Hoe lang kan een hond alleen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Hoe lang kan een hond alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 09:10

Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar op 'hond' en 'alleen' krijg ik iets van 1771 hits dus het is zoeken naar een spelt in een hooiberg.. :Y)

Even een situatieschets: ik ben gek op honden en van huis uit opgegroeid met honden. (Flatcoated retrievers.) Daarnaast vind ik het heerlijk om te wandelen, alleen zonder hond vind ik al snel saai en paardlief vind het maar stom dat wandelen. Je begrijpt, ik zou ontzettend graag een hond willen. Voorkeur gaat uit naar een duck tolling retriever of stabij-achtige hond.

Als de hond volwassen is kan ik het volgende bieden:
Voordat ik ga werken ong. 1u wandelen in het (Amsterdamse) bos. Ik vertrek daarna om 07.45 naar werk, vriend vertrekt om 08.30 naar werk.

Om 15.15u ben ik thuis en pik ik de hond op om mee te gaan naar stal. Daar kan hij ruim 2u naar hartelust lopen en spelen met de andere honden. Voordat ik weer huiswaarts ga zal ik vanaf stal ook nog een half uurtje lopen met de hond.

Daarna ga ik niet meer van huis zonder hond. Dus vanaf 15.15 is hij gewoon continu onder de mensen.

Dit zal 4 dagen in de week zo gaan. Andere dagen ben ik vrij en kan de hond de hele dag mee (afgezien van een boodschapje of iets dergelijks) en zal er ook langer gelopen worden (of mee op buitenrit bijvoorbeeld).

Optioneel kan de hond mee naar werk maar moet hij daar in de auto blijven. Wel kan er dan nog een half uur gelopen worden rond 12u.

Is dit een haalbare situatie voor een retriever-achtige soort of zit de hond dan alsnog te lang alleen?

De beslissing gaat niet over 1 nacht ijs. Ik ga er goed over nadenken, rustig op zoek naar een geschikte fokker en dan op de wachtlijst voor een pup. Voor de pup zal er een tijd (onbetaald) verlof opgenomen worden, de situatie gaat dus echt over een volwassen hond.

lady62

Re: Hoe lang kan een hond alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:15

Sorry maar dit is dus een rede dat ik ook geen hond meer heb genomen.
Ik vind de tijden tussen het uitlaten te groot.
In de auto laten vind ik niet kunnen.

agnesbuijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:18

In mijn ogen is dat lastig, om een hond geen beweging te geven, en niet uit te laten tussen 8.30 en 15.15 uur, je kan dan zeker niet met een pup starten, die kan de overbrugging zeker niet aan. Meenemen naar het werk en dan de hond in de auto laten zou ik niet doen, enige bewegingsvrijheid zou de hond in mijn ogen wel moeten hebben. Wellicht zou je voor tussen de middag een uitlaatservice kunnen nemen, is de hond onder de pannen voor een paar uur en krijgt beweging. Dan is de keuze makkelijker te maken en er zijn er genoeg rondom het Amsterdamse bos.
Succes met je overweging.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:18

Bij ons zitten de honden soms een paar dagen van 11.30 tot 17.30 alleen. Dus ongeveer dezelfde tijd. Op zich in je verhaal zit best veel tijd waar de hond bezig is en dan denk ik dat het goed kan.
Mee nemen naar het werk en dan in de auto laten zou ik niet doen. Thuis in een fijne mand ligt prettiger en je zit niet met de hitte te kijken.

Wij hebben nu een pup van 14 weken. Er is vier weken iemand thuis geweest met vakantie en in die periode opgebouwd qua alleen zijn. De eerste week met werken heb ik mijn moeder gevraagd om op de helft van de tijd even erheen te gaan en ze de tuin in te laten, echter liepen ze naar buiten met z'n tweeen, keken om zich heen en gingen weer naar binnen en mijn moeder zat alleen in de tuin :+ Daarop dus de week erna gekeken of het lukte zonder tussendoor uit te laten en hij kan het goed ophouden.
Heb daarbij wel een babyfoon naar mijn ouders gebracht (buren) zodat ze konden horen als de pup ging piepen en dat hij toch eruit kon.

Het natuurlijk wel per hond verschillend wat ze aan kunnen, eventueel kun je kijken voor een hondenuitlaatservice.
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 26-08-14 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:19

Een hond in de auto laten vind ik ook geen goed idee. Er zijn zat honden die jaarlijks overlijden omdat ze oververhit raken in de auto. Dus in de zomer is dat echt geen optie, in de winter misschien wel haalbaar.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:20

Ik zou het niet doen, zeker niet met een hond alleen en een jonge hond. In een uitlaatservice geen optie? Dan zou het met een volwassen hond die het gewend is wel kunnen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:20

de hond zal bijna 7 uur alleen zitten, daarna wel meegaan naar de paarden maar ook daar krijgt hij weinig aandacht van jou omdat je met je paard bezig moet zijn.. het idee spelen met andere honden klinkt leuk maar ik zie het toch anders, de pensionklanten die hun hond mee nemen naar stal en idd dus eerst heel de tijd alleen zitten en zich mogen uitleven op stal luisteren niet want dat is hun speeltuin.. op stal hoort het geen speeltuin te zijn dat is gevaarlijk!
ook in de auto zitten tijdens jou werk is geen oplossing in mijn ogen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:21

Bedenk dat er ook nog tijd gaat zitten in sociale dingen en boodschappen bijvoorbeeld.

Zou je niet 2x per week de uitlaatservice kunnen inschakelen zodat de hond dan twee dagen zo lang alleen zit?

's Nachts is de hond natuurlijk ook al alleen, tel dan eens uit hoeveel uur van de 24 uur er eigenlijk gezelschap is.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 26-08-14 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:22

In de auto is absoluut een no-go. Afhankelijk van leeftijd en ras is de tijd allen wel acceptabel voor mij. Een pup(tot een jaar ongeveer) vind ik dat je niet zo lang alleen kan laten. Zelf heb ik een grote poedel van 6 jaar liggen die prima 10(of zelfs 12) uur alleen gelaten kan worden bij uitzondering, kwestie van planning en goed opvoeden. Ook is haar karakter een grote factor hierin, ze is namelijk graag bij mensen en trekt niet zo naar honden.

Voor een pup vind ik het zeker geen haalbaar scenario, sorry. Een goed opgevoede volwassen hond van een ras met een laag energienivo binnenshuis zou imo wel moeten kunnen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:24

Als jij elke ochtend een uur met de hond wandelt en hij kan 's middags mee naar stal dan vind ik dat prima kunnen hoor.
Je zit alleen even met de puppyfase. De eerste weken/maanden kan de hond nog niet zo lang achter elkaar zijn behoefte ophouden. Daarbij moet je het alleen leren zijn natuurlijk ook opbouwen.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:24

Wij hebben een volwassen Beagle. Wij delen het als volgt in:
's morgens uur wandelen;
thuiswerken tot 10 uur
hond alleen tot 15 uur, dan is mijn vriend thuis
verder overdag is hij niet alleen. Of wij zijn thuis, of hij gaat mee.
Indien bovenstaande niet kan, door afspraken op het werk ofzo, brengen wij hem naar de dagopvang. Daar zit hij met een groepje honden in een afgesloten ruimte, met een zandbodem, een schuilschuurtje, en divers speelgoed. Dat kost ca EUR10,- per dag en als ik m ophaal, neem ik een uitgeputte (van het spelen) en voldane hond mee naar huis.

's avonds fietsen we vaak een rondje met hem of gaan we naar het bos, afhankelijk van het jaargetijde.

Het was voor ons wel een van de redenen om ene volwassen hond te nemen, en niet om met een pup te beginnen.

Misschien heb je hier wat aan!
Laatst bijgewerkt door Wdj op 26-08-14 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:25

Het lijkt me niet zo heel verkeerd.
Hij zou dan 4 x in de week 6 uur alleen zijn?
Dat moet je wel opbouwen, de eerste maanden zou dit nooit kunnen.

Meegaan naar stal is ideaal voor je hond als hij dat goed kan maar dat is niet vanzelfsprekend.
Of het moet een totaal omheind terrein zijn waar de honden niet uit kunnen.
Hier neem ik de honden maar zelden mee, ze eten continu van de mest en het terrein is open dus als ze willen kunnen ze van het erf af.

Als jij voor een hond kiest met een jachtinstinct (stabij) moet je wel in de gaten houden dat hij niet z'n neus achterna gaat en zelf op jacht gaat, als jij met de paarden bezig bent.
Dan geef jij je hond zoveel vrijheid als hij daar zonder begeleiding op stal kan rondlopen, dat hij z'n eigen plan gaat trekken.
En als hij dat eenmaal heeft gedaan, krijg je er niet makkelijk weer uit!

In de auto zou ik je hond niet laten zitten als je werkt.
Maar dat is alleen maar mijn gevoel, ik zou dat nooit doen. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-08-14 09:28, in het totaal 2 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:26

Kan het? Ja.
Eerlijk tegenover de hond? Nee.
Bij een goede fokker zal je geen pup meekrijgen en ook asielen stellen steeds betere voorwaarden.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:27

Hij is dan zeg maar 4 dagen per week bijna 7 uur alleen thuis, vind ik best veel. Met een hondenuitlaatservice is het prima te doen, kan je zoiets niet overwegen?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:28

Onze hond is trouwens 1 dag vrij lang alleen maar wordt tussen de middag wel even uitgelaten door mijn vader, 1 dag gaat hij met de hondenuitlaatservice mee en de rest van de dagen ben ik thuis of mijn man.
De hond zou prima een dag alleen kunnen zijn en zijn behoefte ophouden maar dat vind ik toch zielig.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 09:28

@ iedereen die zegt dat het niet kan, kunnen jullie me uitleggen waarom? Een hond heeft geen tijdsbesef dus wat is het verschil tussen 3u en 6u alleen? Waarom precies is het zielig als het dier verder wel voldoende beweging en aandacht krijgt? Ik heb ooit begrepen dan het erger is om meerdere keren per dag kort weg te gaan dan 1x lang.

Ik neem geen hond voor een uitlaatservice. Als ik op voorhand al afhankelijk ben van een uitlaatservice ga ik er niet aan beginnen. (Ik begrijp dat een hond 15 jaar meegaat en dat je niet 15 jaar vooruit kan kijken en dat je dan in de toekomst een periode met een uitlaatservice werkt lijkt me prima, maar niet bij voorbaat al.)

Pup zal anders worden opgelost, ik heb het echt over een periode vanaf dat de hond 1 jaar is.

@ essiesilly: ik sta op een kleine, boerderij-achtige pensionstal waar meerdere mensen een hond hebben. Alle honden vermaken zich daar stuk voor stuk prima, met elkaar of alleen. We hebben een groot (afgesloten) erf en alle honden die er lopen zijn gewoon goed opgevoede honden, geen losgeslagen-aandacht-tekort-komende-projectielen… :D

@ Amaris, daar ben ik me van bewust, bijna alle sociale dingen zijn paard-gerelateerd waarbij de hond mee kan. Ouders en schoonouders kan de hond ook mee. Boodschappen doen we 1x per week een uurtje en dan is 1 van de 2 thuis.

Edit: haha er wordt zo snel gereageerd dat ik m'n eigen reactie er amper tussen krijg…. :+

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:30

Onze honden zitten van 8u30 tot 16u in hun kooi als je er eten bij zet en water is het geen probleem heb je een tuin

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:32

Ik denk dat het best kan, hoewel ik 4 x per week 7 uur alleen toch wel lang vind... Ik zou daar wel wat voor zoeken, zoals dagopvang, uitlaatservice oid. Tuurlijk kan het wel, zo lang alleen laten, maar ik denk dat de verveling toch wel vrij snel toe zal slaan (ja, ondanks dat uurtje lopen in de ochtend. Zeker een stabij heeft een behoorlijke dosis energie).

Als je al voor een volwassen hond gaat is meenemen naar stal ook niet vanzelfsprekend. Ik dacht met mijn hond ook, 'die kan wel mee', maar ze vindt het verschrikkelijk om mee naar stal te gaan. Met een pup zal dat natuurlijk veel makkelijker gaan.

LLennox

Ik zie het probleem niet. Mijn hond is ook wel eens overdag alleen thuis. Als jij je (volwassen) hond buiten je werk om zoveel aandacht, liefde en beweging kunt geven mag je hond zich gelukkig prijzen met zo'n baasje.

Edit: Ik ben geen voorstander van een bench. Vind wel dat de hond de ruimte moet hebben om te spelen e.d.
Laatst bijgewerkt door LLennox op 26-08-14 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

pvdbosch

Een hond houdt zijn behoefte wel op maar dat is wel heel slecht.
Ik zou persoonlijk mijn hond absoluut niet langer dan een uur of 4/5 zonder uitlaten willen laten zitten.
Ik zou in dat geval gewoon kijken of hij niet tussen de middag met de uitlaatservice mee kan, dat kost je uiteraard wel wat maar de gezondheid en het welzijn van je hond lijkt me belangrijker.
En zoals iemand al zei, je hebt ook nog sociale verplichtingen en het huishouden en dan is het wel fijn als ie al is uitgelaten voor als je s'middags/s'avonds eens minder tijd hebt.
Laatst bijgewerkt door pvdbosch op 26-08-14 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:33

ik heb dit al vaker geschreven,maar mijn eerste hond ( plus de honden die ik erna erbij kreeg) zaten van smorgens 7.15 tot 16.30 alleen thuis,daarvoor liep ik smorgens ze goed moe,en smiddags even plas en poep rondje en savonds gingen ze mee naar stal en liepen ze zo'n 3 a 4 uur met de paarden mee.

in weekenden liepen ze vaak hele dag mee met de paarden of ze gingen hele dagen mee op stap.

denk dat mijn honden meer liepen als in menig huishouden waarbij mensen thuis zijn,daarnaast liet ik ze dan inderdaad niet meer alleen,maw hond ging áltijd mee,hadden mensen daar geen zin in,dan kwam of ging ik gewoon niet mee al er iets te doen was,of verjaardagen bv...

áls ik weleens wat eerder vrij nam voor de hond,lag ze 9 van de 10 x nog te slapen op de bank,en was ze ook niet van plan om op te staan,ze keek nog net niet op haar horloge om te zeggen dat ik te vroeg thuis was :+

oja,en ze woonde ook nog op een flat,en het was ook nog eens een grote hond ( ze heeft er wel een maatje bij gekregen,woonde er 2 grote honden op een flat de hele dag alleen),de hond(en) sliep overigens snachts wel bij mij op bed

over het algemeen slapen veel honden snachts bij mensen ergens alleen in huis,en dan schijnt dan weer niet erg te zijn dat de hond uren alleen is en zijn poep en pies op moet houden,de meeste mensen zullen ook niet midden in de nacht er nog eens extra uitgaan om hun hond uit te laten.

mijns inziens zou je dus zo een hond kunnen hebben :) ,ik zou dan de hond lekker thuis laten ,niet meenemen naar het werk in de auto,alhoewel dat ook geen probleem hoeft te zijn als je een grote laadruimte hebt,maar in de zomer met hitte kan het de dood van je hond worden...

Noukie123,honden in een kooi,je bedoelt zo'n kamerkooitje???

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:34

Ik vind het prima kunnen, maar houdt er wel rekening mee dat als het regent, je 's ochtends ook je rondje moet lopen en dan ben je zelf nat en heb je een natte hond, dit kost allemaal extra tijd. Honden slapen overdag altijd een aantal uren en als een hond goed uit gelaten word, genoeg stimulans krijgt en goed alleen kan zijn, is het imo geen probleem. Ik merk het zelf aan mijn honden, als ik de hele dag thuis ben, loop ik eerst met ze door het park, dan word er nog wat gespeeld, maar vervolgens liggen ze uren te slapen. In de auto laten zitten tijdens het werk zou bij mij niet de voorkeur hebben, ook dan ben je erg weer-afhankelijk (het wordt er al snel te heet).
Let wel op dat als je een pup of jonge hond neemt, je het eerste JAAR veel tijd kwijt bent. Een jonge hond heeft nu eenmaal veel aandacht nodig en heeft veel energie. Zorg ervoor dat je de eerste WEKEN genoeg tijd hebt om je hond zindelijk te krijgen en om hem ook te leren alleen te zijn. Bouw dat rustig op en laat je hond niet gelijk een hele dag alleen. Ik zie dat dat erg vaak mis gaat en dat is jammer, want iets afleren of iets moeten veranderen, is veel moeilijker dan het goed aanleren.
Als dat allemaal goed gaat, zie ik niet in waarom het niet zou kunnen en je zou altijd nog gebruik kunnen maken van een hondenuitlaatservice of een OPOEH. Mijn hond is ook geregeld mee geweest met een hondenuitlaatservice en vond dit hartstikke leuk. Als ik dan thuis kwam, kon er nog net een begroeting van af en dan lag madam alweer te slapen. :-)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:35

Ik vind dat het prima kan. Mijn hond zit ongeveer ook zo lang alleen en laat hem voor en na goed uit. Helaas is een 8 urige werkdag nou eenmaal normaal. Dus dan zouden heel veel mensen geen hond nemen.. pfff mij niet gezien. Daarnaast slaapt me vriendje toch alleen maar als wij aan het werk zijn en daarna krijgt die voldoende beweging.
Laatst bijgewerkt door briitje op 26-08-14 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:36

_Nelleke_ schreef:
@ iedereen die zegt dat het niet kan, kunnen jullie me uitleggen waarom? Een hond heeft geen tijdsbesef dus wat is het verschil tussen 3u en 6u alleen? Waarom precies is het zielig als het dier verder wel voldoende beweging en aandacht krijgt? Ik heb ooit begrepen dan het erger is om meerdere keren per dag kort weg te gaan dan 1x lang.

Ik neem geen hond voor een uitlaatservice. Als ik op voorhand al afhankelijk ben van een uitlaatservice ga ik er niet aan beginnen. (Ik begrijp dat een hond 15 jaar meegaat en dat je niet 15 jaar vooruit kan kijken en dat je dan in de toekomst een periode met een uitlaatservice werkt lijkt me prima, maar niet bij voorbaat al.)

Pup zal anders worden opgelost, ik heb het echt over een periode vanaf dat de hond 1 jaar is.

@ essiesilly: ik sta op een kleine, boerderij-achtige pensionstal waar meerdere mensen een hond hebben. Alle honden vermaken zich daar stuk voor stuk prima, met elkaar of alleen. We hebben een groot (afgesloten) erf en alle honden die er lopen zijn gewoon goed opgevoede honden, geen losgeslagen-aandacht-tekort-komende-projectielen… :D

@ Amaris, daar ben ik me van bewust, bijna alle sociale dingen zijn paard-gerelateerd waarbij de hond mee kan. Ouders en schoonouders kan de hond ook mee. Boodschappen doen we 1x per week een uurtje en dan is 1 van de 2 thuis.

Edit: haha er wordt zo snel gereageerd dat ik m'n eigen reactie er amper tussen krijg…. :+

Wat een rare gedachtegang. Je neemt toch ook geen hond om deze alleen te laten zitten? Als je de hond er nou een plezier mee doet, en je hebt de keus tussen 7 uur alleen of daar een gedeelte van in het bos rennen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:37

briitje schreef:
Ik vind dat het prima kan. Mijn hond zit ongeveer ook zo lang alleen en laat hem voor en na goed uit. Helaas is een 8 urige werkdag nou eenmaal normaal. Dus dan zouden heel veel mensen geen hond nemen.. pfff mij niet gezien. Daarnaast slaapt me vriendje toch alleen maar als wij aan het werk zijn en daarna krijgt die voldoende beweging.

Precies, en dat doen dus heel veel mensen ook niet.

Wat is er zo moeilijk aan om te accepteren dat je niet altijd ten koste van alles iets MOET hebben.
Ik wil al jaren een hond, maar zolang ik fulltime werk komt die er gewoon niet. Vind ik dat vervelend? Ja, maar dat kan ik wel handelen.