Konijn vs. nagels knippen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn vs. nagels knippen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:53

Hoi bokt,

mijn konijn is de afgelopen 2 weken bij een vriendin van ons geweest omdat ik op vakantie was. Nu is hij terug en zij vond het nagel knippen heel eng dus dat heeft ze niet gedaan. Nu zijn ze heel lang en ik durf niet zo goed te knippen omdat ik iets in de nagels zie waarvan ik denk dat het leven is.

Ik heb 1 nagel geprobeerd en toen begon hij zo te spartelen en te piepen dat ik denk dat ik dus bijna leven heb doorgeknipt. Het bloedt niet maar er is dus ook niks vanaf. Tot waar kan ik knippen...?

Ik geloof zelf dat het stuk dat ik kan knippen te kort is en dus geen verschil maakt.

Afbeelding
Foto ondersteboven, sorry.

Ik zie dus ook dit en dat mag ik van konijn ook niet knippen...

Afbeelding

Tazzey

Re: Konijn vs. nagels knippen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:54

Het donkere stukje is het leven. Je kunt gewoon knippen tot voor het donkere stukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:56

Weet je het zeker... want hij vond het echt niet leuk en normaal kan ik zonder problemen knippen (dan zijn ze ook niet zo lang). Ik ben zo bang om hem pijn te doen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:59

Ik heb al bijna 13 jaar cavia's en die knip ik altijd zelf op die manier en dat gaat prima. Als je het niet aandurft zou je ook even langs de dierenarts kunnen gaan, de assistenten kunnen het ook voor je doen.

Een van mijn cavia's gilt alsof hij geslacht wordt als zijn nagels geknipt worden terwijl er niets aan de hand is ;) De ander blijft prima zitten en geeft nog net zijn pootje niet aan. Het verschilt per dier hoe "leuk" ze het vinden.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:59

Je moet 1 a 2 mm voor het leven knippen (het rode dus).
Het mooie bij jouw konijn is dat je het leven goed ziet zitten.
Heb je wel een schaartje daarvoor?
Met de gewone schaar zou ik het niet doen dan kan het gaan splijten.
Als je in de buurt woont kan ik je er ook bij helpen en adviseren :j

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:02

je moet ongeveer een halve cm aanhouden voor t leven in de nagels. dit omdat het kan slijten door krabbel graven lopen op steen etc. Anders is het te kort en gaat het bloeden. Ook tijdens knippen kan het barsten en heb je wat ruimte over. Gewone schaar zeker niet doen, je hebt speciale nagelknippers ervoor, ik doe t bij mijn konijnen altijd zelf,maar als je dat niet durft doet een dierenwinkel of dierenarts dit ook.

1 van deze is geschikt, ik zelf gebruik de bovenste altijd, daar kan je de nagel makkelijker mee pakken omdat die eromheen glijd.

Afbeelding

deze heb je ook

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:02

Ik heb zo'n speciaal nagelschaartje voor konijntjes :j

Rekent de dierenarts daar kosten voor? Ik heb liever dat iemand met ervaring dat doet dan dat ik zelf straks iets verkeerd doe...

Wat is dat wat ik nog meer in de nagel zie dan? Zit daar geen gevoel in?

Edit: Ik heb dat tweede schaartje in de post boven mij.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:03

Dat je konijn zo reageerde was waarschijnlijk niet omdat je in het leven hebt geknipt, maar omdat hij het oppakken/vasthouden eng vond. Als je in het leven knipt gaat het bloeden zo simpel is het. :) En als dat gebeurd is het ook geen ramp hoor... alleen niet zo fijn natuurlijk. Gewoon een klein stukje afhouden van het donkere deel. Maar doe er niet te lang over want dat is alleen maar stressvol.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:07

Je betaald een consult bij de dierenarts, sommige zeggen zelfs ach laat maar zitten of je krijgt die goedkoper. Als je het bij de dierenarts doet, wat ik zou aan raden als je angst heb, kan je gelijk zien en vragen hoe hij of zij het doet. In de nagel zit een bloedlijn, als je erin knipt is dat best pijnlijk en kan nog behoorlijk bloeden. De ouderwetse manier is dat je het dichtbrand, maar dat is ook niet fijn om zelf te doen. Daar zit dus zeker wel gevoel in, zoals je bij je zelf te kort knipt en het gaat bloeden ,of te kort in scheurt, is dat geen fijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:08

Ik kan hem gewoon op zijn rug leggen en met zijn pootjes spelen, kon ook gewoon het nageltje vastpakken met het schaartje totdat ik 'm bijna doorgeknipt had, toen was het ineens een probleem...

Dat witte in het midden van de nagel is niks dus? Alleen in dat donkere zit gevoel?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:09

Ik zou dan gewoon even de dierenarts bellen en vragen wat de kosten zijn. Ik zou het niet weten want ik knip altijd zelf.
Die van mij hebben zwarte nageltjes waar je dus het leven niet kunt zien. Ik zet het schaartje erop en geef iets druk, als ze reageren dan ga ik iets meer terug net zolang ze niet reageren en dat knip ik.

Alleen in het donkere zit gevoel. Je moet het nageltje wel goed vasthouden want door de druk van het schaartje kun je ook aan het nageltje trekken wat geen fijn gevoel geeft.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:10

Het witte wat je bedoeld denk ik na t leven is een uitloopt. als het goed is voelt t konijn dit niet, beetje een soort vulling kan je t zien. Zoals jouw witte rand aan je nagel aan de kant van je vinger, dus niet t uiteinde. Ik zou 5mm/halve cm vrijhouden na het leven, dan voelt die het niet. Konijnen schrikken soms wel van de knip zelf, omdat de nagel vast gepakt word zeg maar,maar gevoel zit hier niet in.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:10

Doanique schreef:
Ik kan hem gewoon op zijn rug leggen en met zijn pootjes spelen, kon ook gewoon het nageltje vastpakken met het schaartje totdat ik 'm bijna doorgeknipt had, toen was het ineens een probleem...

Dat witte in het midden van de nagel is niks dus? Alleen in dat donkere zit gevoel?

Met z'n tweeën doen? Een houdt hem vast de ander knipt?

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:12

Ik knip altijd de nagels van het konijn van een vriendin van me, zij houdt hem dan vast en ik knip. Het is prettig dat je hem dan niet zelf hoeft vast te houden en knip je ook niet snel verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:12

Dan ga ik het zo nog een keertje proberen en 'm volproppen met worteltjes _O-

Bedankt voor de hulp!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:13

Als je een beweeglijk exemplaar hebt is het inderdaad aan te raden om het samen te doen. Mijn jongste caaf breekt de tent af als ik hem wil knippen. Mijn vriend houdt het vast en ik kan dan knippen. De oudste zet ik op een kussentje op schoot en dan kan ik rustig al zijn nageltjes knippen die vind het totaal niet erg.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:13

Als je twijfelt, dan gewoon even langs de dierenarts gaan, maar op zich is dit zelf te doen als je konijn rustig is

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:15

Dit zijn de makkelijkste nagels om te knippen omdat je het leven (het donder/rode stuk in de nagel) goed ziet zitten. Blijft 2 mm voor het leven. In de "doorzichtige" nagel zit geen leven en als je dit afknipt kun je dit gewoon vergelijken met het afknippen van je eigen nagels. Als je konijn tegen spartelt, doe het dan even met z'n tweetjes. Niets is zo vervelend als wanneer je aan het knippen bent en het dier trekt zijn poot terug. Vooral in die achterpootjes zit veel kracht. Wees tijdens het knippen ook resoluut en ga niet twijfelen tijdens het knippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:15

Hij is wel rustig, ik wist gewoon niet zeker of hij het deed uit pijn of omdat hij het naar vond :j Normaal doe ik het ook alleen maar dan zijn de nageltjes niet zo extreem lang en dan zie ik dat witte er niet inzitten.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:16

Bij mijn opleiding heb ik toch echt geleerd 1 a 2 mm voor het leven knippen, dit omdat je anders te vaak moet knippen en dit stressvol is voor het konijn.
Het ene konijn leg je makkelijk op zn rug de ander blijft liever op tafel zitten en weer een ander zit prima op zn kont.
Wel gewoon snel knippen als je lang wacht denkt ie natuurlijk dat zn nagel vast zit en gaat hij trekken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:20

Hier heb ik geleerd in mijn opleiding 0.5cm/5mm ivm het lopen op steen vaak en het graven. Dan slijten de nagels ook en heb je speling plaats van wondjes of bloeden ivm te snel slijten door te kort knippen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:22

Mioux schreef:
Hier heb ik geleerd in mijn opleiding 0.5cm/5mm ivm het lopen op steen vaak en het graven. Dan slijten de nagels ook en heb je speling plaats van wondjes of bloeden ivm te snel slijten door te kort knippen.

Van het graven slijten ze minimaal, en lopen op steen evenmin, ze zouden dan van nature kort blijven toch?
K denk ook niet dat een konijn de hele dag op stenen loopt, mijn Rexen kunnen dat sowieso niet met hun gevoelige huidje.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:23

Hier knip ik ook zelden nagels, omdat hun 24/7 buiten kunnen op gras en op stenen, dus ze blijven kort. Sterker nog dit jaar heb ik ze nog niet hoeven knippen. Dus enigzins klopt dat wel ja. Ze kunnen gewoon vanuit hun hok in de grote ren met gedeelte gras en steen, en ze zijn altijd buiten, alleen als het regent rent de 1 zowiezo snel naar binnen, de ander is soms wat eigenwijs en blijft dan buiten. Maar de optie buiten en binnen hebben ze 24/7. Ik heb een duitse en een hollandse hangoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:26

Ik heb een binnenkonijn omdat hij enorm ziek is geweest een tijd terug en sindsdien is hij eigenlijk niet meer naar buiten verhuisd. Hij komt natuurlijk wel regelmatig buiten (op stenen en op gras) maar hij zit zelf ook liever binnen (kauwt de hor kapot totdat hij naar binnen kan en gaat dan op de bank liggen pitten).

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:27

haha geweldig he, zo zie je maar elk konijn is anders :)