Toen ik net met mijn bureaustoel achteruit reed hoorde ik mijn rat heel hard piepen. Ze sprong in paniek weg maar dat lukte niet, toen zag ik dat ik met mijn stoel op haar staart stond! Snel eraf gerold natuurlijk en toen schoot ze weg, onder de kast. Ik heb haar er even onderweg gekregen maar ik krijg haar niet te pakken. Ze houdt haar staart in haar pootjes en likt er aan. Er zit wat bloed op ongeveer 2 centimeter van het puntje en vanaf daar is haar staart wat wittig. Het zijn echt de laatste 2 centimeters die wit zijn. De rest is nog normaal.
Ik probeer haar te pakken maar het lukt niet. Het is nu al een half uur geleden. Als ik haar te pakken krijg, wat moet ik doen? Met rust laten, voelen of het nog pijn doet, iets kouds erop, naar de DA? Ze lijkt er naar van want ze zit stil in een hoekje en bijt chagrijnig als ik haar met een kledinghanger onder de kast vandaan probeer te krijgen. Na een paar minuten geef ik het steeds op en dan probeer ik het weer, maar niks werkt!
Ach hemel wat sneu ! Misschien toch proberen te vangen en even naar de da ? Alleen gaat vangen ongetwijfeld niet lukken, even wat hulp vragen ? En pas op voor je vingers Sterkte met het arme dier
AustriaTrick
Geplaatst: 27-09-14 15:27
Zo ie zo niet handig dat je er weer af bent gerold.. Je had van je stoel moeten stappen en de stoel er af moeten tillen. Nu heeft ze dubbel op gekregen.
Foto van het staartje? Anders als je het niet vertrouwd even DA bellen.
Sterkte
maximuss
Geplaatst: 27-09-14 15:27
Veel kans dat de er geen bloedtoevoer meer is naar het "witte" deel en dan gaan ze het wrs moeten amputeren dus ik zou wel zsm naar de DA gaan.
melaniepk
Geplaatst: 27-09-14 15:28
Jeetje nee daar denk je ook echt aan op zo'n moment AustriaTrick
Ik zou iig de da direct bellen voor advies, ik denk idd dat de bloedtoevoer er niet meer is en dat kan erg veel pijn geven! Even wat lekkers als kaas oid in een doos leggen en snel kantelen zodra hij er in gaat. Vanuit de doos dan proberen te pakken.
Van de stoel afstappen was beter geweest ja, maar ik schrok me wild! Ik zal foto's plaatsen als ik haar gevangen heb. De kast is net te laag om met mijn arm onder te komen, daarbij is ze ook wat bang en zal ze dus bijten als ze in het nauw gedreven zit, zoals ze nu dus is.
Ik zal eerst de DA bellen als ik haar heb. Voel me zo schuldig
Telpeva
Moderator Algemeen
Geplaatst: 27-09-14 15:35
Ik zou een dierenarts bellen, al is het voor enkel voor tips en/of pijnstillers. Morgen zijn ze dicht!
Knaagdiertjes met pijn stress of paniek lok ik liever dan dat ik ze zelf ergens onder vandaan pluk, vaak moeten ze echt even bij komen van de schrik. Als ik ze slecht te pakken kreeg, kreeg ik ze meestal wel weer tevoorschijn wanneer ik hun beste maatje, de favoriete snack, of hun veilige huisje ergens op de grond in de buurt neerzette. Met name het vriendje/soortgenootje deed het hier vaak goed, daar kalmeerde ze het meeste van. Maar de ene keer kan het ook wel eens langer duren dan een andere keer, soms hebben ze echt even tijd nodig. Zelf probeer ik (hoe moeilijk ook) even iets anders te gaan doen, gewoon echt even helemaal met rust laten, vaak komen ze dan uiteindelijk vanzelf wel weer onder de meubels vandaan en dan kan je ze makkelijk pakken.
Sterkte, gelukkig was het enkel de staart, hopelijk valt het mee
Warboel
Geplaatst: 27-09-14 15:37
Ach gut Misschien iets neerleggen om haar mee te lokken? Heb je 2 ratjes? Misschien dat ze komt als haar vriendinnetje er ook is. En dan naar de DA toe. Jij zal je ook wel rot voelen zeg, dat doe je ook niet expres. Sterkte
Ze zit in haar hok! Na heel veel met een kledinghanger duwen gaf ze er niks meer om, dus heb haar helaas echt bang moeten maken voordat ze onder de kast vandaan wilde komen. Ze zat er helemaal verstijfd. Ze wordt nu verzorgd door haar zusje. Ik ga nu de DA bellen!
DA zegt dat ik er weinig aan kan doen. Even droogmaken en kijken of ze goed gaat blijven eten. Als het stukje eraf valt (wat denk ik niet gebeurt, het zit er gewoon aan, niet half ofzo) of als ze niet meer eet en drinkt ga ik naar de DA. Ik laat haar eerst even tot rust komen voordat ik een foto ga maken.
Telpeva
Moderator Algemeen
Geplaatst: 27-09-14 15:55
Heel goed, gewoon even met rust laten, ze vindt nu troost en rust veilig in het hok bij haar zusjes. Meestal zakt de stress dan wel weer wat
Heb ik ook gehad. Viel er idd vanzelf af. Heb me nog nooit zo schuldig gevoeld.
DA zei in mijn geval ook hetzelfde.
jorika1986
Geplaatst: 27-09-14 16:06
Ach gos het arme beestje. Tja ongelukje zit in een klein hoekje. Hoe vaak ik wel niet op een hondenpoot(je) ben gaan staan of op de staart van de kat. Gelukkig in de meeste gevallen zonder schoenen.
horseee6589
Geplaatst: 27-09-14 16:10
Ik ben wel benieuwd hoe het staartje eruit ziet. Arm beest maar het is nu eenmaal gebeurt dus TS voel je er niet te er schuldig over, het was een ongeluk!
Ik hoop dat het staartje snel weer geneest!
Kaus
Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-14 16:40
Het staartje.
Heb het bloed er wat geprobeerd af te vegen, maar meer dan dit krijg ik er niet af. Ze heeft ondertussen al wat gedronken en een snoepje gehad. Ze heeft er geen pijn aan als ik er aan zit.
Aguts, wat zal jij vreselijk geschrokken zijn TS Hoe vervelend ook, probeer je er niet al te schuldig over voelen, ongelukjes kunnen altijd gebeuren en daarbij heb je goed gehandeld door de DA te bellen. Komt vast goed.
Het is gebeurd, helaas. Dat soort dingen kunnen nu eenmaal gebeuren als je je ratjes lekker wil laten rennen.
Is het niet wijsheid om evt. op voorhand in overleg met de DA toch wat pijnstillers te halen (als je die niet al in je ehbo-kit hebt)? Dat je zodra je ook maar denkt dat ze pijn heeft of van de pijn zou stoppen met eten dan kan je iig gelijk beginnen zonder direct op een spoeddienst van DA- te moeten vertrouwen.. ? Of om iig voor haar de scherpe kantjes eraf te halen?