Hond voor de eerste keer loops.. maak me zorgen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noa_M

Hond voor de eerste keer loops.. maak me zorgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 09:00

Hallo, Ik heb een labradorteef van ruim 1 jaar oud. Afgelopen weekeinde is ze voor het eerst loops geworden. Ze heeft er een hele tijd tegenaan gezeten wat vooral te merken was in onrust. Het is normaal een hele actieve hond maar sinds dat ze loops is, is ze echt heel rustig geworden voor haar doen. Ze slaapt veel, een kort blokje om van een half uur vind ze wel genoeg en ze gaat bij thuiskomst weer rustig liggen. Terwijl ze eerst echt uren kon blijven rennen en dan thuis nog genoeg energie had. Nu maak ik me dus zorgen. Vond eigenlijk dat ze toch wel veel vloeit. Ik heb er geen ervaring mee, maar hoorde van andere mensen dat het echt minimaal is. Nu vraag ik mij dus af of dat dat rustig zijn normaal is bij een loopsheid of dat te misschien veroorzaakt word door (te) veel bloed verlies? En geven jullie je hond een supplement tijdens de loopsheid?

Agossie

Re: Hond voor de eerste keer loops.. maak me zorgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:04

Mijn hond vloeit ook best veel en was de eerste keer onder de indruk. Ik vergelijk het met ongesteld zijn. De ene hond heeft amper last (de mijne blijft wel actief) en de andere heeft wel last. Als je het echt niet vertrouwt, kun je het best even met de DA contact opnemen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:05

Naar de dierenarts ermee! Misschien is dit helemaal geen loopsheid, maar een baarmoederontsteking en dat is bepaald levensbedreigend.
Plast en drinkt ze veel meer dan anders? Eet ze wel? Braakt ze?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:06

Wanneer mijn hond loops is, is het ook ineens een hele andere hond qua gedrag.
Jouw verhaal klinkt mij dus niet vreemd in de oren :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:08

Die combinatie van veel te sloom en veel vloeien vind ik juist verontrustend.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:09

Even checken of ze koorts heeft... boven 39 graden even met de DA overleggen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:12

Kan heel verschillend zijn.Heb twee jonge teven en de één vloeide enorm de eerste keer en was helemaal onder de indruk en lusteloos en de ander bloede nauwelijks en boeide het totaal niet. Inmiddels zijn ze beide al een 2e keer loops geworden en beide malen totaal onopvallend.

Het kan zelfs zijn dat er gewoon plasjes met bloed liggen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:14

Mijn teefje is afgelopen week ook voor het eerst loops geworden.. Ze is daardoor ook behoorlijk verandert in gedrag. Ze is heel aanhankelijk en een heel stuk rustiger.. Slaapt ook veel en piept vooral ook heel veel..
Of ze veel vloeit vind ik lastig te zien, ze houdt zichzelf nogal goed schoon (maar zit wel om de paar minuten dus te likken)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:29

Waarschijnlijk niks aan de hand, de ene teef vloeit gewoon meer dan de andere.
Als ze niet buitengewoon veel drinkt en de uitvloeing is niet helder bloederig van kleur dan even naar de dierenarts.

Een teef is ca 3 a 4 weken loops en ca 10 dagen na het begin van de loopsheid komen ze in een vruchtbare periode, deze periode duurt enkele dagen.
Dus pas op met reuen :j

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 09:31

Ze heeft geen koorts.

De dierenarts zegt dat de hoeveelheid bloedverlies wat ik beschrijf niet verontrustend is. Het valt gewoon op. Wanneer ze ligt zie je niks (heb een lichte handdoek voor haar neer gelegd, dus goed te zien. Dan likt ze wel om de zoveel tijd) maar wanneer ze dan opspringt dan ligt er een heel spoor aan druppeltjes op de grond.

Ik vind het gewoon zo sneu. Je kunt haar ook niet uitleggen dat het er bijhoort, en het weer over gaat.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 09:32

ThreeFingers schreef:
Waarschijnlijk niks aan de hand, de ene teef vloeit gewoon meer dan de andere.
Als ze niet buitengewoon veel drinkt en de uitvloeing is niet helder bloederig van kleur dan even naar de dierenarts.

Een teef is ca 3 a 4 weken loops en ca 10 dagen na het begin van de loopsheid komen ze in een vruchtbare periode, deze periode duurt enkele dagen.
Dus pas op met reuen :j

Ja, ik laat haar voor nu alleen met de riem uit. 1x per dag ga ik met haar naar een losloopgebied in het bos. Dit doe ik 's ochtends al heel vroeg, zodat de kans op andere honden heel klein is.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:43

Als je geen nest van haar wil, laat je haar toch castreren?! Dan hebben jullie er alletwee geen last meer van en heeft ze later ook minder kans op nare ziektes.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:45

is heel normaal wat je beschrijft. dit gaat weer over. een ongelukje zit in een klein hoekje dus zou haar niet zo gauw los laten lopen. zeker een maand aan de riem uitlaten of zeker weten dat er geen andere honden zijn.
een kennis van mij ging naar de hei met haar hond op de 19de dag en die werd gedekt en heeft wel pups gekregen. wat niet echt de bedoeling was.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 09:47

doebidon schreef:
Als je geen nest van haar wil, laat je haar toch castreren?! Dan hebben jullie er alletwee geen last meer van en heeft ze later ook minder kans op nare ziektes.

Waar staat dat ik dat niet van plan ben?

Op advies van mijn dierenarts laat ik haar 1x loops worden. Dit zodat alles goed ontwikkeld is (vagina e.d) 100 dagen na de 1e loopsheid zal zijn gesterilliseerd worden. De afspraak is al gemaakt.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:58

Ik zeg niet dat je dat niet van plan bent.... sorry het was niet mijn bedoeling om aanvallend over te komen!!!!
nu ik het teruglees zie ik dat ik het idd niet heel erg tactische heb opgeschreven! nogmaals sorry voor mijn hele lompe actie!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:02

Een van onze jonge teefjes is ook voor het eerst loops nu. Ze vloeit ook heel veel en is wat rustiger en aanhankelijker. Wij merken vaak dat de eerste loopsheid het ergst is. Verder kan je wel vrij goed zien aan de vulva zelf dat het loopsheid betreft en niet wat anders (gezwollen en opeens duidelijk zichtbare vulva).

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 10:04

Thesserd schreef:
Een van onze jonge teefjes is ook voor het eerst loops nu. Ze vloeit ook heel veel en is wat rustiger en aanhankelijker. Wij merken vaak dat de eerste loopsheid het ergst is. Verder kan je wel vrij goed zien aan de vulva zelf dat het loopsheid betreft en niet wat anders (gezwollen en opeens duidelijk zichtbare vulva).

Ja die is echt opgezet. Ik vind ook dat ze nu bijna loopt alsof ze poep in haar broek heft :+ Beetje wijdbeens zeg maar

doebidon schreef:
Ik zeg niet dat je dat niet van plan bent.... sorry het was niet mijn bedoeling om aanvallend over te komen!!!!
nu ik het teruglees zie ik dat ik het idd niet heel erg tactische heb opgeschreven! nogmaals sorry voor mijn hele lompe actie!

Geen probleem! Zo lomp was het niet hoor :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:11

DonCamillo schreef:

ik ben ook sloom en vloei veel als ik ongesteld ben..
de ene mens is de andere niet, het ene dier het andere niet..

ik vind het redelijk normaal klinken..

vraag is:

wat is veel vloeien?

vergeet niet dat de baarmoeder net een kommetje is.. wij mensen 'liggen' minder uur en minder vaak per dag, dus vloeien de hele dag 'door'. een hond gaat liggen 'bakje loopt vol', staat op en 'loopt leeg'. naast het 'storten' zie je dat ze na de periode van stevig vloeien vooral zal gaan stempelen.. als ze dan even gaat lopen en vervolgens gaat zitten, kun je er er vervolgens met een doekje achteraan gaan poetsen..

mijn tip: koop een kinderboxershortje, bekleed die van binnen met maandverbandjes en hijs m achterstevoren om. Staart door de gulp en dichtknopen maar.. Dan kun je ook beter inschatten of ze nu echt veel vloeit of niet..

baarmoeder ontsteking precies tijdens de loopsheid lijkt mij niet logisch.. vooral omdat het gedrag vooraf al aangaf dat ze loops ging worden.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:19

Thesserd schreef:
Geen probleem! Zo lomp was het niet hoor

:D

Als je het niet vertrouwd bel dan je dierenarts en beschrijf de symtomen. als zij het zorgwekkend vinden zullen ze zeggen dat je langs moet komen. En ga vooral op je eigen gevoel af! als je je er echt niet goed bij voelt gewoon naar de DA gaan!

Hebben mijn vriend en ik ook gedaan omdat ons (dramakoning) hondje zich raar gedroeg, niks concreets te vinden. Pijnstiller gekregen en mee naar huis gekregen. Thuis aangekomen zie ik een zwart stipje op zijn buik, vraag mijn vriend of hij de hond even in de houdgreep wil leggen, dan kon ik de TEEK (ja ja) eruit trekken! hele happy puppy nergens meer last van!

edit; en oh ja wij rijden van Diemen naar Utrecht(als het geen erge nood heeft) voor onze dierenarts! ritje van bijna 40 min.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 10:38

@ elenaMM77: dank je wel! De uitleg van de baarmoeder maakt ineens een stuk meer duidelijk. (wat ik eigenlijk ook wist, maar gewoon niet zo bedacht had) En ik ga straks een kinderboxershort kopen. Denk dat die wel gewoon bij de hema te koop zijn? Ik hoop dat ze deze heel laat.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:46

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:53

Hier veranderde de huiskamer in een soort van Gazastrook bij de eerste loopsheid. :oo
Toen het kon hebben we haar meteen laten "helpen".

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:12

Pas op met die broekjes. Veel teven accepteren dat niet en de kans op opeten is extreem groot daar ze alles schoon willen houden. Zou het niet aanraden.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:34

DonCamillo schreef:

Ik ook , onze hond was altijd als die loops was iets rustiger . De laatste x ook sloom en veel vloeien . Toch maar naar de dierenarts gegaan . Ze had beginnende baarnmoederontsteking . Dus is meteen geopereerd.
Ik wil je niet bang praten maar zou tg ff langs da gaan..
Suc6

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:35

Ons teefje, die normaal heel eigenzinnig is, accepteerde het broekje wel gewoon.. Als ze in de bench gaat (en dus echt alleen is) gaat hij uit, maar verder loopt ze er lekker mee rond!
Wel even rekening mee houden dat je zo'n broekje dus uit moet doen als ze moeten plassen :+ geloof me, dat is echt vies :p