Muizen... 3,5 maand oud, nu al tumor??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Muizen... 3,5 maand oud, nu al tumor??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 21:59

In de hoop dat dit topic gevonden wordt door muizenhoudende Bokkers...

Ik ben momenteel in het bezit van 5 kleurmuisjes. Ik houd nu voor het eerst muizen na een aantal jaren ratten te hebben gehad. De ratten kregen naar verloop van tijd (één al na een jaar) vaak last van tumoren die groter en groter werden. Heel vervelend, en daarom ben ik dan ook een paar jaar huisdierloos geweest; het is namelijk niet leuk om steeds je beestjes op zo'n manier te verliezen.

Mijn muizen komen dagelijks in de hand en nu ontdek ik bij mijn vrouwtje van 3,5 maand(!) net een bultje onder haar kaak/voor een voorpoot. Dit moet ontstaan zijn binnen 2 dagen... en hoewel ze natuurlijk heel klein is en erg beweeglijk (kan het niet goed bevoelen), komt me dit toch wel erg bekend voor... is dit weer een tumor? Of kan het iets anders zijn?

Ik baal hier erg van; ik was me natuurlijk bewust van het feit dat ook muizen best vatbaar zijn voor het ontwikkelen van tumoren maar dit vind ik wel érg jong... komt dit vaker voor? En kan het nog weer weg gaan?

Ik plaats dit bericht ook op het muizenforum maar omdat Bokt toch over het algemeen wat sneller is met reageren hoop ik hier alvast wat informatie op te doen. Alvast bedankt!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:01

Waar heb je ze vandaan? Van een mousery/fokker of de dierenwinkel?

Maeve

Re: Muizen... 3,5 maand oud, nu al tumor??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 22:03

SuperAssie, mijn muizen komen bij een hobbyfokker vandaan. Ik koop bewust niet bij dierenwinkels... vooral om deze reden.

Boxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:05

Een tumor zou kunnen. Een hond van vrienden van ons heeft het ook gehad. (z'n bult) Het kon geen kwaad maar we hebben het voor de zekerheid wel weg laten halen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:06

Tumoren kunnen op alle leeftijden voorkomen. Het zou kunnen komen door de achtergrond van de rat, maar het kan ook pure pech zijn.
Mijn rat, met een prima afkomst, heeft na ongeveer 1 jaar en 8 maanden ook een tumor gekregen. Haar zusje heeft nergens last van.
Het kan zijn dat het aan de genen ligt, maar hoogstwaarschijnlijk is het, heel dom gezegd, pure pech...

Het zou kunnen liggen aan de voeding of te snelle celdeling. Een paard verkeerde, te snel groeiende cellen kunnen bij een klein dier al lijden tot een snel groeiende tumor.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 22:11

Kaus, bedankt voor je reactie. De bult lijkt inderdaad behoorlijk snel groeiend te zijn. Heb je enig idee wat voor voer invloed zou kunnen hebben? Ik heb nog 4 dames zitten namelijk en wil er natuurlijk alles aan doen om de kans te verkleinen.

Ik vind dit toch wel erg jong hoor... maarja, idd pech kan altijd. Ik blijf nog even doorGooglen.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:24

Mijn muisjes (van fokkers) waren eigenlijk allemaal voor het jaar dood, aan verschillende dingen. Tumoren was daar een van, maar ik heb ze ook wel overleden gevonden. Voor mij geen muisjes meer, ik hou het bij mijn ratjes. Die laat ik ook opereren als ze een tumor hebben, die kunnen daar goed tegen en ze worden een stuk ouder dan de muisjes die ik gehad heb. Daarnaast heb je veel meer interactie met ratjes vind ik.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 22:28

MissAnnemijn, juist omdat je met een rat meer opbouwt heb ik bewust gekozen voor muisjes. Ze zijn wat kleiner en makkelijker in een groepje te houden en ik hoopte dat ik me dan minder aan één zou hechten haha. Uiteraard vind ik dit toch ook wel erg... opereren zou ik zelf niet aan beginnen, niet bij muis en bij rat, omdat al mijn ratten tot nu toe meerdere tumoren ontwikkelden waardoor het voor mij zou voelen als dweilen met de kraan open.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:30

Muizen worden toch ook maar een jaar, dan zitten je muisjes al op een derde van hun eindleeftijd.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:32

Hmmm, ik heb eigenlijk weinig verstand van muizen, maar ze lijken mij redelijk vergelijkbaar met ratten qua voeding enz?
Wat bij ratten tumorgroei erg kan versnellen is te veel dierlijk eiwitten. Voor kleintjes (tot 1 jaar bij ratten) is dit nog wel belangrijk om regelmatig te krijgen. Maar daarna hebben ze nog maar heel weinig dierlijk eiwit nodig.
Ook bij muizen is het zo dat ze wel wat dierlijk eiwit nodig hebben, maar niet te veel.

Heb je een foto van de muis?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 22:36

Kaus, ik heb geen foto maar wil wel proberen er één te maken als mijn vriend er morgenavond is. Er fatsoenlijk naar kijken wil al moeilijk door de beweeglijkheid en tegelijk een foto maken lijkt me onmogelijk. Het is in feite een klein zakje schuin onder haar kopje... ach eigenlijk weet ik wel hoe laat het is :-(

Ik weet niet of muisjes maar een jaar leven; ik begreep dat ze in gevangenschap tot wel 3 jaar kunnen worden en dat ze vanaf 3 maand ''volwassen'' en daarmee fokgeschikt waren (al wel eerder geslachtsrijp). Op 3 gezonden voorspoedige jaren had ik ook niet gerekend maar dit...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:38

3 jaar is toch wel heel oud voor een muis. Ik zou rekenen op 1 tot 2 jaar oud als ze geen mankementen hebben.

Opereren zou ik persoonlijk ook niet laten doen. Niet omdat ik niet om mijn dieren geef, maar ik ben bang dat ze de narcose en de operatie niet aan kunnen. Daarbij is de kans vrij groot dat het terug komt.
Krijgt je muis er last van, zou ik haar laten inslapen. Geniet tot die tijd van je muisje.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 22:41

Zucht, ben bang dat er niks anders op zit. Bedankt voor het meedenken. Ik kijk het nog even aan zolang ze er geen last van heeft en anders ben ik al gauw voorstander van liever één dag te vroeg dan één dag te laat. Wel ontnuchterend hoor...

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 23:11

kans op tumor is klein hoor bij zo'n jonkie. denk eerder aan een ontsteking, er zitten daar ook lymfeknopen die kunnen opzwellen. wellicht kunnen ontstekingsremmers of antibiotica helpen, je dierenarts kan je hierbij adviseren

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 23:18

Zit het meer op de borst of echt richting kaak? dan zou het ook nog een ontsteking of kaakabces kunnen zijn.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 07:08

Ik denk hierbij gelijk aan een kaakabces. Zeker omdat het zo snel groeit. Er hoeft maar een wondje te zijn ontstaan door stro of voer en dan kan je dat al krijgen.
Ik zou even langs de dierenarts gaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:19

Meestal worden muizen maar anderhalf jaar. 3.5 maand is erg jong om al een tumor te ontwikkelen, maar het zou wel kunnen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:52

kan goed een abces zijn door een beet onderling of iets dergelijks. Maar tumoren komen ook bij jonge dieren voor.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:42

Ik denk niet dat het een kaakabces is, daarvoor zit het te laag en te ver van de kop. Verder komt wel iedereen (Muizenforum, fokkers) met de optie abces aan zetten. Het punt is alleen, volgens mij zit er geen wondje... ik bel morgen tussen 8 en 9 even naar de dierenarts, dan is er telefonisch spreekuur en wellicht dat ik later op de dag even langs ga.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 10:42

Het bultje lijkt nu toch minder zichtbaar... of in ieder geval, niets meer gegroeid sinds ik het ontdekte. Muisje is nog steeds alert en ziet er gezond uit, vacht normaal en oogjes/neusje schoon. Dus wat het is?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:36

Dat kunnen wij natuurlijk niet voor jou zeggen. Als je het zeker wil weten zou ik even langs de DA gaan.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:40

Ik ben vorig jaar begonnen met muisjes. Ik had er 8. Vanwege een besmettelijk iets in het hok heb ik er nu nog maar twee. Die zijn nu ongeveer een jaar beide.

Ben overigens wel met ze naar de dierenarts geweest toen ze ziek waren. Zou ik in dit geval ook even doen als je wilt weten wat het is.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 19:51

Bedankt beide :-) Ik ga nu niet met haar naar de dierenarts. Het enige symptoom dat ze heeft is een bobbel (die niet groeit, maar misschien zelfs slinkt), ze heeft er geen pijn aan en het is niet warmer dan de rest. Voor een ontsteking ''mis'' ik symptomen en in het geval van een tumor is daar toch niets aan te doen. Mocht ze ziek worden dan ga ik uiteraard langs. Nu even aankijken, ze komt voorlopig meerdere keren per dag in de hand (en de rest ook overigens; ben er behoorlijk van geschrokken).

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:02

Bij een abces is er niet altijd een oppervlakkig wondje te zien. Juist niet zelfs, een abces ontstaat nl als een ontsteking onderhuids gevangen zit. Het wondje kan al een week geheeld zijn terwijl de ontsteking onderhuids verder broeit. Ik zou denk ik toch even langs een DA gaan. Als het een tumor is kan je er niet zo heel veel aan doen, maar als het iets anders is, is er misschien wel een hele makkelijke oplossing voor.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 20:05

Bambolina, zouden er dan bij een ontsteking niet meer syptomen moeten zijn? Mijn ratjes konden echt duidelijk niet fit tonen: rode afscheiding uit oogjes, slechte vacht etc. Dit muisje zit beter in haar vel dan ooit... En het lijkt me dat zo'n ontsteking ook pijn doet?