Waarom gaan katten aan de wandel...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Waarom gaan katten aan de wandel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 16:37

en zoeken een nieuw huisje?
Dat vraag ik me nu af.
sinds 40 jaar heb ik katten en mij is nog geen een weggelopen. Tuurlijk waren ze eens n paar dagen onderweg en ook hadden se hun visite-adresjes... maar echt op zoek naar een nieuw thuis? Nee.
Die eerste die bij kwam aanlopen, daar snap ik jet nog tot een bepaalde hoogte: de eigenaren vertelsen mij dat hun kater (ongecastreerd) welgelopen is omdat hun een hondje kregen... vreemd alleen dat hij ban dag een tussen mijn honden sliep en vriendjes werd mijn mijn (gecastreerde poes).To the point:maandenlang kwamen de eigenaren hem ophalen en 10 min later was hij alweer. Tot de dag dat hij werd doodgereden. Nu heb ik sinds 2 jaar een eigen stal vlak bij ons huis... daar kwam een oude, magere, chronisch zieke kayer aanlopen (ongecasttreerd). nou wat eten gegeven en op zoek naar de eigenaren. Die ook gevonden en sorry fat ik het zeg maar dat zijn Tokkies eerste klas.Geen geld ombde arme kerel fatsoenlijk te behandelen en zorg te geven maar om de haverklap een nieuwe jond of nestjes katten, die ze dan verkopen. Heeft mij al een vermogen gekost om h te behandelen. Nu heeft de oude al twee familieleden mee gebracht , kennelijke zijn dochter en zoon... Hebbze geprobeerd ye negeren maar zij blijven. Mij groeit t geld ook niet op de rug, dus allemaal layen helpen is geen optie. Ds ingeschakeld, maar die reageerden nogal lakoniek en vooral ze nu goed eruit zien en ik ervoor zorg (pardon?)...Of ik moet ze maar naar het asiel brengen ( en uiteraard ook voor dokken).Dus maaar bij neergelegd, ik verzorg ze, ontworm ze ontvlooi ze- ook ter preventie van mijn katers thuis) en ok. Dus bij deze katten snap ik, gezien de huis situatie dat ze iets anders zoeken (plus dat katers en poezen zo of zo van moeders weggejaagd worden ivm inteelt).Maar nu heb ik sinds 14 dagen hier ook een prachtige Main Coon , gecastreerd en niet van hun.De eigenaar moet ik nog vinden. Hij is hier 24/7 en gaat echt niet weg...ook al doen de anderen ff lelijk tegen hem. Dat snap ik dus nu niet.Hier kwa eten niets bezonders, alleen brokjes met uitzondering de oude, die krijgt natvoer geprakt met melk omdat ie alleen maar nog twee hoektanden heeft.? maar hier ben ik altijd bij als doe eet.
Dus wat kan een kat nog meer er an toe brengen om liever in een stal te leven als thuis gestrekt op de bank?
en sorry voor spelfouten, ben geen held op de touchscreen :-)

sanne1992

Re: Waarom gaan katten aan de wandel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:45

Tja, die van ons is eigenlijk ook nooit van huis weg, heel af en toe eens een dag.

Denk toch dat de thuis situatie niet optimaal is dan.

Of misschien toch een bepaalde sfeer. De kat van de buren ligt namelijk altijd in onze tuin, eet en drinkt voor de rest bij de buren en is daar ook gewoon binnen aan het relaxen. maar zodra die buiten is ligt hij bij ons.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:58

Ik denk ook de sfeer en katten houden ook meestal niet van drukte.
Wij hebben sinds januari een hele leuke en prachtige rode kater. Hij komt van de kaasboer, waar hij opeens rondliep. Gecastreerd en waarschijnlijk een jaar oud. Hij was buitenzijn duidelijk niet gewend, dus we denken dat hij daar gedumpt is. Wij hebben hem in overleg meegenomen, omdat hij daar erg bang was voor de honden. Bij ons een echte huiskat, die de hele dag op zijn mandje ligt, maar ook naar buiten mag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:14

Katten zoeken zelf hun favoriete mensen uit en jij bent kennelijk beter voor ze dan hun eigen eigenaren. Die Coon is misschien wel ontsnapt, die zou ik eens laten checken op een chip.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:53

Je kan idd voor die coon amivedi eens inlichten (www.amivedi.nl voor informatie wie je moet hebben in jou omgeving). Je kan het dierenasiel in de buurt inlichten en eventueel bij een DA (is gratis) laten controleren op chip.

Helaas hebben wij dit jaar al veel langharige katten in de opvang gehad die zwervend gevonden zijn en niemand op komt eisen. Schijnbaar zijn er steeds meer en meer mensen die ooit een langharige kat aangeschaft hebben en nu beginnen te beseffen dat vacht verzorging dagelijks, jaarlijks, vele jaren enorm veel tijd en energie (kan) kost(en)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 19:12

heb al briefjes opgehangen. Het is een klein dorp en globaal gezien, weet ik uit welke hoek de Coon komt.Had ooit een gesprek met een van de Tokkies en die vertelde mij dat ie Coon van een buur zou zijn en nooit binnen mag. Aangezien deze mensen alles bij elkaar liegen en hun eigen dieren verwaarlozen, geloof ik er dus niets van. Van hun is hij ook zekers niet want gecastreerd en op zich goed verzorgd. Amivedi hou ik al in de gaten. Maar ik snap het gewoon niet. Enige wat ik kan bedenken: in de thuissituatie is its zo ingrijpend verandert, zodat Vosje het nodig vond te vertrekken en zelfs nu vriendjes wordt met de rest (inclusief mijn honden).Hoop dat ik er binnenkort antwoord op krijg :-)

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:16

Toevallig dat ik dit lees, ik zit in dezelfde situatie :o
ongeveer een halfjaar geleden kwam er bij ons een zwart-witte kater ongeveer 1 keer in de week om bij ons de muisjes te vangen :) Van ons mocht hij blijven, hij was lief, ving de muizen en deed gelukkig niks aan ons konijn (mijn 1e konijntje werd doodgebeten door een kat die in onze tuin kwam). Ongeveer 2 maanden later kwam hij bijna elke dag, maar we wisten niet of hij al een huisje had.. We gaven hem altijd wel kattenmelk en water, zodat we zeker wisten dat hij tenminste iets binnen kreeg.
Een paar weken later kwam hij aanlopen met aan halsbandje om, hij had dus een baasje. Wij een briefje aan het halsbandje gedaan (lekker ouderwets :P ) met daarop of de eigenaar ons wilde bellen. Dat deed hij alleen hij sprak in op de voicemail en zei dat hij momenteel heel veel aan het werk was. Wij een paar keer proberen hem terug te bellen, maar alleen de voicemail...
In ieder geval, de kat komt nu elke dag bij ons en is hier meestal de hele dag. 's Avonds zetten we hem buiten, omdat we dus niet weten of hij altijd naar huis gaat (als dat zo is en we houden hem binnen is dat natuurlijk niet zo leuk voor de eigenaar..) We geven hem ook brokjes en drinken, en we zijn met hem ook 2 keer naar de dierenarts geweest omdat hij de 1e keer een schimmelplekje boven zijn oog had en vlooie, en de 2e keer had hij lintwormen (hij was dus daar niet voor ingeënt) Ook hebben we nog gevraagd of hij gechipt is, dat is hij dus niet.
Nu vind ik persoonlijk dat wij wel het recht hebben om hem te 'hebben'. Hij is hier elke dag, we hebben de DA ingeschakeld om te zorgen dat hij helemaal 'schoon' is en hij is niet gechipt.. Dus ja :)
De eigenaar heeft ons nummer en kan dus ons bereiken als er problemen zijn ;)

Sorry voor het lange verhaal en dat het eigenlijk alleen maar met 'mijn probleem' te maken heeft, ik vind wel dat je als die kat heel vaak bij jou is en blijft, dat je hem mag houden (als je dat wilt), een kat gaat niet weg als hij een super fijn leventje heeft ;)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 06:46

Soms is het ook pure noodzaak. Zo had ik ook een aanlopertje met vlooienband die zich op eens bij mijn poes en de kater gevoegd had. ik zocht er pas was achter toen hij begon eveneens mee naar binnen te willen en te slapen. aanraken kon je hem pas naar maanden. Dus kup na de Da en hij was gechipt. Hij was toen meegelift twee dorpen verderop en al een jaar kwijt. Eigenaren hadden alle hoop al opgegeven...
Maar ik denk, je hebt gelijk. Als een kat tevreden is, dan blijft die bij zijn baasjes.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 06:57

Ik weet het niet maar ik heb zelf 3 katten en zij krijgen smorgens en savonds wat lekkers en hier komen ze voor naar huis.
Verder hebben ze altijd brokken staan.
Smorgens en savonds komen ze alle drie thuis en dan weet ik dat alles oke en compleet is.
Ik denk toch dat katten die een ander huis zoeken het bij hun eigen huis niet leuk hebben.
Te weinig of geen eten, niet binnen mogen , geen aandacht enz.
Dan gaan ze op zoek naar iets waar het beter is, geef ze eens ongelijk.
Maar ik denk als je zo doorgaat ts dat je het nog druk gaat krijgen.
De katten weten echt wel wat goede mensen zijn en waar ze het goed hebben en jij bent duidelijk een goed mens :D
Die coon zal vast van iemand zijn, maar tot die tijd dat je weet van wie die is en of je er ooit achter komt eet die ook lekker mee.
Hopelijk vind je een oplossing.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:12

Ja jeetje, wauw, zou het iets te maken hebben met het het feit dat je die katten eten geeft? Door types zoals jij houd ik mijn katten binnen, ik vind het zo nasty om op die manier een kat in te pikken en de vermoorde onschuld te spelen. Echt triest.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:12

Ik weet niet of het eraan ligt of een kat tevreden moet zijn om bij zijn baasjes te blijven. Het is en blijft een roofdier en ik merk met onze katten en dan met name de oudste die pas op 4 jarige leeftijd gecastreerd is, dat ze een bepaalde drang naar vrijheid en jagen hebben.

In de winter komen ze namelijk netjes elke dag thuis, maar zodra de dagen beginnen te lengen en de temperatuur omhoog gaat, gaan ze hier op pad en de velden in om te jagen. Zo is een van onze katten een maand of 4 weg geweest, een ander 2 en bleek lekker bij de buren 100 meter verderop mee te snoepen.

Iets waar ik dus niet blij mee ben en ook niet snap. Want hoe bind je een kat aan je? Juist, door eten te geven als ze hongerig zijn.

Uiteindelijk komen ze allemaal weer thuis, maar ze hebben ook gewoon een jachtinstinct wat het soms overneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:29

lieveli schreef:
Ja jeetje, wauw, zou het iets te maken hebben met het het feit dat je die katten eten geeft? Door types zoals jij houd ik mijn katten binnen, ik vind het zo nasty om op die manier een kat in te pikken en de vermoorde onschuld te spelen. Echt triest.

Dit.

Wij hebben drie katten. Alle drie konden ze makkelijk door een deur, geen stress in het huis en tuin en alle drie ruim op tijd geholpen. Een van de drie is als kitten heel ziek geweest voor ik hem in huis nam. Is er zeker boven op gekomen maar blijft altijd een slank gebouwde slungel, daarbij kan hij niet miauwen wat iedereen doet denken dat de kat ziek is en nooit te eten krijgt bij ons. Katten zijn gechipt en lopen met halsband om. Toch woont deze kat nu ergens anders. Hij kreeg dat altijd te eten, vond mevrouwtje zo leuk als katten bij haar kwamen eten. Heel raar vond ze het dat hij steeds terug kwam en dat kwam over duidelijk omdat ik hem verwaarloosde. Honderden dreig telefoontjes gehad van haar kant. Elke keer kat weer komen ophalen en in huis gehouden. Kat werd alleen zo gefrustreerd dat hij uit eindelijk daar is gebleven. En opzich begrijpelijk. Elke keer dat kat hier kwam moest hij opgesloten worden om te voorkomen dat hij weg liep...

De overige katten wonen in huis en in de tuin. De derde kat woont bij mevrouw die hem eten geeft, claimt en dreigt. En ook nog even rond verteld dat wij vreselijk slecht zijn.... Woont hij bij jou toevallig?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:33

lieveli schreef:

Types zoals TS... Van die enge types die verantwoordelijkheid nemen voor dieren bedoel je dan? :? In tegenstelling tot de eigenaren van deze dieren?
Wat een trieste reactie. Als die buren hun katten bij zich hielden zou TS ze niet moeten verzorgen. IMO heeft TS gewoon een veel te klein hartje...

TS: het feit dat je ze aandacht geeft en verzorgt maakt wel dat ze blijven komen natuurlijk, je kan niet alles redden. Die beesten zijn jouw verantwoordelijkheid niet. Jouw "potje" is ook niet oneindig lijkt me..

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 07:35

liveli, dankje maar ik heb er niet om gevraagd. Jij zou misschien een oude zieke kater laten verrekken, ik dus niet.En zoals je misschien gelezen hebt, weet ik wie de eigenaren van de eerste 3 zijn. Die lieve tokkies zijn maar al te blij dat ik voor "hun" katten opkom. En ik ben niet de eerste die hun de Ds stuurt.Dus een aanval van jou kant is niet aan de orde, want onder de mom van "ach wat n lief katje, hier stop ik wat eten in en houd hem lekker" loopt het niet hier. ik zit hier ook niet op een kattenkolonie te wachten, of wil basjes hun katten jatten. Dat koppeltje van 3 loopt hier stabiel sinds bijna 2 jaar en worden op vaste tijdstippen gevoerd. verder staat er niets. Ze worden ontvlooid, ontwormt, enz om te voorkomen dat mijn 2 BINNEN katten niets krijgen. Hier gaat het om de Coon en uiteraard zodra ik weet waar hij vandaan komt, wordt hier gesprek gevoerd en gaat ie weer terug (als die eigenaren dat willen) In dit topoc gaat het erom , waarom katten een ander huis zoeken...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:51

Ayasha schreef:
lieveli schreef:

Types zoals TS... Van die enge types die verantwoordelijkheid nemen voor dieren bedoel je dan? :? In tegenstelling tot de eigenaren van deze dieren?
Wat een trieste reactie. Als die buren hun katten bij zich hielden zou TS ze niet moeten verzorgen. IMO heeft TS gewoon een veel te klein hartje...

TS: het feit dat je ze aandacht geeft en verzorgt maakt wel dat ze blijven komen natuurlijk, je kan niet alles redden. Die beesten zijn jouw verantwoordelijkheid niet. Jouw "potje" is ook niet oneindig lijkt me..

Wat een onzin. De TS hoeft deze katten helemaal niet te verzorgen. Ze weet wie de eigenaren zijn en zou de katten dus gewoon terug kunnen brengen en als ze dat niet wil brengt ze ze naar het asiel. Op die manier neem je namelijk ook je verantwoordelijkheid.

Maar ik heb het idee dat dit topic alleen maar is geopend om te vertellen wat de TS allemaal voor goeds doet en dan mogen wij alleen maar OOhhh en AAAWW zeggen en schouderklopjes uitdelen?
Ik heb ook gewoon een hekel aan mensen die menen voor andermans katten te moeten zorgen omdat de eigenaar dat zogenaamd niet doet.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:00

En wie bepaalt of eigenaren van die andere dieren tokkies zijn? En wie zegt dat tokkies niet goed voor hun dieren kunnen zorgen, al doen ze dat op een andere manier dan jij?

Ik vind het ook vrij apart om andermans dieren eten te gaan geven, zeker als je weet van wie die dieren zijn. Daardoor ben je er verzekerd van dat die beesies terug komen en dat zie ik eigenlijk wel een beetje als inpikken van andermans dieren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:05

SAKKIA schreef:
Wat een onzin. De TS hoeft deze katten helemaal niet te verzorgen. Ze weet wie de eigenaren zijn en zou de katten dus gewoon terug kunnen brengen en als ze dat niet wil brengt ze ze naar het asiel. Op die manier neem je namelijk ook je verantwoordelijkheid.

Maar ik heb het idee dat dit topic alleen maar is geopend om te vertellen wat de TS allemaal voor goeds doet en dan mogen wij alleen maar OOhhh en AAAWW zeggen en schouderklopjes uitdelen?
Ik heb ook gewoon een hekel aan mensen die menen voor andermans katten te moeten zorgen omdat de eigenaar dat zogenaamd niet doet.

Van mijn part scheld je haar uit voor rotte vis, het zal me een zorg zijn. Maar als jij jouw mening mag zeggen, dan ik ook de mijne. Lijkt me niet meer dan logisch. ;)

Ze heeft ze al eens terug gebracht (die waarvan ze weet van wie ze zijn) als ik het goed lees. Asiel moet ze ook betalen om ze af te zetten volgens het bericht. De eigenaren kunnen hun katten ook bij zich houden, dan nemen ze niet het risico dat er iemand is die wel voor ze zorgt waar ze vervolgens bij blijven.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:07

Ayasha schreef:
lieveli schreef:

Maar wie zegt dat die andere eigenaren geen verantwoordelijkheid nemen? Je hoort het verhaal nu maar van een kant natuurlijk. Wat is er bijvoorbeeld mis mee om je kat buiten te houden? Ik ken zat mensen die dat doen en die katten hebben echt geen slecht leven hoor. Die katten hadden het misschien helemaal niet slecht, maar als ze eten krijgen blijven ze natuurlijk.

Bovendien snap ik ook niet dat je nog niet met die Main Coon naar die dierenarts bent geweest om de chip te laten controleren. Je hebt hem namelijk al 2(!) weken. De eigenaren kunnen wel super ongerust zijn.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 08:10

@Sakkia, dankje voor je oordeel terwijl je mij niet kent. Selectief lezen is dus kennelijk een groot probleem op dit forum. zoals ik in mijm vorige post zei:dit topic is geopend met de vraag WAROM katten soms een nieuw huisje zoeken.En het einige wat ik deed is de situatie beschrijven. was ik op AAH en OOH uit dat was het verhaal van de oude kater genoeg geweest. Asiel? optie :daar wordt de oude linea recta ingeslapen .Voor die 80 euro die het asiel hier neemt (want bewijs maar dat het niet jou kat is, als zelfs de ds niets met de meldingen doet), NEEM ik mijn verantwoordelijkheid en laat hem zelf inslapen als het medisch niet meer verantwoord is. dan hoeft hij zijn laatste uren tenminste niet in en kille box te zitten. En lees:eigenaren van 3 zijn bekend en er is door meerdere mensen melding/aangifte gedaan... Dus graag weer back to the point
Edit:het zijn asocialw mensen, die aangiftes komen niet voor niets.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:11

Iemand zei me ooit (een katteneigenaar die prima voor z'n dieren zorgt) dat een kat zelf kiest waar ie woont. Als eten de enige reden is dat ze blijven, waarom zouden ze dan bij hun bazen die ze ook eten geven wegblijven? :+

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 08:12

nb:Lezen!!! er hangen overal briefjes
en ik breng hem pas naar de da als ik m gewoon en zonder stress kan pakken.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:19

sasja0705 schreef:
@Sakkia, dankje voor je oordeel terwijl je mij niet kent. Selectief lezen is dus kennelijk een groot probleem op dit forum. zoals ik in mijm vorige post zei:dit topic is geopend met de vraag WAROM katten soms een nieuw huisje zoeken.En het einige wat ik deed is de situatie beschrijven. was ik op AAH en OOH uit dat was het verhaal van de oude kater genoeg geweest. Asiel? optie :daar wordt de oude linea recta ingeslapen .Voor die 80 euro die het asiel hier neemt (want bewijs maar dat het niet jou kat is, als zelfs de ds niets met de meldingen doet), NEEM ik mijn verantwoordelijkheid en laat hem zelf inslapen als het medisch niet meer verantwoord is. dan hoeft hij zijn laatste uren tenminste niet in en kille box te zitten. En lees:eigenaren van 3 zijn bekend en er is door meerdere mensen melding/aangifte gedaan... Dus graag weer back to the point
Edit:het zijn asocialw mensen, die aangiftes komen niet voor niets.

En daar heb je toch antwoord op gekregen? Omdat jij ze te eten geeft. Ik geef vervolgens aan dat ik een hekel heb aan mensen die het nodig vinden andermans katten te voeren. Maar wellicht kom je daar pas achter als er 1 van jezelf besluit dat het een paar deuren verderop beter te eten is.

Want ja het is mij overkomen, de oude vrouw vond het allemaal zo gezellig. Kocht speciaal verse worst (varkenvlees :roll: ) voor alle katten uit de buurt en allerlei andere lekkere dingen. Nou daar kan ik met mijn verantwoorde voedingspatroon niet tegen op hoor.
Tientallen keren gevraagd ermee op te houden want het waren niet haar katten en ik wilde mijn kat gewoon terug. Als mevrouw op vakantie was, kwam onze kat ook weer meer thuis.
Ik vind gewoon dat je het recht niet hebt te denken dat jij beter voor een dier kan zorgen dan een ander. En al helemaal omdat we hier maar 1 kant van het verhaal lezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:20

Dé oplossing: maak je tuin af. :)*
De katteneigenaar die zijn kat laat lopen in andermans tuinen is de schuldige. Niet TS! :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:22

Een kat kan ontzettend koppig zijn, als hij eenmaal weet waar iets te halen valt (eten, melk) en het bevalt hem ook, dan zal hij blijven komen of zelfs jou als nieuwe eigenaar adopteren.

Zelf heb ik hier een zwerver in de buurt lopen, het is een echte buitenkat, laat zich niet goed benaderen, klimt tegen de ramen op als je hem opsluit, laat urine lopen, puur angst/paniek, maar hij kan prima voor zichzelf zorgen, ziet er redelijk gezond uit voor een kat die al minimaal 7 jaar zwerver is (behalve dat hij halflangharig is en dus helaas een vermatte stukken haar heeft).
Eenmaal heb ik hem gevangen en weggebracht om te laten castreren (via dierenambulance en asiel) en erna is hij hier weer uitgezet.
Sindsdien laat hij zich niet meer dmv een vangkooi vangen (anders had ik hem allang weggebracht om de vermatte stukken haar te verwijderen... en weer opnieuw uit te zetten)

Voeren doe ik in principe niet, zoals ik al zei, hij kan prima voor zichzelf zorgen dus waarom zou ik. Alleen in de wintermaanden tijdens de extreme kouperiodes van de afgelopen jaren wil ik nog wel eens af en toe (eens in de zoveel dagen), hem een aantal brokjes geven. Dit weet hij dus ook, en hij komt dan ook in het raamkozijn zitten (aan de buitenkant), iedere paar dagen... het hele jaar door, ondanks dat hij 99% van de tijd dus niets krijgt.
Enige reden waarom ik het doe is omdat hij op deze manier nog iets te benaderen is en ik bij grote medische problemen evt. kan ingrijpen door hem hopelijk met voer te lokken (hoewel dat ook een uitdaging is... van lokken is nl geen sprake... hij meldt zich, of hij meldt zich niet... kan zo 2 weken tussenzitten dat ik hem niet zie)

Er loopt hier in de buurt ook een andere zwerver, een rasechte noor. Deze kat aarde gewoonweg niet als huiskat, hij ontsnapte constant, brak het huis af als ze hem binnen hielden en was doodongelukkig. En toen ze na een paar jaar naar een dorp verderop verhuisden kwam hij altijd teruggewandeld en op een gegeven moment hebben ze het maar zo gelaten. Kat is (natuurlijk) gecastreerd.
Maar noren zijn behoorlijk outgoing. Hij wandelt heel wat km's af per dag langs het fietspad, waar ook veel wandelaars lopen, hij vraagt van iedereen aandacht en krijgt van iedereen een aai.
Zijn eigenaren komen hem regelmatig 'op zoeken', in de zin van, als ze hem zien (wat op zich vrij makkelijk is omdat hij dus altijd dezelfde route loopt), krijgt hij als het nodig is gewoon vlooiendruppels/ontworming en nemen ze hem mee naar de dierenarts als dat nodig zou zijn. Ik heb ook hun telefoonnummer voor het geval er iets met de kat zou zijn.
Voor deze kat rijdt de dierenambulance inmiddels niet meer uit :') ze worden zo vaak over hem gebeld

Maar...
Dit zijn 2 voorbeelden van katten die echt niet als huiskat zouden functioneren, het zit niet in de aard van het beestje zegmaar. Op een boerderij zouden ze het waarschijnlijk wel prima doen, maar dat doen ze hier dus ook ondanks dat het midden in de stad is, dus waarom de stress van verhuizen als dat niet noodzakelijk is (een kat hecht enorm aan zijn omgeving)

Eten geven als ik ook maar het flauwste vermoeden heb dat de kat eventueel een eigenaar heeft zou ik dus nooit doen, zoals ik mijn post al begon, een kat is enorm koppig, als hij eenmaal weet waar iets te halen valt zullen ze dat (jarenlang) onthouden

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:23

Onze kat is ooit weg gelopen omdat we een nieuwe kregen. We hoopten dat de katten juist iets aan elkaar zouden hebben, maar het tegendeel bleek waar. Helaas vond iemand anders het nodig om hem eten te blijven geven, dus kwam hij ook niet meer terug.

Ook onze huidige kat werd gevoerd door onze buren, want hij had zo'n honger. Logisch voor een te dikke kat die op dieet is. Helaas was dit voer ook niet bepaald goed voor zijn nieren en hielden wij er een zieke kat aan over die nu altijd op speciaal voer moet. Hier loste een gesprek met de buren het probleem wel op.

Beide katten werden/worden dus prima verzorgd, maar beide wel een reden om een tweede huisje erbij te zoeken.