Hond valt inbreker aan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Hond valt inbreker aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 15:08

Wie is er eigenlijk officieel aansprakelijk als je een inbreker in huis hebt en je hond vliegt hem aan?
leek mij eigen schuld dikke bult, maar hoe zit nu echt, kennis zei dat je niet aansprakelijk bent als er een bordje hangt dat er een hond is, maar is dat echt zo, zou toch belachelijk zijn als de inbreker je nog kan aanklagen achteraf? Wie weet echt hoe dit zit?

paardje1983

Re: Hond valt inbreker aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:12

als je een bord heb hangen dat je een hond hebt, dan heb je de mensen gewaarschuwd, en dan is het wie niet lezen wil moet maar voelen

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:16

Juridisch gezien ontheft een bord niemand van zijn aansprakelijkheid. In beginsel is de eigenaar van het dier aansprakelijk voor de schade die het dier een ander toebrengt. Echter in geval van een inbreker kan het op noodweer worden gegooid of extreme gevallen op noodweerexces

Ik hoop dat de mensen hier op bokt met zgn juridische kennis niet iets anders gaan pretenderen. Ik heb rechten gestudeerd en wat hierboven staat is het meest juiste antwoord.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:20

Douraque schreef:
Juridisch gezien ontheft een bord niemand van zijn aansprakelijkheid. In beginsel is de eigenaar van het dier aansprakelijk voor de schade die het dier een ander toebrengt. Echter in geval van een inbreker kan het op noodweer worden gegooid of extreme gevallen op noodweerexces

Ik hoop dat de mensen hier op bokt met zgn juridische kennis niet iets anders gaan pretenderen. Ik heb rechten gestudeerd en wat hierboven staat is het meest juiste antwoord.

Dus als ik het begrijp: Is het geval van inbreker dus 'eigen schuld' en is er voor eigenaar 'niets aan de hand'?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:22

Lijkt mij de inbreker? Hij komt op gebied van de huiseigenaren waar hij helemaal niks te zoeken heeft.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:25

purny schreef:
Lijkt mij de inbreker? Hij komt op gebied van de huiseigenaren waar hij helemaal niks te zoeken heeft.

Ja was dat maar zo.
Waar je in Amerika inbrekers mag neer schieten, moet je hier een inbreker 3x vorderen je huis je verlaten of staande houden.
En je mag niet eens als eerste slaan want dan is het mishandeling. Pas als je inbreker als eerste klappen uitdeelt mag je je verdedigen, en ook maar zover nodig is.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:26

Volgens mij ben jij aansprakelijk als jouw hond een inbreker aanvalt in jouw huis. Maar op het moment dat jij jouw hond het commando geeft om aan te vallen, en hij dus onder ápel staat, gaat de Tenzij-clausule in en ben je niet meer aansprakelijk.

Correct me if I'm wrong. Dit heb ik ooit (een jaar of anderhalf terug) in de les gehad.
Laatst bijgewerkt door Solmyrkvi op 05-10-14 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:27

puppy1128 schreef:
Douraque schreef:

Dus als ik het begrijp: Is het geval van inbreker dus 'eigen schuld' en is er voor eigenaar 'niets aan de hand'?

Nee juist niet,

de eigenaar van de hond is verantwoordelijk voor de daden van dat dier..

Alleen als de eigenaar van het dier Noodweer of Noodweerexces kan aantonen of zeer aannemelijk kan maken zou het kunnen dat de eigenaar van de hond onbestraft blijft voor de aanval.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:28

De inbreker is in eerste instantie al in overtreding daarbij lijkt mij lijkt dat de eigenaar op eigen terrein niet verplicht is om zijn hond aan te lijnen of op te sluiten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:30

Ik vind al die regels wel triest. Mensen moeten van andermans spullen blijven.
Ze nemen zelf toch het risico?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:31

MayDayParade schreef:
Volgens mij ben jij aansprakelijk als jouw hond een inbreker aanvalt in jouw huis. Maar op het moment dat jij jouw hond het commando geeft om aan te vallen, en hij dus onder ápel staat, gaat de Tenzij-clausule in en ben je niet meer aansprakelijk.

Correct me if I'm wrong. Dit heb ik ooit (een jaar of anderhalf terug) in de les gehad.

klopt volgens mij nog niet, want dan gebruik je de hond als wapen tegen de inbreker

Dan ben je juist aansprakelijk voor eventuele schade.. waar het nog 'onopzettelijke' verdediging door de hond kon zijn, stuur je hem opzettelijk als wapen op de inbreker af.

die vlieger gaat alleen op volgens mij op het moment dat jij vanuit je werksituatie een werkhond hebt en je bent beiden aan het werk.. dus een hondenbeleider, een waker met hond en dergelijken.. alleen die mensen mogen vanuit hun beroep op het moment dat ze aan het werk zijn de hond laten 'aanvallen of pakken'. Hobby matig leren pakken en dan thuis op een inbreker afsturen, dan ben je volgens mij aansprakelijk voor de schade die de hond dan aanricht met uitzondering van eerder genoemde noodweer.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:37

elenaMM77: juridisch gezien heb jij het bij het juiste eind.

Aan de overige bokkers: laat het juridische gedeelte aub over aan de mensen die er voor hebben geleerd. Anders krijgt men onwaarheden te horen en nemen ze dat aan voor juist

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:38

Ik ben een beginnend rechten student, maar ik ook netjes in mijn post aangegeven dat het een mening is! :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:53

Douraque schreef:
elenaMM77: juridisch gezien heb jij het bij het juiste eind.

Aan de overige bokkers: laat het juridische gedeelte aub over aan de mensen die er voor hebben geleerd. Anders krijgt men onwaarheden te horen en nemen ze dat aan voor juist

Klopt mijn vorige bericht dan niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:33

Bij ons hangen er wel borden met hier waak ik en er onder artikel 461.

Zodat de inbreker weet waar hij aan begint. Nu zal de mechelse herder nu nog niet zoveel schade aanrichten. Maar over een jaar is dat natuurlijk een ander verhaal.

Voor de labrador hangen er ook zulke borden (woont bij paps) deze is ook zeer waaks. En is al achter inbrekers aangeweest een keer.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 16:39

love_western schreef:
Bij ons hangen er wel borden met hier waak ik en er onder artikel 461.

Ik dacht ook altijd dat je door dat bord, niet meer aansprakelijk bent, ken verschillende stallen waar ze dit bord daarom hebben hangen mocht hun hond wat doen, dus schrik er eigenlijk wel van dat je nog moet aantonen dat het noodweer was.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:40

Dan nog, love western, dat ontheft jou niet van de aansprakelijk als jou hond schade toebrengt aan iemand anders. Ook al is dat een inbreker.

Edit: artikel 461 is dit: " Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie"

Waar staat dat het jouw aansprakelijkheid ontheft? Antwoord: dat staat er niet en je blijft aansprakelijk, tenzij noodweer bij een inbreker

Edit 2: zelfs de politie zegt vaak nog juridisch iets dat niet klopt in deze gevallen. Dat komt doordat zij niet juridisch onderlegt zijn

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:43

Ik heb dit eens opgevraagd bij een jurist hoe dit zit gezien ik zelf ook 3 honden en heb en wel benieuwd was hoe het precies zit. Maar het is inderdaad zo dat je als eigenaar van de hond aansprakelijk bent voor eventueel letsel aan de inbreker, borden of geen borden dat maakt niks uit.
Wel is de vraag natuurlijk wat die man daar te zoeken had en of het geen eigen schuld is. Maar dat zal de rechter dan moeten beoordelen. In eerste instantie ben je als eigenaar dus aansprakelijk.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:51

Men neemt het hier in NL graag op voor misdadigers. Ze hebben recht op privacy, recht op slachtofferhulp... Echt te belachelijk voor woorden. Zo wordt stelen wel heel makkelijk en idd: misdaad loont hier. En wordt je toch gepakt: luxe hotel wat gevangenis genoemd wordt. Of je krijgt een taakstraf die je niet eens of slechts maar een deel hoeft uit te voeren. En als de misdadiger dan aan de schandpaal genageld wordt, zijn het de slachtoffers die aangepakt worden, want ooo die arme dief. Gatver :r

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:55

Misdadigers zijn ook mensen, dat ten eerste. En ten tweede is dat niet enkel in Nederland zo, aangezien de rechten van misdadigers/criminelen Europees zijn vastgelegd. Zou Nederland de leefomstandigheden of rechten versoepelen of verzwaren krijgen wij problemen met Europa. Er zijn kaders vastgelegd in Europese regelgeving. Ben je het er niet mee eens, stem op de juiste partij bij de Europese verkiezingen. Bijv. privacy, ook een crimineel heeft recht op privacy. Doen wij dat niet, dan krijgen wij via het Hof van Justitie op ons kop.

En de strafmaat heeft ook te maken met het verleden van de crimineel, de geestelijke gesteldheid onder andere. Mensen denken maar heel simpel over het recht, maar pas als ze het fijne ervan weten kan je hier pas echt over mee praten. Daarbuiten blijft het slechts een ongefundeerde mening, hoewel logisch doch ongefundeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:56

We hebben dat bord hangen zodat de inbreker weet waar hij aan begint.

En van mij mogen de honden flink losgaan op hem. Zal ze zelfs mee helpen. Daarna zien we wel verder :')

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:58

Dat is dus niet handig, aangezien jij dan aangeklaagd kan worden of de hond moet worden ingeslapen. Ik denk dat beide opties niet aantrekkelijk zijn. Maar in de praktijk valt de inbreker toch als eerste aan, dus is het bijna altijd noodweer

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:59

De eigenaar van de hond is te allen tijden verantwoordelijk voor de daden van de hond. Of er een waakbord hangt of niet... Dat maakt niets uit.

Mijn honden hebben ooit een kat te pakken gehad die bij ons in de tuin liep. Hier waren wij verantwoordelijk voor, ondanks dat het op ons eigen terrein gebeurde.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:10

Douraque schreef:
En de strafmaat heeft ook te maken met het verleden van de crimineel, de geestelijke gesteldheid onder andere. Mensen denken maar heel simpel over het recht, maar pas als ze het fijne ervan weten kan je hier pas echt over mee praten. Daarbuiten blijft het slechts een ongefundeerde mening, hoewel logisch doch ongefundeerd

Maar stel je nou voor... je zus (of wie ook) wordt doodgestoken voor de grap. Kom je in de rechtszaal: "De misdadiger zat op dat moment niet helemaal lekker in zijn vel, dus we geven hem geen straf". Hoe voel je je dan als slachtoffer/nabestaande? Is dat recht?
Europees recht aan m'n reet ik vind dat die straffen veel harder moeten. Zodat mensen eens OPHOUDEN met zulke grapjes, want je krijgt toch geen of minimale straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:13

Douraque schreef:
Dat is dus niet handig, aangezien jij dan aangeklaagd kan worden of de hond moet worden ingeslapen. Ik denk dat beide opties niet aantrekkelijk zijn. Maar in de praktijk valt de inbreker toch als eerste aan, dus is het bijna altijd noodweer

Ze moeten gewoon van mijn spullen afblijven. Dus dan maakt het mij weinig uit als ik aangeklaagd word of niet. Dat de hond aanvalt kan ik weinig aan doen. Dat zit nu eenmaal in die beestjes.