poes disciplineren...raar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

poes disciplineren...raar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 23:01

Een tijdje geleden was een tante van mij met gezin komen logeren. Heel gezellig, maar een beetje discussie gehad op de opvoeding van de beestenboel en dan specifiek de poes. Wij hebben een boerderijkat. Overdag is ons meisje vaak buiten, maar ligt ook gerust op de bank te snurken. Gedurende de nacht slaapt ze op de deel. In huis mag ze in de woongedeeltes komen, maar niet op aanrecht, tafels of slaapkamers. Dit is van jongs af aan met behulp van plantenspuit en stemcorrectie afgeleerd. Nu is de plantenspuit niet meer nodig. Een knip van de vingers is meestal genoeg. In de avonden ligt ze gewoon op de bank of op school, maar zodra er nagels of tanden verschijnen moet ze daar ook weg. Verder krijgt ze genoeg aandacht en speeltijd.

Mijn tante vond ons enorm streng en o wat zielig dat ze niet op bed mocht. Een kat kun je volgens haar toch niet opvoeden. Volgens mij kan je ieder dier opvoeden. Hond, kat of paard, maakt niet uit, ze krijgen discipline mee. Wij zijn mensen, zij dieren en moeten dus luisteren. We zijn daar vriendelijk maar zeer consequent in. Ze zijn onderdeel van de familie, maar kennen hun plaats.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken. Voeden jullie streng op, welke dieren wel/niet of beslist het dier wat er gebeurt. Brand maar los!

Cassidy

Re: poes disciplineren...raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:05

Een kat is echt wel op te voeden. Ik vind jullie niet te streng, eerder je tante te soft. Alles staat en valt met konsekwent zijn. Bij hond, paard, kind en idd kat.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:06

je kunt een kat op de juiste manier vaak dingen aanleren, het ligt echter ook erg aan het karakter van het beestje. Desniettemin zal zowel een hond als kat wel de dingen doen die niet mogen zodra je van huis bent (dus dan wel op aanrecht of de hond op de bank)

Je kunt een kat wel veel minder goed en makkelijk opvoeden vergeleken met een hond.
Ben nu bezig met een kraaiachtige op te voeden (energiek en heeeeeel eigenweis) het kost dus veel meer moeite en een andere aanpak dan bij een papagaai en het zal nooit perfect zijn maar hij leert toch wel iets)

Ik ken iemand die hun kat wilde opvoeden. elke keer als ze aan de bank krabde zette ze haar buiten. vervolgens zette ze dus haar nagels in de bank als ze naar buiten wou :)
In het voorbeeld hierboven voed de kat de mensen op. :P

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:12

Ja hoor mijn kat dient zich aan mijn regels te houden. Ook hier is een knip met de vingers voldoende om haar te laten weten dat ze iets doet wat niet mag. Een kat is imo net goed op te voeden als een hond of een paard oid, je moet alleen iets meer geduld hebben en een andere aanpak.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:14

Onze katten zijn ook opgevoed hoor :-) ze mogen niet op de tafel, het aanrecht, de kast of de verwarming komen en dat weten ze alle vier donders goed. Op de bank en het bed mogen ze dan weer wel en dat weten ze ook héel goed.

Wij hebben altijd katten gehad en zo is het bij ons áltijd geweest. Zo'n 20 katten verder nog geen ééntje gehad die je niet opgevoed kreeg. Al krijg ik dezelfde opmerking ook vaak, hoor. Dat ik te streng ben en dat een 'kat kat moet kunnen zijn'. Excuse me, maar mijn Rottweiler heeft ook niets te zoeken op tafel. Waarom zouden mijn katten dat opeens wél mogen? :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:20

Ook hier 4 katten die de regels duidelijk kennen. Het noemen van de naam is vaak al genoeg. :j

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:24

Toen hier een kat in huis kwam stond 1 ding vast: Ze zou het zonder personeel moeten stellen.
Ook met een kat kun je prima afspraken maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:25

Absoluut. Onze kat sprong toen we haar net hadden op het aanrecht als we aan het koken waren en dergelijke, dan was het gewoon vastpakken bij het nekvel en vrij hardhandig op de grond zetten. Dit heeft een paar keer moeten gebeuren, en nu springt ze er gewoon niet meer op..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:27

billionache schreef:
Excuse me, maar mijn Rottweiler heeft ook niets te zoeken op tafel. Waarom zouden mijn katten dat opeens wél mogen? :=

_/-\o_ :')

On topic,onze katten mogen ook niet op het aanrecht of de tafel.
Ze mogen ook niet 'bedelen'.
Katten zijn juist wel op te voeden omdat ze imo juist heel erg slim zijn.
Ze weten precies bij wie ze wel of niet iets uit kunnen halen,observeren je en berekenen wanneer je hun niet kan zien of horen.
Ze weten op het juiste moment van de tafel te springen als je je sleutel in de deur steekt....
:Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:27

Waarom zou een kat niet kunnen luisteren als je zelfs tijgers door brandende hoepels kan leren springen? ;)

Ik heb mijn hele leven al verschillende katten gehad en allemaal waren ze prima opgevoed. Als ik roep komen ze en ze weten prima wat wel of niet mag. En ja, dat het ik ze echt wel moeten leren.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:28

Ook ik heb dezelfde regels! Mijn katten luisteren naar hun naam, als ze buiten zijn, ff roepen dan komen ze eraan. Roep ik 1 komt er 1, roep ik beide kome ze beide. En 1 kat gaat zelfs zitten op commando en kopjes geven tegen mijn hoofd op commando haha! En het woord éh kennen ze ook... Dus ja ze zijn heel goed op te voeden!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:34

Ja hoor, opvoeden gaat prima, katten zijn echt niet dom hoor.
Ik heb m'n katten ook altijd opgevoed en met zoveel succes dat toen een poes kittens had, zij ze zelf al weghaalde als ze zich op verboden terrein dreigden te begeven :D

Ik zou niet anders willen, een goed opgevoede kat is een plezier in huis. Hier gelden ook zo ongeveer dezelfde regels, met uitzondering dat de hele keuken verboden is hier (iets met een buitendeur, een provinciale weg en een te slimme en te snelle kat :') ).
Voor de precieze uitleg zie Tivoli's stukje :D

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:42

Hier ook regels voor de katten. :j

Poezen mogen echt veel, maar niet op t aanrecht, niet op de salontafel en zodra er eten op de bank is moeten ze van de bank af, als de bordjes weer op tafel staan is toegang weer toegestaan. Dat weten ze ook heel goed, als t eten op tafel komt dan sjokken ze van de bank af en zodra de bordjes weer op tafel staan klimmen ze weer op de bank.

Verder reageren ze hier op "Eh!" En wat ook grappig is, als ze gewoon aan t luieren zijn dan reageren ze er niet op, maar als ze weten dat ze stout zijn reageren ze wel.

Omdat ik in n rolstoel zit heb ik ze geleerd bij t klikken van mn tong aan de kant te gaan, om platte staartjes te voorkomen. :)

Toverwoord is idd consequent zijn, n kennis beweerde dat haar katten er gewoon te dom voor waren, wij hebben daar 1 avond gegeten en voor ons hadden ze opeens wel gezag. :=

Wat je vaak ziet is dat mensen denken "ach, hij/zij is lief, of ligt zo lekker of... En dan gaat t fout..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 06:00

hier ook keurig opgevoedde kat. Bij de ene gaat het beter dan bij de andere maar het lukt bij allemaal wel. Ook de half wilde kat (konden we vrijwel niet benaderen) die jarenlang met ons samen geleeft heeft konden wij zonder problemen duidelijk maken niet op aanrecht en niet op tafel. Helaas kregen we in al die jaren niet duidelijk dat ze ook niet bang hoefde te zijn voor ons ;) Hoewel ze durfde gerust binnen te komen en vele uren binnen te slapen zolang wij maar niet te dicht langs haar plaats liepen. 't was voor mij toch een gouden kat!!! (helaas aangereden en overleden)

Mijn huidige kat is helemaal het tegenovergestelde qua aanhankelijkheid. Echter ook zij weet heel goed dat ze niet op tafel en aanrecht mag. Ook niet uit schaaltjes eten e.d. en dat zal ook echt niet gebeuren. Nu lust ze helaas!! ook niets anders dan haar brok en water (baal ik zo van). De eerste poes vond alles lekker en als we de tafel gedekt hadden moesten we die ook niet onbeheerd laten staan. Dat gedrag kon ik wel weer waarderen haha. Nadeel was alleen dat ze naast dat gedrag ook nog eens alle deuren open kon maken..... 't was altijd heel opgeruimd (en nog steeds overigens)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 06:17

Hier ook een keurig opgevoed katje , hij kan zelfs zitten en af gaan , pootje geven en opzitten. Je kan ze zeker wel dingen leren hoor .ben het echt met je eens !

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 06:25

Hier ook 2 opgevoede katten. De ene wel wat meer dan de andere, maar dat ligt aan het karakter. Ze weten allebei wat de regels zijn, waar ze wel en niet mogen. We hoeven vaak alleen maar een geluid te maken en dan weten ze het al.
Mijn rode kater is echt een dondersteen. Hij luistert wel goed, maar probeert vaak toch nog wel wat (en dan met die ondeugende blik in zijn ogen) en dan is schudden met de plantenspuit genoeg. Mijn poes is echt een diva, maar komt het er op aan dan weet ze heel goed wat wel en niet mag.

Mijn kater kan pootje geven en heeft op een gegeven moment bedacht dat als je een pootje geeft je wat lekkers krijgt. Gevolg: als meneer trek heeft gaat hij voor ons zitten met zijn poot omhoog. :o
Laatst bijgewerkt door Leandra op 04-09-14 06:28, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 06:27

Hier ook een zeer opgevoede kat en een in opleiding :)
De goed opgevoede, komt buiten maar een keer wijzen naar de deur en hij staat er :)
Net als de bekende Zit af en blijf en trucjes zoals poot, hoog en draaien op de achterpootjes :)
Ze leren makkelijker dan onze opgevangen am. Bulldog :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:21

Ja hoor mijn katten hebben zich ook aan bepaalde regels te houden. Rotte is alleen dat ze zich perfect gedragen als ik in de buurt ben, maar zodra ik weg ben hoor ik ze ineens toch dingen doen die ze normaal nooit doen :P

Mijn vorige kat heb ik trouwens geleerd om op commando te gaan zitten en pootjes te geven :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:35

Hier hebben ze alle 3 ook regels hoor. De 1 is 9 ander 7 en de ander is half jaartje. Vanaf t begin allemaal geleerd niet op t aanrecht,niet op de tafels, en niet schooien. Ze krijgen hun brokken en in de avond lekker vers vlees, en verder is t klaar. Ze krijgen tussendoor nog wel eens een snoepje/snack maar wil ze niet naast me hebben als ik eet. Ik kan dus ook gerust van alles op tafel zetten en ze kijken er niet naar om. Als ze iets doen wat niet mag zeg ik de naam en knip ik in mijn vingers, dan weten ze al van ojee, dit mag dus niet. Kan prima !

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:38

Onze kat luistert heel goed naar het woord: 'nee'

Ik zou het ook niet willen hebben dat de kat op het aanrecht loopt, dus ook voor haar zijn er regels.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:41

Katten kun je prima disciplineren, ze begrijpen ook heel goed wat wel en niet mag. Dat ze vervolgens hun middelvingerpoot opsteken en het toch doen is een beetje kat eigen... :') Of het ligt aan mijn katten en mij hahaha.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:45

Je kan een kat prima disciplineren. Wij hebben er hier 3 rondlopen die allemaal al te goed weten dat ze NIET op aanrecht of tafel mogen komen. Doen ze dat toch krijgen ze een draai om de oren(bij wijze van, meestal hoef ik maar 'hé' te roepen en ze springen al er vanaf).
Zelfde als bedelen als we aan tafel zitten. Worden gewoon genegeerd en als ze komen hengelen staan ze ineens een meter verderop :')
Op bed mogen ze hier dan wel, maar hier komen ze niet buiten omdat we aan een drukke weg wonen waar vaak veel te hard gereden word en inmiddels al geen buurkatten meer over zijn nadat we drie kwart van de weg hebben gehaald.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 09:46

Goed te weten dat meer mensen hun dieren opvoeden. Bij ons kan ze weinig uithalen als we weg zijn, want ze komt alleen in huis als er iemand thuis is. In de nacht en bij afwezigheid zit ze wel binnen, maar op de deel. Dat vindt mijn tante natuurlijk ook zielig, maar dat is echt een speelparadijs voor madame *\o/*

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:51

Hier zijn ook regels voor de katten en dat weten ze ook.
Zo springen ze nooit op het aanrecht of op de tafel, is ze geleerd toen ze klein waren en nu doen ze het gewoon niet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:56

vind niet anders als normaal dat welk dier je ook binnenhaalt, behalve vissen haha, je die ook regels leert. Voor je t weet is je behang eraf,bank kapot, eten verdwenen en haren op je aanrecht