Ouder dominant cavia mannetje eenzaam...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Ouder dominant cavia mannetje eenzaam...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 10:58

Ik heb al jaren een koppeltje vrij grote cavia's, Odie en Garfield ( :+ ). Twee broertjes die ik overgenomen heb van iemand waar ze de aandacht en ruimte niet meer kregen die ze nodig hadden, maar verdere achtergrond weet ik ook niet van ze. Helaas waren ze ook niet geholpen, wat nooit een probleem is geweest aangezien de beide heren het samen prima konden vinden en de hormonen nooit opgespeeld hebben. Garfield is wel duidelijk de dominante, maar Odie heeft zich altijd prima staande weten te houden. Inmiddels zijn ze een jaar of 5, Odie altijd kerngezond geweest maar Garfield loopt al een tijdje wat te kwakkelen met gasbuikjes af en toe. Ik verwachtte dus al een tijdje om op een dag Garfield dood te vinden :\

Maarrrr....nu is dit weekend onverwacht Odie overleden Y;( En sinds ik zijn lichaam uit het hok heb gehaald is die arme Garfield helemaal de weg kwijt. Zoeken, treuren, piepen en hij eet bijna niet. Aangezien hij zijn hele leven samen met zijn broertje heeft geleefd betwijfel ik of hij er echt aan zal wennen alleen te zitten (en omdat cavia's sociale beestjes zijn zit mij dat ook niet lekker).

Maar nou wordt me aan alle kanten afgeraden om een behoorlijk dominant groot ongecastreerd ouder mannetje aan een nieuwe caaf te proberen te koppelen. Daarnaast is meneer dus ook wat ziekelijk, dus ik ben een beetje bang dat hij me er ook zelf in blijft wanneer hij een ander gaat proberen op te vreten ( :+ ). Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft, met het koppelen van een dergelijk mannetje?

Het plan is nu om het even een dag of wat aan te kijken hoe hij zich alleen houdt, en eens met een cavia opvang in de buurt te bellen of zij een geschikte oplossing zien :)

ElSea

Re: Ouder dominant cavia mannetje eenzaam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:02

Ik heb ook twee broertjes gehad, waar er eentje van dood ging. Het ging helemaal prima maar het ligt ook aan de soort cavia,langharig of gladharig etc. Wat voor cavias heb je?
En je kan ook speeddaten mey cavias bij vrrschillende opvangen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 11:05

Speeddaten voor cavia's?? Wat hip! :D
Maar zoiets is evt wel een mogelijkheid ja, hoewel ik niet durf te zeggen of mijn kwetsbare caaf dat nog trekt.

Geen idee wat voor soort ze zijn, volgens mij kruising. Odie had alleen een kruin op zijn kop en Garfield is een en al kruin terwijl het broertjes zouden moeten zijn := Garfield is iig borstelharig.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:06

Ik heb in dezelfde situatie gezeten vier jaar geleden. Ik had ook twee broertjes waarvan 1 onverwacht overleed.
Ik me wezenloos gezocht naar een goed maatje maar de cavia opvang gaf geen thuis. Die willen blijkbaar niet dat hun diertjes een goed huis krijgen.
Ik heb toen een jong manneke opgehaald en die voorzichtig gekoppeld met mijn oudere kereltje. Die twee zitten tot op de dag van vandaag heerlijk samen in 1 hok en van tijd tot tijd is het knokken maar over het algemeen zijn ze echt heel dikke maatjes en kunnen absoluut niet zonder elkaar.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:07

Bij mij is wel het goed gegaan een andere man erbij. Die is 2 jaar jonger.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:17

Een nieuw mannetje er bij kan zeker wel, al hoop ik dat je caafje het nog een tijdje vol houd. Klinkt alsof hij zelf ook niet lekker is, hij heeft al een hele mooie leeftijd. Mocht je er een mannetje bij willen, klopt het advies wat je gehoord hebt voor volwassen beren. Ik fok al jaren cavia's en koppel heel wat af, haha, maar zet nooit 2 volwassen beren bij elkaar. Uitzonderingen daar gelaten, maar meestal gaat dat echt verkeerd, al niet gelijk, dan wel na een tijdje, volwassen beren gaan rangorde bepalen en hierom vechten. Een volwassen mannetje met een klein mannetje (liefst net uit het nest met 4 weken oud) kan wel prima. Dan is automatisch de volwassen beer de baas en wordt het niet uitgevochten. Dat gaat bij mij altijd prima, ik koppel mijn fokberen wanneer ze niet bij een dame zitten aan een klein ventje en dat is hier nog nooit mis gegaan. Succes met je caafje, hopelijk mag je nog lang van hem genieten!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 11:25

Thanks! Hmm, dus toch een jonkie erbij evt. een optie. Dat ga ik onthouden!

Ik ben ook bang dat Garfield niet nog jaren meegaat inderdaad. Daarom ook eventjes afwachten, gezien Garfield's gezondheid en gedrag acht ik de kans niet klein dat hij binnen heel korte tijd (dagen-weken :\ ) zijn vriendje achterna reist -O-

Dus ook in het achterhoofd dat ik later niet weer met een eenzame caaf kom te zitten, indien ik hem wél nog aan een nieuw maatje kan helpen. Is het makkelijker om een gecastreerd mannetje dan daarna te koppelen (het jonkie)? Of loop ik dan alsnog tegen hetzelfde koppelrisico aan?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:31

Castratie maakt eigenlijk niet veel uit bij beertjes, het punt blijft, 2 volwassen beren niet aan elkaar koppelen (dus ook geen castraten), 2 kleintjes of een volwassen beer en kleintje kan wel. Een gecastreerd mannetje met vrouwtje is normaal ook succes gegarandeerd, dan maakt de leeftijd van het zeugje verder niet uit.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:32

En een nieuwe caaf met gaas ertussen, is dat niks??
Gewoon een vraag eigenlijk, dus geen advies

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 11:35

Ok, dan is dat niet direct iets waar ik specifiek naar op zoek moet. Dat scheelt weer :)

Daar was ik ook over aan het denken, een caaf (of een koppeltje caafs dan wel) ernaast. Dat geeft minder risico lijkt me. Maar dat is het ook net niet natuurlijk, echt contact hebben kunnen ze dan niet. Vind ik bij mijn paard ook sneu nu ze tijdelijk ff uit de groep moet, vriendjes ernaast maar hek ertussen dus echt frunniken en groomen kunnen ze niet :P

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:53

Volwassen beren zou wel kunnen. Je weet dat die van jou heel dominant is je zou er een minder dominatie kereltje bij kunnen zoeken. Hoewel dit, ben ik bang, wel een moeilijk zoektocht gaat worden.

Mijn vorige setje waren ook volwassen toen ze gekoppeld werden. Mijn beer was een vreselijk dominant ventje. Ik heb er een sukkel bij gevonden die het allemaal prima vond. Dat is nooit tot vechten gekomen. Ik besef me wel dat dit echt een uitzondering is.

Ik zou je dus aanraden om er een jong beertje bij te zetten. Ik vind wel dat hij een maatje moet hebben in het hok. Dat heeft hij echt nodig zeker nu hij zo van slag is door het overlijden van zijn broertje.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:58

Met een beetje geluk kan een cavia 7 jaar oud worden, dan moet hij nog 2 jaar alleen zitten. Ik zou er dus zeker voor kiezen om hem terug proberen te koppelen. Met een jong beertje, net van de moeder weg, heb je het meeste kans op slagen.

Ik heb hier een tijdje geleden mijn 4.5 jaar oude, blinde caviamannetje ook terug gekoppeld met een jong beertje en dat ging super! We zijn nu een half jaar verder en het zijn nog steeds dikke vriendjes :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:02

Leuk is dat als het goed gaat! Ik heb een beertje gehad die 8 geworden is ondanks dat hij ziek geweest is en geopereerd. Mijn dierenarts vertelde dat ze een cavia dame in de kliniek had die 12 is geworden en is overleden doordat ze gevallen was.

Mijn mannen zijn nu 4 en 6 en nog altijd erg goed gezond. De jongste heeft wel gasbuikjes gehad maar puur omdat meneer nooit genoeg heeft aan eten. We hebben hem nu alleen op dieet voer staan, en veel hooi natuurlijk, en de gasbuikjes zijn verleden tijd. Hij klaagt wel enorm want zodra je een koelkast opentrekt fluit hij je de oren van de kop :D De oudste is heel makkelijk met eten. Overigens zou je ze geen 4 en 6 geven want als ze loslopen dan zijn het net jonge caafjes van een week of 4. Rennen, springen, piepen en bovenal SLOPEN -:(-

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:09

Wij hebben een vrouwtjes konijn bij de mannetjes cavia. Gaat heeel goed, wel al de tweede cavia, de vorige is dood gegaan en toen werd t konijn heel zielig :( Konijn en cavia likken elkaar van top tot teen af en verzorgen elkaar goed ! :')

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:12

Dat wassen doen mijn mannen ook. De jongste is gewoon ronduit lui en de oudste wast hem volledig. Let wel het jonge exemplaar mankeert niets.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 12:15

Garfield is normaal gesproken ook net een luchtalarm als je ook maar naar de koelkast kijkt :)) Straks ff naar de supermarkt, kijken of ik hem tot eten kan bewegen met wat van zijn favo groenvoer. De wortels van vanochtend vond hij niet interessant genoeg.

Hooi vindt hij geen klap aan, dat at Odie altijd voornamelijk op. Ik vermoed ook dat hij daar zijn gasbuikjes door krijgt.

Hier wordt/werd er ook nog regelmatig door het hok gevlogen hoor, hennepvezels en brokjes tot aan het plafond :)) En ze krijgen het regelmatig voor elkaar om uit de ren te breken en dan achter de bank te verdwijnen :') (lees: ren wordt gewoon omgegooid in een stuiterpartij, weg caafs :P )

Mijn vorige caaf is 8 geworden (helaas alleen, na meerdere mislukte koppelpogingen bij de vorige eigenaar. Ik heb altijd "projectjes" zullen we maar zeggen :+ ). Had gehoopt dat deze ventjes dat ook allebei zouden worden, maar helaas. En ik zit niet te wachten op nog een jaar of 3 me schuldig voelen omdat arme Garfield in zijn uppie zit :(:) Dus ik wil het wel gaan proberen om hem aan een nieuw maatje te helpen :) Maar ja, hij moet me er ook niet in blijven bij de koppelpogingen.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 01-09-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:19

Goed dat je er zo over denkt. Ik zou het wel zo snel mogelijk doen. Ik heb mijn oudere beer toen mee genomen en verschillende jonge dieren erbij gezet een voor een en kijken welke hij het leukste vond. Een aantal keek hij niet eens naar om en de rode borstel die begon hij te wassen dus dat was een klik.

Thuisgekomen heeft hij het jonkie het huisje in geduwd, is komen zeuren om voer. Ik heb hem toen wat blaadjes lof gegeven en hij bracht eerst een blaadje in het huisje om vervolgens zijn eigen blaadjes op te eten. We hebben het jonkie bijna twee weken niet kunnen aaien want dan stond meneer te klapperen en te duwen...

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:24

Ik zou hem niet alleen houden, vijf jaar is nog best 'jong', ik heb hier cavia's gehad die 8 jaar waren geworden. Je hebt eigenlijk twee opties:

A) een jong beertje erbij;
B) cavia laten castreren en een vriendinnetje bij doen.

Jonge beertjes bij een volwassen beer gaat best snel goed, ik heb dit ook een aantal keren gedaan. Het is mij één keer overkomen dat het absoluut niet ging, toen heb ik besloten om de volwassen beer te laten castreren en mocht hij samen met een zeugje wonen. Soms werkt dat dan gewoon beter.

Succes!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:31

Ik heb ook onlangs in dezelfde situatie gezeten.
Het was oorspronkelijk ook een koppel beren. Er was toen 1 helaas gestorven. De dominanste beer van toen 6jaar bleef over. Ik ben naar een fokker geweest en toen getest met wie hij het best kon vinden. (inderdaad, speeddaten!! :D ) Hij kon enkel met een heel jong beertje overweg.
Overlaatst is de oude dominante beer gestorven aan ongeveer een 7.5jaar oud. Dus de jongere beer zat nu alleen (had hem uit voorzorg gecastreerd, aangezien ik wist dat de oude beer normaliter minder lang ging leven).
En de fokker is toen bij mij geweest met een aantal dames, de 1ste was meteen raak. Dus die is dan ook gebleven :-)
Je ziet echt meteen met wie hij klikt! Ben je niet zeker een degelijke fokker, of opvangplaats zal dit ook wel zien.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:28

Het is meestal hoe langhariger hoe kalmer, ik heb de oude US teddy aan een pleeborstel gekoppeld door eerst vier dagen apart hok, dan vier dagen omwisselen van hok en dan hok helemaal schoonmaken met schoonmaakmiddel etc en dan in (groot genoeg) hok bij elkaar zetten. Zorg voor genoeg eten bij de koppeling en op meerdere plekken. Ook groot genoeg ruimte, wij hadden ze eerst buiten op de ren op t gras gezet, daarna naar t hok gedaan. Het meeste gaat prima hoor, en anders moet je m op date sturen als ie lastiger blijkt te zijn. Word je ook goed en ervaren bij geholpen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:36

Dat ben ik niet met je eens Liekec, wij fokken US Teddys en ik vind het een heel rustig ras, het is natuurlijk per individu verschillend, maar de vergelijking hoe langer het haar hoe kalmer vind ik niet kloppen. Peruvians hebben lang haar, maar wat een zenuwachtig ras vind ik het (en ja, die hebben we ook gefokt in het verleden evenals CH Teddys, die heb ik persoonlijk ervaren als het meest rustigst).

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:39

MightyMike schreef:
Dat ben ik niet met je eens Liekec, wij fokken US Teddys en ik vind het een heel rustig ras, het is natuurlijk per individu verschillend, maar de vergelijking hoe langer het haar hoe kalmer vind ik niet kloppen. Peruvians hebben lang haar, maar wat een zenuwachtig ras vind ik het (en ja, die hebben we ook gefokt in het verleden evenals CH Teddys, die heb ik persoonlijk ervaren als het meest rustigst).

Dat zou prima kunnen, ik bedoel meer in vergelijking dat gladhaar cavia's was vinniger zijn, in vergelijking met langharige cavias. Zo merk ik het dan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:42

Er zijn zoveel rassen meer, in dat opzicht gaat de vergelijking niet op. Maar goed, dan nog, de caafjes moeten elkaar gewoon leuk vinden natuurlijk, dat is het belangrijkste!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:47

Ik ben het er ook niet mee eens. Mijn ervaring is dat de borstels, en vooral de rode, echt de terroristen zijn, de langharigen zijn de druktemakers en de gladhaartjes zijn meestal de coole kikkers. Zo is het hier in ieder geval maar ik denk dat het per diertje verschilt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:52

Das idd ook mijn ervaring tazzey, borsteltjes kunnen er idd wat van, haha.