Hond los lopen, hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl4

Hond los lopen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 21:21

He. Ik was vandaag aan het wandelen met de hond. En toen zag ik een vrouw aankomen met een loslopende hond, op dat zelfde moment, schoot er een konijn voor ons langs het weiland in. Mijn hond stond meteen in stand 10, maar had hem aangelijnd dus niks aan de hand. Maar die hond van die vrouw was ook gelijk gespitst maar bleef keurig bij z'n baas lopen. Wow! Vond echt super knap om te zien.

Hoe doen jullie dat toch? M'n hond kan ook netjes loslopen maar zodra er wild voorbij komt, issie weg... Hoe kun je daar op trainen?

rommulus

Re: Hond los lopen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:25

Door de hond te trainen dat wat er ook gebeurd naar zijn baas moet luisteren en daar bij moet blijven.
Hier valt dan wild ook onder.
Daar zijn heel veel verschillende manieren voor om dit te bereiken.
De truuk is uitvogelen welke manier het beste bij jou hond past.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:31

Dat ligt ook aan het ras van je hond. Een gemiddelde boxer zal niet achter een konijn aanrennen, eerder achter gezellige mensen. Echter als je een jachthond hebt (zeker de zelfstandige) dan ben je hem gegarandeerd kwijt op zo'n moment, tenzij hij echt heel goed onder appel staat.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:37

Ik heb mijn hond geleerd te wachten bij elke stoep daarbij ben ik voor hem Het leukste wat er is(of zijn bal) en zal hij dus nooit ver weg gaan. Hij gaat in t bos ook nooit van t pad af. Deels oefenen, deels aanleg, deels ras gebonden.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:42

Wij hebben een Engelse pointer (jachthond dus). Hond luistert prima en blijft nagenoeg altijd bij ons/wachten als er andere mensen aankomen, honden enz. Maar zodra zij wild ziet/ruikt is ze ook weg. Op zo'n moment heeft ze totaal geen oog en oor meer voor jou en heeft ze maar 1 doel. Je kan dan ook roepen wat je wilt, maar ze zal niet eerder komen dan dat het haar uitkomt.

Ik ga dan ook mee met een eerdere reactie, dat het ook erg aan het type hond kan liggen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:46

Mijn jack russel luistert normaal perfect maar een langsrennend konijn is soms lastig. Meestal laat hij hem gaan mits ik hem eerder gezien heb en zeg dat hij bij mij moet blijven. Soms is echter de prikkel te sterk. als hij gaat dan hoort of ziet hij niks meer. Blijft een jachthond immers

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:51

DewiRox schreef:
Wij hebben een Engelse pointer (jachthond dus). Hond luistert prima en blijft nagenoeg altijd bij ons/wachten als er andere mensen aankomen, honden enz. Maar zodra zij wild ziet/ruikt is ze ook weg. Op zo'n moment heeft ze totaal geen oog en oor meer voor jou en heeft ze maar 1 doel. Je kan dan ook roepen wat je wilt, maar ze zal niet eerder komen dan dat het haar uitkomt.

Ik ga dan ook mee met een eerdere reactie, dat het ook erg aan het type hond kan liggen.

:j
Net hetzelfde bij onze Basset Hound. Blijft mooi bij ons lopen (nou ja.. 50 meter verder of achter ons) en gaat ook gewoon braaf staan wachten wanneer er wat aan komt. Maar die ene keer dat er een konijn passeerde heb ik toch even naar hem moeten zoeken... :=

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:53

Border Collie hier... luisterd super goed.. ook bij een konijn of ander wild dier.. het enigste waar ze me wel achteraan gaat zijn katten.. hoe een hond dat kan? Trainen trainen trainen.. dat heb he biet 123 geleerd.. ligt er ook maar bet aan hoe jouw hond in elkaar zit

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:56

Ik heb er 3, maar maar 1 hond blijft bij me als er wild voor langs schiet ;) Het is opvoeding en een stuje instinct van de hond. De luisterende hond in die situatie is een hond die liever luistert dan jaagt ;)

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:59

mijn vader heeft vroeger herders honden zo getraind als een K9 honden.

en ik heb later een sheltie <3 gekregen en daar heb ik mee getraind helemaal allen ze kan zit naast af en blijf en ze kan buigen. ze is allen mens schuw want ze komt uit honden fokkerij uit een donker hokje.
ik heb haar altijd los naast me lopen ze loopt nooit aan touw ze vind het namelijk ook niet heel fijn een ketting aan har nek :+ .

sheltie is net al een bode collie dus ze zijn super leergierig maar praktisch kun je het wel elke hond leren. *D

we hebben ook een chiwauwau x Maltees leeuwtje en die kan ook zitten af en blijven en loop keurig naar ons en loopt altijd los behalve langs de grote weg.
ze is ongv ff groot als een chiwauwa mabey iets kleiner dus alle honden kunnen het leeren als je maar de tijd neemt.

ZE LOPEN OOK NIET ACHTER KONIJNEN OF VOGELS AAN. :D

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:02

Jack Russel hier. Naar mij luistert hij perfect en blijft in het bos ook het liefst vlak naast me lopen. Het trauma van een nacht in het bos slapen heeft er flink bij hem in gehakt. :j (verdwenen om 2200, achter een konijn aan, 4 uur lopen zoeken en de volgende ochtend binnen 5 minuten gevonden)
Naar mijn moeder luistert hij voor geen meter, het is gewoon een kwestie van gezag.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:03

Ik heb meerdere cursussen gevolgd met mijn hondje. Met lof geslaagd, ze doet het ook perfect, ook buiten los.... tot er idd een konijn of een vogel in het zicht komt of haar neus iets dergelijks ruikt. Dan kan ik doen wat ik wil maar dan is ze dus echt weg. Dan blijft er weinig over dan wachten. Heel frustrerend omdat ik net weet hoe goed ze het kan. Helaas, maar ik ben er ook niet achter hoe ik dat onder controle kan houden, behalve op tijd aanlijnen bij verdachte plekken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:06

Mijn kruising jack kan mooi zonder lijn naast mij blijven en mits toestemming tot 100m voor of achterlopen en direct terug komen op commando. Daar hebben we erg hard op getraind, maar als er wild (konijn, fazant of zelfs ree/hert), tja dan is ze weg.

Na x aantal keer hond kwijt te zijn en zelfs aangelijnd een vogel voor m'n neus uit de lucht zien grijpen, heb ik een trainingsband aangeschaft. En nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt in m'n nek. Maar ik heb maar 2x werkelijk een correctie gebruikt, daarna was stem of een biep voldoende om de "jachtmodus" weer uit te zetten. Hond kan terug mee los met de anderen op wandeling en ik ben gerust dat, zelfs al springt er wild voor haar neus voorbij, ik een noodstop achter de hand heb.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:08

Vind dat ook lastig. Ik heb mijn derde fox, maar de eerste waarbij het jacht instinct wel ontwikkeld is. Die gaat dus achter alles aan,of het nu een vlinder of een koe is. Nadat ik dit ontdekt heb doordat ze achter een ree aan schoot ben ik er niet zo happig meer op haar los te laten. Dus loopt ze aan een flex lijn.
Eigenlijk luistert ze perfect, tot ze in de jachtmodus schiet.
Zit erover te denken hier een aparte les/cursus/workshop voor te gaan doen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:23

Hier een Golden Retriever en een Beagle die bijna altijd los lopen.

De Golden vind vooral de konijnen erg interessant, maar als ik haar tegenhoud met een simpele Nee (en haar naam eerst), dan staakt ze haar 'jacht' meteen. Zelfde geldt voor als ze water ruikt overigens... Voor beiden geldt dan ook, dat als je niet oplet ze wel echt weg is... tot je haar roept.

De Beagle geeft er niet zo veel om, gaat zijn neus wel eens achterna of blijft eigenlijk voornl daardoor wat achter. Maar hij moet in het zicht blijven en haalt ons af en toe even in om vervolgens zijn neus weer achterna te gaan. Toch uit het zicht, dan roepen we hem en in 99% van de gevallen komt hij gewoon.

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:34

Hier een Golden Retriever X Duitse Herder reu.

Geeft niets om konijnen of vogels. Heb nl. ook vogels en konijnen in huis gehad. Met de konijnen speelde hij altijd. Een konijn werd zelfs kwaad als ik zijn hok sloot. Dan kon hij geen kusjes meer geven aan de hond. :+
En de vogels vond hij altijd zeer interessant. Hij ging gewoon voor de volière zitten en lekker vogeltjes kijken. En ontsnapte er een keer een vogeltje, dan ging hij rustig liggen, totdat het vogeltje weer was gevangen.

Soms met uitlaten zijn de batterijtjes van zijn gehoorapparaat kapot. Dat komt dan meestal door loopse teefjes. Daar blijft hij wat langer ruiken. Maar hij blijft altijd in de buurt en loopt altijd los. Ik neem de riem eigenlijk ook nooit mee. :o

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:31

lianne304 schreef:
mijn vader heeft vroeger herders honden zo getraind als een K9 honden.

en ik heb later een sheltie <3 gekregen en daar heb ik mee getraind helemaal allen ze kan zit naast af en blijf en ze kan buigen. ze is allen mens schuw want ze komt uit honden fokkerij uit een donker hokje.
ik heb haar altijd los naast me lopen ze loopt nooit aan touw ze vind het namelijk ook niet heel fijn een ketting aan har nek :+ .

sheltie is net al een bode collie dus ze zijn super leergierig maar praktisch kun je het wel elke hond leren. *D

we hebben ook een chiwauwau x Maltees leeuwtje en die kan ook zitten af en blijven en loop keurig naar ons en loopt altijd los behalve langs de grote weg.
ze is ongv ff groot als een chiwauwa mabey iets kleiner dus alle honden kunnen het leeren als je maar de tijd neemt.

ZE LOPEN OOK NIET ACHTER KONIJNEN OF VOGELS AAN. :D

Het zijn ook niet het type honden om te gaan jagen...

Als je een jachthond of kruising daarmee hebt is het een stuk moeilijker om ervoor te zorgen dat ze niet gaan jagen als er een konijn voorbij komt. Mijn honden heb ik geleerd om op het pad te blijven in het bos, zo is het risico het kleinst dat ze wat zien. Op plaatsen waar de aandacht richting bos gaat of waarvan ik weet dat er vaak wild zit lijn ik ze aan. In het begin hebben ze veel aan de lange lijn gelopen, nu kunnen ze meestal wel los.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:37

Onze hond is een kruising, labador x (mechelse herder x boerenfox) toch wel wat jacht. Die bedenkt zich 9 van de 10 keer na 15 meter dat je wel heeel hard moet rennen en daar wordt je moe van. :j
Maar meestal is een keer roepen wel genoeg.

Daarbij wonen wij in het bos en hebben we zelf konijnen die samen met de hond wel eens loslopen, er leven ook bijna geen konijnen hier.

:')
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 06:10

ik heb zelf konijnen dus dat is makkelijk om te trainen. Mijn hond jaagt wel wild op (laat het dus schrikken door te besluipen en dan WOEF te zeggen haha) maar verder kijkt hij het alleen na (lab x rottie). Mijn andere hond (boxer) was enorm fel met jagen en doden van dieren toen hij bij mij kwam (3.5 jaar). Ik heb hem nooit de kans gegeven en in het begin heel hard op getraind. Hij kijkt wild nu na en krijgt daarvoor nog steeds (8 jaar nu) beloning uiteraard. 'Hier' komen is bij mij altijd beloning en zeker in moeilijke situaties. Ik ben gewoon het leukst van alles wat er op de wereld is (tenminste dat probeer ik te zijn voor hun haha)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 07:18

Hangt van het type hond af.

Mijn golden is 8 jaar en rent enkel achter reigers aan.
Zie ik de reiger op tijd krijgt hij een 'nee denk erom' en rent hij er niet achteraan.

Mijn hulphond, kruising labrador x golden ging in het begin er weleens vandoor.
Achter eenden aan, naar andere honden toe, neus achterna.
Ze is ouder en wijzer geworden. En 'nee denk erom of deze kant, als ze de struiken in wil werken prima.

Wij trainen de honden vaak.
Dagelijks blijven we dingen herhalen. Wachten bij het oversteken, wachten met het uit de auto gaan, wachten in de tuin tot ik mijn scootmobiel heb gepakt. Vingerknip en kleed en ze gaan naar hun plek als wij eten.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 07:27

Isd, goed trainen, comsequent zijn en blijven herhalen. Maar ook karakter speelt een rol. Mijn hond zou zo reageren als die hond van de mevrouw, oren spitsen maar verder weinig aandacht aan schenken. Stel er zou iemand door de hurken gaan op de weg en haar in de ogen kijken zou ze daar wel naar toe willen en is het moeilijker om haar te laten luisteren. De interesse van mijn hond is voor mensen groter dan voor andere dieren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:10

Borisje volgens mij heb jij je niet verdiept ...
Een boxer word wel degelijk gebruikt voor drijven en voorheen ook voor de jacht op groot wild.
En ja onze honden gingen ook met regel maat achter reeën aan (vooral amber en roxy).
Na flink wat oefenen hebben we dat er redelijk uit gekregen maar alsnog reageerden ze.

Je zou juist denken dat een boxer moeilijker te trainen is gezien ze wel the wiil to pleze hebben maar liever voor de fun gaan en dan spontaan doof worden.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:14

zolang de hond goed zou luisteren zou ik hem los laten lopen

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:56

rommulus schreef:
Borisje volgens mij heb jij je niet verdiept ...
Een boxer word wel degelijk gebruikt voor drijven en voorheen ook voor de jacht op groot wild.
En ja onze honden gingen ook met regel maat achter reeën aan (vooral amber en roxy).
Na flink wat oefenen hebben we dat er redelijk uit gekregen maar alsnog reageerden ze.

Je zou juist denken dat een boxer moeilijker te trainen is gezien ze wel the wiil to pleze hebben maar liever voor de fun gaan en dan spontaan doof worden.

Daarom zei ik gemiddelde. Want eigenlijk zit er in bijna alle honden nog jacht of drijfinstinct. En ik heb ook nergens gezegd dat boxers makkelijk te trainen zijn. Ze zijn juist (lekker) eigenwijs.

Een windhond kan ook denken nah, laat die konijnen maar. En een goed getrainde herder kan ook zwaar gefixeerd zijn op herten.
Toevallig heb ik een kruising podenco en tsja, die kan inderdaad niet los, zelfstandige jachthond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:02

Ik heb 2 kruisingen die ook meegaan met mijn vriend op konijnen of ganzenjacht (schade bestrijding)
Ze kunnen op zaterdag 4 konijnen vangen en op zondag met mij mee buitenrijden
Zien ze een konijn en ik roep dan blijven ze gewoon bij mij. Ze weten het verschil
Maar je leert een jachthond ook samen te werken met de baas en een goed opgeleide zal eerst naar de baas kijken voor toestemming voor hij gaat. Dit oefenen ze al in de puppy jachtcursus met dummy's

We hebben een jonge munsterlander en die is wel veel fanatieker dan de andere 2 honden maar mede door het goede voorbeeld kan die al bijna altijd los. Sommige stukjes blijft ze vast waar teveel wild zit