Is dit groot genoeg voor 2 konijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Is dit groot genoeg voor 2 konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 14:51

Mijn lange droom van konijnen hebben komt eindelijk uit, of in ieder geval steeds dichterbij!
We hebben nu op een hok van 90cm breed geboden (groter past niet in de auto), van dit model:
http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/M ... 081691.jpg

Er komt onderin nog een huisje te staan om te schuilen, en daarnaast komt er een ren bij, of ze hier 24/7 of het grootste deel van de dag in mogen (voorkeur gaat uit naar 24/7) moet ik nog even bekijken.
Dus mijn vraag: Is dit hok goed voor 2 dwergkonijntjes, als nachthok, ze zullen het grootste deel van de dag of altijd toegang hebben tot de ren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:53

Ik vind van wel. Als ze hier de hele dag in hadden moeten zitten had ik het te klein gevonden.

Noukie123

Re: Is dit groot genoeg voor 2 konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:55

Ja mijn konijnen (ook 2) zatten in het zelfde type hok en in de zomer in een ren en s'nachts in hun hok

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 14:57

Bedankt voor de reacties!
Ze mogen ook met regelmaat los in de tuin, nog meer rennen :)

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:09

Maar met los in de tuin moet je wel opletten want ze zijn moeilijk te vangen wij hebben 3 netten er aan kapot gedaan :+ :')

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:20

Ja precies, de onze vond de tuin ook wel héél erg leuk, die was ook niet meer te vangen op gegeven moment (en hij knaagde alle planten kapot, daar was mama niet echt blij mee)

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:26

Lienie_F schreef:
Ja precies, de onze vond de tuin ook wel héél erg leuk, die was ook niet meer te vangen op gegeven moment (en hij knaagde alle planten kapot, daar was mama niet echt blij mee)

Ja papa en mama waren daar ook niet bepaald blij mee :')

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:33

ik denk dat dit ruim genoeg is voor 2 konijntjes, zeker als er ook nog eens een ren bij komt :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:41

Met een flinke ren erbij kan het op zich wel, maar als ik je een tip mag geven zou ik nog even verder kijken. De kwaliteit van dit soort hokken is meestal om te huilen. Met een beetje geluk zullen je konijnen heel wat van deze hokken verslijten gedurende hun leven.

Zelf heb ik een tijdje geleden via Marktplaats een hok gekocht van iemand die zelf hokken maakt en dat kan ik je echt aanraden. Je moet misschien iets dieper in de buidel tasten, maar dat stelt niets voor als je kijkt naar wat voor hok je dan hebt. Eventueel kun je vooraf nog wensen doorgeven en ze zijn het hok zelfs komen brengen, dus daar hebben we ook geen gedoe van gehad. Onze konijnen hebben er duidelijk veel plezier van. Ze hebben ons hele terras tot hun beschikking, maar sinds we dit hok hebben is de meerderheid vooral in het hok te vinden.

Toen we met konijnen begonnen dacht ik dat er zoiets bestond als een 'buitenkonijn', maar in de loop der tijd ben ik steeds meer gaan inzien dat alle konijnen een goed hok weten te waarderen en er gebruik van zullen maken als ze zich er goed in voelen. Eén van de voorwaarden daarvoor is dat ze er aan twee kanten in en uit kunnen, dus probeer daar ook rekening mee te houden.

Edit: Even gezocht en hier heb ik ons hok gekocht. Ik was de prijs al vergeten, maar dat is begrijpelijk denk ik. Dit is echt geen geld voor de kwaliteit die je krijgt. Elders in het land zal ook vast wel met dit soort hokken worden geadverteerd.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 16:58

Het grote probleem is dat iets groter dan 90cm niet in onze auto past, mijn budget is 75 euro.
Dit hok kan toch pas over een ruime week worden opgehaald, dus ik kijk nog even, en anders wordt dit het :)

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:07

Ik heb dit hok ook thuis staan en vond hem persoonlijk aan de krappe kant voor 1 konijn, voor 2 al helemaal. Op zich met een ren erbij die groot genoeg is zou het wel kunnen. Maar zeker niet alleen dit hok.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 17:12

Heb nu een andere gezien, van 111X45, ook dubbel, in de aanbieding. Is ook nog eens mooier :D (als bouwpakket)

Even over nadenken!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:13

Zelf maken ook geen optie?

Zo niet dan zou ik denk ik toch nog even wachten en wat meer geld sparen. Het type hok uit de openingspost heb ik ook wel gehad, maar is eigenlijk helemaal niet geschikt om in weer en wind buiten te staan. Na een paar winters kun je zo'n hok weggooien. Als je het hok binnen hebt staan gaat het misschien nog, al vinden konijnen het zachte hout vaak erg lekker, wat een hok ook niet ten goede komt. Uiteindelijk ben je dus veel duurder uit.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 17:14

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:34

Heb je gewone dwergkonijntjes of dwerg-hangoorkonijntjes? Deze laatste klinken wel als dwergjes, maar zijn eigenlijk een kruising tussen de kleine dwergkonijntjes en de hele grote hangoorkonijnen, en worden dus soms best groot.. Dan is het misschien wat krap. Als het gewone dwergjes zijn kan het prima, maar idd dan wel met ren, anders is het zielig

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 17:40

Ik heb ze nog niet, maar ik ga denk ik voor echte dwergjes :) (uit de opvang denk ik).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:42

EskeGirl schreef:
Ik heb ze nog niet, maar ik ga denk ik voor echte dwergjes :) (uit de opvang denk ik).

Dat doe je goed, uit de opvang :j

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:44

Wij hebben cavias in hetzelfde soort hok zitten en al twee hokken versleten, in 5 jaar. Dus reken dat hok maar uit keer twee en geef dat uit aan een degelijk hok :D
De achterplaat laat los, er komt groenig spul in/op het hout, en het hout word zacht waardoor ze het nog meer op gingen eten. Doe wat je wilt maar dit is een ervaring dir je keuze misschien toch beïnvloed.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:41

Ik vind het zelf niet echt geschikt voor 2 konijnen als nachthok. Als je goed kijkt zit er maar een klein nachthokje bovenin waar ze tochtvrij kunnen zitten en een beetje warmer in de winter. Daar passen geen 2 konijntjes in.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:42

Je hebt overigens veel websites die aan huis leveren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 19:29

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:37

Dat kan wel hoor, onze dwergen zitten ook in zo'n hok(weet de afmetingen niet precies), maar we hebben wel een ren erbij van 2x2 waar ze altijd in kunnen(met tiewraps vast gemaakt en een 'dak' erop, als ze op het gras staan ook nog een bodem zodat ze wel gras kunnen eten maar niet graven), dus als je zo'n ren eraan zou maken kan dat prima!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 07:27

Volgens mij is daar het nachtgedeelte ook niet zo groot van of je zou bovenaan ook de boven etage het deurtje moeten dichtmaken met plexiglas ofzo dat het er warmer in blijft.
Maar dat hokje lijkt heel groot, maar in werkelijkheid is het maar heel klein.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 07:39

Laptopmuis schreef:
Volgens mij is daar het nachtgedeelte ook niet zo groot van of je zou bovenaan ook de boven etage het deurtje moeten dichtmaken met plexiglas ofzo dat het er warmer in blijft.

Dit is in de winter echt aan te raden, ons konijn maakt daar echt dankbaar gebruik van om uit de wind te kunnen liggen (en wij kunnen hem nog steeds zien :+)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 10:11

Lienie_F schreef:
Laptopmuis schreef:

Dit is in de winter echt aan te raden, ons konijn maakt daar echt dankbaar gebruik van om uit de wind te kunnen liggen (en wij kunnen hem nog steeds zien :+)

Dat kan ik wel met mijn ouders overleggen :j