Katten voeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Katten voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 09:18

Hey,

Laatst had ik een soort van discussie met mijn broer over hoe je het beste je kat kunt voeren.

Zelf geef ik mijn katten iedere ochtend en iedere avond een handje brokjes, dat lijkt mij prima. Ze zijn dan trouwens wel iedere keer helemaal hysterisch en doen net alsof ze doodgaan van de honger, maar volgens mij overdrijven ze dat gewoon een beetje. Zodat ze natuurlijk meer voer krijgen.

Maar mijn broer kende dus iemand die de bakjes van de katten de hele dag gevuld had, zodat de katten steeds een hapje konden eten wanneer ze daar zelf zin in hadden. En omdat het voedingsritueel dan niet echt meer plaatsvindt/zo bijzonder is, zouden ze ook niet meer zo veel willen eten. Echter denk ik zelf dat dit niet de goede manier is, ik weet niet precies waarom maar het lijkt me toch dat de katten dan te veel gaan eten, dat de brokjes niet meer lekker zijn nadat ze een hele dag in een bakje hebben gelegen en dat ze toch wel regelmaat nodig hebben. Maar ik weet niet zeker of ik hier zelf ook juist in ben.

Hoe voeren jullie je kat en welke manier is volgens jullie het beste?

Amandavd

Re: Katten voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:19

Wij doen het precies hetzelfde als jij, alleen wel afgewogen volgens de hoeveelheid. Wij hebben er drie, en als we het eten laten staan blijft de kater de godganse dag eten, en wordt hij alleen maar dikker en dikker.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:20

Wij hadden altijd een bakje met voer staan, die altijd weer leeggegeten werd. De grootste eters vonden dat ze niet genoeg kregen en vraten zich direct vol. Resultaat: te dikke katten.. Dus nu twee keer per dag een handje brokjes zoals bij jou en ze zien er 10x beter uit (qua vacht en gewicht).

Toen ze dat bakje hadden staan kregen ze ook nog twee keer per dag nat voer, dat heb ik ook geschrapt. Onzin! Ze doen het prima op de brokjes!

Edit Het verschil is groot aan wat ze krijgen, de twee katers krijgen twee handjes en de poezen 1 handje (per kat). Die hebben veel minder nodig dan de katten.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:21

Als ik de hele dag eten zou laten staan zou ik mijn kat kunnen rollen :')
Nee hoor, ook hier gewoon 2 keer per dag een afgewogen portie :j

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:22

Bij ons krijgen ze s ochtends en s avonds een handje. Ze zitten braaf klaar om half 6.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:24

Wij hadden hier ook altijd voer tot de beschikking staan. Ging prima. Katten aten bijv. 10x op een dag een klein beetje.
Nu is er twee jaar geleden een komen aanlopen die is blijven hangen en die vreet zich letterlijk dood. Ze is enorm dik geworden dus nu krijgen ze nog 1 a 2 keer per dag iets, maar je merkt dat de andere katten(met name eentje) er echt onder lijden.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 09:24

Oke, ik weeg het nooit af maar als ik ze beide gewoon een flink handje brokjes geef dan zijn ze daarna wel weer rustig. Ze krijgen bijvoorbeeld ook iedere avond rond 5 uur/ half 6 eten, maar dan zitten ze wel om 4 uur al te miauwen :+

Ik heb trouwens een oude (gecastreerde) kater en een poes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:25

Wij hebben altijd onbeperkt brokken staan :) heb geen schransende katten gelukkig! En na het eten krijgen ze een beetje natvoer :)

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:26

wij hebben de bakjes altijd staan. Ze zien er allemaal prima uit. Er is er wel een die bij de buren gaat eten, die is dus te dik. Ik weet 100% zeker dat wij ze geen vis eten. Hij eet zelfs het minste bij ons.

Je moet natuurlijk niet de brokjes laten staan voor katten die gewend zijn een aantal keer op een dag eten te krijgen. Dan gaan ze zich idd volvreten...

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 09:27

Hmm, dan zal het wel net zijn waar de kat aan gewend is denk ik.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:29

Ondanks dat af en toe een hapje natuurlijker is krijgen ze hier 3 keer per dag een beetje. Anders heb ik moddervette katten en betaal ik me scheel aan brokjes.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:34

Ik heb ook onbeperkt brokjes staan. Mijn poes is gesteriliseerd en gewoon mooi slank. Zo nu een dag krijgt ze een blikje gourmet. Ik geef dat onregelmatig om te voorkomen dat ze er vanuit gaat en gaat zeuren om haar eten. Als ik haar dagelijks gourmet geef wordt ze wel dik.

Mijn kater vroeger had ook onbeperkt brokken. Hij was flink maar niet dik. Nu woont hij bij ons op stal en daar is ie wel dik geworden vanwege het dagelijks natte voer.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:41

Mijn kat krijgt onbeperkt. Toen ik hem net uit het asiel had vrat hij zich inderdaad ook helemaal vol, met als gevolg dat hij moest overgeven. Daarom heb ik een activitybord voor hem gekocht. Daar moet hij zelf zijn brokjes uithalen. Hij kan dus pakken wanneer hij wil, maar moet er wel wat voor doen. Dat werkt heel goed bij hem.

Inmiddels is hij hoogbejaard en wil ik niet het risico nemen dat hij te weinig eet omdat hij ervoor moet 'werken'. Daarom staat er op een andere plek altijd een schaaltje met brokjes. Nu zou je denken dat hij alleen daar nog van eet, maar dat is dus niet zo. :+ Hij wisselt keurig af, en vreet ook nooit in één keer het schaaltje leeg. Hij pakt puur wat hij nodig heeft, gewoon omdat hij weet dat er altijd eten is.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:43

Bij ons is het bakje wel de hele dag meestal gevuld. Ze eten deze niet direct leeg maar nemen er soms wat van en ze krijgen soms ook wat tonijn etc. Ze zijn goed op gewicht alleen is een kat een beetje stevig :+

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:48

Bij mij staan er ook altijd brokjes. En eens per dag krijgen ze met zn twee een half zakje natvoer. Kater is wel wat flink maar niet echt mega te zwaar en is toch heel veel buiten.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:52

Ik denk dat het verschilt per kat. Onze kat altijd al vrij mager en veel van huis buiten lopen dus kreeg onbeperkt. En nog 1x per dag natvoer uit een blik.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:57

Dat ligt echt aan je kat. Mijn kat zou zich tonnetje rond vreten als ik een bakje zou laten staan en krijgt dus ook 2x per dag een kleine hoeveelheid. De kat van mijn vader kan het inderdaad met een bakje die de hele dag gevuld staat. Prima toch. Ieder zijn ding!

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:58

Bij ons staat er ook altijd een bakje brokjes.
Ze eten er niet teveel van en zien er gezond uit :j
Onze katten gaan ook elke dag even naar buiten als ze willen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:00

Het verschilt heel erg per kat, wij hebben er hier drie waarvan twee het prima zouden doen op constant een bakje voer. Nummer drie zou zich bijna letterlijk kapot eten, daar gaat pas een rem op als ze buikpijn heeft.

Ze krijgen hier dus 2x per dag eten, ook omdat eentje op anti-blaasgruis dieetvoer staat. Twee van de drie krijgen een afgepaste hoeveelheid die ze netjes opeten, nummer drie doet dat niet dus die krijgt een bakje brokjes in de gang (zodat de rest er niet bij kan) en eet dan een deel daarvan op. Na een tijdje halen we het weg zodat de deur weer open kan :)

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:00

Mijn katten krijgen 2 X ( vers vlees) op een dag. Soms gaan ze wel eens bij de buren naar binnen, waar altijd brokken staan. Daar eten ze zich dan vol en vervolgens wordt het bij ons thuis weer uitgespuugd. Ik denk dat het inderdaad maar net is wat de kat gewend is. Voor mij is dit handiger, omdat we een hond hebben lopen en omdat ik vers vlees geef. Ook vind ik het fijn om mijn katten op bepaalde tijden binnen te hebben.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:04

mijn,heilige birmaan gecastereerde kater weegt al 8 jaar, 5 kilo, wordt niet mager en ook niet vet,
er staan altijd brokjes beschikbaar, wel van een goed merk, prins
hij lust geen natvoer, maar krijgt zo nu en dan kattensnoepjes

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:06

mijn huiskat heeft onbeperkt brokjes (voerautomaat) en krijgt als ik 's avonds thuiskom een zakje nat voer, daar doet hij een moord voor, ik woon 2 hoog maar hoor hem beneden op de parkeerplaats al krijsen achter de voordeur :+ (het is pas echt grappig als ik een keer een andere auto mee heb..... dan heeft ie niet door dat ik thuiskom en ligt ie gewoon diep in coma ergens)

Mijn stalkatten krijgen 's morgens en 's avonds blikvoer, ze zijn er nooit allemaal tegelijk, maar het voer is altijd op. Er staan ook brokjes, maar daar eten ze niet veel van

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:33

Yessy schreef:
Het verschilt heel erg per kat, wij hebben er hier drie waarvan twee het prima zouden doen op constant een bakje voer. Nummer drie zou zich bijna letterlijk kapot eten, daar gaat pas een rem op als ze buikpijn heeft.

Precies dit is hier ook aan de gang, alleen stopt die van mij niet zodra ze buikpijn heeft, ze stopt pas als het op is of als ze écht niet meer kan.
Voorheen deden 3 katten met zo'n grote silo voer wel ruim een week, nu goed 2 tot 3 dagen, kun je je voorstellen wat die naar binnen vreet, ze geeft ook nooit over, echt nooit. In die 2 jaar heeft ze nog nooit overgegeven, terwijl de magerste van de 3 al moet overgeven als hij 3 brokjes teveel heeft gehad :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:38

Onbeperkt werkt hier niet. En dan juist omdat ze een deel eten, en wat ze laten liggen weigeren om later op te eten. Ze blieven geen restjes. :+

Begin van de ochtend en eind van de middag 'vragen' ze er zelf om en dan krijgen ze een afgewogen bakje met zijn tweeën.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:43

Het ligt eraan wat je kat gewend is. En ja, je zult er ook vreetzakken bij hebben. :) Maar als je kat van kitten af aan gewend is om af en toe een hapje te eten is dat wat het beste werkt denk ik, ook voor jezelf als je eens een nachtje weggaat (gewoon het bakje vol storten).

Mijn ouders' katten krijgen twee keer brokjes, maar de jongste kan ook zelf wel doseren. Die heeft een geheim bakje waar de oudste niet bij kan :+ Ook krijgen ze 1x per week gekookte vis van de markt. Vinden ze heel lekker en volgens mij is het ook daadwerkelijk goed voor ze: Butch is 14 en begint nu pas een beetje "oud" te worden (traag zijn, een beetje dement uit zijn oogjes kijken etc).