XL kattenbrokjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

XL kattenbrokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 07:58

Ik heb 2 katten een main coon kruising en een Turkse Angora.

Nu kotsen/overgeven mijn katten vrij veel.

En ik zie altijd hele brokken in de braaksels liggen.

Ze kauwen dus helemaal niet.

Ik zoek eigenlijk brokken waar ze wat meer op kauwen. Dus grotere brokken.

Royal Canin main coon vind ik eigenlijk wat duur. Maar het hoeft ook geen Aldi eigenmerk te zijn.

Vers vlees eet de ene niet en de andere is wit en die ziet er erg vies uit na vers vlees dus geen optie.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:59

Schrokken ze ook? of hebben ze de hele dag door eten staan? En hoe oud zijn ze?

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:00

Hier hetzelfde probleem, mijn kat raakt gestresst met eten waardoor hij niet kauwt.
Wij hebben nu Perfect Fit Sensitive, en hij kotst nu een stuk minder :)

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:01

Mijn maine coon krijgt Sanabelle Grande (bestel ik via zooplus), daar doet ze het prima op.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 08:02

Annemiek80 schreef:
Schrokken ze ook? of hebben ze de hele dag door eten staan? En hoe oud zijn ze?

Ja helaas ze schrokken flink.

Ze zijn overdag of buiten of binnen als wij werken (geen luikje/ vriendlief wil geen gat in de deur) en dan komen ze dus binnen als ik thuis kom en dan gaat het liefst de bak in 1x leeg. Vaak zorg ik dat er dan niet veel in zit of ik zet de bak even weg. Maar dat lukt ook niet altijd.

Ze zijn 8 en 4 jaar oud en flinke katten 10 kg en 6 kg maar niet dik. Ook niet dun.

Caira

Re: XL kattenbrokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:06

ik heb zelf zo'n bord waarbij ze brokje voor brokje eruit moeten pulken, dat helpt erg goed

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 08:11

Caira schreef:
ik heb zelf zo'n bord waarbij ze brokje voor brokje eruit moeten pulken, dat helpt erg goed

De Turk is vrij dom (zuurstof gebrek bij geboorte denkt veearts) en de MainCoon is vaak de hele dag weg en vangt wel een duif als ze thuis niet genoeg eet. ;(

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:14

Katten hebben een kleine maag en kunnen eigenlijk niet langer dan 3 uur zonder eten. Het beste is dus als ze de hele dag eten hebben staan, dan eten ze naar behoefte. Misschien kun je daar een oplossing voor zoeken? Ze hebben nu honger en gaan schransen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:16

De Royal Canin Vet Care lijn heeft hele goede brokken. Als je ze via Zooplus in voordeelpakket bestelt zijn ze minder duur en kom je heel lang toe.
Ik heb ook een poezel die alles uitkotst als ze te enthousiast eet. Met de dierenartslijn van Royal Canin houdt ze nu al maanden álles binnen.

Met natvoer kotst ze ook alles uit, goedkoop, duur, graanvrij, puur vlees, maakt niet uit. Het enige dat ze binnen houdt is I/D van hill's en Sensitivity Control van Royal Canin.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 08:17

eldie schreef:
Katten hebben een kleine maag en kunnen eigenlijk niet langer dan 3 uur zonder eten. Het beste is dus als ze de hele dag eten hebben staan, dan eten ze naar behoefte. Misschien kun je daar een oplossing voor zoeken? Ze hebben nu honger en gaan schransen.

Maar ze zijn regelmatig langer dan 3 uur weg van huis.

ik kan natuurlijk buiten ook een bakje brokken neer zetten dan kunnen ze ook eten als ik weg ben, maar die brokken zijn ook erg klein in verhouding tot die reuzen.

Ik voer nu pro plan

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:36

Mijn kat wilde nog wel eens over haar nek gaan door schrokken, ze krijgt nl niet onbeperkt brokjes want dan groeit ze dicht.
Door ze langzamer te laten eten kan het zijn dat het overgeven minder wordt.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/intelligentie
Dit zijn allemaal manieren waardoor ze langzamer eten omdat ze echt brokje voor brokje moeten eten/eruit vissen.
Een aantal hebben verschillende moeilijkheidsgraden, ik heb hier een slim beest dus staat hij op het moeilijkst maar bij de wat dommere versies lol zijn er ook mogelijkheden.
Zelf gebruik ik met name de voertoren, met heb ook het activityboard en een voerbal liggen, of ik gooi gewoon brokje voor brokje door mijn huiskamer, heb je gelijk qualitytime met je kat >.<, mijne (11 jaar) wordt er erg speels van en loopt dan echt met donkere ogen/jagersblik door de kamer heen wachtend op een volgend brokje om achteraan te rennen (let op, op een nuchtere maag beter niet rennen en eten... kan dan weer overgeven veroorzaken, bij mij dus met name 's avonds, 's morgens niet)

Daarnaast kan ander voer ook helpen. Ik voer granenvrij van Porta21, voer al jaren granenvrij maar bij Porta geeft ze toch wat meer over (1 a 2 x per maand) dan bij eerdere brokken, heeft even geduurd voor ik daarachter kwam aangezien ik ook altijd wel een andere reden kon bedenken (schrokken, te lang zonder voer, rennen/actief voor/tijdens/direct na het eten enz), omdat het niet dermate ernstig is voer ik eerst deze zak op voor ik overschakel naar een ander (granenvrij) voer weer.

Verder kan het geen kwaad bij de volgende controle bij de dierenarts eens even goed naar het gebit te laten kijken, veel tandsteen of tand/kiesproblemen kunnen ook ervoor zorgen dat ze (niet) voldoende kauwen en uiteindelijk daardoor overgeven.

btw, als mijn kat tegenwoordig overgeeft (af en toe dus) komen er ook hele brokken uit hoor, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, maar in principe hoeft dat geen probleem te zijn, een muis/vlees gaat er ook niet in hele kleine brokjes in, daar is hun gebit/spijsvertering op aangepast.
Grotere brokken zou ik alleen voor kiezen ter preventie van tandsteen bijv

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 08:40

De main coon is toevallig pas nagekeken omdat ze een ontstoken teen had en kreupel was.
Gebit en gezondheid is prima en ik kan ook niet zien of ze alle braken of 1 omdat ze wel dat proberen uit het zicht te doen.

Maar ik heb dus 1 intelligente kat en 1 echt stomme (vogels roepen ipv vangen enz) dus zo'n voerbak wordt lastig.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:42

Onze (wijlen) Maine Coon kreeg brokken van Leonardo. Die zijn niet alleen groot, maar bevatten ook nog eens geen hulpstoffen, geen graan enz. Zijn gemaakt van vlees wat ook voor menselijke consumotie gebruikt mag worden. Top spul!

http://www.huisdiertotaalshop.nl/kat/ka ... c-400-gram

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:44

friesam schreef:
De main coon is toevallig pas nagekeken omdat ze een ontstoken teen had en kreupel was.
Gebit en gezondheid is prima en ik kan ook niet zien of ze alle braken of 1 omdat ze wel dat proberen uit het zicht te doen.

Maar ik heb dus 1 intelligente kat en 1 echt stomme (vogels roepen ipv vangen enz) dus zo'n voerbak wordt lastig.

ze zijn vaak slimmer als je denkt als er eten in het spel is :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:44

Een kat hoeft niet te kauwen op zijn brokjes in principe. Maar het schrokken kan wel een probleem zijn. Daarvoor heb je (zoals boven getoond) slowfeeders of anti-schrokbakken. Dat kan al puur zijn met punten in de bak, dan moeten ze het er echt tussenuit likken of pakken in plaats van bek open en scheppen maar.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:47

Heb niet alle gelezen ,maar heb je ze nog wel ontwormt pas geleden? Anders zou ik dit zowiezo even doen. Je hebt inderdaad slow feeders, maar dat moet je kat ook maar willen sommige zijn gewoon zo eigenwijs die doen dat echt niet. Ik zelf heb juist geen xxl brokken, meer omdat als ze niet kauwen deze ook vast kunnen komen te zitten. Wat je kan proberen is hele kleine beetje geven, ieder 1 klein handje en er even bij blijven.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:02

Ik vind de Royal Canin Maine Coon bij de Zooplus meevallen qua prijs, zeker als je de 10kg zak neemt betaal je per kilo bijna even veel als de proplan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:11

Prins heeft ook een Maxi brok. RC koop ik nooit meer, kon mn kat dagelijks in bad doen omdat hij zich onder scheet, zodra hij 1 brokje RC eet is het mis.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:25

Onze siamees deed hetzelfde. Zo snel haar eten opschrokken dat alles er in eenzelfde tempo ook weer uit kwam. Nu krijgt ze een paar brokjes in haar bakje en de rest in een voerbal. De voerbal is de hele dag gevuld, dus ze kan eten wanneer ze wil. Dik wordt ze er niet van, want ze moet er wel wat moeite voor doen. De eerste dagen was ze erg beledigd, maar sindsdien is het een succes.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:39

sanabelle grande is een grote brok met een hoog vlees percentage

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:35

Hier een kat met een schrok probleem
Bij zooplus heb je grote brokken, dat helpt voor haar goed :j

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 06:25

Je kan ook heel simpel iets groots in de voerbak leggen. Bijvoorbeeld een ronde steen die bijna het hele bakje vult. Dan moeten ze om de steen heen om bij hun brokjes te komen en doen ze er dus veel langer over. We hadden hier een labrador die binnen 2tellen dr hele bak leeg had, na twee ijzeren dingen erin gelegd te hebben moest ze er omheen eten en deed ze gemiddeld zo'n 3min over dr bak.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 08:28

jiperdepip schreef:
sanabelle grande is een grote brok met een hoog vlees percentage

Die heb ik besteld en komt vandaag

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:50

Ik ben benieuwd wat jij er van vind , mijn Britjes doen het er erg goed op en moeten echt kauwen

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:00

Ook hier hebben we een speciaal bord waar de katten de brokjes uit moeten pulken. Zelfs onze "domme" katers snappen het en zijn er heel handig in. Uiteindelijk dan he, ze begonnen niet meteen als Sherlock aan dat bord. Er zitten doolhofjes in waar ze ze uit kunnen vissen met hun pootjes, putjes waar ze met hun nageltjes moeten werken, een tunneltje om onder te graaien en kleine ronde bakjes om in te vissen. Ze eten dan een stuk rustiger.