ) springen, Pake is alleen maar 45 cm en de opstap even hoog of zelfs hoger. Dus probiert hij dat, dan doet dit natuurlijk pijn en inplaats om hem hiervoor pilletjes te geven til ik hem erin en uiteraard ook eruit om zijn gewrichten te sparen. Excuses , als ik de indruk gewekt heb, dat hij al zo ver zou zijn. Maar gelukkig is hij dat nog niet. Alleen geeft het bij mij een raar gevoel als ik de situatie dus bij deze Das neerleg (en gesproken geef je natuurlijk beter informatie dan geschreven zoals hier op internet, daarom nogmaals sorry) en hun beginnen meteen over pijnstillers, die in de gewone leefsituatie nog niet eens aan de orde hoeft te zijn op deze manier. Ik ben mij ervan bewust dat hij zeker af en toe (of vaker) pijn heeft... maar juist dit laat hem zich zelf niet meer beschadigen en remt hem dus af.En Da nr 5 heeft dit dus bevestigd. Laat verzekerd zijn dat ik mijn hond nooit bewust pijn zou laten lijden als ik dit kan verhinderen.Wat mij meer zorgen baard is zijn algehele levenslust en de "dementie"...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:38

sasja0705 schreef:
Eeehh... even kort wat rechtzetten : hij heeft nu nog geen pijn bij " normale" bewegingen zoals opstaan of lopen. Hij kan niet meer uit zichzelf in de bus ( VW Transporter ) springen, Pake is alleen maar 45 cm en de opstap even hoog of zelfs hoger. Dus probiert hij dat, dan doet dit natuurlijk pijn en inplaats om hem hiervoor pilletjes te geven til ik hem erin en uiteraard ook eruit om zijn gewrichten te sparen. Excuses , als ik de indruk gewekt heb, dat hij al zo ver zou zijn. Maar gelukkig is hij dat nog niet. Alleen geeft het bij mij een raar gevoel als ik de situatie dus bij deze Das neerleg (en gesproken geef je natuurlijk beter informatie dan geschreven zoals hier op internet, daarom nogmaals sorry) en hun beginnen meteen over pijnstillers, die in de gewone leefsituatie nog niet eens aan de orde hoeft te zijn op deze manier. Ik ben mij ervan bewust dat hij zeker af en toe (of vaker) pijn heeft... maar juist dit laat hem zich zelf niet meer beschadigen en remt hem dus af.En Da nr 5 heeft dit dus bevestigd. Laat verzekerd zijn dat ik mijn hond nooit bewust pijn zou laten lijden als ik dit kan verhinderen.Wat mij meer zorgen baard is zijn algehele levenslust en de "dementie"...

Oki fijn te horen!! Dan heb ik het inderdaad verkeerd bergrepen, excuses :) .

Als hij in de gewone situatie, dus met lopen, liggen etc nog geen pijn heeft zou ik het nog even aankijken.
Mochten dit soort zaken ook pijnlijk worden, dan zou ik actie ondernemen.

Maar alles is zo moeilijk in dergelijke situaties! Nogmaals sterkte!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 21:58

Dankje!

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:10

Hier zit een 15-jarige boxer met artrose. Hij is oud, stokoud ;)
Spelen doet hij maar enkele minuutjes per keer, hij wil geen lange wandelingen meer, doet soms ook een ongelukje in huis, kan niet meer in de zetel springen (dus trapje gemaakt), ook in de auto moet hij gehoffen worden (45kg). Hij hoort niet goed meer en ziet niet goed meer maar met dat 1 pilletje per dag leeft hij gewoon zijn oude dag ;)
Zijn hartje en andere organen zijn nog redelijk goed voor zijn leeftijd. Enige waar wij ons aan storen is de vreselijke stank uit zijn mond. Laatste schoonmaak is van 2 jaar geleden maar we laten hem niet meer in slaap doen voor de tanden.
Een ander hondje heb ik vorig jaar moeten laten inslapen, die liet merken dat het genoeg was, die wou ook niet meer mee met de roedel.
Mijn advies: kijk naar je hond. Een oude hond doet niet veel meer buiten eten en slapen. Bejaarde mensen doen ook niet veel meer ;) Maar oud zijn/worden kan geen kwaad zolang er geen pijn is ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:41

tja je gevoel moet je volgen daar kan ik niets over zeggen want ik ken en zie de hond niet.

Echter een oude hond met artrose en daardoor pijn niets geven tegen de pijn vind ik niet kunnen. Het lijkt mij erg stug dat hij dat bij normale bewegingen niet voelt als het in de botten zit. Gebruikt hij geen botten of gewrichten als hij beweegt? Mijn vorige hond kreeg al met 3.5 jaar pijnstilling (volle dosis voor zijn gewicht toen al) omdat hij pijn had door artrose. Uiteindelijk door goed en matig beweging weer goed in zijn spieren weten te krijgen en konden we de pijnstilling af bouwen. Daarna konden we met glucosamine en lage dosis pijnstilling het normaal aan. Was hij eens veel te zot geweest dan kreeg hij gewoon een aantal dagen een volle (soms wel dubbele) dosis pijnstilling. De kwaliteit van het leven gaat mij voor de lengte van het leven.

Leven met pijn is geen pretje en kan je echt moe maken en op breken. Pijn is zeer!!!! vervelend en bij artrose dus bij elke beweging aanwezig. Wie weet als je je dit gaat bestrijden dat je opeens een totaal andere hond gaat zien.......
Ik zou het sowieso minimaal 3 weken proberen (bijv. novacam over zijn eten doen. Werkt super goed en is ook nog eens niet duur in gebruik en zeer makkelijk over voeding te geven).

Mijn huidige hond heeft artrose in zijn rug. Bij een gemiddelde hond denk je niet na wat een hodn met zijn rug doet. Mijn hond laat het allemaal wel zien hoor op slechte dagen dat je met een probleem rug niet eens fatsoenlijk kan lopen....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:46

Mijn ene Lab kwam kreupel het strand af, pijn stilling verdubbeld, geen effect...naar de da, gewricht kraakte van de artrose...toen was het voor mij genoeg..
Tweede Lab, had al een tijd een bobbel op de rug, da wist niet wat het was, op een gegeven moment op het strand, heeft ze het water niet aangeraakt, terwijl ze er normaal niet uit te slaan was...
Voor mij was het iets niet te bestrijden of zichzelf niet meer zijn..
De bult bleek een tumor van een tussenwervelschijf te zijn en ze is de volgende dag ingeslapen...
Volg je gevoel en kijk naar je hond...je weet wanneer de tijd rijp is

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:01

Voor mij is het toch echt een gevoel. Je twijfelt en dan ineens weet je het zeker "zo kan het niet meer". Ik heb altijd mijn gevoel gevolgd en nooit het idee gehad dat ik te vroeg of te laat de keuze heb gemaakt.

Ik vind wel dat oud worden met de daarbij behorende ongemakken bij het leven horen. Elk oud dier (en mens) zal die ongemakken en pijntjes gaan ervaren, dat hoort erbij. Je kan het ze nog zo veel mogelijk naar de zin maken door de nodige aanpassingen. Ik vind het zelf ook niet erg om te ondersteunen met pijnstillers. Als je daardoor nog even een blije hond hebt ben ik daar voor. Uiteraard altijd in overleg met mijn vaste dierenarts, zodat de kwaliteit van leven goed bewaakt blijft.