Konijnenren... kosten en materiaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Konijnenren... kosten en materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 16:03

Hey,

Ik mag misschien (heeel misschien :')) konijnen. Om wat overtuigender te zijn, wil ik de kosten uit gaan zoeken.
Ten eerste: De ren. Mijn plan was om een tweedehans hok op de kop te tikken en een ren te maken. Hoeveel zouden de kosten hiervoor zijn en welk materiaal is nodig? Het wordt een stuk van 3 of 4 vierkante meter denk ik, op tegels.

Ten tweede: De konijnen. Ik denk dat ik een koppeltje uit de opvang wil halen, wat zouden hiervan de kosten zijn? En dwergjes, of groter? Vlaamse reuzen gaan het niet worden.

Eske_B

Re: Konijnenren... kosten en materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 21:17

Niemand verder?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:28

Kosten zitten bij mijn ren vooral in het gaas. Moet redelijk hoog zijn. Bij jouw oppervlakte zou ik denk ik overdekken. Gebruik dubbeltjes of kwartjesgaas. In ieder geval van metaal. En het hout niet aan de binnenkant, ze knagen alles kapot. De bodem is even werk. Stuk uitgraven en ook daar gaas in. Dan grond er weer over. Ik heb het bodemgaas als een soort U vast aan de zijkanten om uitgraven te voorkomen.

Het is wel de moeite waard, konijnen zijn erg leuk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 21:34

Bedankt voor de reactie!
Ik ga denk ik voor een andere manier van graven
zoeken -mijn ouders gaan niet instemmen met tegels eruit-, eens goed het gaas uitzoeken!

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:46

EskeGirl schreef:
Bedankt voor de reactie!
Ik ga denk ik voor een andere manier van graven
zoeken -mijn ouders gaan niet instemmen met tegels eruit-, eens goed het gaas uitzoeken!

Als er al tegels liggen, ben je voor de bodem al klaar!

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:48

Als je toch nog een ren moet gaan maken, kan je dan niet groter dan dat? Zou fijn zijn voor de beestjes, want op 4 m2 kunnen ze niet echt een sprintje trekken.... Just saying :) Veel succes!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 21:50

Moet ik allemaal nog overleggen, eerst nog 100% toestemming :=
Zou dan 1 bij 3 of 4 worden denk ik, er staan 2 borders in de tuin, daar moet het naast kopen in een schaduwrijk stuk.
En lost in de tuin zou ook moeten kunnen onder toezicht, dan kunnen ze lekker rennen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:54

Ze vinden bijv. wilgentakken heel leuk aan te knagen!
Zorg sowieso ook goed voor voldoende hooi. Ikzelf merk dat mijn konijnen over het algemeen veel meer van -niet in een blok geperst- (kruiden)hooi eten dan normaal hooi dat echt in zon blok geperst is zodat er zoveel mogelijk in de verpakking kon.

Ik heb ook in de tuin ook een grote doos staan met meerdere gaten erin. In de doos doe ik de wat oudere kranten. Ze vinden het echt geweldig om die kranten helemaal kapot te maken.

Wel wil ik echt zeggen, GEEN 2 vrouwtjes bij elkaar zetten. Heb hier zelf enorm slechte ervaringen mee.
(had 2x koppeltje van een vrouwtje en een ram, de rammen sterfden kort na elkaar. De vrouwtjes deden lief tegen elkaar maar keken zo zielig omdat ze allebei alleen zaten (om de beurt een dagje buiten in de tuin los) en dat niet fijn vonden. Wij dachten, laten we proberen ze bij elkaar te zetten! Het gevolg: 1 konijn een oor kwijt, de andere een oog (!!!) en een half oor + beide heel veel beten en stress. Geen goed idee in ons geval dus. En geloof me, je hebt enorm verdriet als dit gebeurd. (als we ze niet meteen gebracht hadden en alleen maar zelf de wonden hadden schoongemaakt waren ze waarschijnlijk diezelfde nacht gestorven)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 09:59

https://www.gamma.nl/assortiment/ziftga ... b021226753

Is dit geschikt gaas? Heb het eerder voorbij zien komen, en het is een leuk prijsje :)
Ik ben van plan om een koppeltje uit de opvang te halen, heb al een leuk paartje gezien, moeten wel gewend zijn aan buiten zitten, want ik kan natuurlijk niet binnenkonijnen in september/oktober naar buiten gooien.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:30

Ja, dat gaas is goed :) Wat je niet moet hebben, is kippengaas (van die zeshoekjes) want daar knagen ze zo doorheen. Gaas met vierkantjes is prima, gaas met van die grotere rechthoekjes is het beste ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:34

Je kan t eigenlijk zo duur maken als je zelf wilt...maar als je een ren wilt met palen en gaaf,zoek dan wel voor goed gaas. Zelf heb ik een vaste ren, maar ik kan hem aan de bovenkant loshalen als ik erbij moet etc. Zelf heb ik nu deze: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... kig/284843

Wel lekker ruim op zich en zit een doek op tegen regen en zon. Deze heb ik aan t hok vast. Zit een apart deurtje in en deurtjes aan de zijkant. Maar het gaat er ook om of je hem kwijt kan en wat je zelf t fijnst vind

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:38

EskeGirl schreef:
En lost in de tuin zou ook moeten kunnen onder toezicht, dan kunnen ze lekker rennen :).
Hou er wel rekening mee dat er geen giftige planten staan en ze werkelijk ALLES aanknagen. Je hoeft je maar even om te draaien en *hap!*

Tip is ook om even op marktplaats te kijken, daar kwamen onze konijnen vandaan. Waren een jaar oud, maar dochter bleef allergisch wat ze ook probeerden. Konijnen waren aan elkaar gewend en leefden al buiten.

Kijk ook goed waar je het hok plaats, geen plek midden in de zon.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:45

Ik volg even mee :)
Mannetjes konijn is momenteel alleen en binnenkort wil ik er een dame bij.
Meneer is al onder handen genomen bij de DA :P

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:54

Woon je landelijk of stedelijk? Als je landelijk woont, dan zou ik dat gaas niet voldoende vinden. Op zich wel genoeg voor de nijntjes (alhoewel echte knagers hier ook op den duur door kunnen komen) maar voor eventuele roofdieren is dat gaas nog te dunnetjes. Ik ben nu een enorme ren aan het bouwen en heb gaas van 1,5 mm dik maar zit dus ook heel landelijk dus kans op vossen, nertsen etc.
De bodem heb je dus al, tegels zijn prima. Aangezien je het evt zelf wil bouwen, zou ik wel zorgen dat je het hoog genoeg maakt, minimaal een meter. Ik zie zo vaak van die lage rennen. Mijn nijnen springen met gemak een metertje hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:25

Noviceh, wij hebben o.a. liguster en varens in onze tuin staan en een giftige boom waarvan ik de naam niet weet. Ze knagen er met veel plezier aan en er is nog niks gebeurd (ons oudste konijn is nu volgens mij 10 jaar bij ons, heeft nooit wat gehad).

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:45

Ik heb ondanks tegels toch een bodem aan mijn ren gemaakt. Mijn (superintelligente) ram tilt namelijk met zijn tanden een paneel van de ren een stukje omhoog en kruipt er dan vliegensvlug onderdoor. Vraag me niet hoe hij het bedenkt... :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 12:49

Zwerte schreef:
Woon je landelijk of stedelijk? Als je landelijk woont, dan zou ik dat gaas niet voldoende vinden. Op zich wel genoeg voor de nijntjes (alhoewel echte knagers hier ook op den duur door kunnen komen) maar voor eventuele roofdieren is dat gaas nog te dunnetjes. Ik ben nu een enorme ren aan het bouwen en heb gaas van 1,5 mm dik maar zit dus ook heel landelijk dus kans op vossen, nertsen etc.
De bodem heb je dus al, tegels zijn prima. Aangezien je het evt zelf wil bouwen, zou ik wel zorgen dat je het hoog genoeg maakt, minimaal een meter. Ik zie zo vaak van die lage rennen. Mijn nijnen springen met gemak een metertje hoog.

Ik woon stedelijk, maar hierachter is wel een flinke polder, maar ik heb nog nooit over vossen gehoord hier, van katten ook geen last gehad (2 weken een oppaakonijn gehad).

Ik ga zorgen (mijn vader bouwt hem :+) voor een hoge ren!
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 28-08-14 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:54

Wij hebben 2 mannetjes, ( niet in 1 hok ).
komen hopelijk nog 2 vrouwtjes bij.
Heb wel het kippengaas, de 6 hoekjes dus en gaat prima.
Als je even bij mijn topics kijkt, heb laatst een geopend van de bouw ervan :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 10:14

Kleine update:
Konijnen zijn zo goed als zeker! Het wordt misschien wat langer project, vanwege ren bouwen (en ouders overtuigen dat 1m2 veel te klein is... ik ga voor minimaal 2m2, en ze mogen dan regelmatig los in de tuin), een goed hok vinden (en deze thuis te zien krijgen :')) en de konijnen die ik op het oog heb, zijn denk ik niet buiten gewend.

Ik zit erg te twijfelen tussen dwergjes of middelgroot. Voorkeur gaat uit naar de tweede, maar dwergjes hebben net iets minder ruimte nodig in nachthok. Wat denken jullie?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:18

Ga gewoon voor wat je leuker vind, wanneer een konijn languit in zn nachthok kan liggen is dat al prima.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:42

Nou een konijn alleen languit in een hok is niet prima hoor :). Kwa ras kan je kiezen wat je wilt, echter hoe groter t konijn hoe meer ruimte t nodig heeft. Zorg wel dat t hok buiten t nachthok ook schuil heeft tegen harde wind en regen, dan wil je zelf ook niet graag buiten zitten :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 12:53

Ik ga nu heel rustig alles bekijken, misschien ga ik twee van die rennen kopen met zes platen, dan kan ik al een aardige ren bouwen, met hulp van de schutting :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:20

Je hebt al heel veel tips gekregen over huisvesting zie ik :D

Om nog antwoord te geven op je vragen over konijnen.
Het hok hoeft niet heel groot te zijn, ook niet voor middelgrote konijnen, de ren is belangrijker en als je daar bijv. PVC buizen in legt (wat ze een feest vinden) kunnen ze daar ook weer in schuilen. Konijnen vinden het heerlijk kleine holletjes. Wat ik wel altijd adviseer is te zorgen dat het hok twee in/uitgangen heeft, net als een hol zullen ze zich dan veiliger voelen en er dan makkelijker in gaan.

Ik zou voor jezelf kijken wat voor konijntjes je zoekt voor karakter. In een opvang zitten vaak een paar koppeltjes die alleen samen weg gaan, want een goed stel haal je natuurlijk niet uit elkaar, maar het is ook mogelijk om twee konijntjes die nu apart zitten te koppelen. Opvangen koppelen deze niet standaard, omdat er vaker iemand komt waar het konijntje van overleden is oid voor een nieuwe match dan voor een koppeltje. Dus op zich zullen ze wel weer blij zijn als je een koppel adopteert :D

De meeste opvangen houden de konijnen wel buiten, wij in ieder geval wel, dat plaatst het makkelijkste.

De kosten die wij rekenen zijn 20 euro voor een ongeholpen dame, 60 euro voor een geholpen dame en 40 euro voor een gecastreerde ram. En alle konijnen zijn ingeënt en hebben een paspoortje. Dames die geholpen zijn hebben niet zoveel probleempjes met hormonen/baarmoederkanker. De meeste andere opvangen hanteren een beetje gelijke prijs als ik zo om mee heen kijk, maar het kan nog wel is verschillen.

Hoop dat je hier nog wat aan hebt, succes met de aanschaf van twee hupsels, ze gaan het fantastisch krijgen bij jou in ieder geval!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 13:44

Bedankt voor de uitgebreide post Aniek!
Ga ook eens de kosten qua voer op een rijtje zetten; brok in plaats van gemengd voer, hooi natuurlijk, stro...
Eerst eens rustig sparen en uitzoeken, kooi ga ik voor m'n verjaardag vragen, dan heb ik een groter budget, misschien komt alles pas in het voorjaar, maar voorbereiding is het halve werk :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:51

Ja en brok is niet eens duurder dan gemengd voer dus dat scheelt haha :D
Brokjes hoeven ze maar heel weinig, afhankelijk van welke kwaliteit 15 - 25 gram per kilo lichaamsgewicht konijn per dag. Hooi heel veel, maar dat kan je eventueel mits je daar opslag voor hebt ook bij een boer halen.
Aah dat moet wel goed komen zo te lezen, als je een grote ren hebt kan je ook kijken naar speelhuisjes voor kinderen of een hondenhok als schuilplekje :)