speurneusc schreef:pfff is moeilijk, tegenwoordig is zomaar een nestje fokken een bron van inkomsten, vele trappen erin en denken van als ze het een x doen zijn het geen broodfokkers, maar als ze het niet op de juiste manier aanpakken zijn dit juist nog grotere broodfokkers dan de handelaren in pups.
men gaat er al gauw vanuit als mensen een x een nestje fokkken hoeven de ouderdieren nergens aan te voldoen, niets iets minder waar, juist de gezondheidsuitslagen (en dan heb ik het niet over een bezoekje aan de da om te kijken of ze gezond zijn) maar de rontgensfoto's officieel beoordeeld op HD, ED OCD uitslagen van het spiegelen van de ogen, dit moet trouwens jaarlijks. eventueel dna testen op verschillende ziektes en erfelijke aandoeningen.
alleen de kosten al van dat lijstje kost al meer dan een nestje op zal brengen, dus een eenmalig nestje fokken dekt deze kosten niet eens.
dan moet er ook nog gekeken worden naar een passende reu, voldoet deze wel aan alle rastypische eigenschappen die bij de teef passen, of wordt er alleen gekeken naar de ene kleurtje dat zo lekker verkoopt...
tuurlijk zijn er ook serieuze fokkers die inderdaad maar een nestje willen van een bepaalde lijn, teef of reu, en die al die kosten op de koop toenemen omdat dat nu eenmaal het beste resultaat geeft op zoveel mogelijk gezonde pups.
dus als je een pup wil gaan bekijken, neem dat soort dingen ook mee in je onderzoek, goede fokkers late graag de uitslagen en bevindingen zien, daar zijn ze trots op, willen ze dat niet.... dan klopt er ergens iets niet.
fokkers aangesloten bij de rasvereniging of fokkervereniging moeten met hun fokdieren en kennel aan bepaalde eisen voldoen, dus hebben al een keurmerkje voor, daar zijn die uitslagen allemaal al geregistreerd etc. dus dat vooronderzoek kan je sneller gedaan hebben door hun te raadplegen.
en echt een hond via de rasvereniging hoeft niet duurder te zijn dan die van de buurvrouw op de hoek die geen stambomen heeft aangevraagd voor haar pups want wat heb je er aan??? zijn alleen maar extra kosten voor de koper zeggen ze dan. in de praktijk is dat helemaal niet zo op de site van de raad van beheer kan je de kosten bekijken die een fokker betaald voor de stambomen het chippen en registeren en dat is echt niet zo hoog als veel broodfokkers beweren.
alle info op de site van de nlv te vinden onder algemeen, dekreuenlijsten, pupbemiddeling, info etc.
neem de tijd je zit er voor een jaar of 15 aan vast misschien dan kan dat uurtje neuzen op de site er ook wel bij.
Amen
Naast de kosten van alle gezondheidsonderzoeken heb je ook (vooral bij bepaalde rassen) nog dikke kans op enorme kosten van mislukte dekkingen. Ik weet niet hoe het bij de labrador zit, maar bij de American Akita kan een dekking zo minimaal één pup kosten. Een American Akita pup kost al gauw 1500 euro. Kan meer of minder zijn, afhankelijk van de ouders.
Als je op een heel serieuze en correcte manier bezig bent met het fokken van een bepaald hondenras, geloof ik niet dat je er veel aan overhoudt qua geld als je alles zou optellen en over een jaar of 5 zou bekijken. Misschien dat veel 'bewuste' fokkers er zelfs bij inschieten. Ik maak het van héél dichtbij mee dus, ik kan het zeggen