Konijn als huisdier voor een kind?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Konijn als huisdier voor een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 21:05

Ik heb 2 kinderen en vooral de oudste van 6 zeurt al enige tijd om een konijntje.
Nu vind ik het op zich wel een goed idee dat hij iets heeft om voor te zorgen maar hoe pak ik het aan?
Een hamster noemt hij ook af en toe maar dat gezien dat hoofdzakelijk nachtdiertjes zijn en nogal fragiel lijkt me dat minder geschikt.

Nu vind ik zelf Vlaamse Reuzen erg mooi, maar dat lijkt me niet te doen voor een kind. Pooltjes heb ik vroeger gehad en heb ik minder goede ervaringen mee. Hollandertjes hebben we ook gehad maar kan ik mij niet heel goed meer herinneren gezien ik toen nog erg jong was.
Wat is nu een geschikt konijn(enras) voor een jong kind? En hoe zorg ik ervoor dat hij een tam konijntje krijgt? Als je een konijntje koopt van een week of 8/9 wat weinig in handen is geweest, worden die nog goed tam?
En wat is een goede combi, 2 mannen, 2 vrouwen?

Ik hoor graag jullie ervaringen :)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:12

Allereerst: helemaal leuk! MAAR alleen als jij het als ouder net zo leuk vindt! Want een kind vindt het twee dagen leuk en daarna niet meer. Dan komt het dus op jou aan!

Een paar dingen om rekening mee te houden:

- Konijnen MOETEN met z'n tweetjes. Een konijn alleen houden is echt dierenmishandeling. Vrouwtje-vrouwtje of mannetje-mannetje gaat in negen van de tien gevallen fout; neem dus een gecastreerd mannetje met een vrouwtje samen.
- Konijnen, of ze nou groot of klein zijn, hebben heel veel ruimte nodig. Een kooi of hok is niet voldoende, wat de dierenwinkel je ook vertelt. Dat is hooguit okee om ze 's nachts binnen te houden. Zet je tuin af en laat ze daar overdag lekker in huppelen, dan heb je een blij konijn.
- Verder allerlei kleine dingetjes: niet teveel groenvoer, onbeperkt hooi, goede medische zorg, etc, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

Konijnen zijn geweldige huisdieren, zeker voor kinderen! Maar voor elk huisdier geldt: alleen nemen als JIJ als ouder ze hun hele leven lang (in het geval van een konijn soms wel tien jaar!) kan bieden wat ze nodig hebben, en niet alleen de eerste twee weken.

Veel succes en plezier!! :)

EDIT: Over kindergeschiktheid: ik weet niet zoveel van verschillende rassen, alleen dat de kleintjes vaak wat temperamentvoller zijn dan de grotere. Maar hou er wel rekening mee dat een konijn geen kat is die uren lang op je schoot wil liggen. Voor knuffelen kan je beter een teddybeer nemen. Maar, natuurlijk zijn er veel konijnen die enorm kunnen genieten van een flinke aaibeurt. :) Ik zou je kindje vooral betrekken bij het natuurlijke gedrag van het konijn: leer hem genieten van een rondhuppelend konijn, van twee konijntjes die elkaar liggen te wassen, etc, ipv te focussen op fysiek contact met de mens. Dat mag er natuurlijk ook zijn, maar een konijn stelt zijn vrijheid over het algemeen erg op prijs ;)
Laatst bijgewerkt door Babbelientje op 27-08-14 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Re: Konijn als huisdier voor een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:15

Wauw, super post hierboven..! Mis alleen nog welk ras het makkelijkst is qua karakter over het algemeen!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:15

Het zou kunnen ja, ben het eens met de reactie hierboven!
Houd ernaast rekening mee dat een konijn 8-10 jaar oud kan worden :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:16

De beste combi (de meeste kans van slagen) is een mannetje en vrouwtje bij elkaar. Gecastreerd rammetje uiteraard.

Persoonlijk zou ik een koppeltje uit de opvang nemen, daar zitten hartstikke leuke konijntjes, die al gekoppeld zijn aan elkaar.

Konijnen zijn niet echt kinderdieren. Ze kunnen zeker goed tam worden, maar ik zou toch echt goed in de gaten houden dat je kinderen er goed mee omgaan. Oppakken vinden ze nooit zo leuk. Beter is het als het kind bij de konijntjes op de grond gaat zitten en vanaf daar lekker aaien. Zodat de konijntjes ook zelf kunnen aangeven wanneer ze het zat zijn door weg te lopen.

Verder sluit ik me aan bij Sterretje wat betreft voer en huisvesting.

Edit: mijn oudste konijntje is nu 12!! Wees je ervan bewust dat ze zo lang meegaan en dat de verzorging vooral op jou aankomt en dat je zoon konijnen misschien niet meer zo leuk vindt als hij 16 is. ;)
Laatst bijgewerkt door Dani_ op 27-08-14 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:17

Kies een wat groter ras. :)
Ik ben zelf van de Hollanders. Heerlijk bijdehand. Mijn dwergen worden nooit echt tam.
Mijn Lotharinger is ook een schatje. Die is misschien nog wel geschikter, want de Hollanders zijn heerlijk gek in hun hoofd. Maar bijten e.d. nooit. :')

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:18

ik heb rexdwergen dalmatiner super konijntjes in al die jaren dat ik ze heb nog maar 1 valse gehad!

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:18

ik heb rexdwergen dalmatiner super konijntjes in al die jaren dat ik ze heb nog maar 1 valse gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:19

Ik heb een superleuke Vlaamse reus en een hangoor. Kinderen mogen ze van mij niet optillen
Wel voeren en aaien natuurlijk
Ik heb ze in een grote stal, gecastreerd mannetje met vrouwtje en in de zomer in de tuin achter stroomnet

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:22

Misschien een heel stom advies maar het had ons veel verdriet gescheeld. Laat je konijnen inenten. Die van ons stierven kort na elkaar aan een ziekte die vermoedelijk uit een park bij ons verderop komt. De konijnen zaten altijd in de tuin maar hebben het toch gekregen. Binnen 3 dagen waren ze allebei dood en de kinderen hebben er veel verdriet van gehad. Heb me zelden zo schuldig gevoeld.....

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:22

Mijn dochter heeft voor haar zesde verjaardag twee Vlaamse Reuzen gehad. Herplaatskoppeltje. Ram is schaapmak, wil op schoot komen zitten en laat zich graag aaien. Dametje niet. Dochter geniet erg van het verzorgen van haar konijnen. En af en toe even aaien.

Ik vind het werk erg meevallen maar ze hebben een erg groot hok. Wat wel vies tegenvalt qua werk is de buitenren. Die moet echt hoog zijn en ook de bodem moet helemaal dicht. Ze graven werkelijk overal onderdoor. En als dat niet lukt, proberen ze het wel knagend. Net shetlandets, die ontsnappen ook altijd :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 21:30

Akke_sSpring schreef:
Misschien een heel stom advies maar het had ons veel verdriet gescheeld. Laat je konijnen inenten. Die van ons stierven kort na elkaar aan een ziekte die vermoedelijk uit een park bij ons verderop komt. De konijnen zaten altijd in de tuin maar hebben het toch gekregen. Binnen 3 dagen waren ze allebei dood en de kinderen hebben er veel verdriet van gehad. Heb me zelden zo schuldig gevoeld.....

:(:) Dat is wel een goede tip, bedankt.

Ik weet dat konijnen met 2 moeten, dat heb ik ook al in de openingspost staan.
Ik lees op internet veel dat een rammetje beter geschikt is voor een kind en dat 2 rammetjes samen gewoon goed gaat mits jong gekoppeld.
Verder ben ik ook niet van plan ze te houden in zo'n stom plastic geval van de dierenwinkel. Ik twijfel nog over een binnenhok en ren buiten of gewoon volledig buiten.
Als kind heb ik zelf ook konijnen gehad dus hoe de verzorging in elkaar zit weet ik nog wel.

Een knaagdierenopvang heb ik ook aan gedacht, het is misschien wel net zo handig een tam stelletje te nemen dan zelf moeite te moeten doen ze tam te krijgen. Maar daar gaat de droom van lief babykonijntje van mijn dochter :+
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 27-08-14 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:32

Persoonlijk zou ik nooit een konijn voor kinderen kopen.
De meeste konijnen houden niet van knuffelen.
Kinderen zijn vaak veel te onvoorzichtig (levend speelgoed).
En al gauw is het nieuwtje er van af. Dus komt het verzorgen al snel op jou neer.
Daar komt bij dat een konijn ca 8 jaar word.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:36

Wat iedereen hier al zegt inderdaad 2konijntjes liefst mannetje en vrouwtje.
De dwerg konijntjes (die veel mensen kopen voor kinderen) zijn minder geschik voor kinderen hebben vaak flink wat temperament. Ik heb nu al 2 dwergkonijntjes gehad waarbij dit zo is. En naar mijn idee hebben de vrouwtjes het meeste temperament en zijn in eerste instantie niet zo van het knuffelen. De mannetjes daarentegen meestal wel(als het kaar niet te lang is, naar dit geven ze vanzelf aan door weg te springen of een klein beetje te happen maar niet echt bijten.).

Ik zou je aanraden naar een opvangcentrum te gaan en daar te vragen of zij een geschikt koppel hebben. Er zitten in deze tijd veel konijnen in de opvangcentra dus keus genoeg ;) de mensen van zo'n opvang centrum kunnen je vaak ook goed adviseren in wat je nodig hebt kwa spullen en natuurlijk welk konijn(enkoppel) bij jullie past.

Een konijn is een leuk huisdier voor kinderen maar je moet het zelf ook leuk vinden want ze willen wel de rest van hun leven bij jullie blijven. En niet na een paar weken als het nieuwe er voor de kinderen af is weer gedumpt worden bij de volgende.

Succes met de zoektocht!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 21:37

ThreeFingers schreef:
En al gauw is het nieuwtje er van af. Dus komt het verzorgen al snel op jou neer.

Wat is naar jouw mening wel een geschikt huisdier voor een kind?

Overigens, waar vind ik een knaagdierenopvang? Als ik ernaar zoek zit de dichtstbijzijnde nog 50km verderop.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 27-08-14 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:47

ThreeFingers schreef:

In de opvang is wel een goed idee. Mijn hollander viel daar meteen op..lekker bijdehand, lekker vrolijk.
Hij zou ook echt geschikt voor kinderen zijn. Vind alles en iedereen leuk en huppelt op iedereen af
Mijn lotharinger is gewoon superlief. Dus geschikt voor iets oudere kinderen. die niet aan zijn oren trekken zeg maar. Ook de andere grotere konijnen hier zijn superlief. Maar de dwergen zijn veel te bang:D

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:51

anneliesdj schreef:
Akke_sSpring schreef:

:(:) Dat is wel een goede tip, bedankt.

Ik weet dat konijnen met 2 moeten, dat heb ik ook al in de openingspost staan.
Ik lees op internet veel dat een rammetje beter geschikt is voor een kind en dat 2 rammetjes samen gewoon goed gaat mits jong gekoppeld.
Verder ben ik ook niet van plan ze te houden in zo'n stom plastic geval van de dierenwinkel. Ik twijfel nog over een binnenhok en ren buiten of gewoon volledig buiten.
Als kind heb ik zelf ook konijnen gehad dus hoe de verzorging in elkaar zit weet ik nog wel.

Een knaagdierenopvang heb ik ook aan gedacht, het is misschien wel net zo handig een tam stelletje te nemen dan zelf moeite te moeten doen ze tam te krijgen. Maar daar gaat de droom van lief babykonijntje van mijn dochter :+

Mijn buren hadden twee mannetjes uit hetzelfde nest, broertjes. Vanaf dag 0 bij elkaar geweest dus. Die vochten elkaar de tent uit, tot bloedens toe. Afschuwelijk.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:51

Je hebt al genoeg tips over het houden van de konijnen enz. Daar ga ik verder niet op ik, wel duidelijk denk ik :)
over je hollander vraag, zelf ben ik dol op dit ras, geweldig vriendelijk, nieuwschierig, meegaand karakter. Ik heb er nu 2 echte goedzakken. Hiervoor ook 2 gehad, precies hetzelfde. Mij hebben ze nog nooit gebeten. Houd er we rekening mee dat ze soms best zwaar kunnen zijn en soms met optillen kunnen spartelen.
Hier lopen ook 2 rasloze konijnen rond, maar ook dat zijn echte lieverds.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:55

Huis of tuindier? Mijn zus heeft voor haar kinderen namelijk kippen :D zijn gewoon grappige dieren, leveren nog eieren op en bij het juiste ras ook rustig. Als je ze als kuiken in huis neemt, kun je mooi veel tijd besteden aan ze tam te krijgen (onze kip volgt net als een hond en springt ook rustig nog op schoot als je haar vraagt := ). En ik vind het zelf minder werk dan konijnen, want de kans dat je er zelf voor moet zorgen is vrij groot :=

Ik had als kind ook kippen als tuindier en nu weer, hartstikke leuk; wormen zoeken en die aan de kippen voeren :Y) mijn ouders waren snel klaar met de konijnen, want mijn zus vond de lol er snel af want ze doen niet zo veel en maken ook geen geluid. Kippen bleven daarentegen haar boeien, net als haar kinderen nu.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:01

Konijnen zijn leuke dieren, hier heb ik er 3. De kinderen helpen (al tenminste 4 jaar lang) mee met de verzorging, hok schoonmaken, buitenboel vegen en eten geven. De konijnen zijn goed te aaien voor de kinderen, maar heb wel de afspraak gemaakt dat ze ze niet op mogen tillen, daar houden de nijnen gewoon niet van. Ze komen hier uit zichzelf naar de kinderen toe (eten geven doet een hoop :+ )
Dat gaat hier prima. Heb van alles gehad en vind zelf de Vlaamse reus en Franse hangoor wel het leukst. Die zijn rustiger. Heb de rammetjes altijd uit de opvang gehaald en de voedsters als jong konijntje aangeschaft. Helemaal leuk.

Wat verder erg leuke dieren zijn met kinderen vind ik zelf ratten. Ontzettend intelligente beesten, ontzettend sociaal en erg makkelijk tam te krijgen. Ik heb altijd erg veel plezier aan ze beleefd. Jammer is alleen dat ze niet zo oud worden.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:03

Mijn neef is 2, en verzorgt alleen de konijnen. Buiten de grote werkjes als het hok uitkuisen, doet hij samen met zijn mama. :)
Zij hebben dwergkonijntjes dacht ik, en wij ook. Ik kan ook fout zijn. :)

Oh ja, wij hebben 2 vrouwelijke konijnen die heel goed overeen komen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:07

dierenasiels.com

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 22:12

Ja op dierenasiels.com heb ik al gekeken ;)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:17

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:36

Op konijnenbelangen.nl staat een overzicht van konijnenopvangen.