Teefje heeft groenige afscheiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Teefje heeft groenige afscheiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 16:56

Sinds vanmiddag heeft onze berner afscheiding. Het is erg slijmerig en droop zo uit haar doos. Vanmiddag was het nog doorzichtig, nu is het groenig. ( geen pus groen) hen de DA gebeld vanmiddag, toen het nog doorzichtig was dus, en die zei dat ik het nog maar even moest aankijken. Echter heb ik er niet echt een goed gevoel bij..

Herkennen jullie deze symptomen? Ik ga denk ik morgenochtend gewoon even langs de DA.
Ze moet overigens wel binnenkort loops worden en ze is niet gesteriliseerd .

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:58

Hoe oud is ze?
Klinkt als een pyometra, ontsteking in de baarmoeder.. Gebeurd helaas erg vaak bij honden die niet gesteriliseerd zijn. Ik zou proberen vandaag nog een afspraak te maken bij je DA. Mocht het echt een pyo zijn ben je daar het liefst zo snel mogelijk bij ivm het heel ziek kunnen worden van de enorme hoeveelheid bacteriën.
Sterkte voor je hond!

moyra

Re: Teefje heeft groenige afscheiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:00

Ik moet ook gelijk aan een baarmoeder ontsteking denken.
Hier moet je zeker niet te lang mee doorlopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:00

Bij groenige afscheiding zou ik meteen naar de dierenarts gaan. Een baarmoederontsteking kan heel snel fataal worden omdat het snel erger wordt meestal.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 17:03

Ze is net een jaar.. De afscheiding stinkt niet trouwens

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:04

Hier ook een teefje gehad met groenige afscheiding, ook niet stinkend. Direct dezelfde avond nog naar dierenarts geweest, en een week later was ze gesteriliseerd, met alles er uit. Was inderdaad ook een baarmoederontsteking. Bij de hond van mijn zus net zo. Vrijdagavond geconstateerd, zaterdag lag ze op de operatietafel.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:09

M_aaike schreef:
Ze is net een jaar.. De afscheiding stinkt niet trouwens

Is ze nog vruchtbaar?
Ik zou met zulke symptomen echt niet afwachten. Een onbehandelde pyometra is dodelijk.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:12

MalaQ schreef:
Hoe oud is ze?
Klinkt als een pyometra, ontsteking in de baarmoeder.. Gebeurd helaas erg vaak bij honden die niet gesteriliseerd zijn. Ik zou proberen vandaag nog een afspraak te maken bij je DA. Mocht het echt een pyo zijn ben je daar het liefst zo snel mogelijk bij ivm het heel ziek kunnen worden van de enorme hoeveelheid bacteriën.
Sterkte voor je hond!

Bij een pyometra is de baarmoedermond nog gesloten; hierbij heb je dus juist géén uitvloeiing. Dit klinkt dus juist niet als een pyometra maar als een endometritis. Maargoed, dat verschil is hier natuurlijk helemaal niet zo relevant....

Ts; Hoe oud is je hond? Is je hond ook ziek? Je zou zelf even de temperatuur kunnen opnemen; tussen de 38 en 39 is normaal voor honden. Wanneer is ze voor het laatst loops geweest?

Sterkte ermee!

Edit: zag een antwoord op mijn vraag al in de OP staan ;)
Laatst bijgewerkt door switt op 01-10-14 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:12

Naar de dierenarts. Ik heb helaas bij genoeg operaties geassisteerd van honden die veel te laat bij de dierenarts werden gebracht. Bij enkele was de baarmoeder zo aangetast dat ie knapte bij de minste aanraking en dan heb je dus een buik vol pus. En dat wil je echt niet.

En als je echt te laat bent is het fataal.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 17:15

We zijn onderweg naar de dierenarts!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:17

Bij onze oude labrador waren we ook maar net op tijd. Een paar uur later en we waren haar verloren. Toonde niet ziek maar had opeens wat groenige afscheiding in de middag. S avonds naar de dierenarts gegaan en meteen geopereerd.

Mooi, nu duimen op een goede afloop.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:20

Succes!!
Klinkt idd als een baarmoeder ontsteking..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:23

Succes! Houd je ons op de hoogte?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:32

M_aaike schreef:
We zijn onderweg naar de dierenarts!

Succes! Houd ons op de hoogte!! :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:38

goed dat je gaat, groene afscheiding is een spoedje dat is een ontsteking aan de baarmoeder of vagina (hoogstwaarschijnlijk baarmoeder).

beste wat je eigenlijk kunt doen is als de ontsteking verdwenen is haar laten steriliseren als dat nog niet is gedaan...Castreren dus eigenlijk.. volledige verwijdering, niet doornemen eileiders.. mocht ze al 'gesteriliseerd zijn', dan is het wijs om bij de da die dat gedaan heeft te checken 'hoe' hij dat gedaan heeft.. dmv sterilisatie of castratie.. Omdat Castratie iets ingrijpender is wil men bij grote honden nog wel eens echt steriliseren (met dus kans op ontstekingen in de baarmoeder op latere leeftijd eventueel)

hopelijk is alles straks weer helemaal in orde

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:47

Succes met je hond! Hopelijk komt ze er snel weer bovenop

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 18:59

Bedankt voor de snelle antwoorden! We zijn inmiddels terug en het is inderdaad een baarmoederontsteking. Volgens de DA waren we er echt heel vroeg bij en hebben we eerst ontstekingsremmers en antibiotica mee gekregen. Wanneer dit niet aanslaat of wanneer de ontsteking terug komt zal er wel geopereerd moeten worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:05

switt schreef:
MalaQ schreef:
Hoe oud is ze?
Sterkte voor je hond!

Bij een pyometra is de baarmoedermond nog gesloten; hierbij heb je dus juist géén uitvloeiing. Dit klinkt dus juist niet als een pyometra maar als een endometritis. Maargoed, dat verschil is hier natuurlijk helemaal niet zo relevant....

Ts; Hoe oud is je hond? Is je hond ook ziek? Je zou zelf even de temperatuur kunnen opnemen; tussen de 38 en 39 is normaal voor honden. Wanneer is ze voor het laatst loops geweest?

Sterkte ermee!

Edit: zag een antwoord op mijn vraag al in de OP staan ;)

Je hebt een open en gesloten pyometra ;) http://dierenziekenhuizen.nl/baarmoeder ... etra-hond/

Goed dat je bent heen gegaan TS. Zou het goed in de gaten houden. Medicatie is zelden voldoende.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:17

mooi dat je er vroeg bij bent TS misschien is het verstandig deze teef toch te castreren?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:21

Fijn dat je er zo vroeg bij was!
Ik zou persoonlijk ook deze teef zsm laten castreren. Ben je van al het gedoe af :) Antibiotica is, zoals Wilawander ook al zei, zelden afdoende helaas.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 19:33

Wanneer het niet aanslaat zullen we haar zeker laten castreren. :)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:59

Wilawander schreef:
Je hebt een open en gesloten pyometra ;) http://dierenziekenhuizen.nl/baarmoeder ... etra-hond/

Goed dat je bent heen gegaan TS. Zou het goed in de gaten houden. Medicatie is zelden voldoende.

Je hebt twee soorten baarmoeder ontsteking: eentje met een gesloten baarmoedermond en een waarbij de baarmoedermond wel open is. Bij een pyometra is de baarmoederwand gesloten en bij een endometritis niet. Ik denk dat het het zo op die site staat om het gemakkelijk te houden.

Hopelijk knapt ze snel weer op al denk ik dat een operatie niet onverstandig is, ookal gaat het nu beter is de kans dat het weer terug komt ook erg groot.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:15

No offence, maar wat doet het er toe. We bedoelen allemaal hetzelfde ;)

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:51

switt schreef:
Wilawander schreef:

Je hebt twee soorten baarmoeder ontsteking: eentje met een gesloten baarmoedermond en een waarbij de baarmoedermond wel open is. Bij een pyometra is de baarmoederwand gesloten en bij een endometritis niet. Ik denk dat het het zo op die site staat om het gemakkelijk te houden.

Hopelijk knapt ze snel weer op al denk ik dat een operatie niet onverstandig is, ookal gaat het nu beter is de kans dat het weer terug komt ook erg groot.

Dit is niet waar. Bij een endometritis is er een ontsteking van het endometrium, er is dan geen pus in de baarmoeder, want bij pus is er sprake van een pyometra (pyo=pus). Bij een pyometra kan de baarmoedermond open of gesloten zijn. Bij een endometritis overigens ook, afhankelijk van waar de hond in haar cyclus zit.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:54

Heeft ze koorts? Zo niet zou ik haar zo snel mogelijk laten opereren. AB werkt maar in enkele gevallen en dat moet je een hond opereren die wrs nog zieker is dan dat ze nu is.