Magere kat in de buurt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Magere kat in de buurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 19:26

Hallo,

De buurman heeft een kat die erg mager is.
De kat is gaan zwerven toen hij is gaan samenwonen en de kat is weer terug sinds paar maanden.
Hij is uit elkaar.
De kat is mager terug gekomen en komt niet meer aan.
De buurman geeft niks of weinig om zijn kat.

Staat wel een bak brokken in zijn achtertuin.

Ik zei pas wat is die kat toch mager hij zei is de leeftijd.
De kat moet ongeveer 13 jaar zijn.

Gisteren kwamen andere mensen in de straat naar me toe.
Ze hadden de dierenambulance gebeld voor de kat want ze wisten niet van wie de kat was.

Dierenambulance had gezegd als we de kat meenemen laten we de kat inslapen.
Ik heb gezegd de kat is van de buurman.
De overburen heb ik gisteren en vandaag al met hem zien praten.
Zij hadden de dierenambulance gebeld.

Ik zit al een tijd de denken om de kat nat voer te gaan geven.
Misschien heeft de kat wel last van haar tanden? Daarom zo mager?
Alleen mijn kat kan niet met andere katten ze plast in huis.
Heeft ze 2 jaar lang gedaan.

Dus als ik ga voeren komt die kat van de buurman steeds bij onze deur en raakt mijn kat gestrest.

Ik had pas tonijn gegeven 1x en de kat wil nu steeds bij ons naar binnen.

Ik vind het de kat zo zielig om te zien.
Hij si echt mager en zo lief kopje en straks komt de winter eraan.
Wordt er verdrietig van.

Maar wat kan je hiermee doen?

Toch stiekem bijvoeren?
Maar ja wij gaan ook weleens op vakantie.... en als de kat naar de dierenarts moet dan zal ik dat ook moeten doen.
Ik kan weet ik van mezelf niet de kat niet laten zitten als er wat is.

Als je er eenmaal aan begint moet je het wel elke dag doen....

Ik vind het gewoon zo sneu.

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:30

heb je een schuirtje? zo ja dan kan je altijd die op een kier laten, en daar wat dekens neer legen met wat voer of wat stro neer leggen om haar in te laten liggen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:38

Niet voeren.
De kat kan een probleem hebben met bv zijn nieren of schildklier.
Dat klinkt natuurlijk niet leuk maar door te voeren kun je meer kwaad als goed doen.

Als de buurman echt niet naar zijn kat omkijkt zou je eens contact kunnen nemen met de dierenpolitie.
Een dier hulp onthouden is strafbaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:40

Vragen of hij bereid is hem af te staan en een nieuw huisje zoeken.

Linnie050

Re: Magere kat in de buurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 19:48

Ik denk niet dat de dierenpolitie iets doet want er staat een schaal met brokjes in de achtertuin.

Ik ben bang als ik dat vraag en ik vind geen ander huisje dat hij helemaal niet meer naar zijn kat omkijkt.
En wie wil er een magere kat van 13 jaar oud?
Vandaar dat de dierenambulance ook zei als we hem meenemen laten we hem inslapen.
Maar zal het onthouden.

Zal me af en toe in de voortuin laten zien vaak komt er dan wel een buurt bewoner een praatje maken.

Ik ben weinig thuis fulltime werken en daarna bij de paarden.
Dus moet altijd net iemand spreken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 19:47

Of een dier ingeslapen word is nog altijd aan de dierenarts en bij mij weten niet de taak van de dierenambulance.
Als je daar bang voor bent en die vent kijkt toch niet meer naar zijn kat om dan neem je hem toch in huis.
Maar laat hem dan ook even nakijken.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 19:57

Dit zijn altijd lastige dingen... Dat deze kat mager is hoeft niet alleen aan het feit te liggen dat hij te weinig eten krijgt.
Ik heb een poesje van 14,5 en zij is ook mager ( altijd al geweest...) maar ze eet heel goed en volgens de dierenarts prima gezond.
Ik ken ook de ander kant van zo'n verhaal de kat van een vriendin was in huis "genomen" door de overburen, omdat ze het zo zielig vonden dat de kat altijd buiten was.
De kat was gewoon graag buiten, hij had diverse schuilplekjes in de tuin en werd prima gevoerd. Het is nog een heel drama geweest voor ze de kat weer terug kreeg; politie erbij dierenambulance erbij... Nu denk ik niet dat jouw buurman het vreselijk zou vinden als je de kat in huis zou nemen, maar wil wel zeggen wees daar voorzichtig mee.....

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:01

Misschien met de buurman gaan praten?
Vertellen dat je er best mee zit...
Je kunt voorstellen dat je bereid bent om met de kat naar de Dierenarts te gaan mits hij het betaald.
Of je vraagt of je de kat mag bijvoeren?
De mensen van de dierenambulance weten uit ervaring wel, dat zo'n kat ingeslapen word....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:02

Een dierenambulance kan helemaal niet bepalen wat er met een dier gebeurd, het enige wat zij doen is het dier van A naar B brengen, als het kan naar de eigenaar, weten ze niet wie dat is dan gaat ie of naar de DA of naar het asiel, en als het nodig is geven ze eerste hulp en thats it..
Heb je zelf gehoord dat de mensen van de ambu dit gezegd hebben? Dat mag dus echt niet.. En ook al is het een kat van 13 en is hij mager, als het een plaatsbare kat is dan word hij echt niet zomaar ingeslapen.
Ik zou de Dierenambulance of het asiel even bellen en overleggen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:09

@dees_daan

Het personeel beslist dat ook niet.
Maar aangezien er een overschot aan katten is worden vaak niet gezond ogende katten ingeslapen...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:09

Ik zie het probleem niet zo, als de kat 24/7 beschikking heeft over brokjes en ook nog is lekker buiten loopt, en dus muisjes, musjes, mollen en ander gespuis kan vangen en opvreten. Als een oudere kat (13 is een behoorlijke leeftijd!) eenmaal mager is, is het sowieso erg lastig om m' weer op gewicht te krijgen. Als je echt graag wil helpen, ga dan naar je buurman toe en vraag of je nat voer voor de kat neer mag zetten, of op een andere manier kan helpen. In ieder geval niet zomaar doen!

Mijn inmiddels overleden kat was de laatste jaren ook erg mager door een schildklier probleem. Werd door iemand anders in de wijk gevoerd, waardoor hij niet meer thuis kwam eten en we hem dus ook zijn medicijnen niet konden geven.. vast heel goed bedoeld van die persoon, maar zoals je misschien kan begrijpen was ik laaiend, omdat de kat daardoor veel sneller achteruit is gegaan dan wanneer hij regelmatig zijn medicijnen had gekregen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:13

ThreeFingers schreef:
@dees_daan

Het personeel beslist dat ook niet.
Maar aangezien er een overschot aan katten is worden vaak niet gezond ogende katten ingeslapen...

Dat is hier niet het geval, is in de meeste gevallen ook een fabeltje dat er bij te veel dieren voor euthanasie gekozen word.
En de ambulance staat daar totaal los van.. Zorgen dat het dier bij de DA/eigenaar/het asiel terecht komt is de enige taak van de ambulance als het om zwervers gaat, wat er in het asiel of bij de DA gebeurd is aan hen, daar heeft de ambu niks mee te maken.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:20

De dierenambulance beslist wel vaak waar ze heen rijden..
En dat kan bepalend zijn.

@Bambolina

Als je een kat buiten laat lopen, loop je ook het risico dat hij buiten de deur eet. Er zijn wel meer mensen die de katten buiten voeren. Ook eten ook van weg gegooid afval enz enz.
Om nu die bijvoerende vrouw de schuld te geven dat de kat haar medicijnen niet kreeg is niet helemaal eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:25

Waarom is dat bepalend? De DA bepaald wat er gebeurd als ze daar heen rijden, niet de ambu.
Als hij naar het asiel gaat is het aan het asiel. Ik heb in 3 jaar tijd 1 keer 'inspraak' gehad, en dat was omdat het vast stond dat een hond het niet zou overleven maar de eigenaar niet bekend was. Inspraak is dan ook een groot word, in overleg hebben we besloten om wel voor euthanasie te gaan.
Verder is het echt niet aan de vrijwilligers van de Dierenambulance, gelukkig maar want daar hebben ze ook niet voor geleerd.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 20:26

Ik denk hier wel het geval.
Ik heb de dierenambulance niet gesproken maar 2 verschillende buren wel.
Verhaal was inderdaad alles zit echt overvol. Waren hun woorden en deze kat zou ingeslapen worden. Daarom zeiden deze mensen laat de kat maar hier we gaan vragen of hij echt van niemand is.

Met de buurman praten we nu even niet. Gisteren stond voor de zoveelste keer zijn ex midden in de nacht voor de deur. Na half uur geschreeuw politie gekomen. Ex meegenomen en de buurman heeft zich vandaag schuil gehouden.
Medicijnen krijgt de kat niet als ik eerdere verhalen van de buurman moet geloven.

Als alles in de buurt weer tot rust is dan zal ik vragen over nat voer of dat ik het de buurman geef dan hij het de kat geeft.
Ik weet zijn auto is nu kapot geen geld om te maken.

De kat wil ik niet binnen hebben zie mijn verhaal kan niet met mijn eigen stress kat.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:29

Een vrouw bij mij uit de buurt zet ook bakken brokjes buiten voor de zwerfkatten ( dier er niet zijn....) de kat van mijn buurvrouw kreeg speciaal voer voor zijn nierprobleem, maar at dus steeds bij die andere vrouw. Praten had geen zin, dan werd ze voor rotte vis uitgemaakt....
Die kat is daardoor wel overleden....

Had zij dan haar kat binnen moeten opsluiten ? Ook een lekker natuurlijke omgeving...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:30

ThreeFingers schreef:
De dierenambulance beslist wel vaak waar ze heen rijden..
En dat kan bepalend zijn.

@Bambolina

Als je een kat buiten laat lopen, loop je ook het risico dat hij buiten de deur eet. Er zijn wel meer mensen die de katten buiten voeren. Ook eten ook van weg gegooid afval enz enz.
Om nu die bijvoerende vrouw de schuld te geven dat de kat haar medicijnen niet kreeg is niet helemaal eerlijk.

Wel helemaal eerlijk, vooral als desbetreffende kat gewoon een halsbandje om heeft waar adres en telefoonnummer op staan. Eigenaar bellen is toch het eerste wat je doen als je je druk maakt om een kat. Is altijd een buitenkat geweest, als we hem binnen hadden gehouden was hij binnen 2 weken dood geweest. Als ie 's ochtends binnen moest blijven vanwege een DA afspraak was ie tegen de middag al doodongelukkig. Daarnaast is dit een buurt waar iedereen zijn katten buiten heeft lopen, en dat wordt ook door iedereen geaccepteerd. Je moet je gewoon niet met andermans katten bemoeien. Pas toen we in koeienletters NIET VOEREN op zijn bandje hadden gezet, kwam hij weer iedere avond thuis eten.
Laatst bijgewerkt door Bambolina op 20-09-14 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:30

Als bv de dierenambulance bij een op straat gevonden jong katje komt van ca 4 weken. Niesziekte en verzwakt enz.
Dan weten ze vaak al, dat een asiel hier niet aan wil beginnen omdat die vaak al vol zitten. En niesziekte is ook nog besmettelijk...
Dan bellen ze de dienst doende dierenarts en vaak word dan toch besloten om zo'n diertje in te laten slapen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:38

magere kat kan allerlei oorzaken hebben..

blijkbaar heeft het dier geen gebrek aan voedsel of wordt er duidelijk zorg onthouden.. anders had de dierenpolitie een waarschuwing afgegeven en had hij verplicht naar de DA gemoeten + daarvan bewijs te overleggen.

Een oudere buitenkat kan door vele oorzaken flink mager zijn.. Het feit dat de brokjes niet continue op zijn en hij maanden weg is geweest duidt erop dat hij succesvol jaagt..

als dit dier kikkers vreet, dan is hij zo mager als een lat.. op de een of andere manier kunnen katten daar niet goed voedingsstoffen uit opnemen.

daarnaast is het een geriatrische kat d.w.z 'oudere kat', vanaf 12 jaar mag je daarvan spreken..
Kenmerk van oudere kat kan zijn dat de heupbeenderen enorm lijken uit te steken, de rug bol lijkt met ruggenwervels die je kunt tellen, flanken die invallen een verscherpte botbouw in het aanzicht.. ook de schouderbladen kunnen lijken uit te steken..

bij de ene kat gaat dat al beginnen rond de leeftijd van 11 jaar, bij de ander zoals de mijne treedt het nog niet op als ze 18 zijn (heeeeeel licht nu in de flanken en heeeeeeeel licht aan bovenkant heup).

Dit heeft niet te maken met ondervoeding of 'mager' maar met het wegvallen van bespiering.. de ouder kat, zelfs een jagende is minder actief als een jonge, daardoor teren ze in in spierbouw.. het zijn vaak de spieren van een dier die de mooie 'volle' bouw bepalen, niet het vet.

tenslotte heb je net als met 'oude mensen' dat onderhuids vet verminderd en huid minder elastisch wordt en haar dunner/vettiger/raggebol omdat het verzorgen van zichzelf wat minder wordt..

al met al kun je dus op 13 jarige leeftijd best een kat hebben, vooral een die buiten leeft die er niet meer zo appetijtelijk uitziet.. een gemiddelde kat van 15 ziet eruit alsof je m beter niet op kunt pakken of er breekt wat.. of je hebt mazzel zoals ik..

je bent verplicht je dieren te voeden en noodzakelijke zorg te verlenen.. echter men is niet verplicht diepgaande zorg te bieden.. er kan dus een issue zijn van de schildklier waarbij het dier (nog) niet lijdt en als dat wel gebeurd dat het eigenaar het dier laat inslapen.. dat kan zielig zijn, vind ik ook. maar dat is een beslissing van de eigenaar..

zo zonder foto of filmpje zou ik niet kunnen zeggen of het 'ouderdom' lijkt of dat het dier ziek lijkt..
en zonder bloedonderzoek is het ook niet handig om een oude kat zondermeer bij te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:40

ThreeFingers schreef:
Als bv de dierenambulance bij een op straat gevonden jong katje komt van ca 4 weken. Niesziekte en verzwakt enz.
Dan weten ze vaak al, dat een asiel hier niet aan wil beginnen omdat die vaak al vol zitten. En niesziekte is ook nog besmettelijk...
Dan bellen ze de dienst doende dierenarts en vaak word dan toch besloten om zo'n diertje in te laten slapen.

Nogmaals, die keuze is aan de DA daar staan de vrijwilligers buiten.
Áls er besloten word om voor euthanasie te gaan is dit de beslissing van de DA.
Als ze een kitten van 4 weken vinden die ziek en verzwakt is dan is het niet meer logisch dat ze naar de DA rijden want zo'n diertje heeft medicatie (en wss vocht) nodig als het zo verzwakt is, iets waar ze op het asiel niet voor kunnen zorgen als de DA daar niet aanwezig is.
Maar de keuze maken dat het dier voor euthanasie gaat? Nee.. Dat is écht niet aan de vrijwilligers. Een DA kan prima zelf inschatten of het dier een kans heeft of niet..
Daarnaast mogen ze de dieren niet eens in laten slapen als het niet hoeft want er kan een eigenaar komen en dan? Ja sorry meneer/mevrouw maar de kat was wat mager en ook wat ouder en daarom hebben we maar besloten om hem af te laten maken want we hebben niet zoveel ruimte meer.. Zou mooi worden.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:45

@dees_daan.

Je leest niet goed lijkt het...de mensen van de dierenambulance rijden/werken in een bepaald gebied. Ze kennen de dierenartsen en het asiel.
Hun weten uit ervaring echt wel wat er gaat gebeuren.
Asiel neemt niks meer want die zit vol....en wat dan? Waarheen ermee? Denk je dat een dietenarts alle "zieke en zielige" beestjes gaat opvangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:55

ThreeFingers schreef:
@dees_daan.

Je leest niet goed lijkt het...de mensen van de dierenambulance rijden/werken in een bepaald gebied. Ze kennen de dierenartsen en het asiel.
Hun weten uit ervaring echt wel wat er gaat gebeuren.
Asiel neemt niks meer want die zit vol....en wat dan? Waarheen ermee? Denk je dat een dietenarts alle "zieke en zielige" beestjes gaat opvangen?

Je hoeft niet zo denigrerend te doen hoor, ik denk dat ik na 3 jaar wel weet wat het werk van de ambu inhoud.
En nee, het asiel hier werkt niet zo, zit het vol? Dan worden de 'gezonde' zwervers niet op gehaald, alleen de zieke en gewonde katten die zorg nodig hebben en de jonge kittens gaan dan naar het asiel.
Zo word er voorkomen dat er niks meer opgevangen kan worden, ook is er een keet bij gekomen voor de kittens om meer ruimte te creëeren.
Hier zitten een grote kliniek die wel degelijk zelf plaatst en ik durf m'n hand er voor in het vuur te steken dat er hier geen gezonde dieren worden afgemaakt, ook niet als ze een klein iets hebben wat met medicatie opgelost kan worden.
Je leest zelf niet goed. De ambu mág geen uitspraken doen over euthanasie, mág die beslissing niet nemen en heeft niets te zeggen over euthanasie of niet, dat is gewoon bullshit.
De enige die daar een beslissing over mag en kan nemen is de DA, en die gaat echt geen kat afmaken omdat de ambu vind dat dat moet.
Nogmaals, een eigenaar heeft 2 weken de tijd om zich te melden, dus een gevonden kat waarbij het niet nodig is om meteen voor euthanasie te kiezen wel af laten maken is echt niet de gang van zaken. Hoe wil je dat aan de eigenaar uitleggen? 'Ik dacht' en 'wij vonden'? Nee, dat kan niet en het is ook onzin dat dat gebeurd.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:04

@dees_daan
Het zal er ook wel vanaf hangen in welk district ze rijden.
En ik heb nergens geschreven dat gezonde dieren ingeslapen worden.
Maar bij oude en of zieke dieren word wel eerder de keus gemaakt om dit wel te doen. Dit geeft ook juist de gezonde dieren meer kans.

En de dierenambulance maakt deze beslissing NIET. Zij spreken uit ervaring!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:19

Als ze gezegd hebben 'we laten haar inslapen' dan insinueer je daar wel degelijk mee dat ze daar een keuze in hebben, en dat hebben ze niet, dus zeggen dat ze ingeslapen word mag je als ambu medewerker nooit doen want je hebt daar geen inspraak over, ervaring of niet soms zijn het juist de dieren waar je van verwacht dat ze het niet halen die er bovenop komen, en de dieren waar niet veel mis mee lijkt te zijn kunnen toch nog overlijden.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het elders wel zo gaat omdat dit niet kan en mag, en als je dat doet dan breek je de 2 weken regel. Als de eigenaar wel binnen 2 weken belt heb je een probleem, want goh het was toch geen zwerver.. En nu is ie dood..
Deze kat is 13 en mager, hij hoeft niet ziek te zijn..
Hier worden alleen de echt wilde katten ingeslapen als ze ziek zijn en medicatie nodig hebben, die kan je geen medicatie geven zonder de kat in de stress te brengen en controle houden is zo goed als onmogelijk zodra ze terug gezet worden.

Het asiel word door de vele fabels vaak verkeerd neergezet, net als de ambu. Onnodig voor euthanasie kiezen wil niemand, het asiel niet, de ambu niet en de DA niet.. Ook al is het druk.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:24

Ben het met je eens dat het niet deskundig is dat de mensen van de dierenambulance openlijk praten.