welk hondenvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joelle1996

welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 14:56

Hee bokkers :)

Ik heb een pup van 9 weken oud. Nou had ik een vraag. Wat kan ik hem het beste te eten geven en hoe zet ik hem goed over op ander voer dan dat ik van de fokker heb mee gekregen? En wat is na jullie meening goed voer? Het is een golden retriever pup.

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Ik ga volgende week naar de dierenarts en ik zal het daar ook zeker na vragen.

groetjess

Iejoor

Re: welke hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:59

Wij hebben Prins en dit bevalt heel erg goed! :j

Als je wilt veranderen van voer kan je het beste het voer gaan mengen! Dus eerst 1/4 nieuw voer en 3/4 "oud" voer! En dat bouw je dan op zodat je op het einde alleen nog maar het nieuwe voer hebt :)

Joelle1996

Re: welk hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 15:02

Ik heb nieuw voer gekocht ik kan alleen de naam niet onthouden en ben nu niet thuis haha maar savonds geef ik ook een kwartje van dat natte voer van pedagre en dat doet hij heel goed. Veder ook geen diaree of dergelijke.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:56

Ik zou gaan voor een brok met beperkt granen (of graanloos) en minimaal 30% vlees. Als je bij de klassieke merken wil blijven is Nutro Choice de beste i.m.o. Maar eigenlijk zou ik gaan voor Acana, Taste of the Wild, Wolfsblut, Dog Lovers Gold, Lukullus of Orijen.

In ieder geval geen (nat)voer van pedigree. Als je natvoer wilt voeren, voer dan Rocco of Lukullus, dit kan je kopen bij zooplus. Of Renske of Nature Diet.

Onze hond staat tegenwoordig op Renske, dit i.v.m. voedselintoleranties en hier gaat het in principe heel goed op (helaas ook pollenallergie, maar de jeuk is toch veel beheersbaarder, tot eind juli was hij vrijwel jeukvrij terwijl hij normaal al in april begint).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:34

Helemaal stoppen met pedigree, grote troep.
Verder idd nieuw voer langzaam mengen met het andere voer
Je vraagt wat "ik" goed voer vind en dat is met dikke stip vers vlees

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 06:50

Een brok die geen of weinig granen bevat. Let ook op de zouten (dat gaat verder dan natriumchloride, fabrikanten weten het goed te verstoppen), dat scheelt je een hoop nierproblemen later.

Het allerbeste vind ik inderdaad ook rauw, ongemalen vlees. Houdt de hond veel wittere tanden van, zit geen graan in, geen zout en de hond doet langer over de vertering dus ook minder honger.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 06:59

Sassol schreef:
Het allerbeste vind ik inderdaad ook rauw, ongemalen vlees. Houdt de hond veel wittere tanden van, zit geen graan in, geen zout en de hond doet langer over de vertering dus ook minder honger.

Maar waar koop je dan rauw vlees? Gewoon bij de dierenwinkel of moet je dan naar de slager? Het klinkt trouwens wel super duur.

Je spreekt ook over wittere tanden...maar als je hond al iets tandsteen heeft, knaagt hij dat dan nog wel weg? Want rauw vlees lijkt mij natuurlijk helemaal zacht in verhouding tot een hard brokje...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:09

Mijn honden eten al ruim 15 jaar de Smuldier Pens of Vlees Compleet. Gewoon verkrijgbaar in de supermarkt. Kost rond de 0,80 per pakje van 400 gram. En ja, ook al verwachten de meesten dit niet, onze honden hebben (hadden) allen een schoon gebit. Het gaat er niet om of het zacht of hard is, het gaat om de samenstelling van t voer.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:14

Honden zijn vlees eters,dat je brok wikt geven vind ik geen punt.maar zoek dan wel een brok met een groot percentage vlees er in.en niet een brok met granen en troep wat een hond niet nodig heeft en uit poept.je hebt met zo'n troep brokken veel ontlasting en je moet veel voeren om aan je vitamine en mineralen en rest van voedingsstoffen te komen. Wil je een goede brok voeren dan kom je bij taste of de wild dit is de voordeligste van de 3 ,dan heb je acana en de beste maar ook meteen de aller duurtste is orijen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:18

Joelle1996 schreef:
Ik heb nieuw voer gekocht ik kan alleen de naam niet onthouden en ben nu niet thuis haha maar savonds geef ik ook een kwartje van dat natte voer van pedagre en dat doet hij heel goed. Veder ook geen diaree of dergelijke.

Als je natvoer wilt geven dus vlees.moet je niet die blikjes kopen dit is puup vocht en heeft geen toegevoegde waarde.geef dan vers vlees bv makkelijk te verkrijgen is smuldier en rodi krijg je bij veel supermarkten ah jumbo jan linders koop wel de compleet versies, zo'n vlees is compleet en kost net zoveel als de blikjes troep van pedigree. Je hebt ook nog andere vlees varaties bv natudog ,lupa,carnibest. Dus wil je vlees voeren dan voer ook vlees en niet gewoon wat prut net water

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:24

Mijn hond zit op Nutro natural Choice. Je hebt daar verschillende varianten van, ook voor pups. Het is een heel fijn voer met veel vlees en weinig granen. Sinds ik met dit voer ben begonnen ziet de vacht van mijn hond er echt prachtig uit, ook al is het een oude senior baas.

Ik zou geen supermarkt merken nemen. Daarin heb ik toch echt een mega verschil gemerkt. Je voert relatief veel en door de vele granen moeten ze bergen poepen.

Nutro raad ik zeker aan. :)

Wat betreft overstappen van voer doe je zo: Je mengt eerst 1/4 nieuw voer met 3/4 nieuw voer op dag 1 en 2. Vervolgens 1/2 nieuw en een 1/2 oud voer mengen op dag 3 en 4. Op dag 5 en 6 geef je 3/4 nieuw voer en nog maar 1/4 oud voer en dan kun je vanaf dag 7 helemaal overgaan op het nieuwe voer. Zo heb ik het gedaan.
Laatst bijgewerkt door Yipee op 26-08-14 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:24

bridgetF schreef:
Sassol schreef:

Maar waar koop je dan rauw vlees? Gewoon bij de dierenwinkel of moet je dan naar de slager? Het klinkt trouwens wel super duur.

Je spreekt ook over wittere tanden...maar als je hond al iets tandsteen heeft, knaagt hij dat dan nog wel weg? Want rauw vlees lijkt mij natuurlijk helemaal zacht in verhouding tot een hard brokje...

Veel dierenwinkels verkopen wel KVV (kant en klaar gemalen in rollen) merken als carnibest, tinlo, Alaska of prins kom je met regelmaat tegen. Ook kan je via internet bestellen en brengen ze het thuis. Ik was gister in de dierenwinkel en de "goede brokken" zijn zeker niet goedkoper dan Vers vlees voeren. Voor beide geldt: je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
De reden waarom honden zelfs op KVV (het gemalen vlees dus) wittere tanden houden is omdat het niet aan de tanden blijft plakken, de grote fabel dat brokken hard zijn en daarom langs de tanden schuren is de grootste onzin! Eet jij wel eens een kaakje? Zo n plak ding die je bij de thee eet? Nou dat is wat brok ook doet, het plakt aan je tanden en kiezen. Een hond poetst zijn tanden niet en daarom word het tandplak. Veel honden hebben jaarlijks een gebitsreiniging nodig en daar hoor je ook de reclames van op tv en radio.. Mijn oudste hond is 7,5 en nog nooit een reiniging nodig gehad, hij heeft geen aanslag! Zelfs de dierenarts zei tegen me.. Goh het valt toch wel op dat jou honden en de honden die vers vlees eten binnen de praktijk zulke schone witte tanden hebben

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:29

Ik vind Nutro een goede die ook goed verkrijgbaar is. Verder Wolfsblutt, Acana, Taste of the wild die kun je via internet kopen. Ben zelf geen fan van vers vlees. Voor onze honden deed het weinig, vond het meer werk, lastig met vakanties en het was duurder. En witte tanden heeft vooral te maken met het speeksel van de hond en minder met het voedsel dat ze eten.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:33

Vers vlees!

Inderdaad is smuldier niet duur (0,60-0,80 ct per 400 gr), ik gebruik het om af te wisselen met de andere worsten die ik op internet bestel en af en toe krijgt ze een kwartel of ander prooidier voor de lekker, zo leuk om ze te zien smullen.

Op versvoer.nl, barfplaats.nl en de brokkenvergelijksite kun je een heleboel info vinden!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:47

bridgetF schreef:
Sassol schreef:

Je kunt via barfplaats.nl samen bij een slager bestellen. Dan moet je wel groter inslaan maar zit je gemiddeld op zo'n 1,5 - 2 euro per kilo vlees. (Mijn hond van 26kg eet een halve kilo per dag)
En ik had het ook over ongemalen rauw vlees. Dan geef je dus spiervlees, orgaanvlees en bot. Dat bot is je tandenborstel en haalt inderdaad ook bestaande tandsteen weg.
De bioslager bij mij in de buurt verkoopt lamsbotjes en kippenbot voor zo'n 2 euro per kilo.
Je kunt het ook bij een online winkel bestellen die aan de deur bezorgt, maar de prijzen zullen dan eerder rond de 3,5 euro per kilo liggen.

Geef je je hond alleen KVV (dus zonder ongemalen bot) dan zal je hond ook wat tandsteen krijgen, al zal het minder zijn dan bij een brok. Dit omdat brok meer plakt aan de tanden dan vlees. (Vergelijk zelf maar een granenkoekje met een stuk vlees)
De prijs van KVV varieert tussen de 1,25 tot 6 euro per kilo.
KVV kun je bij de dierenwinkel, online winkel of supermarkt verkrijgen.

Op vlees zul je minder snel blaas, maag-darm en tandproblemen krijgen. Door de stevigere poep die ze op vlees hebben voorkom je ook overvolle anaalklieren. Ikzelf ga ervanuit dat er nog veel meer mankementen zijn die je hiermee vermijdt, maar dat kan ik niet onderbouwen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:49

Het heeft inderdaad te maken met het type speeksel maar ook met de hoeveelheid koolhydraten die in het voer zitten. Deze geven de grootste voedingsbodem voor bacteriën die weer een bodem neerleggen voor tandsteen. Veel honden zie je toch veel minder last van tandsteen hebben door vers vlees, dat de verschillen wisselen per hond kan dan dus inderdaad aan het type speeksel liggen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:50

Waarom ga je nu al over op ander voer? Mijn pups krijgen Cavom, groeien mooi op en goede ontlasting.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:40

Zou een pup nooit groot brengen op smuldier .

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:44

Wij geven vers vlees wat we kopen bij de dierenwinkel, ik weet alleen even de naam niet, het is volgens mij geen smuldier.
Vers vlees schijnt gezonder te zijn dan hondenbrokken. :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:45

Profine, hoog percentage vlees en goed betaalbaar

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:55

Hier voer ik KVV/BARF aan onze 2 honden... De oudste is nog groot geworden met brokken... de jongste is toen ze van de fokker af kwam na 1 zak ook overgeschakeld op vers...

Voor ons is vers veel fijner... heb echt grote positieve veranderingen gezien bij de honden die aan het voer te wijten zijn... En, ik moet zeggen na wat zoeken, prijzen vergelijken en alles zijn we nu met vers zelfs goedkoper uit dan dat we met brokken waren.... (Wij kopen wel 'groot' in... honden hebben hun eigen diepvrieskist staan)...

Mocht je het vers vlees verhaal niets vinden zou ik gaan kijken voor een koud geperste brok met zo min mogelijk graan... Gezien je een pup hebt (en koud geperste brokken vaak niet een echte puppyvariant hebben) kijk wel even na of er genoeg calcium in zit (weet dat wij er bij onze jongste vanuit gingen dat dat wel in orde zou zijn (waren toen naïef misschien wat dat betreft) maar bleek toch een tekort aan te zijn... Uiteindelijk wel goedgekomen maar als je het van te voren even nakijkt kan je een hoop ellende voorkomen...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:57

kohtje schreef:

waarom niet??

hier groeien alle pups op op smuldier,wat mankeert hieraan??

zou mijn pups nooit op laten groeien op brok die maar uit 18% vleesmeel en de rest aan goedkope vulmiddelen bestaat ( cavom),daar komt een hond toch uiteindelijk tekort aan??

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:02

kimmie261 schreef:
kohtje schreef:

waarom niet??

hier groeien alle pups op op smuldier,wat mankeert hieraan??

zou mijn pups nooit op laten groeien op brok die maar uit 18% vleesmeel en de rest aan goedkope vulmiddelen bestaat ( cavom),daar komt een hond toch uiteindelijk tekort aan??

Ik geef ook liever Smuldier dan brokken! Maar dat komt door mijn negatieve ervaring met brokken (hond met voedselallergie).

Ik wissel wel ook af met plakken Rodi of, als ik bij de dierenarts in de buurt kom, dan neem ik een grootverpakking (20 KG) Carnibest mee.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 16:23

Kan ik dan ook gewoon vers vlees halen bij de slager? Want bij de dieren winkel hebben ze alleen heel duur voer dat granen bevat..

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 16:25

kohtje schreef:
Waarom ga je nu al over op ander voer? Mijn pups krijgen Cavom, groeien mooi op en goede ontlasting.

Het voer wat ik heb mee gekregen van de fokker moet il vervangen omdat ik geen idee heb welk voer dat is en de fokker zei ook dat het echt puppy voer was voor puppy's jonger dan 8 weken dus daarom zoek ik voer voor de komende tijd