Verwaarloosde Perzen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Verwaarloosde Perzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 22:53

Heeft iemand tips hoe ik een tot op de huid vervilte kattenvacht wat losser kan krijgen om het weg te kunnen knippen?
Ik heb afgelopen dinsdag twee verwaarloosde Perzen opgevangen en de DA heeft geadviseerd met scheren te wachten tot ze beter zijn (luchtweginfectie en diarree, oa) maar aangezien ze er echt last van hebben probeer ik het met de schaar al wat comfortabeler te maken voor ze.

Verder heeft een van de twee een hele vieze kop, vieze oren enzo. Die vettigheid krijg ik met water niet weg. Wat kan ik gebruiken om dat een beetje schoon te krijgen?

Ze zijn ook erg mager. Ik voer ze nu twee keer per dag een portie brokjes. Niet teveel zodat ze zich niet overeten. Iemand op dat vlak nog aanvullende tips?

Bedankt!

LileNo

Re: Verwaarloosde Perzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:58

Ik zou de porties eten verdelen. Dus 4x op een dag eten geven zodat het verteringssysteem rustig kan wennen. Wegknippen van vilt is bijna niet te doen. Je zit zo op de huid. Scheren is echt de beste oplossing. Je kan kijken als ze bij zijn hoe ver je dan kan komen...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:00

Je hebt bij de blokker van die goedkope trimapparaatjes voor mannen, kreeg ooit de tip van de fokker van mijn huidige Pers om daarmee vervilte plukken weg te scheren ipv met een schaar ivm eventueel knippen in de kat ipv het haar. Misschien is dat iets?

Vieze ogen maak ik nog weleens schoon met wat inzetvloeistof voor lenzen. Ook zo'n tip van een fokker, misschien helpt het ook voor andere vlekken?

Wat betreft voer, heeft de DA niet speciaal voer om aan te komen? Of iets voor zogende katten ofzo? En/of misschien nog een portie extra? Op de pakken voer die mijn kat nu krijgt staat ook altijd een portie voor magere katten vermeld, maar het is toch een beetje passen en meten om uit te vinden op welke hoeveelheid een kat het goed doet, is mijn ervaring.
En zijn ze echt te mager? Ik vond de mijne ook mager, maar mijn DA is vanaf het begin lyrisch over zijn gewicht.
Vorige kat was wel erg mager, maar die kreeg systematisch te weinig brokjes, met systematisch meer kwam ze langzaam maar zeker wel bij, die heb ik nooit speciaal bijgevoerd destijds.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:01

voorzichtig proberen met je vingers te ontklitten.. de kleine viltjes kun je als het goed is er zo uitplukken zonder dat de kat het voelt (dat is gewoon dood).. de grotere plukken heel voorzichtig uiteen werken en kijken of je er wat uit kunt verwijderen.

beste is zorgen dat ze gezond zijn en eventueel onder narcose helemaal kaal als de vervilting compleet en tot op de huid is. dan krijg je het echt niet geknipt of geschoren.

knippen zou ik sowieso niet doen bij ernstige vilt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:14

Mijn tips:
Je kunt de klitten half doorknippen met een scherpe schaar zodat je zeker niet op de huid komt, daarna kun je het gedeelte van de klit dat nog blijft zitten vrij gemakkelijk uitkammen (kam dwars in de klit steken en korte halen maken).

Om de vieze kop en oren wat schoner te krijgen zou je babydoekjes kunnen proberen.
Bij vieze ogen kun je een heel klein beetje boorzalf in de ooghoek doen, meestal zijn de ogen dan na 1 of 2 dagen vanzelf weer schoon.

Succes met het opknappen van je perzen :)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 23:16

Vaker per dag kan ik inderdaad wel proberen, al lukt dat niet altijd omdat ik niet altijd de hele dag thuis ben.
Ze zijn echt te mager, de kater weegt net 3kg en de poes 2,5, ze zijn vel over been, letterlijk.

Ik dacht eigenlijk juist dat snel aankomen juist niet gewenst is, dat je beter rustig kan opbouwen. Ze zijn een jaar aan hun lot overgelaten, dus ik verwacht dat als ze nu met regelmaat gevoerd worden ze snel genoeg bij gaan komen. En dan voer ik ze liever wat ik mijn andere katten ook voer, uit praktisch oogpunt :) Maar idd, het is even aftasten waar ze het goed op gaan doen.

Knippen in de kat is idd eng. Hoe ik het nu doe is de huid een beetje tussen mijn vingers pakken en dan boven mijn vingers knippen. Dat gaat goed, poes is haar vervilte plekken kwijt zonder schrammen. Maar bij de kater zit het er op sommige plekken zo dicht op... Ik overdrijf niet, hij heeft een plakkaat van zeker 3cm vilt zijn rug. De helft ong heb ik er vanaf weten te krijgen al. Je kan het zegmaar een beetje omhoog tillen, de laag haar het dichtst op de huid is heel wollig en knip je zo doorheen.

Lenzenvloeistof of babydoekjes is een goeie! Zo'n trimapparaatje, ik zal eens kijken. Hoewel ik het eng vind om zelf te doen, ik denk idd dat ik ze bij de DA laat scheren als ze beter zijn, dan kunnen ze eventueel onder narcose. Maar tot die tijd wil ik het ze zo comfortabel mogelijk maken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:17

Ik ga mee met de tip van irmaz.
Hoe ik het deed is scherpe schaar, huid vastpakken voorzichtig zodat je weet waar de huid zit.
En dan door de vervilte pluk de schaar prikken en dan de klit doorknippen.
Dan kan je het als het goed is vrij goed verwijderen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:19

Heb je al aan de wormkuren gedacht?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 23:33

Wormkuren heb ik al wel in huis, maar ze zitten nog aan de antibiotica dus ik wilde eigenlijk even wachten tot die kuren afgelopen zijn, anders hebben ze meteen zoveel te verwerken.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:36

Ja, da's wel te licht ja. :\ Vreselijk dat mensen hun dieren zo aan hun lot over kunnen laten. Mijn vorige opvang-pers was ook 2,5 kg toen ik haar ophaalde, maar die was zo gestresst dat ze zichzelf zo ongeveer kaal had gekrabt, ook erg, maar gelukkig dus geen gedoe met klitten gehad.
Huidige bink komt van een fokker vandaan, maar dan als herplaatser. Ik wil nooit meer wat anders dan een Pers, die beesten zijn zo geweldig, maar wilde niet weer de rommel van een ander opruimen. Hij weegt overigens 3,8 kg en dat is voor hem dus schijnbaar perfect.

Super dat je de dieren opvangt en opknapt in elk geval!

NB. vergeet bij het ontwormen dan ook het ontvlooien niet. Maar daar heb je vast al aan wel aan gedacht.

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:41

Als ze echt puur vettig zijn kan je ook droogshampoo voor katten gebruiken of babypoeder?
Ik weet nu niet of dat gaat helpen in zo'n erge situatie maar het kan zeker geen kwaad.

Succes ermee!
Geweldig dat je ze wil helpen!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:47

Je kan bij de dierenarts hill's A/D of recovery van royal canin halen. Dat is echt kracht voer en wordt meestal goed gegeten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:48

Ik heb een keer een verwaarloosde pers overgenomen van een terminale kankerpatient.

De man kon er dus niets aan doen, zijn buurvrouw heeft ze uiteindelijk herplaatst.

mijn pers was helemaal vervilt en onder de kale plekken, vieze oren en 1 oog was helemaal grijs, leek eruit te puilen :(:)

Ik heb hem de volgende dag wel afgeleverd bij de kliniek, voor een algehele apk en onderhoudsbeurt.

Ondanks dat hij slechte bloedwaardes had, is deze toen gewoon geschoren, wat een bevrijding voor dat beestje!
Voor de rest was hij snel opgeknapt, binnen een maand zag hij er weer top uit!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 00:20

Geen pers maar een hond die ook ontzettend vervilt was.Ik ben eerst maar gaan knippen, alles wat er af kon kon eraf. Daarna scheren met een tondeuse. Pas de dag erna zo slim om hem te gaan wassen en het bleek dat hij daardoor wel makkelijker te scheren was.
Qua eten kreeg hij de eerste dagen hills operatievoer. Hij hield werkelijk niets binnen, woog nog geen 2 kilo (moest een oliebol zu x malthezer voorstellen maar hij haalde de helft nog niet eens). Daarna ben ik overgegaan op glutenvrij vlees uit de vriezer. Dat hield hij binnen zonder diarree. Al bij al heeft dat 6 weken geduurd eer hij niet meer alles loosde wat binnenkwam.

Ik geef toe, het is een hond maar wellicht heb je er toch wat aan?
Als het echt niet gaat zou ik ze inderdaad onder narcose laten scheren. Ik merkte bij mijn hondje dat hij heel snel heel erg moe werd van de behandeling en dan moesten we stoppen. Ook die vermoeidheid heeft echt lang geduurd.
Sterkte ermee, lief dat jij ze opvangt. :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 05:14

Bij diarree moet je er goed op letten dat ze niet uitdrogen, zeker aangezien ze alleen brokjes krijgen en geen natvoer (daar zit vocht in).

Ik zou voorlopig aangepaste voeding geven. Later kun je ze hetzelfde geven als je andere katten.

A/D van Hill's is erg goed voor te magere katten. Vinden ze meestal ook erg lekker en makkelijk te eten.

Maar vanwege de diarree (waar wordt die door veroorzaakt?) is Sensitivity Control van Royal Canin of i/d van Hill's ook een goed idee.

Ontwormen kun je gewoon doen, ook al krijgen ze antibiotica. Diarree en ondergewicht kan komen door wormen, en zijn lastiger te behandelen zolang die wormen er zijn. Vergeet ook niet nog tweemaal de ontworming te herhalen elke keer met 4 weken ertussen, om de cyclus te doorbreken.

Twee keer per dag eten is te weinig met het ondergewicht. Later kan het wel weer, maar voor nu zou ik vaker porties geven, liefst ook gesuggereerd natvoer erbij en dus niet alleen brokjes. Brokjes kun je ook gewoon laten staan doorheen de dag. Als je bang bent voor overeten, kun je het geven in een voedselpuzzel. Zo moeten ze elk brokje apart lospeuteren en kunnen ze niet zodanig gaan schrokken dat het er weer uit komt.

Met de vervilting heb ik geen ervaring.

Succes!

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 06:41

Idd, de tip van Irmaz. Klit doorknippen met de schaar. Zelf gebruik ik daar een stofschaar of kappersschaar voor, die zijn extra scherp en trekken niet. Vooral zorgen dat je met zn tweeen bent, want alleen is gewoon niet te doen.

Ook kleine klitten zitten vast aan 'goede' haren, dus ondanks dat het haar dood is, als je eraan trekt voelen ze het ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:23

Ik heb een kam met draaiende tanden, dat helpt herl fijn om de klitten er langzaam uit te kammen. Voor het vilt wegknippen, fröbel ik voorzichtig een kam tussen huid en vilt, pas dan knip ik het vilt weg. Zo voorkom ik dat ik in poes knip bij een beweging.

Super dat je de perzen opvangt _/-\o_

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 07:50

De da adviseerde om ontvlooien ook te wachten tot ze zich beter voelen, ik ga er vanuit dat dat voor ontwormen dan ook opgaat. Wordt de belasting op nieren/lever dan ook niet (te)veel om alles tegelijk te doen? Ik snap dat sommige klachten ermee samen kunnen hangen, maar alles op zijn tijd :) Verder weet ik idd hoe dat werkt met herhalen enzo :)

De gewone klitten gaan prima hoor, ze zijn ook super handelbaar dus dat vergemakkelijkt het allemaal. Het ging me echt om tips waar het vilt zo dicht op de huid zit. Ik ga het met een kam proberen, met de vingers lukt niet.

Natvoer schrokken ze zonder te kauwen weg en dat wordt spugen, vandaar dat ik alleen brokjes heef, die kauwen ze wel. Laten staan heb ik geprobeerd, de kater stopt als hij genoeg heeft, maar poes niet. Die eet tot ze kotst en gaat weer eten. Maar zo'n puzzel heb ik nog ergens liggen, das een goeie! Ze drinken goed. De kater (met de diarree) zelfs veel imo. Waar de diarree door komt weet ik niet, kan me niet herinneren of/wat de da zei maar hij heeft er wel een prikje voor gehad. Het is overigens al minder. Wel nog dun maar geen water meer.

Bedankt iedereen!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:16

Ik zou proberen om de katten een slowfeeder te geven. Een voerbal doet hier wonderen. Het ding is zelden leeg en als meneer honger heeft geeft hij er een extra harde mep tegen aan, waar door de bal door de kamer rolt.

De vacht, tja als de katten echt makkelijk zijn, zou ik toch proberen om ze te scheren. Dat is misschien helemaal niet leuk voor ze, maar nu steeds even gepluk en getrek (beetje oneerbiedig misschien) zullen ze ook niet leuk vinden en op den duur zelfs zat van zijn en zullen ze misschien voor je weg lopen.

Heb je met de DA ook een afspraak gemaakt om nog een keer langs te komen voor een follow up?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:42

Ontvlooien pas ik inderdaad ook mee op, maar de ontworming (in mijn geval Milbemax, ik weet niet hoe het met andere soorten zit) geef ik gewoon wanneer ze in opvang komen, hoe ziek en uitgemergeld ze ook zijn, ook bij kittens. Maar goed, ze gaan er ook niet dood van als je nog een paar dagen wacht hoor :)

Inderdaad is die voedselpuzzel/slowfeeder echt een uitvinding, ik heb hier ook zo'n schrokker en het helpt heel erg.

Natvoer kun je ook in zodanig kleine hoeveelheid geven dat ze kunnen schrokken wat ze willen, het is simpelweg te weinig om ervan te gaan braken (ook dit moet ik met mijn schrokop doen :') )
Van i/d of Sensitivity gaan ze überhaupt nooit (of zeer zelden) braken, zeker als je matige porties geeft. En het helpt in 1 klap ook tegen de diarree.

Diarree gaat namelijk zelden vanzelf weer weg. Het is heel goed dat ze voldoende drinken (als ze teveel drinken toch maar een bloedonderzoekje?) maar de diarree moet ook zsm verdwijnen.

Ik geef hiervoor meestal Kaopectate. Als het dan nog niet overgaat zet ik ze uitsluitend op lichtverteerbare voeding (i/d, Sensitivity, gekookte witte vis of kip). Als de diarree lang genoeg weg is gebleven kijk ik of hij ook wegblijft als ik voorzichtig weer wat gewone voeding ga geven.

Als je geluk hebt komt de diarree puur van wormen. Maar ook dan zijn de darmen vaak aangetast door de langdurige diarree en worminfectie, dus is een herstellend/beschermend medicijn voor het darmstelsel wel aan te raden. Dus Kaopectate of Enterol of iets in die aard. Je DA kan je daar vast mee helpen als de diarree over enkele dagen nog niet weg is. Het moeten echt stevige keutels zijn, ook puddingstructuur is diarree.
(Sorry voor de beeldende beschrijving en sorry als ik nu iemands liefde voor pudding heb verpest :+ )

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 19:40

Ik doe met de vacht heel voorzichtig hoor. Met een dunne puntschaar lukt het heel goed om onder het vilt maar boven de huid te knippen. De enige plekken waarbij de kater (de poes was al heel snel verlost van haar vilt) een beetje wegloopt was bij bijvoorbeeld de achterpoten waar het echt heel erg aan de huid trok van zijn buik. Zijn rug en zijkanten zijn ondertussen viltvrij, alleen nog een paar plukken op zijn buik. Verder genieten ze tijdens het knippen gewoon van alle aandacht <3

Het voeren gaat nu stukken beter, ze moest gewoon even wennen aan regelmatig gevoerd worden, ik kan het nu laten staan en ze overeet zich niet meer. Ook natvoer eten ze nu rustig, geen gespuug meer.

Ik heb ze na jullie adviezen toch maar ontwormd, maar de kater heeft nog steeds diarree. De poes heeft nog steeds erg tranende oogjes (de kater's oogontsteking is over) en lijkt soms wat benauwd, hoewel dat geluid misschien komt door het platte snoetje, maar daarvoor heb ik te weinig ervaring met het ras. Maandag maak ik weer een afspraak weer de DA.

Maar, al met al knappen ze zienderogen op! Ze zijn vrolijker, komen echt aandacht vragen bij je, molesteren enthousiast de krabpaal en spelen zelfs met balletjes! Ze worden echt heel leuk! Moet er maar niet teveel aan denken dat we ze eigenlijk niet willen houden :\

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:53

Waarom zou je deze lieverds niet houden? ;)

Ik heb voor de ogen van mijn katten traansmeer verwijderaar van Beaphar en voor de oren clean ear van Sire. Beiden gehaald bij de dierenwinkel. En wellicht kan de dierenarts een zalf voorschrijven voor de ogen? :)

Al met al, sterkte met de kinders! Hopelijk knappen ze snel op!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 20:24

We hebben al twee katten en eigenlijk vind ik dat wel genoeg :) Ze mogen zolang blijven als nodig hoor, ze móeten niet weg. Maar het is wel mijn insteek om een uiteindelijk een fijne permanente familie voor ze te vinden. Daar ben ik nog helemaal niet mee bezig hoor trouwens, eerst maar is opknappen en lekker bijkomen!

De DA dacht dat de traanogen kwamen door de luchtweginfectie, maar ze kuur die ze daarvoor kreeg is vandaag afgerond. Oogzalf heb ik, voor die andere haha.
Zal is kijken naar die producten, babydoekjes werkte niet zo heel goed, maar misschien heb ik niet de goede. Ben niet zo thuis in die dingen...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:38

Hier werken beide producten prima, heb zelf 2 zieke katten gehad van de week, vooral mijn kleintje van bijna 5 maanden was er erg aan toe. (Niesziekte) zijn hele gezichtje zat vol met smurrie van medicijnen, snot, traanvocht etc.. En dan is een watje met de traanverwijderaar prima om het gezichtje weer schoon te krijgen, lekker zacht spul voor hem!

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:53

Ai.... daar heb je een klus. Er staan zeker goed bruikbare tips in het topic.
Heb zelf ook de nodige ervaring met in de klit zittende perzen maar niet per definitie in slechte conditie. Denk dat het vooral tijd en liefde nodig heeft.
Ik hoop dat ze snel in staat zijn om wel geschoren/gewassen/ontvlooid/ontwormd kunnen worden. Dan kunnen ze aan sterken en komt alles vanzelf goed.
Er vanuit gaande dat er niet nog meer gezondheids problemen spelen natuurlijk.