kat aan het eten krijgen (wat mag ze?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

kat aan het eten krijgen (wat mag ze?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 09:47

Hoi,

Eerst even een stukje historie.

Luna is een ca 6 tot 8 jarige gesteriliseerde poes. Zeer angstig voor vreemden en eigenlijk alles buiten de deur. Ze kon niet goed tegen de drukte bij haar vorige huis en aangezien ik alleen woon en nog geen dieren had heb ik haar overgenomen ongeveer een half jaartje geleden.Ze was al niet de breedste zwaarste kat maar niet te mager.
Helaas is zij ca. 3 maanden geleden weggelopen/verdwaald en is nu 3 weken weer thuis. Ze heeft dus ongeveer 3 maanden op straat geleefd.

Toen we haar vingen was ze broodmager maar oogde verder gezond. Wel hadden we net de moed opgegeven dat ik haar weer zou vinden en heb ik 2 kitten aangeschaft. De introductie ging netjes zij laat hun met rust en de kittens proberen wel eens toenadering te zoeken maar vallen haar niet aan met hun speelgedrag.

Alleen aankomen lukt totaal niet. Ze weegt nu nog maar 2.2 kilo (inclusief haar). Ze is bij de Da geweest en die heeft haar helemaal nagekeken. Er was niets vreemd aan haar alleen dus dat ondergewicht.

Om eventuele pijn uit te sluiten staat ze nu wel op pijnstillers. Dit lijkt tot nu toe nog niets uit te maken (staat er 3 dagen op).
We hebben speciaal voer mee maar helaas ze eet het maar mondjes maat. Een hapje en dan is het over en soms helemaal niet. Nu was eten al een probleem toen ze alleen was. Ze at niet als ik het zag maar na een dag werken en een nachtje slapen waren netjes haar brokjes op dus ze at wel netjes. Helaas kan ik haar voer nu niet laten staan omdat de 2 kleine mannetjes het dan al op hebben voordat zij de kans krijgt.

Nu heb ik het dieetvoer geprobeerd op te warmen, verdunnen met kittenmelk (mocht van de da).

Nu had ik vanmorgen een plakje ham wat voor mij niet meer goed was (lees uitgedroogd) die ik haar voor gaf, en ze echt naar binnen schrokte.

Dus mijn vraag wat kan ik haar allemaal proberen voor te schotelen zodat er wat gewicht op haar komt?

De dame in beter tijden
Afbeelding

en de 3 tesamen (nu dus zo mager, alleen door haar niet goed zichtbaar)
Afbeelding

IrishDraught

Re: kat aan het eten krijgen (wat mag ze?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:51

Gekookte kipfilet eet ze dat? Is geen volwaardig kattenvoer maar om haar aan het eten te krijgen of houden ?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:53

Voer je brokken of natvoer? Nat voer vinden moeilijke eters vaak lekkerder omdat er meer geur en smaak aan zit. Je kan evt de brokken er door heen mengen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:54

Zou je haar 's nachts niet af kunnen zonderen van de andere 2 in een andere ruimte waar haar bakje met brokjes staat? Kijken of ze op die manier wel gaat eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:54

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:59

Heb je een aparte ruimte in huis? Een logeerkamer bijv die je kunt afsluiten voor de kittens?

Je kunt proberen daar een veilig plekje voor haar te maken, waar ze heen kan als ze wat rust wil, en ook daar haar eten te geven. Misschien ervaart ze van de kittens toch 'zoveel' stress dat ze de tijd niet wil nemen om rustig te eten omdat ze ze in de gaten moet/wil houden.

Probeer 'goed' voer met een hoog vleesgehalte (en geen granen), deze brokjes ruiken een stuk sterker en vinden katten vaak zeer smakelijk (ik doel op de graanvrije brokken, orijen, acana, taste of the wild, porta ed).
Bied haar regelmatig veel kleinere hapjes aan maar probeer het wel gezond te houden (ham is helaas vrij zout). Kleine stukjes rauwe (of gekookte) kip, stukjes hart (liggen in de vriezer bij de veel supermarkten), beetje (runder)gehakt, beetje ei, stukje vis ed, even uitproberen wat ze misschien wel lekker vind.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 09:59

kipfilet, wel eens geprobeerd maar dat waren 2 hapjes en mevrouw liep weer weg (vonden de kittens niet erg). Kan vanavond wel weer een keer een filetje in het water gooien om te kijken wat ze er nu mee doet.

Er staan altijd brokjes (kittenbrok van Lams) dit was prima volgens de DA. Het dieetvoer is natvoer voor katten die moeten aansterken na operatie of ziekte.

Fjordnina; Helaas woon ik niet zo ruim dan zou ze in de douche of slaapkamer moeten. Douch gaat ze schuilen maar zou ik wel eens een hele nacht kunnen proberen. Slaapkamer ga ik niet aan beginnen ivm mijn eigen nachtrust en ik hygiëne technisch geen kat in bed wil.

[***]; bedoel je dan gewoon biefstukje rauw geven of iets anders?

Annemiek80; voor het eten krijgt ze ruim de tijd, kitten worden dan naar buiten gegooid zodat ze rustig alle tijd hebt (lees uurtje of soms zelfs meer). Inderdaad daarvoor dit topic wat kan ik haar aanbieden wat ook nog gezond is.

Van huis uit ben ik alleen katten gewend die alles wel aten, dus ben nu aan het zoeken
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 25-09-14 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:02

katten die nooit rauw gegeten hebben moeten soms wennen :P
Gewoon een aantal keer aanbieden (daarom ook kleine stukjes want anders kun je uiteindelijk je hele kipfilet weggooien misschien :P), kip(filet) hoeft niet gekookt te worden, kun je zo geven.
Je kunt het natuurlijk wel koken, bewaar het water dan (geen kruiden oid bijgooien natuurlijk voor soep :P), daar kun je ook weer eten aantrekkelijker mee maken door een scheutje over haar voer daarvan te doen (bewaren kun je in een ijsblokjes vorm bijv, ook gelijk makkelijke porties :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:04

.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:11

Mijn poes wilde een paar jaar geleden door de stress ook helemaal niks meer eten. We moesten haar al dwangvoeren. Toen hebben we van de dierenarts valium gekregen. ze had haar pilletje nog niet op of ze vrat de hele bak leeg. Uiteindelijk hebben we haar 2x een half tabletje gegeven en toen at ze ook uit zichzelf weer.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 10:13

[***], ze hebben dus speciaal voor katten vers voer?. Als ze gewoon vlees mag kan ik wel een stukje van mijn eigen lapje afsnijden als het nog niet gekruid is.

Vanavond maar een poging wagen met een kipfiletje, die heb ik nog wel in de diepvries liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:16

.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:18

Natvoer een paar seconde verwarmen in de magnetron, dan geurt het sterker. Van Vitacraft heb je zakjes saus, die gebruikt ik om bv medicijnen in te doen of als ze natvoer niet lekker vinden eroverheen, dat ze er toch wat van eten. Ik geef de grote op een hoge plek eten, waat kleintje niet bij kan (die doet hapslikweg). Maar zo te zien zijn die van jou al wat groter dan echt kitten die nog niet overal bij kan.
Koolvis koken vinden ze heerlijk maar zal niet echt veel inzitten
Volgens mij vooral blijven proberen welk eten ze wel lekker vindt, veel varieeren in smaak (2 dagen zelfde smaak, dacht het niet vindt die grote bij mij)en kleine porties

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:21

Gekookte koolvis, zalmstukjes, tonijn (zonder olie) kun je nog proberen. Die van mij doet een moord voor die vleeskuipjes van renske die je even opwarmt in de magnetron (ook al heb ik een alleseter, eet ook ei, brood,...), ook vlees en vis van Cosma en Feringa gaan er als zoete broodjes in. Ik zou gewoon het een en ander uitproberen. Die ronde luxe dingen van sheba gaan er ook altijd goed in. Kipfiletje kun je altijd proberen, is ook lekker licht verteerbaar

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:23

Heb een hele kieskeurige kat eet bijv geen natvoer maar wel die ronde kuipjes van Sheba met de afgeronde onderkant (geen blikjes dus) uit de supermarkt.
Dat ruikt ook flink en ziet er best vlezig uit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:24

die bedoel ik idd ook friesam, je heb kip, zeecocktail ofzo en nog een vleessmaakje

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:27

Cemlys schreef:
die bedoel ik idd ook friesam, je heb kip, zeecocktail ofzo en nog een vleessmaakje

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:38

die ja

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:14

Ik zou eens geurende dingen proberen. Ham over de datum is zout en ruikt extra sterk omdat het over de datum is. Misschien dat ze vis lust? Je kunt ze ook best tonijnblikjes in water geven of een keer zalm in olie (niet het beste, maar ook zeker niet verschrikkelijk en het is het belangrijkst dat ze nu eet).
Of als je zelf zalm hebt een stuk afsnijden.

Of koop Tinlo Cattery, dat is complete voeding voor katten en daar zit makreel in, wat ook sterk ruikt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:29

[***] schreef:
Je kunt het zo duur maken als je wil, biefstuk kan natuurlijk..

Maar je hebt ook van die samengeperste vleesworsten bestaande uit een combo van vlees(spier), orgaan en bot.
Zijn redelijk compleet aan wat een kat nodig zou hebben en makkelijk te voeren

En inderdaad zoals hierboven staat, een kat die nooit vers heeft gegeten moet hier aan wennen.
Zelf ben ik ze het ook gaan leren met kipfilet.

KVV inderdaad, heb je van verschillende merken en in verschillende smaken.
Heb even gekeken wat er o.a. bij je in de buurt ligt en kwam op:
Dierenkliniek Het Overbosch
Heveringseweg 41
3233 SB Oostvoorne
tel. 0181-480360
Website: http://www.dkhetoverbosch.nl

Die verkopen BIBI. Maar er zijn ook steeds meer dierenwinkels met KVV in de vriezer, vaak Barfmenu.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:46

Zou inderdaad eens rauw vlees proberen.

Die van mij moet overigens die samen geperste worsten niet.

Het gene wat je kan voeren is ;
kip, eend, kalkoen, konijn, rund, haas, paard, lam, geit, koolvis en zalm.

Eigenlijk bijna alles behalve varkensvlees.

Die van mij is gek op bief lappen en tartaar of runder gehakt.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 00:05

Nutri gel (ook wel nutri plus kat)is een pasta (een cm per dag is al voldoende, zit in een tube) , wat over het algemeen erg lekker wordt gevonden wordt door een kat. Geschikt voor zieke en herstellende katten. Mag niet langdurig gebruikt worden, maar mijn ervaring is dat het heel goed helpt. Zit vol met vitaminen en de kat krijgt er honger van, dus daarna gaat ze hoogstwaarschijnlijk weer normaal eten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 00:10

Wat ik wel deed in het geval van zieke katten, die dus echt niet wilden eten was leverpastei.
Ging dan vaak om katten met niesziekte bijvoorbeeld, die ruiken amper tot niets en dan is het bingo.
Een blikje unox, ruikt erg sterk en dat moet je hebben, beetje water in een bakje, beetje leverpastei in het water mengen en dan de brokjes er in laten trekken. :)

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 03:50

Persoonlijk denk ik dat je haar meer plezier doet aan een huisje waar ze weer alleen is. Komt ze nu nog buiten? Als ze de hele dag binnen zit met de kittens kan dat wel ns heel vervelend voor haar zijn.
Heb je a/d al geprobeerd van Hills? Dan hoeft ze maar weinig te eten om toch voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Stress zal de grootste factor zijn nu en het is dus overwegen wat het beste is. Aankijken en zien of het nog beter gaat uiteindelijk of haar die 'ellende' besparen en op zoek gaan naar een plekje waar ze weer lekker alleen kan zijn. Of, de kittens de deur uit is ook n optie natuurlijk, lastige situatie zo iig. Verder vind ik de pijnstillers een vreemde keuze van je da en zou idd eerder een eetlustopwekkend medicijn voorgeschreven zien worden. Wij werkten met mirtazapine, werkt perfect bij katten. Pijnstillers hadden na 3dagen hun werk al lang moeten doen, dus dat is het probleem wrs niet.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 04:40

Geef haar kittenbrokken ipv volwassen brokken, die zijn kleiner, vinden ze vaak lekkerder en er zitten meer voedingsstoffen in.

Verder is a/d van Hill's inderdaad de beste natvoeroptie voor een te magere kat. Veel goede calorieën in relatief weinig volume zeg maar.

Ik heb 3 katten waarvan er 2 verschrikkelijk kieskeurig zijn (persoonlijk met papfles grootgebracht en waarschijnlijk gewoon rotverwend :+ )

Ik heb vers vlees en alle merken en smaken graanvrij gehad. Niks eten ze helaas. Komt nog bij dat eentje gevoelig is aan haar maag en het vaak uitkotst als ze dan wat probeerde.

Nu staat de gevoelige poes op brokjes van Royal Canin Veterinary en natvoer i/d van Hill's.

De ultrakieskeurige poes eet alleen brokjes van Perfect Fit Indoor en natvoer van Sheba, en dan alleen 1 bepaalde soort. Ik vind het vreselijk want ik ben geen fan van supermarktvoer :') maar dit is echt het enige dat ze wilt eten. Dus proberen, proberen, proberen!

Heb je er ook wel eens aan gedacht om de poes te ondersteunen met bijvoorbeeld Zylkene? Is een anti-stress medicijn die geen kwaad kan, dat is een pak minder drastisch dan vb Valium. Ook Feliway in het stopcontact kan helpen.

Soms moet inderdaad de negatieve cirkel even doorbroken worden.