Advies gevraagd: hond bijt kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiVita

Advies gevraagd: hond bijt kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 18:29

Als eerste, ik weet niet als het hier thuishoort, sorry indien het verkeerd staat.

Ik wil graag even jullie meningen horen ivm met de hond van een familielid.

Even kort de situatie schetsen van wat er is gebeurt:
Enkele weken geleden zat de eigenaar van de hond (tevens ook de dooppeter van mijn dochter) neer op een stoel met de hond op schoot. Hij was met mijn dochter (3 jaar) aan het spelen en vroeg haar een 'high five' te doen. Op het moment dat mijn dochter enthousiast naar hem toe gaat met haar handje omhoog om op zijn hand te slaan, grijpt de hond haar vol in het gezicht. Ze heeft heel veel geluk gehad, een halve centimeter hoger en ze was wss haar oog kwijtgeraakt, nu houdt ze er voorlopig enkel nog een littekentje vlak onder haar oog aan over.

Nu komen wij en onze kinderen daar regelmatig over de vloer, en kennen ze de hond en omgekeerd al vanaf hij pup was (hij is nu anderhalf). Hij heeft verder nooit agressief gereageerd tegenover kinderen, echter is hij wel erg dominant, zowel tegenover mensen als honden en andere dieren.

Echter is het zo dat de kindjes er binnenkort gaan logeren (was al lang voor het incident afgesproken), en ik ben er toch niet echt gerust in. Zijn gedrag valt in mijn ogen makkelijk te verklaren aangezien hij volgens mij gewoon zijn baasje wou verdedigen, maar wat is de kans nu dat het opnieuw gebeurt?
Is het redelijk te vragen de hond in de bench te houden als de kindjes er zijn of niet?

De kinderen zijn trouwens 3 jaar en bijna 2 jaar, en zijn gewend met een hond om te gaan.

Alvast bedankt voor het lezen!

YamaSaki

Re: Advies gevraagd: hond bijt kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:33

Ik zou zeggen...geen high five doen als de hond op schoot zit ;)
Dat is in de ogen van de hond, zoals je zelf al aangaf, geen optimale situatie en dan gaat ie verdedigen :)
En die kleine kindjes zitten dan op hoofdhoogte met zo een hondje.
Zo een situatie wil je niet, dus niet aangaan, maar wel iets waar eventueel na t logeren aan gewerkt kan worden met goede begeleiding :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:35

Mijn hond is ook dominant en ik zou een kind nooit vragen mij een high five te geven met hem op schoot.Als de hond nog nooit eerder iets heeft gedaan zou ik niet al te bang zijn, maar wel opletten met dit soort dingen.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:36

Al is het inderdaad redelijk 'logisch' hij wilde zijn baas waarschijnlijk verdedigen, maar echt bijten is gewoon gevaarlijk!
Wat nu als het hondje het nog eens fout inziet en dan wel iets 'ergers' raakt.
Dat is toch best een risico en het lijkt me zeker niet raar om te vragen of de hond in de bench mag blijven.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:37

Als ik een dominante hond zou hebben, zou het niet mijn keuze zijn hem op schoot te houden, op de bank toe te laten etc. Om wat voor ras gaat het? Verder zou ik je niet adviseren je kinderen te laten logeren bij je familielid, je kinderen zijn erg jong en gezien het bijtincident zou ik het je afraden. Ik vind het niet reëel om te vragen de hond steeds in de bench te houden wanneer je kinderen daar logeren. Ook naar de hond toe vind ik dit geen passende oplossing.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:38

Ik zou er ook niet helemaal gerust op zijn als ouder, maar indien de volwassenen goed opletten en de hond heeft nooit eerder gebeten.......... En ze morgen natuurlijk nooit alleen gelaten worden met de hond. Ik weet niet hoe de hond verder is, maar het lijkt er inderdaad op dat de hond zijn baasje of zichzelf in bescherming heeft genomen.

Wij hadden vroeger ook een ( mishandelde ) hond, die niet met kleine kinderen kon. Ze heeft een keer gebeten omdat het meisje haar wilde aaien toen de hond in der mand lag en niemand aan het opletten was. Daarna nooit meer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:38

Je dochter heeft veel geluk gehad, ook ik heb een litteken in mijn gezicht door een hondenbeet, was toen 9 jaar oud. Zelf zou ik graag eerst zien dat de eigenaar van de honden ook inziet dat zijn hond dominant is, als dat zo is kan je verder gaan in het gedrag sturen van de hond. Doordat de hond op schoot zat voelde deze zich waarschijnlijk zich meerdere in rang met de kleine meid, waardoor dit gebeurde. Ik zou mijn kinderen daar niet heen willen brengen, alleen maar om erger te voorkomen. Je gaat in het spel op met de kids en vergeet hoe de hond kan reageren, stel je hem achter kan het ook nog eens jaloezie worden.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:42

Hond mag nooit meer op schoot of de bank liggen. Deze plek zorgt er voor dat hij zich hoger in rang voelt. En zeker bij een dominante hond. Dat zou je de peetoom kunnen vragen met deze uitleg. En hem duidelijk maken dat je er niet gerust op bent. Misschien is hij zelf ook geschrokken en komt hij zelf met een oplossing. Maar ik zou er zeker over praten. Als hij dan niet wil mee werken, dan de kinderen niet meer naar de peetoom tot ze een heel stuk ouder zijn.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 18:44

High Five doen we uiteraard niet meer, op het moment zelf waren ik of mijn man er ook niet bij, anders zouden we wss wel ingegrepen hebben. Het is alleen, als ze gaan logeren zijn we er ook niet bij om te zien wat er gebeurt. Het is niet dat ik de mensen niet vertrouw, ze zijn ook enorm geschrokken en ik ben ervan overtuigd dat ze opletten, maar ze hebben ook niet de ervaring om met jonge kinderen om te gaan waardoor het voor hen misschien moeilijker in te schatten is wat er kan gebeuren.

Idd, ik snap zijn reactie maar al te goed, maar neemt niet weg dat het echt gevaarlijk is met jonge kinderen die zelf het gevaar nog niet kunnen inschatten.

In de bench houden zou ik ook alleen maar vragen als we als ouders er zelf niet bij zijn. Het is zeker niet zo dat ze er wekelijks logeren, is nog maar de tweede keer in heel hun leven.

Hond is trouwens een Basenji.
Laatst bijgewerkt door MiVita op 04-09-14 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:45

Jankeke schreef:
Hond mag nooit meer op schoot of de bank liggen. Deze plek zorgt er voor dat hij zich hoger in rang voelt. En zeker bij een dominante hond. Dat zou je de peetoom kunnen vragen met deze uitleg. En hem duidelijk maken dat je er niet gerust op bent. Misschien is hij zelf ook geschrokken en komt hij zelf met een oplossing. Maar ik zou er zeker over praten. Als hij dan niet wil mee werken, dan de kinderen niet meer naar de peetoom tot ze een heel stuk ouder zijn.

Dat is al lang weer achterhaald, van die bank. Schoot weet ik niet.

Ik zou het gewoon samen een keer overleggen, allebei kijken wat er mogelijk is en allebei een beetje inschikken naar elkaar. Dan is er meestal best wat mogelijk :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:51

Wat een vervelende situatie!

Echter, de situatie die je schetst klinkt inderdaad als 'niet ideaal' - de hond op schoot, kind is dan dus op dezelfde hoogte/lager? En dan 'high five' doen, dat is leuk maar wellicht begrijpt de hond daar niet helemaal het leuke van. :)

De hond in de bench laten doen, dat ligt vermoedelijk wel erg gevoelig. Het zou ook niet direct mijn eerste keuze zijn, zeker niet als je aangeeft dat de eigenaar v/d hond een goede vriend is, jullie komen daar dan dus neem ik aan regelmatig over de vloer. Gaan je kinderen er logeren, dan moet die hond dus minstens een nacht in de bench?

Gezien het voorval zal iedereen nu überhaupt toch wat meer op zijn hoede zijn; kind, eigenaar van de hond, en wie weet zelfs de hond zelf. Situaties zoals deze proberen te vermijden, misschien even niet al teveel nadruk leggen op direct contact tussen hond en kind ('high fiven' e.d.), dus niet actief bij elkaar weghouden maar ook niet actief met elkaar bezig laten zijn/spelen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:52

Wat een naar voorval, gelukkig dat het voor je dochter nog mee viel.
De hond kun je er geen schuld van geven.
Hij zat op schoot, kindje met opgeheven arm komt naar hem en zijn baasje toe.
Waardoor hij getriggerd werd.
Een hond hoort natuurlijk niet te bijten, maar je moet ook niet de kat op het spek binden. :)
Ik denk als iedereen wat verstandiger met combinatie kind/hond omgaat er al een hoop gewonnen is.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:55

Ik zou mijn kinderen daar niet meer laten logeren, no way.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:56

Sokje_6 schreef:
Jankeke schreef:

Dat is al lang weer achterhaald, van die bank. Schoot weet ik niet.

Ik zou het gewoon samen een keer overleggen, allebei kijken wat er mogelijk is en allebei een beetje inschikken naar elkaar. Dan is er meestal best wat mogelijk :)

Dominant zijn is ook achterhaald ;)

maar wel een moeilijke situatie. Denk dat je kinderen de hond gewoon moeten negeren, maar hoe leg je een 2 en 3 jarige dat uit.

Is je dochter niet bang geworden door dit incident?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:08

Ik zou je kind daar niet meer laten logeren. Het risoco is veel te groot. Een hond die dominant is, ziet zeker een kind van die leeftijd onder zich in de rangorde. (En in de situatie die jij beschrijft, vraag ik me af of de volwassenen in zijn ogen ook niet onder hem staan..) Hij zal echt niet alleen bijten bij een highfive, maar in iedere situatie waarin hij dat nodig acht.

Zo'n hond hebben wij ook gehad. Hij viel mijn broertje aan als hij naar mijn moeder rende, als mijn moeder hem optilde, als mijn broertje te dichtbij kwam, vloog hij overeind. Het ging van kwaad tot erger.

Ik denk dat dit probleem alleen op te lossen is als de baasjes, met hulp van deskundige, de hond weer op zijn plek zetten onderaan de roedel. Tot die tijd zou ik persoonlijk je dochtertje niet alleen daar laten...

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:10

Als we gewoon op bezoek gaan loopt de hond uiteraard gewoon rond, zoals altijd al geweest. De kinderen weten goed dat ze de hond niet zelf mogen benaderen, en laten hem in principe met rust als hij zelf geen toenadering zoekt.
Mijn dochter is gelukkig niet bang geworden, en geeft hem gewoon een aai als hij komt en laat hem verder met rust.
Uiteraard worden ze goed in de gaten gehouden als we er zijn.

Maar als ze er gaan logeren hebben wij zelf er geen zicht meer op, en tijdens het spelen kan ik me voorstellen dat ze zo in het spel opgaan dat er situaties over het hoofd gezien worden.

Trouwens eerder op de dag van het incident was er nog iets anders waar ik niet helemaal gerust in ben. De eigenaars van de hond zien hierin dan weer geen gevaar en zien het als spelen.
Mijn zoontje van bijna 2 was aan het rondlopen en struikelt en valt op zijn knietjes met zijn handjes vooruit. Waarop de hond naar hem toe loopt en langs achteren half op hem springt met zijn bek open. Hij heeft toen zeker niet doorgebeten maar er stonden toch enkele kleine bloeduitstortinkjes in zijn zij. Zoontje heeft niet gehuild dus echt pijn moet het niet gedaan hebben.

Ik maakte me er eerste niet druk in, hond heeft niet echt gebeten en de combi jonge hond die opgewonden raakt door een klein kind die rent en valt lijkt me niet vreemd, maar toch zit het me achteraf niet helemaal lekker...

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:11

amber15 schreef:
Hij zal echt niet alleen bijten bij een highfive, maar in iedere situatie waarin hij dat nodig acht.

Dat is nu ook mijn angst...

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:20

Ben ik dan de enige die het niet normaal vind dat de hond dus al twee keer een bijt incident heeft gehad ? Zeker met zulke kleine kinderen zou ik het er niet op gokken om toch het logeer partijtje door te zetten. Je kan nl nooit alles in de gaten houden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:20

Zou de hond niet ergens kunnen gaan logeren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:24

Ik zou me niet zoveel zorgen maken om de hond, als wel om het beoordelingsvermogen van zijn baas...

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:25

Mondy, je bent zeker niet de enige!

De hond uit logeren doen, zou ik juist niet doen. Dit is zoveel makkelijker op te lossen! Volgens mij is het enige probleem dat de hond zijn plek niet weet. Hij voelt zich te belangrijk. Met goede hulp is dit meestal makkelijk op te lossen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:41

Billy schreef:
Ik zou me niet zoveel zorgen maken om de hond, als wel om het beoordelingsvermogen van zijn baas...

Ja vind ik ook.

Daarbij is de dominantie theorie al lang achterhaald evenals het op de bank zitten enz. Vermoedelijk is de hond eerder onzeker, vermoedelijk nog wat aan het puberen enz. gezien de leeftijd. De hond kan zich ook bedreigd hebben gevoeld en hij kan zich alleen op die manier verdedigen. Snap in dit geval ook de baas niet. Ik zou om die redenen ook niet laten logeren. Niet om de hond.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:30

MiVita schreef:
Trouwens eerder op de dag van het incident was er nog iets anders waar ik niet helemaal gerust in ben. De eigenaars van de hond zien hierin dan weer geen gevaar en zien het als spelen.

Ik maakte me er eerste niet druk in, hond heeft niet echt gebeten en de combi jonge hond die opgewonden raakt door een klein kind die rent en valt lijkt me niet vreemd, maar toch zit het me achteraf niet helemaal lekker...

Denk dat je hier zelf al je antwoord geeft, het zit je niet lekker, is het dan verstandig om ze uit logeren te doen? Ga je dan prettig weg en voel je je op je gemak?
Wellicht is het voor nu niet een optie maar wie weet wel als de kids later groter zijn en ook beter te sturen in wat wel en niet mag bij deze hond.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:40

Honden en kinderen zijn vaak geen goede combinatie.
Je schrijft...kinderen zijn gewend aan honden, maar dat zegt niks. Kinderen zijn in de ogen van een hond brutaal en respectloos.
De kans dat er weer wat gebeurd is dus groot.
Mijn kind liet ik daar niet logeren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:42

Billy schreef:

Amen...