Volgtopic Thebbie, van zwak naar sterk!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Volgtopic Thebbie, van zwak naar sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:15

'Elleu!!

Ik ben vandaag naar een fotomeeting geweest, en op de terugweg kwamen we een klein egeltje tegen in de berm. Duidelijk nog een jong ding, en even gauw wat foto's gemaakt. Eerst had ik geen wantrouwen, tot ik steeds van die vieze vliegen eromheen zag zitten. Daarna ben ik beter gaan opletten, hij kwam ook vrij versuft over. Ik heb een deken gepakt en eens gekeken, ja hoor! vliegeneitjes! Ik heb van de dierenopvang geleerd hoe ik dit moet aanpakken, dus daar gingen we dan hoor. Op weg naar huis met de, inmiddels tot Thebbie omgedoopte, egel.

Thuis heeft Thebbie een badje gekregen en ben ik voorzichtig met een tandenborstel aan de gang gegaan. Gauw een hokje klaargemaakt, voer en water voor hem neergezet, afgedroogd en erin gezet.
Thebbie zal een klein tijdje bij ons gaan aansterken, en vervolgens gaan we hem in het bos, of bij ons in de boswal weer vrij zetten.

Waarom Thebbie? Simpel; 'T hebbie nou gegaan jij kleine mafkees? :+
Afbeelding
Kleine Thebbie in zijn badje :D

Volgen jullie mee met dit hopelijk korte avontuur? *\o/*

MarlindeRooz

Re: Volgtopic Thebbie, van zwak naar sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:17

Ach wat een schatje! <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:21

Oeh leuk, een egeltje <3 !!! Ik volg !
Heb hier in de tuin ook al jaren een hele bende zitten ! Vanmiddag kwam er ook zo'n jonkie even voorbijgewandeld aan het terras richting de waterbak...ging ie effe lekker drinken :P
Hopelijk knapt Thebbie snel op met jouw goede zorgen !

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:27

Ach gossie <3 I'm in love :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:53

Ik werk bij de dierenambulance en ben deze week nog met een jong egeltje bij de dierenarts geweest.
ook dit egeltje zat onder de vliegeneitjes,deze hebben we zo veel mogelijk verwijderd met een vlooienkam.
daarna moest het diertje zo snel mogelijk naar de opvang om daar verder behandelt te worden.
je krijgt nooit alle eitjes er uit en diegene die zijn blijven zitten komen snel uit waardoor het diertje onder de maaien komt te zitten.
ik weet noet of een badje voldoet om de eitjes weg te krijgen
het lijkt me beter om hem naar een opvang te brengen waar hij beter verzorgt kan worden.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 08:01

Thebbie zijn eitjes heb ik dan ook niet met een vlooienkam verwijderd, maar met een tandenborstel. Op die manier kan ik, in combinatie met het badje, wel overal bij komen. Gisteren kon ik al niks meer vinden, en vandaag krijgt hij weer een controleronde. Ik heb jarenlang bij een opvang geholpen waar ze dit ook zo deden, en zodoende weet ik dat dit met voldoende zorg al genoeg kan zijn :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:32

Hoe is het nu met hem?
doe je nog iets in het water van het badje,of alleen water(kan ik misschien weer wat van leren)?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:33

Ahhh <3

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 00:50

Hij geniet volop van zijn eten. De eerste dag at hij niet veel, dag twee kreeg hij de smaak van slakjes te pakken, en nu scharrel ik zelf in de boswal rond en alles qua insect wat het wil eten verzamel ik en zet ik in een bakje in zijn hok. Op die manier kan hij zelf lekker rond scharrelen daar om zijn eten bij elkaar te zoeken.

Alle eitjes zijn weg, ik heb heb gisteren nog een keer gebadderd en ik zie geen eitje meer zitten! *\o/* Ook zweven er geen vliegen meer om hem heen, dus dat is een goed teken :D Voor het badje gebruikte ik een druppeltje babyshampoo :j

Oftewel, we gaan nu gelukkig al de laatste fase in; aansterken :D

En dan nu voor de goede foto's...hier is, zoals mijn vader hem nu noemt :'), Thebtheb!
Dit was voordat we hem meenamen, dus toen ik hem nog in de berm zag :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:59

Lief snoetje !! <3 Dankzij jouw goede zorgen wordt ie weer helemaal fit !

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:33

Oh leuk wat een snoesje. :D
Ga je hem houden?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 14:34

Nee, hij gaat gewoon weer het wild in. Behalve dat ik tegen het wild vangen en dan houden ben, is het ook nog eens niet toegestaan volgens de wet :j

Maar, het bied wel openingen voor een witbuikegel. Mijn moeder begint nogal verliefd te worden op egels :')

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:37

Hopelijk is hij snel weer topfit!

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:39

ahh wat een snoetje <3
hopelijk komt hij er snel weer bovenop!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:44

Wat een dotje! En met goede zorgen, komt hij er vast weer helemaal bovenop.

Een witbuikegel gaat 'm ook niet meer worden voor je ben ik bang, want die stat sinds 1-1-2014 ook op de verboden lijst. Alleen de dieren die al als huisdier gehouden werden, mogen blijven geloof ik, maar geen nieuwe meer.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 14:47

Hmm, ik dacht dat die lijst er nog niet compleet door was..Bepaalde hamsters mochten ook niet meer gehouden worden namelijk :P
Afijn, dat is nog even een onderzoekje waard dus :j

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:49

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 14:54

Maar op die lijst staat ook de Siberische hamster, en die zijn ook nog gewoon in de dierenwinkel te vinden :') Beetje vaag dus :') Ach nouja, dan heeft mijn moeder pech :P Ik vind mijn ratten al schattig genoeg :=

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:56

Aan die lijst klopt werkelijk niks. De goudhamster mag opeens ook niet meer terwijl die dieren echt geen gevaar zijn. Ik denk wel dat die lijst nog wordt aangepast. Vraag me alleen af hoe ze alles gaan controleren.. Er leven zo'n 16 miljoen mensen in nederland. :+

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:15

Er wordt inderdaad nog gewerkt aan die lijst, of eigenlijk zijn ze bezig met het opstellen van een positieflijst. Deze info kun je vinden op de site van de rijksoverheid, daar staat ook een link naar Besluit houders van dieren. Het gaat me wat ver om die nu helemaal door te lezen, maar goed er is dus een lijst 2014 die alweer deels achterhaald is en per 2015 komt er een positieflijst.

Meet over hoe ze naar die positieflijst toewerken, ishier te vinden. Daar staat ook al een lijstje van zoogdieren die sowieso op de positieflijst komen te staan, waaronder de goudhamster (Syrische hamster). En er staat een link naar de lijst met nog te beoordelen dieren, waaronder de witbuikegel.

Ik had in eerste instantie alleen gezocht op 'verboden witbuikegel' en kwam zo bij die eerste lijst. Net niet hard genoeg gespit dus, maar wel informatie om alvast rekening mee te houden, lijkt me.

Verder neem ik aan dat eigenaren hun huisdier dat straks de lijst niet haalt, mogen houden, want er komt een overgangsregeling. Zij moeten dan denk ik hun huisdier laten registreren bij de DA, zodat ze kunnen aantonen dat ze het dier al hadden voordat de nieuwe wetgeving inging. En dan is het aan de mensen bij de overheid om te bedenken hoe ze willen gaan controleren op illegaal fokken en verkopen van de betreffende dieren.

Maar goed, daar gaat dit topic natuurlijk niet over. Ik hoop vooral dat Thebbie goed aansterkt en straks weer van de vrijheid kan gaan genieten. TS denk je dat het nog gaat lukken voor de winterslaapperiode, of laat je Thebbie evt bij jullie overwinteren om daarna uit te zetten?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 16:21

Ja, dat ze er nog druk mee zijn hoorde ik inderdaad :j Al zouden er bepaalde dingen toen nog wat vreemd zijn, zoals dat een waterbuffel wel mocht, maar een hamster niet :')
Dankje voor de informatie in ieder geval! :j

We gaan het even aankijken. Je merkt dat hij nog te dun is nu, zeker rekening houdende met dat de winter op komst is. Mocht hij niet sterk genoeg zijn overwintert hij bij ons inderdaad. We hopen dat hij gewoon snel sterk genoeg is om weer lekker rond te kunnen scharrelen als een vrij man :D dat zou het mooiste zijn :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 11:42

Afbeelding
Afbeelding

Gisteravond lekker slakje eten :D
Heb net meelwormen gehaald, kijken wat hij daar van vind :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 13:32

Oi oi, cruciaal moment nu. Hij wilde niet meer eten en begint nu ineens hard achteruit te gaan. Hij ligt mu lekker warm bij mij onder het shirt, lichaamswarmte delen. Hoop dat het gaat lukken, die kleine vent. Grote kans dat zijn ma hem daarom heeft achtergelaten, dat zij al wist dat er meer mis was :(

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:36

Aah hoe is het nu met hem?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:48

Ai, da's niet te best nieuws :(
Hopelijk herpakt de kleine zich en wordt hij alsnog helemaal gezond !