Ik vraag me af waar en in welke wet staat of, hoelang en hoe ik mijn honden alleen mag laten in een auto.
De situatie:
Ik was vandaag met de 3 hondjes op stap in de auto. we zijn onderweg een ijsje gaan eten en hebben de hondjes in de auto laten zitten. Gedurende 1 uur zaten ze in de auto.
Toen we terug kwamen stond er een politiewagen en net voor we wilden vertrekken kwam er een politieagente op ons af. Ze hadden een melding binnen gekregen over 3 honden die zonder open raampje in een auto zaten. De agente legde uit dat dit niet mag, dat er al honden aan gestorven zijn en dat er een raampje open moet blijven. Ik was het niet helemaal met haar eens, zeker niet omdat ze het over zuurstof had, die echt nog wel rijkelijk aanwezig was in de auto (t is niet alsof een auto hermetisch afgesloten is hoor
)maargoed, ondanks dat ik het niet helemaal eens was met haar, besloot ik er verder niet op in te gaan, het gesprek leek afgelopen en ze nam mijn gegevens op. Toen kwam nummer 2 erbij die besloot het hele gesprek nog eens overnieuw te doen. Ik vertelde deze meneer hetzelfde als ik aan mevrouw had vertelt, deze keer mengde ook mijn bijrijder zich in het gesprek aangezien zij het dus ook niet eens was met de inschatting van de agenten. Ze discussieerden wat op en neer totdat hij er schijnbaar genoeg van had en zij dat ze nu maar moest ophouden anders zou hij een proces-verbaal opmaken, ze waren immers agenten dus daar zijn ze toe bevoegd. (dat laatste stukje heb ik onthouden omdat ik het een vreemde uitspraak vind, alsof hij zichzelf daar ook van moest overtuigen).
Zijn hele houding was aanvallend en intimiderend hij kwam tijdens het gesprek steeds korter in mijn persoonlijk ruimte dus ik was al vrij snel behoorlijk allergisch voor hem. Nu hebben we dus alleen een waarschuwing gekregen en heb ik geen idee wat er precies met mijn gegevens gaat gebeuren.
Ook even inhoudelijk de feiten:
-Het was 17 graden
-Het was bewolkt
-We zaten 100meter van de auto af in een ijscafé een ijsje te eten en we hielden het weer in de gaten, als de zon doorgebroken was, hadden we de honden gehaald.
-We hebben een grote auto waar de honden alle 3 gestrekt in kunnen gaan liggen als ze daar zin in hebben.
-Ze zijn maximaal 60 minuten alleen geweest.
-Toen we in de auto stapten voelde deze niet warm van binnen.
-De honden hijgden geen van allen en gaven ook verder geen teken van lichamelijk ongemak door warmte of stress.