Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Douraque schreef:Juridisch gezien ontheft een bord niemand van zijn aansprakelijkheid. In beginsel is de eigenaar van het dier aansprakelijk voor de schade die het dier een ander toebrengt. Echter in geval van een inbreker kan het op noodweer worden gegooid of extreme gevallen op noodweerexces
Ik hoop dat de mensen hier op bokt met zgn juridische kennis niet iets anders gaan pretenderen. Ik heb rechten gestudeerd en wat hierboven staat is het meest juiste antwoord.
purny schreef:Lijkt mij de inbreker? Hij komt op gebied van de huiseigenaren waar hij helemaal niks te zoeken heeft.
puppy1128 schreef:Douraque schreef:Juridisch gezien ontheft een bord niemand van zijn aansprakelijkheid. In beginsel is de eigenaar van het dier aansprakelijk voor de schade die het dier een ander toebrengt. Echter in geval van een inbreker kan het op noodweer worden gegooid of extreme gevallen op noodweerexces
Ik hoop dat de mensen hier op bokt met zgn juridische kennis niet iets anders gaan pretenderen. Ik heb rechten gestudeerd en wat hierboven staat is het meest juiste antwoord.
Dus als ik het begrijp: Is het geval van inbreker dus 'eigen schuld' en is er voor eigenaar 'niets aan de hand'?
MayDayParade schreef:Volgens mij ben jij aansprakelijk als jouw hond een inbreker aanvalt in jouw huis. Maar op het moment dat jij jouw hond het commando geeft om aan te vallen, en hij dus onder ápel staat, gaat de Tenzij-clausule in en ben je niet meer aansprakelijk.
Correct me if I'm wrong. Dit heb ik ooit (een jaar of anderhalf terug) in de les gehad.

love_western schreef:Bij ons hangen er wel borden met hier waak ik en er onder artikel 461.

Douraque schreef:En de strafmaat heeft ook te maken met het verleden van de crimineel, de geestelijke gesteldheid onder andere. Mensen denken maar heel simpel over het recht, maar pas als ze het fijne ervan weten kan je hier pas echt over mee praten. Daarbuiten blijft het slechts een ongefundeerde mening, hoewel logisch doch ongefundeerd
Douraque schreef:Dat is dus niet handig, aangezien jij dan aangeklaagd kan worden of de hond moet worden ingeslapen. Ik denk dat beide opties niet aantrekkelijk zijn. Maar in de praktijk valt de inbreker toch als eerste aan, dus is het bijna altijd noodweer