betrouwbaar of broodfokker, iemand ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

betrouwbaar of broodfokker, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 17:14

Hoi,

Heeft iemand hier ervaring met ''De Hurkse Hoeve'' uit Erp?

Wij zijn namelijk op zoek naar een Labrador pup, en zijn een beetje aan het rond zoeken naar (betrouwbare) fokkers. Zelf heb ik niet veel contacten in die kring dus wil het via deze weg even vragen, omdat ik toch écht zeker wil zijn dat alles goed zit. Weten jullie eventueel een andere betrouwbare fokker die Labrador pups heeft? Alvast bedankt! :)

troi

Re: betrouwbaar of broodfokker, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:16

contact opnemen met de rasvereniging is het meest veilig.

Algemeen, als een fokker meer dan 1 ras aanbied is de kans al redelijk groot dat het om een broodfokker gaat die de puppen importeert uit dubieuze landen..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:24

Een vriendin van mij fokt labradors en is aangesloten bij de rasvereniging.
Je mag me pben.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:55

Ikzelf heb ook labradors en fok heel af en toe een nestje. De Hurkse Hoeve staat niet goed aangeschreven en mijn advies is dan ook om verder te kijken voor een andere fokker. Als je informatie wilt betreffende goede fokkers, stuur me dan gerust een pb.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:00

Meestal zijn die zogenaamde hoeves niet zo betrouwbaar dus ik zeg kijk dan liever even op marktplaats bij een particulier nestje wat in huis opgroeit of als je een wat groter budget hebt toch bij een erkende fokker

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 18:47

Bedankt voor de reacties! shilady, ik heb inderdaad ook al op marktplaats gekeken alleen ben erg bang dat het geen ''goede'' pups zijn om het zo maar te zeggen. Ben zelf ook niet zo heel ervaren op dat gebied, dus ben ik heel erg voorzichtig. Dingen waar ik op moet letten, tips, fokkers, suggesties, waar ik vooral geen pups moet aanschaffen?.. Alles is welkom!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:50

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:56

Voor een goede Labrador pup ( ik neem even aan met stamboekpapier), kun je beter op de website van de NLV (Nederlandse labrador vereniging) kijken.
Hier staan fokkers die zich aangesloten hebben bij de vereniging, je moet dan aan bepaalde eisen en voorwaarden voldoen om te kunnen fokken.
Wij hebben de fokker van onze twee honden er ook op gevonden. Super aardig en super correct en altijd je vragen willen beantwoorden.
En als je iemand vindt met een nestje, gaan kijken en kijken of het een beetje klikt tussen jou en de fokker.
En een Labrador met stamboom hoeft niet beter te zijn, daar hebben wij ook ervaring mee. Maar als er dan wat mee is dan kun je terug en zijn daar ook weer regels voor die vastgelegd zijn in een koop contract.
Hoop dat je zo wat informatie hebt, als je meer informatie wilt mag je altijd pb'en.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:02

Ik vertrouw het voor geen meter! Even snel een blik op de website en je vindt gewoon al dingen die niet kloppen. Er staat een stamboom op de website van een bruine reu genaamd Rover v.d. Lindeboom. Geboortedatum: 26 december 1996. Dan staat er een "certificaat" van van een HD onderzoek afgenomen op 16-01-2003 van dezelfde reu, zelfde nhsb nummer. Mmm... Dan zou de reu dus op 17 jarige leeftijd nog goedgekeurd zijn op zijn heupen...
Ook de andere reu op de website zou op zijn 11 jarige leeftijd nog getest en goedgekeurd zijn op de heupen en ellebogen. Ja.. Ja..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:09

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 20:27

Nogmaals bedankt voor de reacties! Heb net contact gehad met iemand die daar ook een hond vandaan heeft die inmiddels 4 jaar is en goede ervaringen heeft met de kennel! Zou ik dan toch een afspraak maken om te kijken?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:31

annepaardoes schreef:
Ik vertrouw het voor geen meter! Even snel een blik op de website en je vindt gewoon al dingen die niet kloppen. Er staat een stamboom op de website van een bruine reu genaamd Rover v.d. Lindeboom. Geboortedatum: 26 december 1996. Dan staat er een "certificaat" van van een HD onderzoek afgenomen op 16-01-2003 van dezelfde reu, zelfde nhsb nummer. Mmm... Dan zou de reu dus op 17 jarige leeftijd nog goedgekeurd zijn op zijn heupen...
Ook de andere reu op de website zou op zijn 11 jarige leeftijd nog getest en goedgekeurd zijn op de heupen en ellebogen. Ja.. Ja..

7 jarig ipv 17 jarig als je jaartallen kloppen.
In het geval van deze hond eigenlijk net6 aangezien hij in december geboren is.
Laatst bijgewerkt door eline_di op 01-10-14 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:31

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:32

1996 is toch echt 17 hoor! Tenzij het nu nog 2004 zou zijn.......

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:33

Er staat geboren 1996 en gekeurd 2003. Dus onderzocht als net 6 jarige.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:06

das 5 jaar te laat onderzocht... vermoed (kan) aardig gesjoemeld zijn met uitslagen

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:15

Altijd via een rasvereniging kijken zeg ik :j

Ga verder minimaal een keer op bezoek voordat je daadwerkelijk laat weten interesse te hebben voor een pup.

Vind de site van die fokker wel een beetje bijzonder. Lekker persoonlijk zo, zonder de honden met foto's ofzo er op 8)7

Waar je vaak ook wel goed aan kan merken of het een 'bezorgde' fokker is, is of de fokker zelf vraagt of je eerst langs komt. De fokker gaat je dan stiekem keuren of ze jou een geschikte baas achten voor hun pup :+

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 21:21

Hmm, jullie zetten me wel aan het denken zeg! Zag net een advertentie van iemand die eenmalig een nestje wilde met zijn/haar eigen teef.. Iemand die naar de advertentie wil kijken of ik het wel of niet moet vertrouwen? Of de pups er wel goed uitzien.. Ben namelijk heel erg onzeker en voorzichtig, en wil graag een mening van een ander horen, heb trouwens ook nog de advertentie van De hurkse hoeve gevonden, links stuur ik dan via pb.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:25

Ik weet niet hoe het zit bij de labrador maar er is vast wel minimaal één betrouwbare rasvereniging met daarbij behorende vereniging fokkers? Als het een beetje rasvereniging is kun je je daar als 'malafide' fokker niet bij aansluiten :+ Ik zou zo'n rasvereniging fokker uitkiezen. Een aantal bekijken, sites doorneuzen en dan bepalen welke fokkers je wil gaan bezoeken :j Probeer niet te overhaast te handelen.

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:30

Vrienden van mij in Stegeren fokken labradors. Ze krijgen nu een nestje, zojuist om 21.00 uur is het eerste pupje geboren, een zwart teefje. Mocht je geinteresseerd zijn, https://www.facebook.com/trainingsstalk ... ns?fref=nf
Ik ken ze heel goed, en weet dat ze met heel veel zorg en liefde hun pups fokken..

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 21:34

Ik probeer ook fokkers via de rasvereniging te zoeken maar snap echt niet hoe die site werkt :=. Heeft iemand misschien een lijst met wel en niet betrouwbare fokkers? Want vind het best lastig zoeken allemaal.. Kan ik op iemand met een eenmalig nestje afgaan, of hebben jullie zoiets van.. Meh?

@Schimanski, Oh wat een lief idee dat ze net geboren worden! Bedankt voor de link, ik ga even kijken!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:37

Hmm ik zie dat er op de site van NLV inderdaad helemaal geen fokkerslijst is ofzo. Bijzonder :+

Wel heb ik de dekberichten gevonden. Als je je hond hebt laten dekken moet je dat als fokker aangeven bij de rasvereniging. Dus in deze lijst staan fokkers waar binnenkort misschien een nestje komt of waar er al een is: https://www.nlv.nu/fokkenenpups/voorpupkopers/dekberichten.php

Heb verder alleen weinig verstand van de Labrador wereld, dus ik denk dat je het beste advies kan aannemen van een bekende in dit 'vak' :P

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:42

Een bokker die k ken heeft een nest labradors, geen idee of ze nog pups vrij heeft. Ze groeien idd op jn een huiselijke sfeer.

pups zijn uit mijn hoofd nu 5 weekjes

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:44

pfff is moeilijk, tegenwoordig is zomaar een nestje fokken een bron van inkomsten, vele trappen erin en denken van als ze het een x doen zijn het geen broodfokkers, maar als ze het niet op de juiste manier aanpakken zijn dit juist nog grotere broodfokkers dan de handelaren in pups.

men gaat er al gauw vanuit als mensen een x een nestje fokkken hoeven de ouderdieren nergens aan te voldoen, niets iets minder waar, juist de gezondheidsuitslagen (en dan heb ik het niet over een bezoekje aan de da om te kijken of ze gezond zijn) maar de rontgensfoto's officieel beoordeeld op HD, ED OCD uitslagen van het spiegelen van de ogen, dit moet trouwens jaarlijks. eventueel dna testen op verschillende ziektes en erfelijke aandoeningen.

alleen de kosten al van dat lijstje kost al meer dan een nestje op zal brengen, dus een eenmalig nestje fokken dekt deze kosten niet eens.

dan moet er ook nog gekeken worden naar een passende reu, voldoet deze wel aan alle rastypische eigenschappen die bij de teef passen, of wordt er alleen gekeken naar de ene kleurtje dat zo lekker verkoopt...

tuurlijk zijn er ook serieuze fokkers die inderdaad maar een nestje willen van een bepaalde lijn, teef of reu, en die al die kosten op de koop toenemen omdat dat nu eenmaal het beste resultaat geeft op zoveel mogelijk gezonde pups.

dus als je een pup wil gaan bekijken, neem dat soort dingen ook mee in je onderzoek, goede fokkers late graag de uitslagen en bevindingen zien, daar zijn ze trots op, willen ze dat niet.... dan klopt er ergens iets niet.

fokkers aangesloten bij de rasvereniging of fokkervereniging moeten met hun fokdieren en kennel aan bepaalde eisen voldoen, dus hebben al een keurmerkje voor, daar zijn die uitslagen allemaal al geregistreerd etc. dus dat vooronderzoek kan je sneller gedaan hebben door hun te raadplegen.

en echt een hond via de rasvereniging hoeft niet duurder te zijn dan die van de buurvrouw op de hoek die geen stambomen heeft aangevraagd voor haar pups want wat heb je er aan??? zijn alleen maar extra kosten voor de koper zeggen ze dan. in de praktijk is dat helemaal niet zo op de site van de raad van beheer kan je de kosten bekijken die een fokker betaald voor de stambomen het chippen en registeren en dat is echt niet zo hoog als veel broodfokkers beweren.

alle info op de site van de nlv te vinden onder algemeen, dekreuenlijsten, pupbemiddeling, info etc.

neem de tijd je zit er voor een jaar of 15 aan vast misschien dan kan dat uurtje neuzen op de site er ook wel bij.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:52

speurneusc schreef:
pfff is moeilijk, tegenwoordig is zomaar een nestje fokken een bron van inkomsten, vele trappen erin en denken van als ze het een x doen zijn het geen broodfokkers, maar als ze het niet op de juiste manier aanpakken zijn dit juist nog grotere broodfokkers dan de handelaren in pups.

men gaat er al gauw vanuit als mensen een x een nestje fokkken hoeven de ouderdieren nergens aan te voldoen, niets iets minder waar, juist de gezondheidsuitslagen (en dan heb ik het niet over een bezoekje aan de da om te kijken of ze gezond zijn) maar de rontgensfoto's officieel beoordeeld op HD, ED OCD uitslagen van het spiegelen van de ogen, dit moet trouwens jaarlijks. eventueel dna testen op verschillende ziektes en erfelijke aandoeningen.

alleen de kosten al van dat lijstje kost al meer dan een nestje op zal brengen, dus een eenmalig nestje fokken dekt deze kosten niet eens.

dan moet er ook nog gekeken worden naar een passende reu, voldoet deze wel aan alle rastypische eigenschappen die bij de teef passen, of wordt er alleen gekeken naar de ene kleurtje dat zo lekker verkoopt...

tuurlijk zijn er ook serieuze fokkers die inderdaad maar een nestje willen van een bepaalde lijn, teef of reu, en die al die kosten op de koop toenemen omdat dat nu eenmaal het beste resultaat geeft op zoveel mogelijk gezonde pups.

dus als je een pup wil gaan bekijken, neem dat soort dingen ook mee in je onderzoek, goede fokkers late graag de uitslagen en bevindingen zien, daar zijn ze trots op, willen ze dat niet.... dan klopt er ergens iets niet.

fokkers aangesloten bij de rasvereniging of fokkervereniging moeten met hun fokdieren en kennel aan bepaalde eisen voldoen, dus hebben al een keurmerkje voor, daar zijn die uitslagen allemaal al geregistreerd etc. dus dat vooronderzoek kan je sneller gedaan hebben door hun te raadplegen.

en echt een hond via de rasvereniging hoeft niet duurder te zijn dan die van de buurvrouw op de hoek die geen stambomen heeft aangevraagd voor haar pups want wat heb je er aan??? zijn alleen maar extra kosten voor de koper zeggen ze dan. in de praktijk is dat helemaal niet zo op de site van de raad van beheer kan je de kosten bekijken die een fokker betaald voor de stambomen het chippen en registeren en dat is echt niet zo hoog als veel broodfokkers beweren.

alle info op de site van de nlv te vinden onder algemeen, dekreuenlijsten, pupbemiddeling, info etc.

neem de tijd je zit er voor een jaar of 15 aan vast misschien dan kan dat uurtje neuzen op de site er ook wel bij.

Amen _O-

Naast de kosten van alle gezondheidsonderzoeken heb je ook (vooral bij bepaalde rassen) nog dikke kans op enorme kosten van mislukte dekkingen. Ik weet niet hoe het bij de labrador zit, maar bij de American Akita kan een dekking zo minimaal één pup kosten. Een American Akita pup kost al gauw 1500 euro. Kan meer of minder zijn, afhankelijk van de ouders.

Als je op een heel serieuze en correcte manier bezig bent met het fokken van een bepaald hondenras, geloof ik niet dat je er veel aan overhoudt qua geld als je alles zou optellen en over een jaar of 5 zou bekijken. Misschien dat veel 'bewuste' fokkers er zelfs bij inschieten. Ik maak het van héél dichtbij mee dus, ik kan het zeggen :+