Hond sloopt veel, hoe oplossen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Hond sloopt veel, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 18:39

Hoi!

Aangezien we het nu wel tijd vinden om oplossingen te zoeken dacht ik misschien hebben jullie tips.
Mijn hond, woont inmiddels bij mijn ouders, Jack Russel reu van 1 jaar.

Ik heb hem gekocht op een leeftijd van 7 maanden, hij zat bij zijn vorige eigenaresse in een bench en was alleen.
Aangezien hij dat weekend nog niet naar hier kon komen heb ik samen met hem het weekend bij mijn ouders door gebracht welke nog 2 honden hebben.
Dit was een feest voor hem, 2 speel maten en was van de ene niet meer weg te slaan.

Toen kwam hij mee naar huis, hier kwam hij alleen met een kat, dit ging heel goed.
Maar toen begon het slopen, katten speeltjes en kinderspeelgoed.

Honden cursus met hem gedaan, hij is erg leergierig! Ik ben altijd voor 2 dieren geweest, ml wilt geen 2 honden en ging dus opzoek naar een hond die alleen kon.
Mijn fout is geweest dat ik hem het eerste weekend bij mijn ouders heb laten doorbrengen, en ik hem overal mee naar toe nam kwam hij dus ook veel bij mijn ouders. En ik zag dat hij daar gelukkiger was.
Dus hij is eigenlijk daar gebleven.

Maar sinds 2 weken ongeveer sloopt hij daar de hele boel, hij heeft 2 maten waar hij veel mee speelt, hij heeft genoeg speeltjes, hij heeft genoeg botten, en hij word genoeg geestelijk uitgedaagd en er word voldoende mee gelopen.
Minimaal 4 uur per dag.
Maar toch is hij begonnen met slopen, de trap is aangevreten, het raamkozijn is stuk, de stoelen neemt hij te grazen en trekt de bekleding eraf. Schoenen zijn niet meer veilig en zelfs boeken sloopt hij.
Vaak alleen thuis zijn ze niet, mijn moeder is elke dag thuis, ik denk dat hij gemiddeld 4 uur per week alleen thuis is ( met de andere honden ) .

Vanavond tijdens het eten heeft mijn moeder hem op heterdaad kunnen betrappen, boos geworden en naar zijn mand gestuurd.
Hoe valt dit op te lossen? In een bench stoppen beginnen we niet aan.
Zelf zat ik aan zijn tanden te denken, maar hij heeft genoeg botjes.
Hij is niet gecastreerd, zou het daar aan kunnen liggen

Tips graag welkom.
Als mijn moeder weg is geweest en thuis komt en hij heeft gesloopt word hij bang, vandaar dat we weten dat hij de dader is of de gesloopte spullen liggen netjes bij zijn mand.

Edit: Hij zit nu zn 2 maanden full time bij mijn ouders.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:42

Youknowme schreef:
Hoe valt dit op te lossen? In een bench stoppen beginnen we niet aan.

Kennel dan. Ik denk dat je dit niet gaat oplossen zonder de hond van sloopbare zaken gescheiden te houden in jullie afwezigheid (want ik neem aan dat dat het probleem is).
Overigens recent topic met hetzelfde probleem, lees het eens door zou ik zeggen; [BB] Honden, hoe slopen afleren?

Anoniem

Re: Hond sloopt veel, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:53

Dat hij bang word betekend niet dat hij schuld bekent ;) als hij op z'n donder krijgt als er iemand thuis komt dan weet hij dat dat gaat gebeuren en daar komt zijn reactie vandaan..

Heb je al eens geprobeerd om hem iets geven waar hij langer mee bezig is als hij alleen thuis is? Een kong bijvoorbeeld?
Als het zo erg is zou ik ook zorgen dat hij niet kan slopen en ondertussen naar de oorzaak en een oplossing zoeken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:55

Youknowme schreef:
Maar sinds 2 weken ongeveer sloopt hij daar de hele boel, hij heeft 2 maten waar hij veel mee speelt, hij heeft genoeg speeltjes, hij heeft genoeg botten, en hij word genoeg geestelijk uitgedaagd en er word voldoende mee gelopen.

Schijnbaar is wat jij voldoende vindt toch iets anders dan wat de hond voldoende vindt... In de pubertijd (meestal tot een jaar of anderhalf) hebben ze gewoon superveel energie die ze desnoods kwijtraken door zelf dingen te gaan verzinnen. Mijn reu ging toen de bench (met de twee teefjes erin) door de bijkeuken trekken met zijn deken die hij door de spijlen had getrokken. Hij maakte niets kapot maar had gewoon niet genoeg aan 4 a 5 uur bewegen per dag.

Een mensenpuber zal zichzelf ook gaan vermaken als hij daar 20u per dag te tijd voor heeft.

Pas je op dat 'nee' zeggen het gedrag kan versterken? Dat is ook een vorm van aandacht en zo heeft hij ook nog eens controle op het gedrag van mensen ("ik kan ze nee laten zeggen").

De enige oplossing is een veilige omheinde plek. Niet alleen om de spullen veilig te stellen maar ook om hem veilig te stellen voor scherpe of giftige dingen. Zoals grote bench, kennel of kamertje waar ze niets stuk kunnen maken. Over een jaartje of wat kun je dat dan weer afschaffen.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 19:03

Dat was idd het probleem tot hij vanavond ook aan het slopen was toen zij gewoon zaten te eten.
Kennel gaat hem niet worden, of iig nog niet. Wij willen liever eerst weten waarvan het komt voor we het probleem weg stoppen.
Als hij uiteindelijk toch opgesloten gaat worden omdat het een niet verhelpend probleem is zal hij in de gang komen als zij weg gaan.

Dankje voor de link, blijkbaar ben ik niet goed in de zoekfunctie.

Sallandval: Die minimaal 4 uur is alleen het wandelen, daar buiten gaat hij 1 keer per week mee hardlopen. Word er in huis 1 op 1 met hem gespeeld, word er elke dag met hem getraind.
Als het idd door veel energie komt, willen we dat probleem aanpakken ipv hem op te sluiten.

Als ze hem straft zegt ze foei dat mag niet en stuurt hem naar zijn plek.

Dees Daan: Hij krijgt niet op zijn donder als er iemand binnen komt, ze straffen hem niet als ze het niet hebben kunnen betrappen. Het bang worden is dus nergens voor nodig want hij word net zo enthousiast begroet als de rest. Als hij niet heeft gesloopt dat reageert hij ook enthousiast, heeft hij wel gesloopt gaat hij zich verstoppen onder te tafel, oren in zijn nek en op zijn rug liggen.

Edit: Een kong is niet geprobeerd, zullen deze eens aanschaffen!
Hij sloopt overigs niet elke dag, gisteren bv niks gesloopt en vandaag ook niet toen ze boodschappen heeft gedaan maar pas toen ze aan het eten waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:07

Als je 4 uur wandelt en hardloopt dan bouw je de conditie op he, hij word dan gewoon minder moe van die 4 uur lopen en is waarschijnlijk in hele goede conditie.
Is hij in huis ook druk?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 19:10

Wat is druk? Hij is niet drukker als de andere twee. De honden spelen veel met elkaar, als ze niet met elkaar spelen slaapt hij, speelt hij met mijn ouders of verstopt hij dingen.
( hij eet zijn botjes niet op maar verstopt alle botjes die ze in huis hebben, hier kan hij de hele dag mee bezig zijn ).
Na het wandelen word er standaard eerst gespeeld door de honden waarna ze gaan slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:16

Zou hij braintraining niet leuk vinden dan? Daarmee kan je hem ook mentaal moe maken. Of het echt helpt weet ik niet (als het verlatingsangst is niet) maar misschien dat hij daardoor wel moe word, ipv vooral conditie opbouwt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:18

Youknowme schreef:
Dat was idd het probleem tot hij vanavond ook aan het slopen was toen zij gewoon zaten te eten.
Kennel gaat hem niet worden, of iig nog niet. Wij willen liever eerst weten waarvan het komt voor we het probleem weg stoppen.
Als hij uiteindelijk toch opgesloten gaat worden omdat het een niet verhelpend probleem is zal hij in de gang komen als zij weg gaan.
Je moet het niet zien als opsluiten, het gaat om veiligheid. Een peuter gaat toch ook in een box? Zijn gevoel is hetzelfde of de ruimte nou groter of kleiner is, alleen zal hij dan zijn speeltjes pakken en niet het meubilair slopen.

Citaat:
Sallandval: Die minimaal 4 uur is alleen het wandelen, daar buiten gaat hij 1 keer per week mee hardlopen. Word er in huis 1 op 1 met hem gespeeld, word er elke dag met hem getraind.
Als het idd door veel energie komt, willen we dat probleem aanpakken ipv hem op te sluiten.
een beetje hond houdt het makkelijk vol om de hele dag te werken als politiehond of drugshond en dan hebben ze nog zat over, terriërs doen daar echt niet voor onder qua energieniveau. Wil je dan echt straks 10u of meer aan de hond spenderen omdat je een bench zielig vindt?

Citaat:
Als ze hem straft zegt ze foei dat mag niet en stuurt hem naar zijn plek.

=aandacht en dat zal het gedrag versterken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:27

Youknowme schreef:
.

Dat kan ik je wel vertellen; hij vind slopen leuk. (en je hond vind het sloopgedrag niet problematisch hoor).
Zo, opgelost, nu kan de hond de kennel in.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:30

Kuggur schreef:
Youknowme schreef:
.

Dat kan ik je wel vertellen; hij vind slopen leuk. (en je hond vind het sloopgedrag niet problematisch hoor).

Helemaal mee eens. Dit kun je niet zomaar afleren hoor, je kunt wel hebben dat hij het op latere leeftijd blijft doen als hij nu het idee krijgt dat deze hobby prima in orde is. Een plekje creeeren dus en laten weten dat hij dan heel braaf is!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:33

Onze jack russell was ook erg aanwezig met die leeftijd. Vooral als hij moe werd ging hij van alles uitspoken. Meestal als hij te erg werdt deden we hem ook ff de bench in waar hij meestal vrij snel in slaap viel. Dat was gewoon zijn rustpunt die hij dus gewoon nodig had. Ze kunnen af en toe ook teveel geprikkeld zijn en dit ras is ook vaak dat ze doorgaan als zijn ze nog zo moe.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 19:35

Kuggur schreef:
Youknowme schreef:
.

Dat vind ik een beetje te snel geconcludeerd. Hij heeft daar nooit gesloopt en doet het ineens.
Wij zijn dan eerst van mening dat we gaan kijken waar het aan ligt, heeft hij nog meer beweging nodig? Last van tanden ? Eventueel meer honger?

Sallandval: Zoals hier boven, als het niet door bv bovengenoemde redenen komt dan word hij idd opgesloten maar dan gewoon in de hal.
Als het door te veel energie komt dan gaat hij deze alleen maar opsparen, ik vind dat hij nog beweging ruimte nodig heeft en hij komt dan alleen te zitten dus heeft ook geen mogelijkheid meer om te spelen.

Maar jij zegt dus eigenlijk niks zeggen en naar zijn mand sturen? Hij moet namelijk wel weten dat hij fout zit en dat hij stout is als hij dat doet.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 19:36

fique schreef:
Onze jack russell was ook erg aanwezig met die leeftijd. Vooral als hij moe werd ging hij van alles uitspoken. Meestal als hij te erg werdt deden we hem ook ff de bench in waar hij meestal vrij snel in slaap viel. Dat was gewoon zijn rustpunt die hij dus gewoon nodig had. Ze kunnen af en toe ook teveel geprikkeld zijn en dit ras is ook vaak dat ze doorgaan als zijn ze nog zo moe.

Hij is niet meer aanwezig als de andere honden, als hij moe is gaat hij slapen ongeacht of een andere hond hem uitdaagt om te gaan spelen.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:37

Mijn Beagle heeft tot zijn tweede jaar ook vanalles gesloopt. De bank, heftruckstoel, tig klompen, caravanstekkers (caravanstalling). We hadden een abbonement bij de caravan en klompenwinkel. Jassen van familie, ga zo maar door.
Hoe wij het opgelost hebben. De bench, zijn eigen plek, waar hij lekker kan slapen. Dit is zijn mand. Je moet een bench niet zien als een gevangenis, maar als een box. Gewoon een lekker eigen plekje. Begin dan wel met benchtraining, voor je hem direct een paar uur erin zet. Voer hem daar, geef hem zijn koekjes daar, dan wordt het een prettige plek. Stop hem er noooit voor straf in! Zet hem dan even buiten, een andere kamer of een andere plek, waar hij in ieder geval je niet ziet.
Verder kan ik alleen zeggen, met mijn beagle is het ook goed gekomen. Hij is nu 5 en sloopt niks meer. Dit is vanaf een jaar of twee beter geworden. Het is echt pubergedrag voor zulke hondjes.
Wat ook nog een tip is, ga met hem trainen, niet alleen wandelen, maar om zijn hersenen te stimuleren. Dus agility, verstoppertje met ballen, snoepjes etc. Er zijn zat spelletjes te vinden als je even googled. Dan is hij namelijk niet alleen lichamelijk bezig, met conditie opbouwen, maar ook geestelijk vermoeider.
Verder heb ik eerst geen tips, ik hoop dat je hier wat mee kan. Ik weet hoe frustrerend het is, maar blijf rustig, het komt echt goed. Al zul je dat nu even niet zien.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:42

Youknowme schreef:
Sallandval: Zoals hier boven, als het niet door bv bovengenoemde redenen komt dan word hij idd opgesloten maar dan gewoon in de hal.
Als het door te veel energie komt dan gaat hij deze alleen maar opsparen, ik vind dat hij nog beweging ruimte nodig heeft en hij komt dan alleen te zitten dus heeft ook geen mogelijkheid meer om te spelen.

Maar jij zegt dus eigenlijk niks zeggen en naar zijn mand sturen? Hij moet namelijk wel weten dat hij fout zit en dat hij stout is als hij dat doet.

Nee, want naar de mand sturen is ook aandacht. Elke vorm van aandacht gaat het gedrag versterken. Bovendien zal hij niet op zijn plaats blijven liggen. Een hond hoeft niet te 'snappen dat hij fout zit' het is namelijk geen kind dat je aan het opvoeden bent. Een hond leert door associatie en zal gedrag vertonen dat hem iets oplevert (lekker scheuren is natuurlijk gedrag en levert plezier op, commando's en straf zijn aandacht en controle op mensen en leveren dus ook plezier op).

Het enige dat gaat werken is hem een veilige omheinde plek geven met voldoende te doen (desnoods toegestaan sloopmateriaal zoals knuffels van de kringloop of kartonnen dozen oid)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 19:47

Susanne:
Zo zien wij een bench wel en zijn er op tegen om dieren op te sluiten. Ze doet het altijd met een reden en deze reden willen wij verhelpen ipv weg te stoppen.
Spelletjes doen ze dmv kunstjes aanleren, hem laten speuren. Zal eens googlen naar wat voor dingen er nog meer zijn.

Sallandval: Jij werkt dus niet met het systeem belonen en straffen, dit doen wij wel en ze begrijpen dit ook tot op zekere hoogte.
Als de honden als gekken tekeer gaan omdat er iemand voorbij loopt word hier wat van gezegd en stoppen ze. Zeggen we hier niks van gaan ze vrolijk 30 minuten door.
Ik/wij zijn van mening dat een hond niet door heeft dat deze iets niet mag als je hem niet straft, in het nest zal deze namelijk ook gewoon gestraft worden.

Bedankt allemaal voor de reacties.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:54

Youknowme schreef:
Sallandval: Jij werkt dus niet met het systeem belonen en straffen, dit doen wij wel en ze begrijpen dit ook tot op zekere hoogte.
Als de honden als gekken tekeer gaan omdat er iemand voorbij loopt word hier wat van gezegd en stoppen ze. Zeggen we hier niks van gaan ze vrolijk 30 minuten door.
Ik/wij zijn van mening dat een hond niet door heeft dat deze iets niet mag als je hem niet straft, in het nest zal deze namelijk ook gewoon gestraft worden.

Klopt; niet zomaar hoor daar heb ik goede redenen voor. Lees dit maar eens over 'poisoned cues'. Maar vooral dit over the punishment trap.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 06-10-14 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:59

Youknowme schreef:
Susanne:
Zo zien wij een bench wel en zijn er op tegen om dieren op te sluiten. Ze doet het altijd met een reden en deze reden willen wij verhelpen ipv weg te stoppen.
Spelletjes doen ze dmv kunstjes aanleren, hem laten speuren. Zal eens googlen naar wat voor dingen er nog meer zijn.

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik ben het echt niet met je eens dat het met een reden is. DIT is SPELEN voor een hond. Een frustrerend spelletje voor de eigenaren, maar een leuk spelletje voor de hond. Het is puber gedrag.
Tja en anders wordt het tijd voor een gedragsdeskundige/ hondenfluisteraar.

Ik ben het wel eens met sallandval. Clickertraining werkt geweldig bij drukke honden. Op het moment dat ze 1sec hun mond houden geef je een click (na je aangeleerd hebt wat de click betekend), ze krijgen hun beloning. ze hebben dan heeel snel door dat ze wat krijgen als ze stil zijn en genegeerd worden als ze blaffen. Jack russels zijn super intelligent!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 20:04

Zal het eens doorkijken bedankt.

Susanne: Waarom begint hij er dan nu pas mee? Wil je best geloven hoor! Maar wil toch eerst het andere uitsluiten omdat hij het ook niet dagelijks doet.

Clicker training is hij bekend mee, zo leren wij de commando's aan. De andere honden zijn daar niet bekend mee.
Dit gebruiken we dus niet elke dag, alleen als we het trainen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:14

Sussanne schreef:
Ik ben het echt niet met je eens dat het met een reden is. DIT is SPELEN voor een hond. Een frustrerend spelletje voor de eigenaren, maar een leuk spelletje voor de hond. Het is puber gedrag.
Tja en anders wordt het tijd voor een gedragsdeskundige/ hondenfluisteraar.

Een gedragsdeskundige gaat hetzelfde zeggen als wij hoor want beweging krijgt hij al genoeg, dit is geen trainingsprobleem maar een management probleem. Terriërs zijn gefokt om ondergronds op ongedierte te jagen en deze te verscheuren. Graven en scheuren zijn dan ook de ultieme kick voor deze hondjes en de ultieme beloning.

Citaat:
Ik ben het wel eens met sallandval. Clickertraining werkt geweldig bij drukke honden. Op het moment dat ze 1sec hun mond houden geef je een click (na je aangeleerd hebt wat de click betekend), ze krijgen hun beloning. ze hebben dan heeel snel door dat ze wat krijgen als ze stil zijn en genegeerd worden als ze blaffen. Jack russels zijn super intelligent!

Klopt en aangezien het slopen (graven en scheuren) zelfbelonend gedrag is krijg je dat er echt niet zomaar uit. Truukjes doen en training zijn op zich heel leuk maar alleen als ze puur positief aangeleerd worden. Anders zal het wel worden uitgevoerd maar nooit kunnen dienen als beloning.

Een truukje dat is aangeleerd met positieve bekrachtiging alleen is als een lift naar een leuke bestemming. Als de deuren dicht zijn moet je wachten en als de deuren open zijn betekent dat: je mag de lift in en naar je bestemming! Je hoeft niet de trap op dus de lift is leuk!

Maar wat als de dichte liftdeur gepaard zou gaan met iets negatiefs? Iemand die zegt dat je fout bent als de liftdeur nog dicht is bijvoorbeeld, of een klein elektrisch schokje? Dan ging je misschien toen liever met de trap.

De moraal van het verhaal; clickertraining aangevuld met straf is geen positieve bekrachtiging en werkt veel slechter (maar ongeveer 5 a 10% van de werking zonder straf), daarover gaat ook het eerste artikel. Ik heb nog veel meer artikelen erover trouwens, mocht je interesse hebben. Ook praktijkvoorbeelden.

je hoeft het niet van me aan te nemen hoor, uiteindelijk kom je er vanzelf wel achter.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 20:20

Maar ik neem aan dat je hond daarmee opgevoed moet worden? Dus vanaf pup af aan. Deze hond is geleerd dat als hij iets stouts doet dit verteld word.
Dit moesten wij zelfs op cursus doen.

Mn moeder wilt het nog een week aankijken aangezien ze hem nu eens gestraft heeft. Mocht hij blijven slopen dan gaat hij als ze weg zijn in de hal.

Hij heeft trouwens wel speeltjes die hij mag slopen! En deze sloopt hij geregeld. Toen hij bij mij woonde en hem betrapte op slopen dan pakte ik dat af en gaf hem zijn eigen speelgoed.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:28

Youknowme schreef:
Maar ik neem aan dat je hond daarmee opgevoed moet worden? Dus vanaf pup af aan. Deze hond is geleerd dat als hij iets stouts doet dit verteld word.
Dit moesten wij zelfs op cursus doen.

Tja, de clicker wordt heel vaak icm straf gebruikt ook door veel hondentrainers. Maar dat hebben ze er dan zelf bij bedacht of uitgelegd gekregen door iemand die het niet precies wist.

Het fenomeen van de 'poisoned cue' is al vrij lang bekend en uitvoerig onderzocht maar je moet het net weten.

Je geeft aan dat de hond het bijvoorbeeld verteld wordt als de hond niet mag blaffen als er iemand aan de deur is. Het gedrag stopt op dat moment maar dat wil niet zeggen dat het gedrag voortaan niet meer op zal treden (volgens deskundigen zal het dan juist vaker optreden). Maar omdat het gedrag op dat moment stopt dénken mensen dat het 'vertellen' werkt.

Als hij dmv positieve bekrachtiging geleerd had iets ánders te doen (bijvoorbeeld de deurbel als cue te zien om in zijn mand te gaan) dan zou hij helemaal niet meer gaan blaffen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:30

Slopen is voor een hond een hartstikke leuk klusje. Ze zijn dan zo trots op wat ze hebben gedaan. Gelukkig is het leeftijd gebonden en waait het over. Bij ons is het zo erg geweest dat beide honden en kat 'n een xxl bench gingen als ze alleen thuis waren. Het kon niet anders. Er waren te veel feestjes als ze alleen waren. En zelfs in de bench maakten ze er soms een witte kerst van. Goedkoop ikea dekbed helemaal uit elkaar :+ . Gelukkig hadden we die altijd op voorraad. Flink blok haardhout waren ze ook dol op. En die splinters gingen gewoon de haard weer in.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:37

Youknowme schreef:
Maar ik neem aan dat je hond daarmee opgevoed moet worden? Dus vanaf pup af aan.

Nee hoor, wel is het zo dat de commando's die hij kent zwakker zullen blijven dan de nieuwe commando's die hij zonder straf leert mocht je het gaan proberen.